2015-05-30, 21:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis67
Jag kör buss i Göteborg och har aldrig hört talas om att det ska finnas något kompletterande gult kort.
Läste precis igenom taxehandboken och fann inget sådant.
Vet också att flertalet entrepenörer (bussföretag)gått ut med informationen till förarna, att det räcker med Förarkortet och uniform för att resa, även till och från jobbet, eftersom övriga passagerare inte kan se att föraren inte är i tjänst. Iklädd uniform representerar man ju företaget och även Västtrafik, varför det är vanligt att man får frågor från resenärer, även på väg till/från arbetet..

Tidigare så fick alla som jobbade för västtrafik ett tjänstekort som formellt skulle användas under arbetstid för att ta sig till/från de hållplatser de man skulle avlösa någon från. Kortet fick inte användas för resor till/från arbetsplatsen. Men många använde ändå det kortet hem så skattemyndigheten satte sig på tvären och kortet verkar därför ha avskaffats som personligt kort. Trafikbolagen kan dock ge sina anställda ett förmånsbeskattat årskort till sina anställda, men det verkar vara få bussbolag som har det.

Vid den aktuella händelsen som tråden handlar om så verkar det inte som föraren inte haft något tjänstekort och därför helt korrekt stoppats för tjuvåkning.
Rent formellt har han rätt att åka mellan den plats där han gått av sitt pass till sin arbetsplats (dvs i regel den bussdepå där han har sitt klädskåp etc). Detta är då en tjänsteresa som skall bekostas av arbetsgivaren och det är därför man har dessa tjänstekort.
Citera
2015-05-30, 21:30
Bannlyst
Jag finner det otroligt pinsamt över att så många här på flashback faktiskt försvarar busschaufören. Jag vill inte ha några busschauförer som begår brott och biter biljettkontrollanter iaf.
Citera
2015-05-30, 21:35
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Jag finner det otroligt pinsamt över att så många här på flashback faktiskt försvarar busschaufören. Jag vill inte ha några busschauförer som begår brott och biter biljettkontrollanter iaf.

Jag vill inte ha några biljettkontrollanter som misshandlar kollektivpassagerare.

Läs mer här då så kanske du förstår problematiken bättre;
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2730945-ledig-busschauffor-anklagades-for-tjuvakning#Scen_1
Senast redigerad av Bokmask 2015-05-30 kl. 21:37.
Citera
2015-05-30, 21:36
Medlem
twoeggss avatar
Citat:

De hade ju ingen rätt att gripa honom från första början. Så om de blivit bitna så är det rätt åt dem. Särskilt med tanke på hur "gripandet" gick till: https://www.youtube.com/watch?v=GZ7ywtT7wb0
Citera
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Att man kontrollerar biljetter för vanliga resenärer förstår jag men vad är poängen med att gå på en uniformerad chaufför?

Utan att försvara situationen; för att han var neger?
Citera
Medlem
Grovedarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Jag hittade två klipp om detta på Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=Jd4Jyvhooig

https://www.youtube.com/watch?v=C7M4EenLg-U

I andra klippet frågar en kille på arabiska ifall busschauffören gjort något, varav en person (tjejröst) som verkar vara ett vittne svarar tillbaka (även på arabiska) att han inte gjort något och de överföll honom.

Kan vara av intresse i detta fall.
Citera
2015-05-30, 21:37
Medlem
Citat:

Jag har sett tre filmer från incidenten, men inte uppfattat att busschauffören bitit någon. Var kommer dessa uppgifter från?
Citera
2015-05-30, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Jag har sett tre filmer från incidenten, men inte uppfattat att busschauffören bitit någon. Var kommer dessa uppgifter från?

En av filmerna har en kontrollant som frågar negern varför han bet henne.
Citera
2015-05-30, 21:38
Medlem
bongiovis avatar
Vilken skillnad det blir när polisen kommer. Det visar verkligen hur inkompetenta väktarna är.
Citera
2015-05-30, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bongiovi
Vilken skillnad det blir när polisen kommer. Det visar verkligen hur inkompetenta väktarna är.

Du tycker inte det är lite skillnad i deras arbetsuppgift då?
Citera
2015-05-30, 21:40
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongiovi

Exakt! En total skillnad på kompetens! Det är därför väktare inte lyckats bli poliser.
Citera
2015-05-30, 21:42
Medlem
staticages avatar
IQ under 60 på majoriteten här som stirrar sej blinda på att chauffören sitter i handfängsel.
Karln hade inte giltigt bevis och då svarar han med att bita kontrollanten i handen,civiliserat värre vad fan tror ni händer då?jävla nötter.
Han sitter ju där han sitter utav en anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in