Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 15:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om vi lägger ut all bevisning som i dagsläget finns så kan det definitivt skada utredningen, inte minst om personerna i fråga visar sig inte vara GM. I det här läget får man lita på att advokaterna gör sitt arbete. Det är som sagt också möjligt att i efterhand granska och vi har regler för ersättning vid häktning som inte leder till åtal/dom som är till för att kompensera den rättsförlust som en misstänkt som visar sig vara oskyldig lider.

Att du har en allmän misstro mot samhället och rättsväsendet som färgar din uppfattning i alla frågor som rör det är i varje fall väl bekant för mig sen tidigare.

Inte alls utan det är i undantagsfall det blir riktigt fel, vilket inte är ett skäl att inte gå rätt till väga och ge rättsväsendet den granskning och kritik det bristfälliga systemet behöver.

Det finns all anledning till att inte alls lita på att advokaterna gör sitt arbetet. Cirkus Quick visar det också och varför principen är viktig. Insynen för allmänheten är grundläggande och det är bara dina och andras påhitt att man bara skall ha minimal insyn.

Informationen kommer att komma ut ändå och det som rådman Danielsson sviniga åtgärder i strid mot behovet av offentlighet leder till är att den kommer ut i förvrängd form. De misstänkta tjänar i grunden på öppenhet och inte på den här rörelsen bort från den öppenhet som kom till efter att man på 1800-talet upptäckt hur hemlighetsmakeriet dolde myndighetsmissbruk och felaktiga domar.

Jag skall tillägga att offentliga förhandlingar i utlandet och i andra mål i Sverige visar att sådana går mycket bra att hålla.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2015-06-16 kl. 15:13.
Medlem
Nu kallas massmedia in i rättssalen.
Beslutet blir: Tingsrätten finner att xx är delaktig och skyldig till mord mellan den 7 och 12 juni. Det finns risk att han avviker. Alla av åklagaren begärda restriktioner blir verklighet.
Inget uppenbart skäl för häktning saknas. Åklagarens begäran att meddela restriktioner har bifallits.
Åtal väckt 30 juni 13.00. Tingsrätten har också beslutat att personerna som varit med har ett så kallat yttrandeförbud, säger domaren.

GP tar detta lite längre än att brodern ska häktas på sannolika skäl.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ltr
Sannolika skäl utan teknisk bevisning.

Ja. Det tyder på att åklagaren redan nu, utan teknisk bevisning har ganska mycket att gå på. Och mer lär komma när dom första analyserna är klara. Den korta överläggningen tyder ju även på att det var en "no brainer" för Tingsrätten att häkta på sannolika skäl.
Medlem
CMBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bönan
Nu är det Kvinnans tur att grillas! Sen kommer den äldsta. Varför det är så kan vara att advokaterna till varse blivit försenande..

Inte kvinnans advokat. Han har varit på plats sedan länge, enligt SVT
2015-06-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Huset cirka trehundra meter ifrån caféet som också spärrades av och undersöktes, är det inte lite märkligt om trion hade nycklar till huset om de inte arbetade med det. Min uppfattning är att de renoverade huset men att det inte har skett i närtid?

Från bilder på huset ser det ut som om takläggningen inte är riktigt färdig än och därför är det väl troligt att man ännu arbetar i det. Kan dock vara så att jag har missuppfattat vilket hus bilderna visade.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllersW
Beslutet är att mannen är på sannolika skäl misstänkt för mord

Det finns risk att han avviker om han är på fri fot, enligt rätten, eller försvårar utredningen. Finns också risk för fortsatt brottslig verksamhet.

Mannen blir alltså häktad och ska ha restriktioner. Dvs att han inte får följa media mm

Åtal ska väckas senast 30 juni, men det datumet lär flyttas fram (min anmärkning)

Vad för slags "fortsatt" brottslig verksamhet syftar dem på här?
Medlem
Nu kommer att gå fort för de andra två misstänkta. De kommer att bli häktade inom loppet av en halvtimme.
Senast redigerad av matematiker 2015-06-16 kl. 15:16.
2015-06-16, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Ja. Det tyder på att åklagaren redan nu, utan teknisk bevisning har ganska mycket att gå på. Och mer lär komma när dom första analyserna är klara. Den korta överläggningen tyder ju även på att det var en "no brainer" för Tingsrätten att häkta på sannolika skäl.
Bevisningen är ju sekretessbelagd så det kan ju finnas teknisk bevisning som vi inte vet om.
Medlem
Glufses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Men vad har de för bevis egentligen?
Indicier mestadels troligen. Kan vara lite medgivanden från kvinnan också gissningsvis.
Medlem
Updowns avatar
Det lutar sig alltså till det som många av oss trodde och misstänkte i mitten av tråden, att den yngre brodern är den som är den egentliga förövaren.
2015-06-16, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Det är mycket mer sannolikt att GM har agerat utifrån ett drogrus än mördat BO till följd av ett rån eller bilolycka. Det säger sig väl självt. Jag är mycket bekant med droggruppen bensodiazepiner så jag anser mig ha rätt att uttala mig.
Att jag är "bekant" men benzo är en grov underdrift, jag har barn tillsammans med benzo. Och bara för man stoppat i sig en näve benzo betyder det inte att man våldtar o mördar någon. Är nog det mest korkade jag hört, då skulle vi fan haft 1000 våldtäktsmord om dagen i Sverige.

Och sen finns det ju inte minsta bevis för att de använder droger så var finns relevans i det öht?

Ska vi börja spekulera i om de använt en ouija-bräda och blivit possessed av Jack the ripper också eller? Kanske kan hålla galna spekulationer till ett minimum och hålla oss till sådant som det finns iaf en gnutta belägg för...
2015-06-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strawmilkshake
Vad för slags "fortsatt" brottslig verksamhet syftar dem på här?
Från P4

"Mats:
Det är något av en standardformulering. Det finns ett antal kriterier där något av dem behöver vara uppfyllda för att man ska kunna bli häktad. Fortsatt brottslig verksamhet är ett av dem, flyktfara ett annat, att förstöra bevis ett tredje."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in