Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-13, 18:38
  #1
Medlem
Frangsters avatar
Vad tror ni är alla handlingar själviska? Mitt svar blir: Ja. varje handling har en självisk baktanke.
Citera
2005-10-13, 20:03
  #2
Medlem
Saltas avatar
Absolut inte, men det kan nog bli så om man filosoferar för mycket. Då kommer man alltid in på kontiga banor. Håller man det enkelt så är det inte så. Exempel, När jag var här ute och sprang för någon dag sen så var det en skalbagge i vägen för min fot, men jag hoppade över den istället bara för att inte vara taskig. Jag kände bara inte för att vara taskig.
Citera
2005-10-13, 20:14
  #3
Medlem
mjauens avatar
Finns ett ord för motsatsen till det du beskriver: Altriusm.
Jag tror inte att alla handlingar har en självisk baktanke.




Citat:
Ursprungligen postat av Frangster
Vad tror ni är alla handlingar själviska? Mitt svar blir: Ja. varje handling har en självisk baktanke.
Citera
2005-10-13, 20:17
  #4
Avatarolog
insomnias avatar
Jag tror det. Även om man gör något för någon annan så är det för att man själv ska må bra.
Citera
2005-10-13, 20:18
  #5
Avatarolog
insomnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salta
Absolut inte, men det kan nog bli så om man filosoferar för mycket. Då kommer man alltid in på kontiga banor. Håller man det enkelt så är det inte så. Exempel, När jag var här ute och sprang för någon dag sen så var det en skalbagge i vägen för min fot, men jag hoppade över den istället bara för att inte vara taskig. Jag kände bara inte för att vara taskig.

Och det får dig att må bra när du inte är taskig. Alltså en självisk handling.
Citera
2005-10-13, 20:25
  #6
Moderator
impieteers avatar
En gammal klassiker. Ja, man kan lätt få för sig det om man börjar fundera i för många hypotetiska led. Särskilt om man omdefinierar "självisk" till att omfatta mer än vad man i vanligt tal menar är själviskt.

Själv tycker jag det känns rätt ointressant.
Citera
2005-10-13, 20:41
  #7
Medlem
kezoos avatar
Kom och tänka på karma. Det du ger får du tillbaka, inte genom ett knytnävsslag utan att du mår sämmre inuti och det tror jag starkt på. Mår jag verkligen bättre av att vara elak mot mina medmänniskor? Nej, så varför vara det? Jag försöker vara så vänlig som möjligt eller iaf inte lägga mig i andra personers liv allt för mycket och detta gör jag medvetet för att jag själv och andra skall må bättre...
Citera
2005-10-13, 21:49
  #8
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frangster
Vad tror ni är alla handlingar själviska? Mitt svar blir: Ja. varje handling har en självisk baktanke.
Vi har halkat in på en snarlik diskussion i den här tråden: http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=256027

Edit: inlägg 9 och därefter.
Citera
2005-10-13, 21:57
  #9
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Jag brukar skilja på själviskhet och egoism:

http://www.m-w.com/

Main Entry: self·ish
Pronunciation: 'sel-fish
Function: adjective
1 : concerned excessively or exclusively with oneself : seeking or concentrating on one's own advantage, pleasure, or well-being without regard for others
2 : arising from concern with one's own welfare or advantage in disregard of others <a selfish act>
- self·ish·ly adverb
- self·ish·ness noun

Main Entry: ego·ism
Pronunciation: 'E-g&-"wi-z&m also 'e-
Function: noun
1 a : a doctrine that individual self-interest is the actual motive of all conscious action b : a doctrine that individual self-interest is the valid end of all actions
2 : excessive concern for oneself with or without exaggerated feelings of self-importance -- compare EGOTISM 2


Det jag anser vara den viktiga skillnaden är hur själviskhet är att man utför saker för sig själv "without regard for others". Egoism i sig självt, enligt mig, kan mycket väl innefatta att hjälpa andra men att man inser att man gör det för att man mår bra av det själv.

"According to your sympathy, you will take pleasure in your own happiness or in the happiness of other people; but it is always your own happiness you seek. The most profound egoist may be the most complete altruist; but he knows that his altruism is, at the bottom, nothing but self-indulgence."

Personligen kalalr jag mig egoist.
Citera
2005-10-13, 21:59
  #10
Medlem
roadrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salta
Absolut inte, men det kan nog bli så om man filosoferar för mycket. Då kommer man alltid in på kontiga banor. Håller man det enkelt så är det inte så. Exempel, När jag var här ute och sprang för någon dag sen så var det en skalbagge i vägen för min fot, men jag hoppade över den istället bara för att inte vara taskig. Jag kände bara inte för att vara taskig.

Även om du t ex bara "kände för att göra en god gärning" så bottnar ju det i sin tur i att du får bättre samvete av att inte döda skalbaggen och då är det i slutändan ändå dig själv du tänker på.
Citera
2005-10-13, 22:29
  #11
Medlem
Nefuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roadrash
Även om du t ex bara "kände för att göra en god gärning" så bottnar ju det i sin tur i att du får bättre samvete av att inte döda skalbaggen och då är det i slutändan ändå dig själv du tänker på.

Och då är du gladare och det är bättre för din omgivning, så det är helt osjälviskt.

Man kan vrida och vända på det hur som helst men man kommer bara fram till att man gör saker man mår bra av själv, även om det påverkar andra eller inte, så någon baktanke har man nog inte.
Citera
2005-10-13, 22:46
  #12
Medlem
Frangsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salta
Absolut inte, men det kan nog bli så om man filosoferar för mycket. Då kommer man alltid in på kontiga banor. Håller man det enkelt så är det inte så. Exempel, När jag var här ute och sprang för någon dag sen så var det en skalbagge i vägen för min fot, men jag hoppade över den istället bara för att inte vara taskig. Jag kände bara inte för att vara taskig.

Ja för att du mådde bättre av att inte trampa på skalbaggen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback