2015-05-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Kanske, men de ska inte stå och gapa mot honom efter nedbrottningen. Får inte vakter träna sig på att hålla känslorna lugna? Eller tar man in vem som helst som biljetkontrollant?

Nej, de beter sig opassande när de står och skriker. En del biljettkontrollanter passar inte för yrket.
Citera
2015-05-30, 18:20
Medlem
DinosaurPhils avatar
Wannabe poliser som har sett lite för mycket på Cops och tror att de kan gå omkring och brotta ner civilbefolkningen.

Det hade varit så lätt för dom att säga "tänk på att ha färdbevis nästa gång. Kolla med ditt företag om vilka regler som gäller". Speciellt när de ser att han är uniformerad och har sitt chaufförskort på sig.

Men istället skall man brotta ner och handfängsla honom och stå och skrika honom rätt i ansiktet.

Jag hoppas alla inblandade i "gripandet" blir avskedade och åtalade.
Citera
2015-05-30, 18:22
Medlem
Hur i helvete kunde det spåra ur så att det krävs handbojor och bråk?
Citera
2015-05-30, 18:22
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinosaurPhil
Wannabe poliser som har sett lite för mycket på Cops och tror att de kan gå omkring och brotta ner civilbefolkningen.

Det hade varit så lätt för dom att säga "tänk på att ha färdbevis nästa gång. Kolla med ditt företag om vilka regler som gäller". Speciellt när de ser att han är uniformerad och har sitt chaufförskort på sig.

Men istället skall man brotta ner och handfängsla honom och stå och skrika honom rätt i ansiktet.

Jag hoppas alla inblandade i "gripandet" blir avskedade och åtalade.
Jag instämmer här. Med den info som finns känns det hela som uppförstorat från kontrollanternas sida. När det gäller en busschaffis så bör en viss flexibilitet och kollegial känsla finnas.

För att klargöra här:

Det var väl så att det var kontrollanter som först pratade med snubben, och att väktare sedan tillkallades?
Citera
2015-05-30, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Hör det till reglerna att handfängsla och skrika åt folk utan färdbevis också? Som jag förstått det brukar man få en straffavgift, that's it.

Ja, så trodde jag också att det var. Om en resenär vägrar betala och lämna bussen så ringer väl busschauffören polisen på en gång. Eller har biljettkontrollanterna fått utökade rättigheter?
Citera
2015-05-30, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, så trodde jag också att det var. Om en resenär vägrar betala och lämna bussen så ringer väl busschauffören polisen på en gång. Eller har biljettkontrollanterna fått utökade rättigheter?

http://www.vasttrafik.se/#!/Reseinformation/sa-har-gar-det-till/Biljettkontroll/fragor-och-svar-om-biljettkontrollen/vilka-lagliga-grunder-har-en-kontrollant-att-halla-kvar-en-person/
Citera
2015-05-30, 18:31
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

Kontrollanterna tillkallade väktare som satte handfängsel på mannen, som jag förstått det enligt artiklarna. Polis tillkallades och kom sedan till platsen
Senast redigerad av Bilingualbvern 2015-05-30 kl. 18:34.
Citera
2015-05-30, 18:32
Medlem
Bizmarcks avatar
Bor i Gbg och har otaliga gånger bevittnat kontrollanternas hotfulla och våldsamma beteenden gentemot vanliga människor som av olika anledningar inte betalat. Ibland verkar det räcka med att någon resenär dröjer lite för länge med att hitta sitt färdbevis för att kontrollanterna skall börja gapa och rycka i dem.
Fega är de också, svinen! De går ofta på ensamma och till synes hjälplösa människor. Ofta kvinnor samt äldre personer som missförstått biljettsystemet. Kriminella förortsgäng går de ofta förbi, trots att ingen av dessa troligtvis betalar för sig på spårvagnen/bussen.
Citera
2015-05-30, 18:35
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Även stockholmspolisen tycker ju det är okej att åka tunnelbana på polisleg på fritiden.

Vidrigt beteende av kontrollanterna, men det faktum att chauffören är polisanmäld för våld mot tjänsteman pekar ju på att det är något annat som hänt.

Det finns ju kameror i alla bussar så var är övervakningsfilmen från bussens kameror?
Citera
2015-05-30, 18:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Det finns ju kameror i alla bussar så var är övervakningsfilmen från bussens kameror?
Är det specifikt för Göteborg?
För hos oss finns inte kameror på alla bussar.
Citera
2015-05-30, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
Kontrollanterna tillkallade väktare som satte handfängsel på mannen, som jag förstått det enligt artiklarna. Polis tillkallades och kom sedan till platsen

Varför väktare? Polisen kan väl tillkallas på en gång.
Citera
2015-05-30, 18:47
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Är det specifikt för Göteborg?
För hos oss finns inte kameror på alla bussar.

Västtrafik har kameror på i princip alla bussar tror jag. Några enstaka kommuner där de inte får ha det.
Sen om de är på under annat än "högrisktider" vet jag inget om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in