Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 15:10
Medlem
Alltså hur sjukt är de inte om de är en familj som ligger bakom mordet, kan de varit så att sonen tvingat sig på lisa, lisa visat motstånd och då har allt spårat ur, sen har hans föräldrar hjälpt han gömma liket osv?

Om de nu är gästarbetarna som ligger bakom mordet, varför flydde dem inte landet efter att ha spridit ut lisas saker?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Det är väl ändå jävligt ovanligt med styckmord.

Jag tror att polackerna hade spanat in henne eftersom dom jobbade mitt emot och sen har dom våldtagit och dödat henne.

Väldigt ovanligt och inget oplanerat. Om det nu är styckmord, det vet vi inte ännu.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmstadbo
Precis så jag tolkade det med, grisarna har styckat henne. Usch och fy, så jävla vidrigt
Nej, de träffar på Lisa - inte delar av Lisa.
Medlem
NUKEWARs avatar
Teori

Missing People började närma sig gården där LH's kropp upptäcktes. MGM befann sig då på denna gård och betedde sig underligt/konverserade på ett reserverat sätt. De gjorde sedan någon iaktagelse och larmade vidare till polis som sedan hann ikapp MGM och plocka in dom.

Ang det hela med husrannsakan, för polis är det ju tjänstefel att ta sig in någonstans utan vidare godkännande. Hur är det då för en privatperson som gör detta av fri vilja för Missing People?

Strypning känns det som att de handlar om iaf. Svårt att säga om de är sexuellt eller om Lisa bara befann sig på fel ställe vid fel tidpunkt (under pågående brott). Med största sannolikhet hade hon varit avliden en längre tid.

Icke logiskt är ju de utspridda sakerna samt varför de inte gjort sig av med kroppen. Skulle dra en vild gissning på pårökta polacker..
2015-06-13, 15:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Alltså hur sjukt är de inte om de är en familj som ligger bakom mordet, kan de varit så att sonen tvingat sig på lisa, lisa visat motstånd och då har allt spårat ur, sen har hans föräldrar hjälpt han gömma liket osv?

Om de nu är gästarbetarna som ligger bakom mordet, varför flydde dem inte landet efter att ha spridit ut lisas saker?
Eftersom det skall handla om två bröder så blir "son" jäkligt långsökt. Givet åldern på de gripna handlar det inte heller om föräldrar/barn .. om du inte tror att en liten parvel begått brottet.
Medlem
[quote=psflax|53677271]
Citat:
Ursprungligen postat av RickDangerous
Jag känner väl till fallet och det var ingen lag som möjliggjorde detta. Och det går fortfarande att fria om bevisningen inte håller mot två misstänkta. Din okunnighet är generande. Hur såg lagen ut innan då, citera den! (Du kan inte för du har fel)

Du påstår alltså att det INTE gjordes en lagändring efter Lindomefallet ?

Det har inte skett en lagändring efter Lindomefallet(ja lagändring relevant till det fallet alltså, massor med andra lagar har ju ändrats sedan dess).
Det fallet hade med dagens lag(som är samma som då) och dagens praxis(som är något annorlunda) troligen fortfarande lett till friande dom.
I det fallet gick inte fastställa vem av männen som var skyldig eller om ens någon av männen var förövaren.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Av enbart den nu tillgängliga informationen att döma finns mycket bra förutsättningar för att de skyldiga kommer att dömas - om det verkligen är så att de tre MGM som anhållits är de rätta.

1. Kroppen är hittad och dessutom så pass tidigt som efter fem dygn. De rättsmedicinska förutsättningarna för att fastställa dödsorsak, dödssätt, dödstidpunkt och konkreta omständigheter kring själva dödandet är goda.

2. Platsen för fyndet av kroppen är i sig bestickande och innebär att MGM kan knytas till dödsfallet.

3. Kroppen är i sig en värdefull potentiell källa för kriminaltekniska fynd (blod, fingeravtryck, sperma, hudavskrap och kontakt-DNA).

4. Utöver kroppen finns en rad exponeringspunkter som kan generera nya kriminaltekniska fynd.

Exempelvis:

• De konkreta fynden tillhörande LH som har återfunnits i området – fingeravtryck och DNA från MGM.

• Spår efter LH (blod, hår, fibrer) – MGM:s bostad, kläder och fordon.

5. Det finns tre MGM. Detta gör att polisen rimligtvis kommer att få tre olika berättelser att ställa mot varandra. Det är svårt, gränsande till omöjligt, för tre personer att snacka ihop sig så de får en gemensam vattentät berättelse. Divergerande och ändrade berättelser kan en skicklig åklagare göra underverk med under rättegången.

6. MGM har befunnit sig i området under tidsperioden från försvinnandet. Därigenom finns goda förutsättningar att rekonstruera vad de har gjort under denna tid. Detta är särskilt intressant om MGM har ägnat tiden åt att plantera ut de fynd som gjorts.

7. MGM har också exponerats för en rad personer som kan vittna om deras agerande efter förvinnandet, och som framgick av presskonferensen har deras agerande i förhållande till MPS och polisen redan där väckt misstankar.

Utöver detta finns det säker mycket som vi i dagsläget inte vet ett skit om, men som kommer att framkomma, exempelvis vittnesmål från dagen för försvinnandet, vittnesmål om tidigare kontakter mellan LH och MGM, eventuella fynd från LH som kan knytas till bostaden eller fordon…

Det här kommer polisen ro i land, det är åtminstone jag övertygad om.

Bra inlägg. Utöver det så uppfattar jag att förundersökningen hittills skötts riktigt bra. Mycket bra polisarbete. Och som sägs så finns det säkerligen inte mycket vi vet om. Men om polisen börjar släppa mer info så kan vi nog dra slutsatsen att de känns sig säkra på att förundersöknnigen kommer räcka till åtal och att förundersökningen inte hotas av att man släpper mer information.
2015-06-13, 15:12
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Eller så mår han bara dåligt då en 17-årig flicka har blivit dödad? Varför måste alla överanalyser intervjuer? Visst hon kan va styckad men varför stycka om man inte sprider ut delarna?

Allt tyder på att kroppen hittades på ett ställe. Om man styckar vill man ju sprida ut delarna alt. göra kroppen lätt att transportera. Inte så sannolikt att hon är styckad. Väldigt dumt att göra det i närheten av sin egen bostad med poliser och andra som vandrar runt.

Polisen har i alla fall inte slutat leta, fortfarande flera sökhundar ute i område där det inte tidigare rapporterats om fynd.
2015-06-13, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasnilsson
När tror ni att hon avled? Rent spontant kan jag känna att om hon hållits i liv ett par dagar, eller t.o.m fram tills i går så borde NÅGON märkt detta innan. Alltså känns det som om att hon dog i samband med vad som hände 18.30ish på söndagen, jag hoppas även att så är fallet. Kommer må riktigt illa inombords om det visar sig att hon hölls fången och avrättades för att polisen närmade sig in..

Ser det som en stor sannolikhet att hon avled i ett tidigt skede av själva händelseförloppet. Vid mord uppnår du verkligen the-point-of-no-return och om de istället hållit Lisa frihetsberövad hade de kunnat släppa henne när polispådraget väl börjat. Istället försökte man ligga lågt i ett antal dagar och under denna tid försökte man komma på flera olika idéer för hur man ska göra sig av med liket och andra bevis m.m.
2015-06-13, 15:13
Medlem
Jag har ändå fått intrycket (vid tidigare fall) av att det tar väldigt mycket längre tid att identifiera en styckad person. Inte samma kväll liksom, och inte genom föräldrarna. Man brukar vara väldigt angelägen om att sprida ut kroppsdelarna då också, för sin egen skull, annars är styckningen ett slöseri och de hittade ju Lisa på ett ställe. Därför köper jag inte argumentet om att hon har blivit styckad.

Personligen tror jag att det är en impulsiv våldtäkt som har gått överstyr och att MGM har använt övervåld "av misstag" och Lisa har avlidit. Där efter har man slängt in kroppen i bilen och kört snabbt där ifrån. Försökt sprida ut hennes tillhörigheter för att vinna tid och leda bort uppmärksamhet från egen bostad/bil/brottsplats, kanske för att kunna omlokalisera kroppen eller gräva ner den.
2015-06-13, 15:14
Medlem
lennythekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffepoffe
Jag tror inte motivet var att överfalla Lisa, utan att bryta sig in och kolla om det fanns en helgkassa att sno.

-De bodde/jobbade i närheten och kunde säkert kolla upp cafepersonalens rutiner.
-Lisa skulle den här dagen just för första gången åka moped hem själv.
-GM ser bilen med (vad de tror) är all personal åka från cafeet i sista bilen. Lägger inte märke till en moped som står kvar runt hörnet.
- GM Börjar runt 20-30 min efter stängning bryta sig in. Lisa, på väg därifrån på mopeden, tar dem på bar gärning och de reagerar därefter.

Jag tror tyvärr hon bara var på fel plats vid fel tillfälle.

Jag är inne på din linje.
Det finns en sak som många av gästarbetarna i det här landet har gemensamt, nämligen att dom har stölder och inbrott som "hobby".
Så förmodligen var dom ute efter dagskassan eller mopeden, men blev påkomna av Lisa, och så slutade det som det gjorde.
2015-06-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickDangerous
Svar ja.

Man använder idag lagvägar som menar på att man "i samråd med, "agerat oaktsamt" etc vilket gör att man inte kan friskriva sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in