2015-06-04, 23:11
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Jag vill mena att det du säger är allmän kännedom. Dvs alla kan det. Inga problem där.

Det intressanta är vilka instruktioner Göteborgs Stad ger till kontrollanterna. Göteborg Stad har valt det extremt hårda linjen emot sina egna medborgare. Hårda bud. Hit med pengar.

Förutom att det är västra götalandsregionen (landsting) och inte göteborgs stad som äger västtrafik.
Citera
2015-06-04, 23:14
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Och om det inte var självklart för dessa imbeciller så hade de ju bara behövt fråga den busschaufför som körde bussen om han hade bytt ut den busschaufför som skulle till depå. Men det hade inneburit alldeles för avancerad hjärngymnastik för dessa lågintelligenta kontrollanter. Eller så är det så att de helt enkelt sket i vilket för de kände för att skapa bråk!

Kan också vara du är lågintelligent, som tror att chauffören som ska till depå är kvar på samma fordon som han själv körde. Då hade han ju inte behövt bli avlöst just där, om det ändå skulle till depån... Han byter förstås till ett fordon som går en annan väg: till depån.

Otur när du tänker, eller saknar du förmågan helt?

Jag tycker kontrollanten och väktaren skulle satt sig ner på huk och bjudit föraren på en hamburgare. Då hade han blivit lugn.
Senast redigerad av Takpapp 2015-06-04 kl. 23:17.
Citera
2015-06-04, 23:16
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Kan också vara du är lågintelligent, som tror att chauffören som ska till depå är kvar på samma fordon som han själv körde. Då hade han ju inte behövt bli avlöst just där, om det ändå skulle till depån... Otur när du tänker, eller saknar du förmågan helt?

Fast det händer absolut att chaufförer börjar/slutar på andra ställen än depå och följer med samma buss de själva nyss kört tillbaka.
Kan inte svära att det är så i göteborg men i andra städer förekommer det absolut.
Citera
2015-06-04, 23:18
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast det händer absolut att chaufförer börjar/slutar på andra ställen än depå och följer med samma buss de själva nyss kört tillbaka.
Kan inte svära att det är så i göteborg men i andra städer förekommer det absolut.

Jag har under ett antal decennier i Göteborg aldrig sett en avlöst chaufför stanna ombord på bussen. Men så undviker jag ju att åka kollektivt när jag kan.
Citera
2015-06-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Förutom att det är västra götalandsregionen (landsting) och inte göteborgs stad som äger västtrafik.

Jag trodde inte detta skulle bli en diskussion i vem som äger vad. Det är intressant att du anför det som ett argument.

Med det vill du ha sagt att Göteborgs Stad inte äger frågan. Vilket jag finner intressant.

Det är Staten som äger Göteborgsfrågor? Det är EU som bestämmer hur kontrollanter agerat de 20 senaste åren, kanske?
Citera
2015-06-04, 23:26
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Jag trodde inte detta skulle bli en diskussion i vem som äger vad. Det är intressant att du anför det som ett argument.

Med det vill du ha sagt att Göteborgs Stad inte äger frågan. Vilket jag finner intressant.

Det är Staten som äger Göteborgsfrågor? Det är EU som bestämmer hur kontrollanter agerat de 20 senaste åren, kanske?

Eftersom Vä(r)sttrafik inte enbart är en Gbg-angelägenhet så är denna fråga inte en Gbg-fråga. Biljettsystem och biljettkontroll täcker hela Vä(r)sttrafiks område, som är större än enbart Göteborg. Då vore det väl konstigt att kalla det en Göteborgsfråga? Bara för att denna incident hände i Göteborg? Borde det inte vara en Hisingsfråga då istället?

Vad för EU-direktiv finns det när det gäller kollektivtrafikkontroller?
Citera
2015-06-04, 23:26
Medlem
Citat:
Kan också vara du är lågintelligent, som tror att chauffören som ska till depå är kvar på samma fordon som han själv körde. Då hade han ju inte behövt bli avlöst just där, om det ändå skulle till depån... Han byter förstås till ett fordon som går en annan väg: till depån.

Jag tycker kontrollanten och väktaren skulle satt sig ner på huk och bjudit föraren på en hamburgare. Då hade han blivit lugn.

Jag har sett förare byta på det sätt jag beskriver, i Göteborg. Men för dig så finns det väl bara ett enda sätt att göra saker på.
Citera
2015-06-04, 23:29
Medlem
Citat:
Eftersom Vä(r)sttrafik inte enbart är en Gbg-angelägenhet så är denna fråga inte en Gbg-fråga. Biljettsystem och biljettkontroll täcker hela Vä(r)sttrafiks område, som är större än enbart Göteborg. Då vore det väl konstigt att kalla det en Göteborgsfråga? Bara för att denna incident hände i Göteborg? Borde det inte vara en Hisingsfråga då istället?

Vad för EU-direktiv finns det när det gäller kollektivtrafikkontroller?

Det finns garanterat en avskrivningsklausul för alla inblandade - som om det inte räckte med 1973
Citera
2015-06-04, 23:32
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XplqT
Låt mig försöka klargöra en del saker som verkar lite förvirrande:

En väktare har inga fler befogenheter än en vanlig medborgare.
En ordningsvakt har samma befogenheter som polisen men bara på det ställe ordningsvaktens förordnande gäller. Det kan vara en krog eller t.ex. en hållplats. På stora hållplatser, typ Centralen, finns det permanenta förordnanden men på de flesta hållplatser måste vakterna begära ett tillfälligt förordnande från polisen innan de kan ingripa. Så frågan kvarstår, finns det någon som kan ta reda på om de hade ett förordnande på Hjalmar Branting?

Kontrollanterna har rätt att envarsgripa (buhu nej - men kolla då statistik från 15 år och lagar. Det är verkligen inget snack om saken. )

Vid ett envarsgripande måste kontrollanterna omedelbart tillkalla polis.
Detta har aldrig missbrukats vad jag vet, i Västra Götalands län på 15 år.

Standard vid envarsgripande, som i hela Västra Götalands län vad gäller kontrollanter sker 0-9 gånger per år, är att en väktare kan komma till platsen före polis. Väktaren har handbojor. Väktaren inväntar också polisen.
Väktaren kommer ENBART av skälet att väktaren kan boja vilket biljettkontroll inte kan.

Det är därför detta fall är enkelt avgjort från Västtrafiks sida; Väktaren är den idiot som gapar på filmen. Väktaren är från G4S. G4S kontrollanter tillkallar.
Västtrafik har och är tydliga att det inte får gå till så här. För de har berättat hur man ska agera. Vilket är motsatsen. Västtrafik är tydliga med att 1200 kronor aldrig väger mer än att kränka. Eller hota före dialog. Eller att ha "dialog" om inte situationen är tusen procent uppenbar.

Det vill säga: Du har rätt till envarsgripande och tillkalla polis. Använd bara när du eller kollega är i fara. Använd inte för att en misstänkt tjuvåkare vill fly platsen. Ta istället alla uppgifter du har försöker vi lösa det i efterhand.

Riskera inte din eller dina kollegors hälsa. Aldrig resenärernas. Släpp hellre tjuvåkaren.
Citera
2015-06-04, 23:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Busschaufförer har kör och vilotider att ta hänsyn till - så jag, det kan bli avlösta även om bussen är på väg in till depå igen.

Det är också vanligen dessa kör och vilotider som styr så att chauffören blir avlöst ute på linje och inte i depå.
Citera
2015-06-04, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Och om det inte var självklart för dessa imbeciller så hade de ju bara behövt fråga den busschaufför som körde bussen om han hade bytt ut den busschaufför som skulle till depå. Men det hade inneburit alldeles för avancerad hjärngymnastik för dessa lågintelligenta kontrollanter. Eller så är det så att de helt enkelt sket i vilket för de kände för att skapa bråk!

Eller så kunde hans väl låg intelligenta kompanjon ha hjälp sin broder. Eller busschaffisen bett dem fråga föraren.
Citera
2015-06-04, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spitzbergen
Eller så kunde hans väl låg intelligenta kompanjon ha hjälp sin broder. Eller busschaffisen bett dem fråga föraren.

Det låter som du är på samma nivå som misshandlarna i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in