2015-06-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Västtrafik försöker avhända sig ansvaret med att distansera sig från G4S - som ägs av SEKTOR ALARM

Alla räddar sitt lumpna skinn.

Göteborg Stad äger frågan. Skall man kunna resa i staden utan att bli antastad av kriminella utlänningar? Och de är inkompetenta. (består av S, V och Fi i minoritet)

Så enligt dig ska man anta att busschauffören ifråga har fått tag på en av uniformerna som florerar i GBG´s förorter och är ute och tjuvåker helt enkelt?

Kontrollanterna agerar helt korrekt även om chauffören iklädd stulen uniform dessutom uppvisat förarbevis?

Västtrafik ljuger när de konfirmerar att busschauffören hade all rätt att åka med bussen till depå och Transdev låtsas som om han är anställd och betalar hans sjukskrivning efter händelsen?

Busschaufförer i gbg visar solidaritet mot en som låtsas vara busschaufför osv.

Och allt detta ska man köpa rakt av för att du har varit i Afrika och hatar den sittande regeringen?

Intressant.
Citera
2015-06-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Konstigt att kontrollanternas version är helt olik vittnenas version. Man tycker att någonting borde stämma överens med det andra, men inte i det här fallet.

Ingen har hört negerchafförens version än....
Citera
2015-06-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Så enligt dig ska man anta att busschauffören ifråga har fått tag på en av uniformerna som florerar i GBG´s förorter och är ute och tjuvåker helt enkelt?

Kontrollanterna agerar helt korrekt även om chauffören iklädd stulen uniform dessutom uppvisat förarbevis?

Västtrafik ljuger när de konfirmerar att busschauffören hade all rätt att åka med bussen till depå och Transdev låtsas som om han är anställd och betalar hans sjukskrivning efter händelsen?

Busschaufförer i gbg visar solidaritet mot en som låtsas vara busschaufför osv.

Och allt detta ska man köpa rakt av för att du har varit i Afrika och hatar den sittande regeringen?

Intressant.

Nä jag påvisar alternativa teorier än du fått färdigpresenterat. Finns det i din värld. Kritik mot och uppmuntran med...
Citera
2015-06-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag fattar inte riktigt menar du att västtrafik ljugit om lagen om bedrägligt beteende samt envars gripande?

Jag har fått PM om att hon som har blivit biten vart på sjukhus innan svt la ut sin rapport.
Detta är styrkt och kommer finnas med när rättegången kommer.

Angående mötet med polisen så kan ju utredaren lätt kolla upp sanningshalten.

Om några månader så kommer allt finnas i rapporten.
Nej, det menar jag inte. Jag menar att det vakterna utför inte är ett envarsgripande, utan att de griper på misstanke vilket till exempel Bergakungen förklarade riktlinjerna för väldigt tydligt några sidor tillbaka, och där det framgår med all önskvärd tydlighet att kontrollanterna inte har befogenhet att göra detta - någonsin!

Jag kan åka till sjukhuset och hävda att en åsna har sparkat mig i magen och bli undersökt efter detta, det är för den sakens skull inte styrkt att så har skett bara för att jag hävdar det. Bitmärken är dessutom lätta att tillfoga. Brukade själv bita mig i handen som barn bara för att titta på märkena, så ditt PM fäster jag noll tilltro till i sammanhanget.

Ja, och utredaren kan även lämna över material till åklagaren där denne kan väcka åtal mot kontrollanterna för misshandel och olaga frihetsberövande. Bollen kan studsa åt många håll och mest troligt inte åt kontrollanternas favör, mot bakgrund av hur Västtrafik har agerat hittills.
Citera
2015-06-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Det var tidigare min teori, men nu känns den bekräftad;

Bara för att du är förare och har uniform och förarkort reser du INTE utan annat färdbevis.

Detta är INTE Västtrafiks påhitt, utan Skatteverket FÖRBJUDER det. Västtrafiks kontorsfolk måste alltid köpa biljett. Kontrollanterna måste precis som ALLA förare göra det när de inte är i tjänst.

För att resa som förare UTAN biljett som man KÖPER, måste du
- ha uniform
- förarkort (det gula kortet)
- vara i tjänst

Denna förare var så otydlig om att han var i tjänst, att han enligt sina egna uppgifter INTE hade rätt att resa på uniform + förarkort! (!!!!!!!!!!!!)

Sen, efter det, är ALLT av andras förskyllan. Just för att Västtrafik TYDLIGT sagt att allt som rimligtvis kan lösas med dialog, ska lösas med dialog!

När kontrollanterna utan att ha gjort ett smack fel, KONATATERAR att föraren tjuvåkte - han visade INTE att han var i tjänst - skulle de INTE ha propasat på bot. De skulle ha berättat att förarkort + uniform ENBART är färdbevis om du är i tjänst.

Om föraren inte köper, eller förstår: LÅT HONOM GÅ! Ja exakt - låt en tjuvåkare GÅÅÅÅÅÅ! Just för att det ALDRIG är värt att det slutar som detta gjorde.

Är du seriös i detta inlägget??

G4S-kontrollanterna arbetar inte för skatteverket. Att Västtrafiks kontorspersonal måste ha biljett är en helt annan femma.
Citera
2015-06-04, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Vilka vittnen?

Det finns 1 hemligt vittne ifrån GP som tydligen har tagit ställning i frågan.

Detta vittne var en chaufför anställd på ett parallellt företag -
Citera
2015-06-04, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Ingen har hört negerchafförens version än....

Jag skulle hellre vilja se en eventuell videoinspelning från bussen. Enligt Västtrafik har man kameraövervakning på alla spårvagnar och på de flesta busslinjer samt att de fungerar brottsförebyggande men också som utredningsmaterial när ett brott har begåtts.
Citera
2015-06-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Göteborgs stad äger inte frågan. Västtrafik ägs till 100 % av landstinget som i detta fall har lanserat namnet "Västra Götalands län".

Du har uppenbara problem med ansvarsfördelning. "Göteborgs Stad" äger frågan. Länet - snyggt socialdemokratiskt knep-det är Länets fel.-

I Normala länder med "politiskt ansvar" länder med grundlagar och konstitutioner - så hade man hängt Göteborgs stads ledning i rånocken.
Citera
2015-06-04, 22:56
Medlem
XplqTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Ja, eftersom den platsen ingick i G4S övervakningsområde för biljettkontroller.

Låt mig försöka klargöra en del saker som verkar lite förvirrande:

En väktare har inga fler befogenheter än en vanlig medborgare.
En ordningsvakt har samma befogenheter som polisen men bara på det ställe ordningsvaktens förordnande gäller. Det kan vara en krog eller t.ex. en hållplats. På stora hållplatser, typ Centralen, finns det permanenta förordnanden men på de flesta hållplatser måste vakterna begära ett tillfälligt förordnande från polisen innan de kan ingripa. Så frågan kvarstår, finns det någon som kan ta reda på om de hade ett förordnande på Hjalmar Branting?
Citera
2015-06-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XplqT
Så frågan kvarstår, finns det någon som kan ta reda på om de hade ett förordnande på Hjalmar Branting?

På filmen såg det inte ut som någon av dem var ordningsvakt. Det var biljettkontrollanterna som grep bussföraren, sedan dök det upp en väktare som belade honom med handfängsel när han låg på marken.
Citera
2015-06-04, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XplqT
Låt mig försöka klargöra en del saker som verkar lite förvirrande:

En väktare har inga fler befogenheter än en vanlig medborgare.
En ordningsvakt har samma befogenheter som polisen men bara på det ställe ordningsvaktens förordnande gäller. Det kan vara en krog eller t.ex. en hållplats. På stora hållplatser, typ Centralen, finns det permanenta förordnanden men på de flesta hållplatser måste vakterna begära ett tillfälligt förordnande från polisen innan de kan ingripa. Så frågan kvarstår, finns det någon som kan ta reda på om de hade ett förordnande på Hjalmar Branting?

Jag vill mena att det du säger är allmän kännedom. Dvs alla kan det. Inga problem där.

Det intressanta är vilka instruktioner Göteborgs Stad ger till kontrollanterna. Göteborg Stad har valt det extremt hårda linjen emot sina egna medborgare. Hårda bud. Hit med pengar.

Samtliga resenärer är skattebetalare i kommunen - förutom Zigenare. Som man absolut inte får kontrollera.
Citera
2015-06-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
På filmen såg det inte ut som någon av dem var ordningsvakt. Det var biljettkontrollanterna som grep bussföraren, sedan dök det upp en väktare som belade honom med handfängsel när han låg på marken.

Det stämmer att ingen av dom var ordningsvakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in