Citat:
jag tycker förövrigt inte att det är själviskt att må bra.
Nej, men du tycker ändå att det är bättre för din del att må bra än dåligt. Bara för att en självisk handling har positiv effekt för andra behöver det inte betyda att den inte är självisk.
När folk i allmänhet använder ordet "altruism" är det de syftar på oftast en handling där en människa sätter sina känslor för en annan varelse framför sin egen fysiska njutning/bekvämhet, men som tidigare påpekats i tråden får han ju ut någonting av det. Man kan säga att han byter mot att njuta mentalt/känna sig bekväm med sig själv mentalt.
När folk använder egoism menar de helt enkelt tvärtom, en människa som inte anser att hans emotionella band till någon är tillräckligt starka för att hjälpa till och väljer sin egen njutning att hjälpa till.
Egentligen tycker jag begreppen borde omdefineras till ovanstående, man kan fortfarande ha ett behov av att använda begreppen. Egoism borde helt enkelt omdefineras till något som görs för jagets egen njutning och bara gagnar jaget, medan altruism skulle betyda något som gagnar andra människor, men även jaget. Sen kan det ofta vara lite svårare att se vad som gagnar det egna jaget, i en "altruistisk" handling än i en egoistisk.
Sen förstår jag inte varför alla verkar få panik av att altruistiska handlingars existens är tveksam, jag menar big deal om en människa hjälper någon och själv får ut något av det, det är ju bara ännu bättre?
Har väldigt svårt att se att "riktiga" altruistiska handlingar förekommer.