Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 18:03
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaroc
Det är ingen egen gård utan ett antal ekonomibyggnader som ligger på hans marker.

Martorp tillhör väl inte Blomberg.
2015-06-13, 18:04
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Om det visar sig att dom är kriminellt belastade sedan tidigare har ett GROVT misstag begåtts. Isf borde dom inte fått komma in i landet / arbetsgivaren borde in anställt dom.
Misstag? Vem skulle kunnat förhindra dom komma in i landet?
Medlem
Ragolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husmodern
Stämmer ändå inte. Aftonbladets och Expressens bilder är inte tagna på samma gård men dom är färska. Expressens visar ett sunkigt ställe med polisens tekniker, högt gräs intill elstaket (det betyder dåligt underhåll) och aftonbladets en tiptop gård utan elstaket i närheten av bebyggnad.

Och den kvinnliga grannen (Cam*lla Lundkv*st) som bor nära FYNDPLATSEN sig bor inte så nära Martorp.
Norsk TV kanske kan bidra?
http://www.tv2.no/2015/06/13/nyheter/lisa-holm/forsvinning/s
avnet/7040619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vorph666
Kan det vara så att hon hade ett hemligt sexuellt förhållande med den ena polacken? Eller kanske med flera av dom... Eller att den hon hade sexuellt förhållande var tillsammans med polackbruden som sedan mördade henne som hämnd?
Men sluta nu!

1) Läs tråden
2) Tänk
3) Posta inget som inte innehåller något matnyttigt.

Ska jag upprepa vad jag skrev för en pisskvart sedan, om vad man kan dra för slutsatser av helt kända och verifierade uppgifter?

Till slutsatser man kan dra (som kan vara fel, men då kräver falsifierande belägg) hör att hon INTE skulle köpa sprit, hade stämt möte med någon, på något sätt var ute på okända ärenden, o.dyl utan försvann tämligen i närheten av mopeden. I alla andra fall hade det dröjt timmar eller dagar innan det kommit en rubricering om människorov. Och, hade hon inte en pojkvän (med risk att falla för dumma trådsanningar), en tämligen normal kille som antagligen gick i hennes skola?

Vad tror du själv är beröringspunkterna mellan en skötsam skolflicka och en gästarbetande polack som arbetar i omnejd med hennes arbetsplats men inte i omnejd kring hennes skola, bostad och förmodade sociala lokaler? För bövelen, tänk människa! Och posta inte innan du tänkt.

Tänk-tryck-tala.
2015-06-13, 18:05
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffepoffe
Det jag vet är att brottsmisstanken är skäligen misstänkt för mord under tidsperioden 7 juni till 12 juni, säger en av de mordmisstänkta männens försvarsadvokat.
http://www.expressen.se/gt/presskonferens-hos-polisen-om-lisa-holm/

Skäligen misstänkt är ju alltså den lägre graden. Vilket betyder att det inte finns någon teknksk bevisning, och att det heller inte finns några vittnen som sett dem agera.
Vilket stämmer överrens med det som sades på presskonferensen. Alltså att Missing People observerade båda GM i sökområdet där Lisa hittades och tipsade polisen om detta.
Teknisk bevisning kan det absolut finnas, särskilt DNA, men den har knappast hunnit kontrolleras mot MGM ännu.
2015-06-13, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Fallet reser onekligen många frågor, framförallt vad det gäller polisens agerande.
Att MP - än en gång - hittar avgörande bevis är djupt oroande.

Inte för att MP gör det de gör, inte heller för att polisen använder sig av dem, utan för att det nu mer och mer verkar som om gärningsmännen varit ofattbart tafatta och att polisen borde noterat detta utan hjälp från MP.

"– I samband med Missing peoples fynd påträffades två personer som med tanke på hur de uppträdde och hur de tilltalade folk från Missing people gjorde att vi ville ta in dem för förhör, säger insatsledare Martin Fredman."

Borde inte polisen ha noterat misstänkt beteende direkt? De knackade ju på den första natten.
Sedan har vi - vad vi vet och det är inte mycket - det faktum(?) att kroppen hittades i en byggnad som dessa herrar hade tillgång till. Varför har den byggnaden inte genomsökts, och om den har det, hur i helvete kunde de missa det?

Med tanke på att vi här tråden faktiskt inte vet ett skit om vad polisen gjort eller inte gjort eller hur brottet begicks så blir allt jag skriver naturligtvis ren spekulation.

Det skulle vara intressant att veta vad den avgörande ledtråden som MP hittade och ledde polisen till dessa tre var. Släggan var förmodligen viktig, kanske det var mordvapnet, men den hittades långt innan den "avgörande" ledtråden/beviset som ledde direkt till dessa tre uppdagades.

Vissa saker får mig att tro att polisen tidigt fattat att GM måste vara boende i området och att de kanske även fattade vissa misstankar mot just dessa tre vid första nattens dörrknackning.
Om det visar sig vara så är polisens agerande dåligt, om det visar sig att LH levde en tid efter bortförandet är det skandal.

En del av dessa frågor lär vi får svar på under utredningens gång.

Värt att tänka på är dock att MP har oerhört större resurser än vad polisen har vad gäller folk som letar, det var väl uppåt 1000 personer som gick skallgång.
2015-06-13, 18:06
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
En del av dessa frågor lär vi får svar på under utredningens gång.

Värt att tänka på är dock att MP har oerhört större resurser än vad polisen har vad gäller folk som letar, det var väl uppåt 1000 personer som gick skallgång.

"och hur de tilltalade folk från Missing people gjorde att vi ville ta in dem för förhör, säger insatsledare Martin Fredman."

Undra vad dom menar..
2015-06-13, 18:07
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
MP hade hittat något, och även iakttagit (och vad jag har förstått, haft någon form av kommunikation med herrarna). Polisen kallades till platsen. Det var utomhus, och jag fick uppfattningen att de var en bit bort från Blomberg.
Fick också uppfattningen att MP befann sig i den omedelbara närheten.
Männen stoppades bredvid några träd och nån slags äng.
Det hela tog inte så lång tid, och NATURLIGTVIS var det POLISEN som fotograferade. MP har inga som helst befogenheter att utföra id-kontroll och fota.

Nu vet jag inte hur man gör, men det borde ju gå att få fatt i denna streamade sändning från Expressen på något vis.
Och som jag sa, i samma veva stoppades även en personbil där id-kontroll utfördes. Det var dock inte i bild, men reportern pratade om det.

intressant! Och sedan efter ID-kontroll så släpptes MGM? Dom gick sedan hem och efter att fyndplatsen kontrollerat och pratat med MP så beslutar man att göra en husrannsakan i MGM bostad.

Då har vi rätt ut det iaf. Det var mao mer eller mindre tur av polisen eller en tabbe av MGM som ledde till hittandet av Lisa.
Medlem
Inte nog med vad de gjort med henne men dem ska också ta grejer och lägga ut för att försöka komma undan med det hela. Vilka djävulska monster....Jag vet vad jag hade gjort! Finns inget att förlora då livet aldrig mer blir detsamma igen.
Medlem
Glufses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det finns uppgifter i tråden att hundar skall ha markerat för ovanstående fordon redan dag ett.. Men att polis inte fann något att gå vidare på. Om de uppgifterna är riktiga så är dom ytterst komprometterade.

Vid den tidpunkten skulle de kunna ”gjort skillnad”.
Var finns dessa uppgifter?
2015-06-13, 18:08
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husmodern
Jag jämför bilder från aftonbladet - ett mycket prydligt ställe Martorp, bilderna från expressen visar en mycket mer sunkig gård. Skillnad på bönder o bönder i hur dom håller ordning.

Jag har samma fundering. Dessutom sa en journalist i direktsändning när man hittade BO, att man var tvungen att ta en grusväg för att komma fram till gården / platsen. Är inte säker på att Martorp är fyndplatsen. För att vara övertydlig. Med detta säger jag inte med att Martorp inte är fyndplatsen.
2015-06-13, 18:09
Medlem
Jasongenovas avatar
Jag tror att Lisa mördades redan samma kväll hon blev kidnappad, eftersom polisen hade varit och knackat på hos MGM redan första natten av Lisas försvinnande och pratat med dem. MGM kidnappade Lisa, och tog henne till samma lada där hon senare hittades död. Hon mördades troligtvis där inne också, och det blev senare för svårt för dem att flytta kroppen eftersom det var så mycket poliser och MPS i rörelse runtomkring, vilket de inte hade räknat med. De hoppades nog på att letandet och intresset för fallet skulle börja dö ut, och sedan skulle flytta kroppen någonstans långt. MPS kom lite för nära kroppen, så litauerna blev oroliga och började bete sig konstigt och försökte få MPS bort därifrån. Vilket förmodligen ökade misstankarna. Undrar dock vad mer MPS hittade som var så skrämmande, ett föremål som kunde knytas till litauerna.
Senast redigerad av Jasongenova 2015-06-13 kl. 18:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in