L30
Citat:
Den meningen förstår jag inte över huvud taget.
Jag skrev "Handlar det då inte enbart om att du värdesätter det emotionella som du får ut av det högre en den materiella förlusten det kan kosta?"
Alltså: Du värdesätter det emotionella du får av att utföra handling X högre än du värdesätter den materiella förlusten du får genom handling X.
Citat:
Jo det är precis det man kan. Människor väljer ibland att göra handlingar de inte själva tjänar på. Förlusten är såväl emotionell som materiell.
Jag anser att ingen människa gör det om man vet om konsekvenserna. Inte om man är frisk iaf. Man kan räkna fel och resultatet blir till skit i alla sammanhang men i botten gör man något för att man på något sätt tjänar på det.
Citat:
Det handlar inte om tvång utan om handlingar människor väljer att göra av fri vilja.
Fri vilja är ett oerhört problematiskt begrepp som nästan leder oss in på religionen. Faktum är att vi inte kan bevisa någon vilja som är obunden (fri) från kausalitet. Begreppet är därför problematiskt att använda.
Jag anser fortfarande att ingen handling helt kan uteslutas från det egoistiska perspektivet. Så länge som det finns ett jag (ego) så har alla handlingar en grund i detta. Vissa religion söker dock att förstöra jaget för något annat och då är strävan att förlora sig själv och också förlora egoismen med det.