2015-05-31, 01:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Hur är det om bussföraren precis har gått av sitt skift och är på väg hem? Jag har för mig att en taxiförare blev misshandlad efter sitt arbetspass och gärningen bedömdes därför som misshandel i Hovrätten.

Högsta Domstolen kom emellertid till en annan slutsats, nämligen att våldet som [den tilltalade] utövade mot [chauffören] skall bedömas som våld mot tjänsteman.

Med den domen i åtanke så verkar det som att en trafiktjänsteman som precis avslutat sitt skift borde åtnjuta samma rättigheter enligt lagen om skydd för viss tjänsteutövning.

Hittade precis fallet efter lite googling. https://lagen.nu/dom/nja/2001s859

Jag läste just igenom det där. Det står inte att chauffören avslutat sitt pass och var på väg hem det står ju att han just kört en kund till en pub och sen får han stryk istället för pengar.
Citera
2015-05-31, 01:50
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Men det är väl rätt känt att dessa kontrollanter har lite problem sen tidigare.
Edit "västtrafiks kontrollanter"
Citera
2015-05-31, 01:54
Medlem
skeletonofcadavras avatar
Fyfan vad förnedrande. Får kontrollanter ens frihetsberöva någon?
Citera
2015-05-31, 02:00
Medlem
Atlantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeletonofcadavra
Fyfan vad förnedrande. Får kontrollanter ens frihetsberöva någon?

Om du provar att faktiskt läsa en enda post i tråden du ställer frågor i så lär du bli varse att det förs en oerhört osexig diskussion om just detta.
Citera
2015-05-31, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummler
Runt 1:07 i denna video så kan man se och höra vittnesmål från offret att negern har bitit henne vilket bör klassas som mordförsök, alternativt smittspridning, i och med att negern möjligtvis kan vara smittad med AIDS, HIV, malaria eller liknande u-lands sjukdomar.

Negern borde sättas i karantän i väntan på prover av diverse sjukdomar.

Klart suspekt. Bita en kontrollant?! Som vuxen bita vem som helst?!!!!
Citera
2015-05-31, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Suckar...

Man har endast tjänstemannaskydd när man är i tjänst. Det ordningslagen som du visar säger är att tjänstemannaskyddet enbart gäller de i uniform eller synligt bär på något märke.

Hänvisar till Brb 17 kap. 5, §1:

1§ Den som med våld eller hot om våld förgriper sig å någon i hans myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd, dömes för våld eller hot mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Det samma skall gälla, om någon sålunda förgriper sig mot den som tidigare har utövat myndighet för vad denne däri gjort eller underlåtit. Lag (1975:667).

Negern utövade ej myndighet eftersom han inte var i tjänst.
Jag ser inget om att tiden är reglerad i lagtexten jag citerade men jag kan ha fel. Citera gärna något som motsäger detta för att styrka det du antar.

Det hela utspelade sig ju på hans arbetsplats, strängt taget.
Citera
2015-05-31, 02:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag ser inget om att tiden är reglerad i lagtexten jag citerade men jag kan ha fel. Citera gärna något som motsäger detta för att styrka det du antar.

Det hela utspelade sig ju på hans arbetsplats, strängt taget.

Jag har t om fetmarkerat det enbart för din skull. Läs igenom noga. Lyckas du inte klura ut det då så ger jag faktiskt upp.
Citera
2015-05-31, 02:28
Bannlyst
Hahah vilka nollor ni är här. Bara för att en blond tjej uppfattade det som att negern försöker bita henne så är det sant.

Fakta.

1. Negern saknar färdbevis för han tror att han får åka gratis för han jobbar som busschaufför.
2. Tre stycken kontrollanter brottar då ned honom till marken för att han vägrar gå av. Den blonda kontrollanten har knän i nacken på negern (vittnen) och då antar jag att negern försökt bita henne i rent självförsvar i fruktan för sitt liv.
3. Väktare som antagligen sökt till polishögskolan för 1000 gången tillkommer och fortsätter skämma ut honom.
4. Polis tillkommer och situationen lugnas ned.

=Kontrollanter och väktarna borde bli nedbrottade och hånade på torget och bli av med sina arbeten.
Senast redigerad av KingECantona 2015-05-31 kl. 02:30.
Citera
2015-05-31, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag har t om fetmarkerat det enbart för din skull. Läs igenom noga. Lyckas du inte klura ut det då så ger jag faktiskt upp.
Ja man kan ju utöva myndighetsutövningen även utanför arbetstid. SL räknade nog med att man skulle hjälpa till att avhysa tjyvåkare (sic!) även efter avslutat arbetspass, exempelvis, på den tid jag arbetade som bussförare i Söderort och Haninge.

Det är bäst du ger upp.
Citera
2015-05-31, 02:37
Avslutad
Citat:
Ja man kan ju utöva myndighetsutövningen även utanför arbetstid. SL räknade nog med att man skulle hjälpa till att avhysa tjyvåkare (sic!) även efter avslutat arbetspass, exempelvis, på den tid jag arbetade som bussförare i Söderort och Haninge.

Det är bäst du ger upp.

Berätta hur en busschaufför utövar myndighetsutövning utanför arbetstid.

Du skämmer ju ut dig själv nu din idiot. Enda som möjligtvis kan tänkas ha tjänstemannaskydd utöver sin betalda arbetstid är polis och inte ens då har man det om man inte utövar myndighet.

"SL räknade med att man skulle hjälpa till att avhysa tjyvåkare efter sitt arbetspass". Tror du seriöst du hade haft tjänstemannaskydd om du åkt på spö efter ditt arbetspass för du stannade kvar och hjälpte till? Du hade inte haft mer än om chaufförens polare hade kommit och hjälpt till.

Jag ger upp med dig nu du är en idiot som inser du har fel men har inte ansikte nog att erkänna det. Men visst, fortsätt att hävda att alla busschaufförer som åker kollektivtrafik i uniform på sin lediga tid har tjänstemannaskydd.
Senast redigerad av priz 2015-05-31 kl. 02:43.
Citera
2015-05-31, 03:00
Medlem
Kontrollanterna som jobbar för Västtrafik är ynkliga avskum, mer tragiska individer får man leta efter.
Har själv blivit hotad av en kontrollant, mitt giltiga kort hade gått böjts lite och kortet lästes inte av korrekt. Jag frågade då om de inte kan kolla upp kortnumret och se att det faktiskt finns en laddning på kortet och jag visade även upp kvittot där giltighetstiden stod.

Det kunde de inte, när jag frågade varför så blev kontrollanten direkt hotfull och ropade direkt till sina medarbetare att "vi har en bråkig kille här, kom hit!", detta trots att jag aldrig höjde rösten eller agerade respektlöst på något sätt och vis. Bör även poängteras att jag med mina 190 cm var betydligt mer tillbakadragen och lugn än den hormonstinna dvärg-kontrollanten.

När jag tog emot boten så avslutade kontrollanten med att hånfullt le och och avslutade med att säga "varsågod, hoppas du har lärt dig din läxa".

Självklart så tog jag tag i det hela och fick boten makulerad och fixade ett nytt kort!

Har även med egna ögon sett hur ynkryggarna inte vågar fråga kids i gäng men de är väldigt snabba när det kommer till såna de inte ser som ett "hot".
Citera
2015-05-31, 03:02
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greveling
epic fail

Jaha? Onödigt inlägg.

Citat:
Du lovade ju att ge upp redan i ditt förra inlägg.

Du får ju komma med lite ordentliga argument innan du börjar veva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in