Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag sticker ut med något så ovanligt i den här tråden som ett upprop till genuina flashbackdetektiver, fortsätt att gräva så att vi överröstar tyckare, styrkekramare och besserwissers, jag är intresserad av hur många som arbetar på säteriet, verkar inte finnas en enda människa i den här tråden som kan upplysa om det.

Om det visar sig att de frihetsberövade inte är skyldiga, vilket jag inte är så säker på att de är, så springer mördaren lös. Att det är någon med anknytning till säteriet är jag nästan övertygad om, i det perspektivet är det intressant att veta om det finns någon jämnårig med Lisa som kan komma i fråga.

Jag har helt enkelt svårt för att se de här männen begå det här brottet gemensamt, och dessutom få med sig en av brödernas syster på en sån här grej. En knäppgök är en sak, men tre under samma tak, tveksamt.

Undrar om godsherren själv vet hur mycket löskeslödder han har där som jobbar, cafet hör väl med till ägorna
Medlem
I vilket skede borde man få reda på om hon blev våldtagen? Detta är väl det enda rimliga motivet till mordet? Deras DNA borde väl finnas i henne isåfall och då är väl saken klar mer eller mindre?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Dagens tidning i Litauen
http://www.ladda-upp.se/files/2015/b152697.jpg
Här snackar vi och visar vad det är för avskum som är misstänkta!! Ta lärdom AF Expressen KvP GT osv osv!!!

Jag håller med. Duktigt länkat.

Från att Litauen var tills nyligen en öststatsdiktatur, så har de friare media än Sverige.
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vadå "öppna rättegångar" - det är ju ingen rättegång än? Vad menar du att Bergakungen vill "sätta ur spel" - det är ju sekretessen som är normen här.

Detta sagt så tycker jag det verkar ligga en hel del i kritiken mot åklagare för att alltför lättvindigt utfärda yppandeförbud och få igenom lyckta dörrar vid häktningsförhandlingar och delar av rättegångar. Men här finns just nu inget demokratiskt skäl till att ge allmänheten insyn i rättsprocessen. Blir det åtal så får man den information som behövs då. Blir det inte åtal så kan man ju granska en ev. skadeståndstalan från den som suttit frihetsberövad och då - antar jag - få del av handlingar i det målet som är relevanta för att bedöma om det var en felaktig hantering från myndigheterna sida (Att häkta personer som senare visar sig inte kunna fällas kan dock per definition inte anses som felaktig hantering med automatik)

Inte med automatik men det kan mycket väl var det och det finns visst demokratiska skäl till att ge insyn även på det stadie av processen. Häktning är en allvarlig sak och tillståndet kan som bekant vara i fler år.

Främst om de misstänkt litauerna mot förmodan skulle vara oskyldiga är det ett problem om processen inte kan granskas och de har häktats alltför lättvindigt. Men rättsväsendets svineri där de tar på sig rollen som pressombudsman utan egentliga skäl har uppenbarligen många försvarare. Det är bra att du håller med lite i princip åtminstone om lättvindiga sekretesshandlingar.

Förhandlingarna kan med all säkerhet vara offentliga och borde vara det.
2015-06-16, 14:52
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Dagens tidning i Litauen
Här snackar vi och visar vad det är för avskum som är misstänkta!! Ta lärdom AF Expressen KvP GT osv osv!!!

Och om de visar sig vara oskyldiga då?
2015-06-16, 14:52
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobieBwoi
Gissar på att översättningen tar ett tag också. Vet inte hur lång tid en vanlig häktningsförhandling tar.

De flesta förhandlingar brukar ta ca 30 minuter men tror säkert åklagaren i detta fall säkert allt han har både två eller tre gånger för att inte riskera att rätten missar något.

Som några nämnt gör behovet av tolk att förhandlingen drar ut ännu mer på tiden.
2015-06-16, 14:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Häktningen är första steget till en rättegång och får betydelse för vad som senare händer. Den bör kunna granskas likväl som rättegången, inte minst för att människor kan häktas på mycket svaga grunder och insynen från allmänheten är en spärr mot det. I annat fall blir man tvungen att lita på myndigheterna och deras välvilja, vilket inte är en bra ide. Om de misstänkta i det här fallet är häktade utan giltiga skäl vilket är fullt möjligt, så borde det kunna granskas.

Jag borde förvisso inte använt ordet rättegång, det håller jag med om.

De utredningstekniska skälen här är sannolikt bara trams. Det finns inga sådana som motiverar bristen oå insyn.

Om vi lägger ut all bevisning som i dagsläget finns så kan det definitivt skada utredningen, inte minst om personerna i fråga visar sig inte vara GM. I det här läget får man lita på att advokaterna gör sitt arbete. Det är som sagt också möjligt att i efterhand granska och vi har regler för ersättning vid häktning som inte leder till åtal/dom som är till för att kompensera den rättsförlust som en misstänkt som visar sig vara oskyldig lider.

Att du har en allmän misstro mot samhället och rättsväsendet som färgar din uppfattning i alla frågor som rör det är i varje fall väl bekant för mig sen tidigare.
2015-06-16, 14:53
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Dagens tidning i Litauen
Vad tjänar man på att hänga ut folk som inte ens är dömda?
2015-06-16, 14:54
Medlem
Sanchezest90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag håller med. Duktigt länkat.

Från att Litauen var tills nyligen en öststatsdiktatur, så har de friare media än Sverige.
Varför ska man outa folk som inte ens blivit dömda?
2015-06-16, 14:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Är de skyldiga så lär det finnas hyfsat med fingeravtryck och DNA på både Lisa och de kläder och grejer man spred ikring sig.
Medlem
TilleyHats avatar
I Sverige häktas 95% av alla som hamnar i en häktningsförhandling. Öppet mål för åklagaren med andra ord. Det krävs i stort sett ingen bevisning överhuvudtaget, så att dessa som är föremål för dagens häktningsförhandling skulle släppas fria förefaller synnerligen osannolikt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det är ju tankeväckande att ALLA locations, med betydelse för detta fall, tillhör godsägaren AJ.

Så antigen tycker jag att det pekar på att det är någon nära AJ, eller AJ själv, som har med mordet att gøra.
Eller...kanske någon sjuk/pervers person i AJs krets, en affärsförbindelse? en från vänskaps kretsen? en familje medlem? som haft fantasier om att döda/våldta? och samtidigt vill förstöra/skada/hämnas på AJ, igenom at begå mordet på AJs egendom och sprida både spår och bevis runt på hans egendom och kasta misstanke på AJ/AJs medarbetare som säkert jobbar svart.

Jag vill tillfoga att jag är en av dom som strakt tvivlar på att de 3 misstänkta är skyldiga :

AJs Café Klostret - där LH försvann
AJs Ladan mittimot Cafeet - där LHs handsken hittades av AJ + AJs kompanjon LÅ + mistänkt
AJs Blombergs Säteri - där AJ bor + de 3 mistänkta bor i hyrt hus
AJs Blombergs Säteris ängar & åkrar - där flera fynd som kan knytas till LH hittats
AJs Martorp gård - där LHs døda kropp hittades
AJs Blombergs fastighet 10 - obebodd villa som avspärrats efter LHs krop hittades

Har säkerligen glömt något...

Tack för ditt enträgna "tjatande" om detta och tack för punktlistan ovan. Ska återkomma med några saker som gör att jag är lika övertygad som Du om att det inte är gästarbetarna som är skyldiga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in