Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
MP kan fota så mycket dom vill, för det behövs inga befogenheter.

Okej, jag omformulerar mig då du uppenbarligen inte förstår vad jag menar.
MP har inte rätt att genomföra ID-kontroll med tillhörande fotografering.
Känns det bättre för dig nu?
Om du hade sett dte jag såg i livesändningen, så hade du inte fällt den onödiga kommentaren.
MP har inte rätt att stoppa människor, be dem visa id och och be dem stå stilla medans de noggrannt fotograferar dem.
Visst har MP rätt att fotografera, men det som menades var hur id-kontrollen och polisens stoppande av MGM gick till.
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Kanske har sagts och gått igenom förut, men om det nu är så att de här 2 männen jobbade i ladan mittemot fiket och dom hittar en handske som tillhör Lisa där, borde det inte då vara prio 1 att hitta dom som jobbar i ladan och fråga dom vad dom sett och hört?

Vad jag förstått så hade polisen knackat på hos dom men ingen som öppnade? Har man försökt få kontakt fler gånger med dom etc etc..
Du tror inte att det finns en anledning till att du blev väktare istället för polis?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurumdazed
Vad jag har skaffat mig för uppfattning är att männen är Litauiska medborgare men de är förmodligen från Poland från början, då namnen som uppgavs tidigare i tråden EJ var Litauiska finns mycket polacker i Litauen. Som att säga "svenska krigare från isis vill tillbaka till sverige"

Om du hade sökt på "litauer" eller "litauen" så hade du i tråden funnit hänvisningar till att Litauen, och då särskilt Vilnius med omnejder, har en betydande polsk minoritet. Detta har sina historiska orsaker.

Andelen polacker som idag flyttar till Litauen och där blir naturaliserade är förmodligen obefintlig. Så din jämförelse med ISIS-krigare haltar en del.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
MP blev tillsagda att göra sådär vid varje fynd. Även vid föremål.

Kan bekräfta ATT SÅ ÄR DET !jag va med vid sökningen onsdag torsdag fredag och är precis de vi blivit tillsagda att göra och de för att vi inte ska förstöra ev dna spår etc etc .
2015-06-13, 18:35
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Från MammatillC:

"
Såg även att det skrevs om en vw sharan i tråden och det stod en sån silverfärgad som teknikerna höll på med igår. Gick inte se regn dock. "

regn antar jag är reggnummer/jills

Var stod den bilen?
2015-06-13, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Lindomefallet var ett sådant fall. Det är känt som ett "skylla på den andre fall".
I det fallet fanns 2misstänkta män. Men den ena av dem hade ett mer våldsamt förflutet.
Utredningen var tämligen bristfällig och det fanns inte bevis på vem som hade begått brottet eller om bägge varit på plats när när det skedde.
Åklagaren valde då att åtala den ena mannen för mord. Den personen skyllde då på den andre som i sin tur skyllde på den åtalade.
I det fallet var bevismaterialet bristfälligt och det var främst en dålig utredning och dåligt bevisläge som var skälet till friande dom mer än "skylla ifrån sig" försvaret

Hur det är skulle kunna vara möjligt i det här fallet? Ja de beror på bevisläge. För att åtala bägge måste man kunna visa att bägge befunnit sig på platsen när mordet skedde och att de agerat i samförstånd.
Kan bara en av dem knytas till själva mordet så kommer bara en av dem åtalas för mord även om man är helt säker på att bägge gjort det i samförstånd.
Det är alltså bevisläget som kommer avgöra exakt vem som åtalas för vad.

Mitt fetade: Precis som du skriver, det blir ett hårt arbete för polis och åklagare att få till en tidslinje och en BP (brottsplats för mordet) vilket inte är självskrivet på FP (fyndplatsen). Det kan vara en annan plats än FP och därför så viktigt att dammsuga MGM's olika utrymmen, boende och ev. fordon vilket också kan vara flera.

Utredare och tekniker har ett grannlaga jobb framför sig så det är fullt förståeligt att de vill jobba i lugn och ro inom olika avspärrningar.
2015-06-13, 18:36
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrume
Ursprungligen postat av ympart
Alltså det är samma ställe, bostad och 'gripplats'!

Lägger in det, med lite annat i senaste uppdatering av karta;
http://i.imgur.com/EezqOeB.jpg

Ladan ser rätt stor ut ,kan dom haft bilen gömd där ,släpat dit henne ,handsken tappas o sen i väg
Fynd 3 är åt fel håll på kartan. Det ska vara i närheten av Martorp där kroppen hittades. Vet inte exakt var men lär inte vara söder om deras bostad.

Under fynd 2 har du skrivit om fyndet som MP gjorde de blev mycket upprörda över. Detta fynd gjordes långt ifrån alla aktuella platser på kartan (flera km norrut) och hade vad jag vet ingenting som helst med fallet att göra.
Medlem
sabress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Var stod den bilen?

På en parkering några meter innan huset där de hämtades till förhör.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
När var senaste gången allmänheten tog lagen i egna händer? Kan tänka mig att många är ilskna över mordet

Det har nog inte hänt de senaste halvseklet, och lär nog inte heller hända i det här fallet. Tyvärr. Men jag tror inte att det kan bli tal om annat än livstids fängelse och utvisning när rättsapparaten är färdig med de skyldiga. Jag är helt övertygad om att den här kategorin brottslingar inte direkt står högt i kurs i sitt hemland.

Jag kanske ägnar mig åt demonisering nu, men är det förresten bara jag som föreställer mig GM så här? Det är iaf den bild som har etsat sig fast i mitt sinne.
2015-06-13, 18:37
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ympart
Alltså det är samma ställe, bostad och 'gripplats'!

Lägger in det, med lite annat i senaste uppdatering av karta;
http://i.imgur.com/EezqOeB.jpg
Okej, som det var formulerat så lät det som att polisen stötte på MGM redan i skogen, innan de nått fram till stugan!

Tacker för uppklarningen!
2015-06-13, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Var stod den bilen?

Jag kommer inte vara aktiv i tråden nu under kvällen, men någon som vill kan ju PM:a mammatillC och fråga!
2015-06-13, 18:38
Medlem
Edt.cat.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
15:25 in i presskonferensen berättar polisen att MP gjorde precis som de blivit tillsagda: "Gör en halt, kontakta polis, backa undan." Det låter inte som något de blivit tillsagda att göra vid fynd av föremål, utan något de blivit tillsagda att göra om de upptäckte människor som höll på med skum verksamhet.

https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM

Jo, MP berättade vid en tidigare intervju att de gjorde så vid alla fynd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in