2015-06-03, 19:57
Moderator
manamanahs avatar
Vi startar nu en ny samlingstråd för tiggerifrågor, vi hoppas att denna kommer att vara en bättre plats för diskussion än den förra.

Vad som ska diskuteras:
* Egna observationer och möten med tiggare
* Situationen i olika städer runtom i Sverige
* Nyheter om tiggare, då med länkar till nyheterna

Undvik löst tyckande och frustrationsinlägg. Tråden kommer att hårdmodereras.

Diskussioner om läger tas i denna tråd: (FB) Romska läger i Sverige nr. 2
Organiserat tiggeri här: (FB) Tiggeriet - Organiserat?

Länk till tidigare samlingstråd: (FB) Invandrare som tigger (Samlingstråd)
Senast redigerad av manamanah 2015-06-04 kl. 17:26.
Citera
2015-06-03, 20:04
Medlem
Sixts avatar
Vi får se hur sommaren blir. Jag misstänker att tiggeriet kommer öka mycket framöver i Sverige. Även om Stefan Löven nyligen gjorde ett par konkreta uttalanden i frågan kommer nog inte mycket förändras inom den närmaste tiden.

Som turistnation får sig Sverige en ordentlig törn när bilden av ett rent och säkert land inte längre visar sig stämma. Gatubilden de senaste åren har förändrats markant med drivor av soppor, tiggare i vartenda gathörn och hitresta kriminella ligor som i stort sett härjar ostört.

Citat:
Moderaterna har tidigare lagt fram förslag om att förbjuda organiserande av tiggeri. Partisekreterare Tomas Tobé kräver nu tydliga svar på hur regeringen ska tackla tiggerifrågan.

– Olika regeringsföreträdare har varit emot eller för Moderaternas förslag att förbjuda organiserandet av tiggeri. Jag blir inte klok på vilken hållning regeringen har, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article20894779.ab

Jag tycker det är helt orimligt att andra EU-länder tillåts dumpa sina sociala problem i Sverige. Om vissa länder inte klarar av att uppfylla sina medlemsåtaganden ska de sparkas ut ur EU.
Senast redigerad av Sixt 2015-06-03 kl. 21:02.
Citera
2015-06-03, 20:49
Medlem
Det är ju en pärs att åka tunnelbana i Sthlm nuförtiden. Säkert minst 15-20 tiggare på en ca 40 minuters resa upplevde jag idag dessutom 3 -4 musikanter som också tiggde pengar.
Det är ju snudd på ofredande.
Citera
2015-06-03, 21:13
Medlem
rojass avatar
Studenter på flak från Östra Real i Stockholm blir berikade av en aggressiv zigenarsvärm som är ute efter pant:
https://www.nordfront.se/film-studen...-migranter.smr
Citera
2015-06-03, 22:44
Medlem
spoilers avatar
Har kyrkan plötsligt blivit fattig?

"Svenska kyrkan i Östersund får 100 000 kronor av kommunen för att bedriva social verksamhet riktad mot tiggande EU-migranter. Pengarna kommer att användas till boende och kontaktperson.

/.../

Kring jul förra året beviljade kommunen ett stöd på 100 000 kronor till Östersunds församling för att de skulle ge stöd åt de socialt utsatta EU-medborgare som vistas i kommunen. Pengarna har bland annat används till boende och för att avlöna en kontaktperson som hjälpt de tiggande EU-migranterna med myndighetskontakter, läkarbesök och liknande. Nu har alltså stödet förlängts med ytterligare 100 000 kronor.

/.../

Samtliga partier utom Sverigedemokraterna stödde ansökan."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...or-tiggarhjalp

Inte helt utblottade tydligen.

"Samtidigt som Svenska kyrkan försöker dra ner på kostnaderna när medlemsantalet minskar, ökar dess finansiella tillgångar och är nu närmare sju miljarder, vilket är en ny rekordnivå."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6122524
Citera
2015-06-03, 22:47
Medlem
Idag tror jag att jag bevittnade ett revir-skifte. I den andra tråden har jag tidigare rapporterat om en liga som färdats i en Audi 90 i vår lilla stad.

Även idag så började dagen med att jag såg deras bil parkerad bakom en av de lokala matvarubutikerna, men under lunchen så fick jag syn på en modernare Audi A4(2000-2003? Grå-Svart, regnummer CC0319CK) som släppte av en kvinna utanför ICA, de resterande 3 passagerarna var män.

Bara några minuter senare så kunde jag konstatera att den tidigare ligans bil var borta, trots att de vanligtvis brukar arbeta fram till klockan 17-18 . Tyvärr fick jag inga bilder av den nya ligans bil, men jag ska försöka fånga den på bild om de återvänder.

De tidigare grupperna har ju kommit från samma distrikt i bulgarien (regnummer som börjat på EH), men nu misstänker jag att det är en annan gruppering som tagit vid. Någon mer som upplevt revir-skiften på det här sättet? Hur troligt är det att det handlar om människohandel, och kollar polisen upp ett sådant fall om man anmäler det?
Citera
2015-06-03, 22:52
Medlem
hashs avatar
Jag har en fundering.
Just nu har jag sett att det finns två stycken rom-läger runt Utby/Kviberg (Göteborg), har funderat på att polisanmäla detta för att dessa läger strider mot Allemansrätten.
Kommer det vidtas några åtgärder eller slösar jag bara tid på detta?
Citera
2015-06-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Jag har en fundering.
Just nu har jag sett att det finns två stycken rom-läger runt Utby/Kviberg (Göteborg), har funderat på att polisanmäla detta för att dessa läger strider mot Allemansrätten.

Det har ju varit mycket tal om att markägaren själv måste anmäla för att en avhysning ska vara möjlig. Se bara på fallet med sommarstugan som blev belägrad av eu-migranter. Polisen vägrade göra något innan ägaren själv anmälde problemet.

Om inte annat så får man ju uppsöka ägaren isåfall, om det inte räcker med att anmäla grov nedskräpning av allmän plats.

Edit: Tilläggas bör att jag själv också är intresserad av ett svar på din fråga, då jag misstänker att det finns ett eller flera läger strax utanför staden.
Citera
2015-06-03, 23:13
Medlem
Antalet Tiggare i Sverige har fördubblats senaste året ---- 11 minuter

https://m.youtube.com/watch?v=EBdMEU-obSA

Lägger ut denna video igen. Skälet är att den var på SVT och för en gångs skull saklig och inte en massa känslobaserat PK-idiotibabbel. Någon som vet när detta sändes? Här är en representant från regeringen och jag skulle tro att till och med RöVfen fattar att folk flest är in i helvete trötta på zigenarplågan.
Citera
2015-06-03, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Jag har en fundering.

Citat:
Ursprungligen postat av prygla
Det har ju varit mycket tal om att markägaren själv måste anmäla för att en avhysning ska vara möjlig. Se bara på fallet med sommarstugan som blev belägrad av eu-migranter. Polisen vägrade göra något innan ägaren själv anmälde problemet.

Om inte annat så får man ju uppsöka ägaren isåfall, om det inte räcker med att anmäla grov nedskräpning av allmän plats.

Edit: Tilläggas bör att jag själv också är intresserad av ett svar på din fråga, då jag misstänker att det finns ett eller flera läger strax utanför staden.

Det är väl i första hand markägaren som bestämmer om de ska få vara där eller ej. I många fall är kommunen eller staten (Naturvårdsverket) ägare, och då kan jag föreställa mig att man skiter i det. Annat är det ju om herr Rom bosatt sig på Greve Adielphssåns jaktmarker.
Citera
2015-06-04, 00:16
Medlem
Svenska kyrkan i Östersund har fått 100 000 kronor i driftsbidrag av Östersunds kommun för att under sommaren kunna fortsätta bedriva sin verksamhet riktad mot utländska tiggare*i kommunen. Det beslutade kommunstyrelsen under onsdagen.

– Det känns jättebra, och skönt att både majoriteten och oppositionen var eniga om att ge oss fortsatt stöd, säger Margareta Winberg (S), ordförande kyrkorådet Östersunds församling.

http://www.exponerat
*.net/

kyrkan-far-skattepengar-for-tiggarhjalp*
/#sthash.sxPMT5So.dpuf

Länkar till Avpixlat och Fria Tider är vad jag vet rena länkar.
Exponerat.net däremot har då och då fullänkar, det är därför jag brutit exponeratlänken. Vill du läsa länken måste du kopiera länken och ta bort * och se på egen risk.
Citera
2015-06-04, 05:41
Medlem
Där jag bor så är det 4 tiggare placerad på en liten yta, nu är dom väldigt populära pga jag bor i ett mycket PK område och får hur mycket som helst, gärna från mammor som skickar fram sitt lilla barn att ge någon krona i koppen, ger lite extra PK poäng Pratade med kassörskan på affären och hon berättade att dom kommer in och betalar med visa kort och upplevs ha hur mycket pengar som helst, växlar ofta så att växelmaskinen är full. Men hon sa också att man kan inte göra nåt för då blir det som i Göteborg ang vattnet på tiggaren, hon sa att man blir helt uthängd i media, så det är bara att vara tyst och inte agera så butiken inte får dålig publicitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in