2015-06-01, 21:45
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Intressant. Om dessa uppgifter/påståenden visar sig stämma så talar de till chaufförens fördel.

Jupp, och det ska bli intressant om rätten kommer fram till samma slutsats! Men jag har forfarande inte sett några bilder bitmärken på kontrollanten konstigt nog som vid detta laget borde publicerats...och ej heller några filmer inifrån bussen. Hmm..

(Förresten så kan ni lägga ner rasistsnacket för jag är Nationalist och för repatriering men ändå så är jag på chaufförens sida i detta fallet.)

1. Chauffören är oskyldig till bettet så länge inte motsatsen bevisats och så är inte fallet just nu eller 2. ska chauffören anses vara skyldig till bettet tills han själv bevisat motsatsen?!

Vad jag vet så gäller punkt 1 i Svensk lag?!
Citera
2015-06-01, 21:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
I verkligheten:

Några MENA bränner några bilar i sina egna bostadsområden och kastar sten på polis
Aftonbladet skyller på strukturell rasism

Efter 2 dagar återgår det till normala.
Västtrafik har redan gjort klart att gaphalsen inte får verka i deras namn igen .. så utan konsekvens blir det ju inte oavsett.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han var inte där under brottningen utan kommer efteråt ... så dina gissningar är ju inte direkt klockrena ..

Och även om man varit med på ett ingripande så får man inte bete sig som en kåt ratad chimpans .. Det finns tvärtom krav på hur man agerar och förhåller sig när man immobiliserat en person.

Jaså, hur fick du reda på att väktaren kom efteråt?
Citera
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Frias kontrollanterna och väktaren kanske vi får se ett svenskt Ferguson, massiva upplopp.

Hellre det än rättsväsendet klappar ihop inför pissmedia, anarkister och annat patrask.
Citera
Avslutad
Citat:
Västtrafik har redan gjort klart att gaphalsen inte får verka i deras namn igen .. så utan konsekvens blir det ju inte oavsett.

Nej de har inte gjort klart det. Läs om hur de formulerat det. Skulle dessa individer portas från västtrafik hade det uttryckligen stått det. Nu var det ganska smart formulerat men jag förstår om man tolkar det som du gjorde.
Citera
2015-06-01, 21:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jaså, hur fick du reda på att väktaren kom efteråt?
Det framgår både i artiklarna och av det han själv skriker att han inte varit på plats ...
Citera
2015-06-01, 21:50
Avslutad
Citat:
Det framgår både i artiklarna och av det han själv skriker att han inte varit på plats ...

Jag har läst alla artiklar samt sett filmerna och inte sett detta.

I GP t ex stod följande "När kontrollanterna upptäcker busschauffören uppstår både argumentation och handgemäng mellan dem och chauffören vilket slutade med att en väktare och två poliser kallas till platsen."

Väktaren kunde kommit medan de slogs lika gärna.
Citera
2015-06-01, 21:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Nej de har inte gjort klart det. Läs om hur de formulerat det. Skulle dessa individer portas från västtrafik hade det uttryckligen stått det. Nu var det ganska smart formulerat men jag förstår om man tolkar det som du gjorde.

Från GP:
Citat:
De kontrollanter från G4S som var på platsen och genomförde kontrollen arbetar inte längre med uppdrag åt Västtrafik. Ett krav som även Västtrafik ställde på G4S under dagen.

Och de kommer inte att få jobba med Västtrafik framgent heller.
Citera
2015-06-01, 21:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej de har inte gjort klart det. Läs om hur de formulerat det.
Jo, de har det, och bolaget lär inte heller riskera sin kund genom att låta en olämplig person fortsätta verka för kunden när kunden gjort klart att denne inte är önskvärd.

Västtrafiks uttalande antyder dessutom att det inte bara är gaphalsen som inte är välkommen tillbaka.

Citat:
Hon säger att Västtrafik pratat med representanter för G4S, som de inblandade biljettkontrollanterna är anställda på.
Vi har gjort klart att personer som uppträder på det här viset inte ska arbeta i Västtrafiks namn.

Bye bye till den tjänsten mao.

Bolaget G4S håller inte heller sin olämpliga personal om ryggen..
Citat:
Även säkerhetsföretaget G4S ber mannen om ursäkt, skriver TT. "Jag blir upprörd när jag ser filmen från busshållplatsen. Delar av vår personals beteende mot busschauffören är uppenbart inte okej. Vi på G4S ber honom om ursäkt för detta,
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20889367.ab

Uppslutningen av alla kollegor .. ett hundratal ... som ställde upp bakom den drabbade chauffören var skön att se.
Det finns ingen acceptans för "nöff, nöff" i myndighetsutövning.
Citera
2015-06-01, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Från GP:

Och de kommer inte att få jobba med Västtrafik framgent heller.

OK jag pudlar Tack för korrigeringen.

Hittade nånting intressant här:

http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.2731477-storbraket-med-busschaufforen-uppror

"Enligt Västtrafiks direktiv till G4S ska passagerare utan giltig biljett först mötas med dialog och kommunikation. Om personen vägrar att legitimera sig och inte självmant stannar på platsen tills polisen kommer har man rätt att hålla fast personen."
Citera
Medlem
Citat:
Ja nu har vi ju inte varit där eller sett händelseförloppet. Väktaren kanske var en bindgalen flashbackanvändare som ville mörda en neger, men om händelseförloppet var ungefär som vi tror det var så nej han har inte gjort något direkt fel. Uppvisat lite olämplighet i behandlandet av den gripne.. ja det kan t om jag hålla med om men när man har brottats och adrenalinet sprutar är det lätt att saker slinker ut ur munnen man ångrar.
Fast man bör rimligen kunna begära av väktare, ordningsvakter och poliser att de uppträder korrekt även fast adrenalinet sprutar. Att en polis i baksätet talar om ett par sanningens ord för tjackpundaren som för fjortonde gången blir gripen under ett inbrott i ett källarförråd är en sak och fullt försvarbar, även om det inte kan anses höra till polisens arbetsuppgifter, men att en testosteronstinn väktare med suktande drömmar om att få vara något viktigare börjar skrika på en bojad och sittande busschaufför på det där sättet är inte acceptabelt. Vidhåller att han skall hängas ut med namn och bild. Förhoppningsvis blir han av med jobbet också, för alla andras säkerhet. Kan han inte kontrollera sin adrenalin i det läget så Gud bevare oss den dagen han känner sig nödgad att dra fram en batong... eller ännu värre: håller i ett skjutvapen! Förhoppningsvis får han aldrig de befogenheterna.
Citera
Medlem
Citat:

Nej, G4S skulle såklart aldrig kunna gå ut med det offentligt fattar du väl? Däremot är det troligen ett krav från västtrafik.
Det är helt solklart att framförallt gaphalsen aldrig någonsin kommer få chansen att hamna i samma sits och detta troligen blir en diskussion som kommer föras mellan G4S och gaphalsens fackliga företrädare.. om han nu har någon.

Wake up and smell the coffee
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in