Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 18:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Ingenting är bekräftat, det fattar väl även du?!

Men om de är litauer så stämmer det väl in i uppgifter om att en eller flera bilar vid GM:s bostad ska ha varit litauisktregistrerade som framkom i tråden i går natt.
Och om de är litauiska medborgare är det mindre sannolikt att de utpräglat polska förnamn som cirkulerat i tråden är korrekta. Visserligen finns det en mindre polsk minoritet i Litauen, men oavsett etnicitet får litauiska medborgare litauisk namnform i sina officiella papper, och litauiska mansförnamnsformer slutar alltid på -s, och vanligen på -is eller -as.

(Litauer litauiserar gärna till och med också besökares namn. Jag har hört den dåvarande svenska ambassadören i Litauen presentera sig för litauer med namnet Stellanas Ottosonas.)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violetta56
Inte nog med vad de gjort med henne men dem ska också ta grejer och lägga ut för att försöka komma undan med det hela. Vilka djävulska monster....Jag vet vad jag hade gjort! Finns inget att förlora då livet aldrig mer blir detsamma igen.

Nej idiot om det hade varit för att komma undan med det hela så hade de gömt Lisa på ett bättre ställe. Lisa pappa har lärt henne ett och annat och det var hon som ville göra så att polisen skulle hitta henne.
Medlem
Övertygad om att följande bidragit starkt till att kroppen hittades och inte försvann i en sjö ett par mil bort. De ville troligtvis vänta in midnattsmörkret.

- GM hade aldrig kunnat räkna med att flickans far var militär och tänkte som en sån och var där med likasinnade vänner och började söka efter bara 2,5 timmar.

- De hade aldrig hört talas om Missing People.

Sen kom paniken och allt mer felaktiga beslut.
2015-06-13, 18:10
Bannlyst
Har pratat om den organiserade brottsligheten från Östeuropa. Här en mycket bra artikel från Polistidningen gällande just Litauen.

Brottsligheten ar exporterats i stor utsträckning de senaste åren. " Har sett att att en del kriminella valt att lämna Litauen för att bosätta sig utomlands."

2012 så fanns det en svensk sambandsman för hela Norden i Litauen. Man hade således ett bra samarbete mellan svensk och litauisk polis men denna sambandsman drogs tillbaka.

Litauiska ligor begår sommarturnèer. Är ganska övertygad om att dessa gästarbetare tillhör kriminella ligor. Det är de som ligger bakom stölden av byggnadsställningarna.

De varnar tom om man ser en bil med litauiska skyltar..Otroligt att godsherren Jönsson har sådant dåligt omdöme att anställa sådana här typer när statistiken är slående..

http://polistidningen.se/2012/03/brott-export-litauen/
2015-06-13, 18:11
Är det bara jag som funderar på om de misstänkta personerna kan vara oskyldiga? Polska gästarbetare, nja... låter som en klassiskt misstag att allmänheten + polis lägger skulden på byns nykomlingar. Gästarbetare är ju vanligtvis i en pressad sits, det är tjäna pengar och hålla låg profil som gäller. Man ska vara väldigt försiktig med att fokusera på dessa människor. Jag tror det handlar om ett ritualmord.
2015-06-13, 18:11
Medlem
Ursprungligen postat av ympart
Alltså det är samma ställe, bostad och 'gripplats'!

Lägger in det, med lite annat i senaste uppdatering av karta;
http://i.imgur.com/EezqOeB.jpg

Ladan ser rätt stor ut ,kan dom haft bilen gömd där ,släpat dit henne ,handsken tappas o sen i väg
2015-06-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karaff
Jag var kanske trött på presskonferensen, men tror att de nämnde att hon hittades i ett närliggande stall. Tror det var i Aftonbladets enskilda intervjun.

Kan givetvis hört fel, men de nämnde iaf något om ett stall.

En reporter rapporterade om ett stall medans man väntade på presskonferensen 00:15
Det låg ödsligt. Inget man åker förbi. I bakgrunden såg man stor polisiär aktivitet

Primetime
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violetta56
Inte nog med vad de gjort med henne men dem ska också ta grejer och lägga ut för att försöka komma undan med det hela. Vilka djävulska monster....Jag vet vad jag hade gjort! Finns inget att förlora då livet aldrig mer blir detsamma igen.

Just den här detaljen är ju skum, och det kan knappast vara på annat vis än att det de gjorde med flickan var tämligen snabbt avklarat. Kanske redan innan föräldrarna larmade försvinnandet till polisen samma kväll som hon försvann. Kanske gick det hela på någon timma och sen rände de ut på ägorna som spridde ut sakerna. Även det ju bara är dumt, då det ju bara mer styrkte att hon var just i det området. Att gärningsmän deltagit i skallgångskedjor och placerat ut bevismaterial har ju förekommit förut, med så var det tydligen inte här, då Missing people försedde alla sina deltagare med gula västar. Så det är lite av en gåta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Är det bara jag som funderar på om de misstänkta personerna kan vara oskyldiga? Polska gästarbetare, nja... låter som en klassiskt misstag att allmänheten + polis lägger skulden på byns nykomlingar. Gästarbetare är ju vanligtvis i en pressad sits, det är tjäna pengar och hålla låg profil som gäller. Man ska vara väldigt försiktig med att fokusera på dessa människor. Jag tror det handlar om ett ritualmord.

Vad jag förstått så kommer de från Litauen, inte Polen.

Citat:
Litauisk polis bekräftar för Aftonbladet att två av de misstänkta är litauiska medborgare.
– Vi har fått information om att de har arbetat i Sverige. Vi har nu nära kontakt med svensk polis, säger kommissarie Andrzej Roginski.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20958580.ab
Medlem
Håller med post #17949!

Det känns inte "proaktivt" att Polisen till slut fick fatt i dessa litauiska gästarbetare. Det känns som att det var en hel del tur med i spelet. Borde de inte har gjort kopplingen DIREKT när de hittade handsken i ladan och kopplat ihop det med vilka som hade tillgång till ladan? De jobbade ju till och med i ladan!

Med tanke på att det är så bråttom i början av en sådan här händelse för att, om möjligt, finna offret vid liv, är det för mig underligt att de inte "grillade" litauerna långt tidigare.

Jag vet inte, har svårt att sätta fingret på det…sannolikt har jag fel och Polisen kanske gjort ett förträffligt jobb men någonstans inom mig känns det som att man arbetat "typiskt svenskt":
En sak i taget, metodiskt och strukturerat….och inte i tillräcklig utsträckning gått på "känslan" av vad som sannolikt har inträffat. "söt svensk flicka försvinner en ljummen sommarkväll, vi hittar en handske i en lada där litauiska manliga gästarbetare jobbar….borde ha kommit till resultat långt tidigare, tycker jag.
Medlem
Ferry31s avatar
Har de inne rätt personer nu är det egentligen inte jättekonstigt att de är iskalla och stannar kvar och låter kroppen ligga i närheten. De vill såklart hålla en låg profil och hoppas på turen. Kör polisen fast, hade såklart letandet börjat avta med tiden och då hade fått sitt tillfälle att göra sig av med kroppen permanent. Kanske givit sig ut med båt på Vänern och dumpat den där och sedan flytt landet när fallet inte är lika uppmärksammat.

Är det så att personerna de har inne är skyldiga återstår väl egentligen bara följande frågor: Hur rövas hon bort från platsen? Lever hon än eller inte? Om hon förs iväg levande, när dödas hon i så fall? Varför råkar hon ut för detta? I vilket tillstånd är förövarna i när brottet begås?

Jag tror hon dör ganska kvickt, men motivet känns oklart. Teorin om att hon sett något som hon inte borde ha sett är inte otänkbar. Kan vara som vissa varit inne på att gärningsmännen tänkte göra inbrott på caféet. De lurpassar någonstans, ser att sista bilen lämnar och slår sedan till, men missar Lisa som är på andra sidan av huset och är på väg att åka iväg med sin moped. Lisa hör något och går fram och kollar/konfronterar personerna. Den normala reaktionen här skulle ju vara att löpa åt bara helvete, men också möjligt att de går till attack istället. Det kanske är så att Lisa känner igen dem eftersom de jobbat precis bredvid vid ladan (?). Därför kan de inte lämna ett vittne som kan sätta dit dem.

Det andra motivet är väl det mest uppenbara. Sexuellt, och det är väl det vidrigaste man kan tänka sig i detta fallet. De kan ha haft syn på henne tidigare eftersom hon jobbat på caféer några veckor och bestämmer sig för att ta henne när de får sin chans. De kanske ser att hon är ensam kvar och lockar fram henne. Vem vet, inte otänkbart att de hälsat på varandra innan och Lisa kanske inte känner något obehag eller misstänker något. Sen varför det skulle sluta med att de klipper henne vet jag inte. Men man kan heller inte alltid utgå ifrån att gärningsmän tänker och agerar rationellt. Att hon dör kan bero på allt från att våldtäktsförsöket misslyckas och slutar med en kamp som hon dör i, att de kommer på (när det redan är för sent) att de måste göra sig av med henne eftersom de jobbar precis bredvid hennes arbetsplats. Eller så är de bara sadistiska svin som inte har några gränser överhuvudtaget.

Båda teorierna skulle i så fall betyda att hon frivilligt går från sin moped och sedan blir övermannad någon annanstans. Det skulle i så fall förklara varför det ser snyggt ut intill mopeden och inte är några tecken på strid där.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82

Det är såklart möjligt att de är oskyldiga. Det kan vi inte veta förens de har blivit dömda eller inte. Men Flashbackpöbeln har redan bestämt att de är skyldiga, det brukar bli så när man släpper lös folk på internet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in