2015-05-30, 21:12
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Hur långt rätten för envarsgripande räcker?
Inom Sveriges rikes gränser. Alla har laglig rätt att gripa någon som begått ett brott med fängelse i straffskalan.

Blir man utsatt för ett olaga frihetsberövande har man såklart rätten att freda sig, men det är ju uppenbart att detta i så fall är ett laga frihetsberövande.

Att åka utan giltigt färdbevis ger dock inte fängelse. Så du har fel.
Citera
2015-05-30, 21:13
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Exakt vad för slags bevis tänkte du det skulle finnas efter 21 sidor? Kanske gipsavgjutning?

Jag antar alla bedömer händelsen över vad som filmas och inte sägs? Eller ska vi bedöma vad som sägs utan bild? Varför gapas det och pekas över en man som är lugn handfängslad?

Hur ställer du dig till detta? Är detta agerande okaj för 26kr?

Varför blir de såhär klarar de inte av situationerna? Ser vi en koppling med våld nu när Securitas har tagit över kontrollen?
Citera
2015-05-30, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Jag antar alla bedömer händelsen över vad som filmas och inte sägs? Eller ska vi bedöma vad som sägs utan bild? Varför gapas det och pekas över en man som är lugn handfängslad?

Hur ställer du dig till detta? Är detta agerande okaj för 26kr?

Varför blir de såhär klarar de inte av situationerna? Ser vi en koppling med våld nu när Securitas har tagit över kontrollen?

Om man bedömer händelsen efter enbart det man ser är man en idiot.

Dessutom såg det där inte alls ut som Securitas, de hade ju pyjamas på sig.
Citera
2015-05-30, 21:14
Medlem
Sillberskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Fast han har ju tydligen bevis på att busschauffören har gjort fel.

Bevisen är följande om jag förstår honom rätt.

Bevis 1: Han har blivit nedbrottad. Varför skulle han ha blivit nedbrottad om han inte gjort fel?
Bevis 2: Han har handfängsel. Varför har han handfängsel om han inte gjort något fel?

Väktaren har en lysande framtida karriär som domare. Uppklarningsprocenten kommer att bli 100%.

Ja va f-n, förhör och rättegång hölls ju på plats, det borde betecknas som uppklarat nu!
Citera
2015-05-30, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Fina kommentarer till klippet:

https://www.facebook.com/TheSwedishLAD/videos/vb.764441536950417/892294804165089/?type=1&theater

Näthat någon???? Var är anmälningarna?
Citera
2015-05-30, 21:16
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Om man bedömer händelsen efter enbart det man ser är man en idiot.

Dessutom såg det där inte alls ut som Securitas, de hade ju pyjamas på sig.

De har gripit honom och förnedrat människan tillräckligt för 26kr. Att stå och gapa över en människa visar på att man bör byta arbete för då ska man inte jobba med människor om man inte klarar av situationerna och vara lugn.

Det är Securitas som har hand om det och de jobbar i Västtrafiks kläder!
Senast redigerad av Bokmask 2015-05-30 kl. 21:19.
Citera
2015-05-30, 21:16
Medlem
DreamTwisters avatar
Att man kontrollerar biljetter för vanliga resenärer förstår jag men vad är poängen med att gå på en uniformerad chaufför?
Citera
2015-05-30, 21:17
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Nej det är inte minsta oklart. Ett grip av en myndighetsperson är exakt lika mycket "värd" som vilket annat grip (av t ex polis).

Nu har jag verkligen inte jobbat mycket med kollektivtrafik men jag har hämtat åtminstone två personer som ordningsvakter lämnat över till oss som kontrollanterna grep för bedrägligt beteende. I båda fallen blev det också anmälan för våld mot tjänsteman när de gjort motstånd mot kontrollanterna. Något som är så jävla onödigt.

Men så som du skriver det "blir man obefogat angripen" ja självklart får du använda nödvärn om du blir "obefogat angripen" men kommer en kontrollant och säger du är gripen för bedrägligt beteende då är det inte obefogat då har du blivit gripen.

Jag hoppas du inte tar illa upp att jag diskuterar med dig men jag möter så jävla många som "läst på flashback" om vad man får göra eller inte göra som är så upp i helvete fel så jag måste korrigera

Okej, tack det var det jag ville veta!

Nej då tar inte illa upp. Skrev att jag tror, men nu fick jag ändå ett bra svar.
Citera
2015-05-30, 21:19
Medlem
Citat:
Det skulle vara superintressant att veta faktiskt!

Troligaste scenariot är följande.
De upptäcker att han begår ett brott.
Eftersom bussen har en tidtabell att gå efter ber de honom följa med av.

Han vägrar och tjafsar, de försöker då med laga befogenhet, då han begått ett brott med fängelse i straffskalan, gripa honom och säkra tills dess att polis kommer.
Han gör motstånd och lyckas bita en av dem i tumultet.

Tror du på allvar att någon frivilligt stoppar sin hand i en okänd människas mun i syfte att bli biten?
cmon

Nej, herregud inte frivilligt. Men säg att hon skulle trycka ner hans huvud eller något och han vänder ansiktet just då och att det då inträffar en "kollision". Men det är självklart bara spekulation från min sida.

Annars har han väl sträckt sig efter hennes hand och bitit henne? Det är väl inte en logisk handling precis.
Citera
2015-05-30, 21:21
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Hur långt rätten för envarsgripande räcker?
Inom Sveriges rikes gränser. Alla har laglig rätt att gripa någon som begått ett brott med fängelse i straffskalan.

Blir man utsatt för ett olaga frihetsberövande har man såklart rätten att freda sig, men det är ju uppenbart att detta i så fall är ett laga frihetsberövande.

Det var inte riktigt min fråga. Tänkte mer på gränsdragningen för när rätten till nödvärn mot en myndighetsperson kan utesluta åtal för våldsamt motstånd. Jag trodde att rätten till nödvärn enligt 24:1 BrB skiljde sig åt när ett obefogat ingripande (t.ex. olaga frihetsberövande eller ofredande) skedde av en polis respektive av en kontrollant/väktare o.s.v.

Huvudregeln är att motstånd mot en polis kan medföra åtal för våldsamt motstånd, trots att polisens ingripande varit felaktigt - nödvärnsrätt kan inte åberopas, förutom i vissa allvarliga fall. Huruvida nödvärnsrätten kunde åberopas även i mindre allvarliga felaktiga ingripanden av kontrollanter/väktare var jag osäker kring. Men tydligen ska det samma gälla även här, d.v.s. att nödvärnsrätten kraftigt begränsas när angrepp sker från myndighetsperson.
Senast redigerad av ZuparN 2015-05-30 kl. 21:24.
Citera
Medlem
Jag hittade två klipp om detta på Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=Jd4Jyvhooig

https://www.youtube.com/watch?v=C7M4EenLg-U
Citera
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Att man kontrollerar biljetter för vanliga resenärer förstår jag men vad är poängen med att gå på en uniformerad chaufför?

Securita anställda vill väl ha sin feta bonus. Är väl bara en tidsfråga när djur blir bötfällda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in