2015-05-31, 00:46
Medlem
Igni-ferroques avatar
Jag vet att anställda vid västtrafik åkt gratis för något år sedan. Kanske är det något som Västtrafik kör någon sorts kampanj mot just nu. I vilket fall verkar ju manne helt övertygad om att han faktiskt får åka med. Felaktig ibfo från arbetsgivare?

I vilket fall är det svårt att veta vad man skall tycka, har Västtrafik kört info under en längre tid att detta inte gäller så är det ett läge, men om det är som för några år sedan så borde ju kontrollanterna inse att personen hndlat i god tro...

När det gäller bettet så undrar man ju när det hänt. Initialt? I så fall förstår jag kontrollanterna. Men om det hänt när två personer sitter på mannen och han dessutom får ett knä i nacken så ser jag det som rent självförsvar.

Mycket som är oklart här....
Citera
2015-05-31, 00:47
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nej det att hjälpa någon med envarsgrip finns ej i en lag utan i en praxis som jag tyvärr inte kommer ihåg så du får helt enkelt välja om du tror på mig eller inte. Hursomhelst fungerar det så att Om en person t ex håller på att envarsgripa en annan så kan du hjälpa till men det är alltid den som FÖRST grep som är ansvarig och såg brottet och som på protokollet kommer stå som den som grep så om du t ex hjälper någon att gripa någon och den personen som först grep avviker och polis kommer så kan du ha lite att förklara för DU har ju inte sett något

Absolut om det finns praxis förstår jag hur du resonerar.

Citat:
Nej du har rätt, en kontrollant kan inte veta, allt han vet är att personen inte visar, det är en slutsats han då drar. Inte misstanke. Du kanske tycker jag märker ord men det här är viktigt, envarsgrip = aldrig på misstanke.

Mitt första inlägg i denna tråd handlade om just detta. En person hävdade att man kunde envarsgripa på misstanke, men det är ju som du skriver felaktigt - misstanke räcker som huvudregel inte. I praxis (se NJA 1978 s. 67) finns dock ett visst utrymme för att envarsgripa på misstanke, men den rätten är begränsad. Mig veterligen har det aldrig prövats i "biljettkontrollantmål" så vi får nog lämna det osäkra till justitieråden.
Citera
2015-05-31, 00:49
Medlem
Retters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Nu förstår jag inte riktigt.
Är karln som gapade både kontrollant och väktare?

Väktare, med andra ord en komplexfylld nolla.
Citera
2015-05-31, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummler
Runt 1:07 i denna video så kan man se och höra vittnesmål från offret att negern har bitit henne vilket bör klassas som mordförsök, alternativt smittspridning, i och med att negern möjligtvis kan vara smittad med AIDS, HIV, malaria eller liknande u-lands sjukdomar.

Negern borde sättas i karantän i väntan på prover av diverse sjukdomar.

Haha
Ja eller hur om du fick bestämma. Men det kommer han inte göra och hur mycket du så gärna vill.
Se, man kan inte alltid få som man önskar.
Citera
2015-05-31, 00:54
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §.

Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Brottsbalk (1962:700)
9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och
övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för
bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till
föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under
förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig,
dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och
om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag (1976:1139).

Men för helvete. Det är jätteroligt att herrarna vet att åberopa lagrum, men själva tanken med dylikt förfarande är att det ska ha bäring på det aktuella fallet. Inget av det ni yrar om kan komma i fråga.
Citera
2015-05-31, 00:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kontrollanterna torskar på våld mot tjänsteman då chauffören är trafiktjänsteman.

Ja jag tänkte också lite på detta men chauffören var inte i tjänst så han var inte trafiktjänsteman vid tillfället.

Hade han varit i tjänst hade han ju definitivt inte behövt visa upp biljett.
Citera
2015-05-31, 01:21
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Men för helvete. Det är jätteroligt att herrarna vet att åberopa lagrum, men själva tanken med dylikt förfarande är att det ska ha bäring på det aktuella fallet. Inget av det ni yrar om kan komma i fråga.

Men för i helvete. twoeggs påstår att kontrollanterna inte hade rätt att gripa busschauffören, vilket är fel. Kontrollanterna griper busschauffören med stöd av Lag (1976:1139), det är det som diskussionen handlar om.

Sedan att det eventuellt används oproportionerligt våld vid gripandet är en annan femma. Eftersom busschauffören troligen bet kontrollanten, kan våldet kanske vara befogat. Att väktaren skriker är såklart oprofessionellt.
Senast redigerad av GundeS 2015-05-31 kl. 01:28.
Citera
2015-05-31, 01:21
Medlem
Citat:
Ja jag tänkte också lite på detta men chauffören var inte i tjänst så han var inte trafiktjänsteman vid tillfället.

Lagen säger inget om huruvida man är i tjänst eller inte. Det är istället uniformen (eller del därav) som avgör om man betraktas som trafiktjänsteman eller ej:

Ordningslag (1993:1617):

Citat:
2 § Med trafiktjänsteman förstås förare samt den som annars, på grund av anställning eller uppdrag hos ett trafikföretag som driver sådan trafik som avses i 1 §, har uppgifter som avser ordningen och säkerheten i trafiken. Bestämmelserna i detta kapitel om trafiktjänstemän gäller endast den som genom att bära uniform eller märke eller på något annat sätt tydligt visar att han är trafiktjänsteman.
Citera
2015-05-31, 01:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Lagen säger inget om huruvida man är i tjänst eller inte. Det är istället uniformen (eller del därav) som avgör om man betraktas som trafiktjänsteman eller ej:

Ordningslag (1993:1617):

Suckar...

Man har endast tjänstemannaskydd när man är i tjänst. Det ordningslagen som du visar säger är att tjänstemannaskyddet enbart gäller de i uniform eller synligt bär på något märke.

Hänvisar till Brb 17 kap. 5, §1:

1§ Den som med våld eller hot om våld förgriper sig å någon i hans myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd, dömes för våld eller hot mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Det samma skall gälla, om någon sålunda förgriper sig mot den som tidigare har utövat myndighet för vad denne däri gjort eller underlåtit. Lag (1975:667).

Negern utövade ej myndighet eftersom han inte var i tjänst.
Senast redigerad av priz 2015-05-31 kl. 01:33.
Citera
2015-05-31, 01:40
Medlem
Citat:

Hur är det om bussföraren precis har gått av sitt skift och är på väg hem? Jag har för mig att en taxiförare blev misshandlad efter sitt arbetspass och gärningen bedömdes därför som misshandel i Hovrätten.

Högsta Domstolen kom emellertid till en annan slutsats, nämligen att våldet som [den tilltalade] utövade mot [chauffören] skall bedömas som våld mot tjänsteman.

Med den domen i åtanke så verkar det som att en trafiktjänsteman som precis avslutat sitt skift borde åtnjuta samma rättigheter enligt lagen om skydd för viss tjänsteutövning.

Hittade precis fallet efter lite googling. https://lagen.nu/dom/nja/2001s859
Citera
2015-05-31, 01:40
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Men för i helvete. twoeggs påstår att kontrollanterna inte hade rätt att gripa busschauffören, vilket är fel. Kontrollanterna griper busschauffören med stöd av Lag (1976:1139), det är det som diskussionen handlar om.

Sedan att det används oproportionerligt våld vid gripandet är en annan femma. Eftersom busschauffören troligen bet kontrollanten, kan våldet kanske vara befogat. Att väktaren skriker är såklart oprofessionellt.

De kan ha rätt att gripa någon envar. Men det krävs en hög grad av misstanke för att för att gripa någon envar. Om de gjorde rätt eller inte kan vi inte veta. Alltså har du fel tillsvidare.

"_för det första _att gärningsmannen tas på bar gärning eller flyende fot. Det krävs alltså ett visst tids- och rumsmässigt samband mellan brott och gripande.

_För det andra _krävs att det med viss säkerhet (bevisstyrka) kan sägas att personen som grips verkligen har begått ett brott. Viss osäkerhet kan tillåtas men man bör inte ”chansa” om det råder osäkerhet om brott har begåtts av personen ifråga (se NJA 1978 s. 67 där en bil träffades av en sten när den åkte under en bro. Stenen hade kastats av någon i ett pojkgäng. Förare såg inte vem som kastades men fann senare en av pojkarna. Mannen grep pojken. HD dömde mannen till ofredande eftersom han inte med tillräcklig säkerhet visste att pojken hade kastat)."

http://lawline.se/answers/13888
Citera
2015-05-31, 01:41
Medlem
Grevelings avatar
Citat:
Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till
föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under
förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig,
dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och
om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag (1976:1139).

epic fail
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in