2015-06-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan då vara bra att tänka på att allt pekar på att väktarna och kontrollanterna (var för sig eller gemensamt) genomförde ett olaga frihetsberövande, eftersom de knappast hade lagstöd för sitt gripande av chauffören. Chauffören har då rätt till ett avsevärt mått av nödvärnsvåld, bara som en kommentar. Det är bara polis (eller OV, på sin tjänsteplats) som har rätt att gripa på misstanke och som då får laga stöd för våld, om det skulle behövas.

Omständigheterna (chauffören i uniform, i samband med sitt arbetspass) är dessutom sådana att det blir svårt för kontrollanterna att lyckas med ursäkten att de varit i villfarelse om att det handlat om en "äkta tjuvåkare", dvs de gjort ett godtagbart misstag. (Gjort ett putativt envarsgrip).

Har de ovanpå detta burit sig illa åt, uppträtt hänsynslöst och hanterat den gripne i stället för att lämna detta till polisen blir det heller inte bättre. Att de griper chauffören och avser att transportera denne flera hållplatser är också tveksamt ur rättslig synpunkt - polisen kommer till gripandeplatsen, inte tvärtom.

Vad snackar du om? Har du läst något om vad som har hänt.
Så ska jag ge dig kort info för att uppdatera dig.

1. Den som reser utan att ha betalat för sin resa kan göra sig skyldig till brottet bedrägligt beteende. I straffskalan för detta brott ingår fängelse. http://www.vasttrafik.se/#!/Reseinformation/sa-har-gar-det-till/Biljettkontroll/fragor-och-svar-om-biljettkontrollen/

2. En kontrollant som på bar gärning uppmärksammar en resenär som utnyttjar transporten utan att ha betalat har rätt att gripa resenären genom att göra ett s.k. envarsgripande (rättegångsbalken 24 kap 7 § andra stycket samt brottsbalken 9 kap 2 § andra stycket). http://www.vasttrafik.se/#!/Reseinformation/sa-har-gar-det-till/Biljettkontroll/fragor-och-svar-om-biljettkontrollen/

3. Mannen får inte åka gratis när den ska hem. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2732318-vasttrafik-detta-ar-verkligen-inte-okej-

4. Busschauffören har varit våldsam och motsatt sig gripande samt bitit personal ur biljettkontrollanterna http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kontrollanternas-version-av-bussbraket
Citera
2015-06-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Vem har bråkat menar du? För om du menar busschauffören så är du ute och cyklar. De som bråkat är kontrollanter och väktare och enligt dig är det alltså helt i sin ordning att dessa går runt och muckar gräl och misshandlar.

Bussföraren som brottades ner och handfängslades av kontrollanter i helgen ska ha slagit en kontrollant med knytnäve i ansiktet och bitit en annan i fingret ”så att det knakade”. Det hävdar kontrollanterna i deras incidentrapport som SVT Nyheter Väst tagit del av

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kontrollanternas-version-av-bussbraket
Citera
2015-06-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du fattar uppenbarligen inte alls vad folk säger...

Oavsett vad som hänt innan är det beteende som syn på filmen inte okej och över alla gränser.

Idioten som skriker har dessutom inte varit med i inledningsskedet, utan kommer efter att mannen är nedtagen på marken.

Det hade dock inte spelat någon roll vilket - eftersom du inte får avreagera dig eller hämnas på en bojad person. Fixar man inte det skall man ha ett annat jobb .. vilket vakten i fråga nu söka sig eftersom han tydligen redan fått sparken.

Ja det kan jag hålla med om vaktens beteende men du sa du inget om innan.
Det du sa var att bli utskälld är värre än en käfta smäll.
Citera
2015-06-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Vad snackar du om? Har du läst något om vad som har hänt.
Så ska jag ge dig kort info för att uppdatera dig.

1. Den som reser utan att ha betalat för sin resa kan göra sig skyldig till brottet bedrägligt beteende. I straffskalan för detta brott ingår fängelse. http://www.vasttrafik.se/#!/Reseinformation/sa-har-gar-det-till/Biljettkontroll/fragor-och-svar-om-biljettkontrollen/

2. En kontrollant som på bar gärning uppmärksammar en resenär som utnyttjar transporten utan att ha betalat har rätt att gripa resenären genom att göra ett s.k. envarsgripande (rättegångsbalken 24 kap 7 § andra stycket samt brottsbalken 9 kap 2 § andra stycket). http://www.vasttrafik.se/#!/Reseinformation/sa-har-gar-det-till/Biljettkontroll/fragor-och-svar-om-biljettkontrollen/

3. Mannen får inte åka gratis när den ska hem. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2732318-vasttrafik-detta-ar-verkligen-inte-okej-

4. Busschauffören har varit våldsam och motsatt sig gripande samt bitit personal ur biljettkontrollanterna http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kontrollanternas-version-av-bussbraket
Endast de tre första punkterna är styrkta och det är ingenting som har hänt, det är så kallade regler, ordningsstadgar, lagar och annat. Det finns även lagar som reglerar vad som anses vara ett envarsgripande och dessa har kontrollanterna med stor sannolikhet trampat utanför, vad det verkar. Tror inte deras utsagor om bett och att möta upp polisen flera hållplatser därifrån är helt sanningsenliga, för det ligger i deras intresse att motivera sitt handlande för att inte råka ut för ännu fler konsekvenser. Tror inte de ligger så bra till att bli månadens anställda på G4S i alla fall.
Citera
2015-06-04, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Eftersom staten inte längre anser det som sin uppgift att hålla ordning i landet. Så kan man faktisk dra slutsatsen att anarki råder.

Västvärlden är helt och hållet uppbyggt på lag och ordning. Regler för allting.

Det ska bli spännande i framtiden. Men benägenheten att vilja betala skatt ökar nog i en icke logaritmisk skala.

Jag känner för första gång att anarki råder i samhället när det är okej att våld sker mot folk som gör sitt jobb.
Västtrafik god tycker till detta beteende genom att inte ta avstånd ifrån sin förares beteende.
Ett beteende som många verka tycka är helt i sin ordning.

Hela Sverige är så upp och nedvänt det kan bli.
Citera
2015-06-04, 22:29
Medlem
Citat:
Nä jag bara bemöter hörsägen emot hörsägen..... Jag väljer att tro på kontrollanten, efter som jag har varit i Afrika i flera omgångar -i olika situationer.

Ja jag är rasist. Jag väljer att tro kontrollanten på jobb, än en neger som väljer barnutväg

Det kan säkert komma fram intressanta uppgifter längre fram men det som är tydligt är att Västtrafik själva säger att chauffören faktiskt hade rätten på sin sida när han åkte med bussen tillbaka till depån.

Menar du att Västtrafik ljuger om det? Det vore ytterst märkligt minst sagt.

Om du är rasist eller inte skiter jag ett stort stycke i.
Citera
2015-06-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det kan säkert komma fram intressanta uppgifter längre fram men det som är tydligt är att Västtrafik själva säger att chauffören faktiskt hade rätten på sin sida när han åkte med bussen tillbaka till depån.

Menar du att Västtrafik ljuger om det? Det vore ytterst märkligt minst sagt.

Om du är rasist eller inte skiter jag ett stort stycke i.

Västtrafik försöker avhända sig ansvaret med att distansera sig från G4S - som ägs av SEKTOR ALARM

Alla räddar sitt lumpna skinn.

Göteborg Stad äger frågan. Skall man kunna resa i staden utan att bli antastad av kriminella utlänningar? Och de är inkompetenta. (består av S, V och Fi i minoritet)

Jagvill tex inte ha en negerchaufför - med krigsneuroser - med C korkort från Kongo- men så är jag ju inte kommunpolitiker heller....
Senast redigerad av Grobil 2015-06-04 kl. 22:42.
Citera
2015-06-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Bussföraren som brottades ner och handfängslades av kontrollanter i helgen ska ha slagit en kontrollant med knytnäve i ansiktet och bitit en annan i fingret ”så att det knakade”. Det hävdar kontrollanterna i deras incidentrapport som SVT Nyheter Väst tagit del av

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kontrollanternas-version-av-bussbraket

Konstigt att kontrollanternas version är helt olik vittnenas version. Man tycker att någonting borde stämma överens med det andra, men inte i det här fallet.
Citera
2015-06-04, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Endast de tre första punkterna är styrkta och det är ingenting som har hänt, det är så kallade regler, ordningsstadgar, lagar och annat. Det finns även lagar som reglerar vad som anses vara ett envarsgripande och dessa har kontrollanterna med stor sannolikhet trampat utanför, vad det verkar. Tror inte deras utsagor om bett och att möta upp polisen flera hållplatser därifrån är helt sanningsenliga, för det ligger i deras intresse att motivera sitt handlande för att inte råka ut för ännu fler konsekvenser. Tror inte de ligger så bra till att bli månadens anställda på G4S i alla fall.

Jag fattar inte riktigt menar du att västtrafik ljugit om lagen om bedrägligt beteende samt envars gripande?

Jag har fått PM om att hon som har blivit biten vart på sjukhus innan svt la ut sin rapport.
Detta är styrkt och kommer finnas med när rättegången kommer.

Angående mötet med polisen så kan ju utredaren lätt kolla upp sanningshalten.

Om några månader så kommer allt finnas i rapporten.
Citera
2015-06-04, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Konstigt att kontrollanternas version är helt olik vittnenas version. Man tycker att någonting borde stämma överens med det andra, men inte i det här fallet.

Vilka vittnen?

Det finns 1 hemligt vittne ifrån GP som tydligen har tagit ställning i frågan.
Citera
2015-06-04, 22:40
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero

”Han säger då att han ej behöver det och menar att han som jobbar som chaufför får åka gratis med uniformen på. Jag informerar att så inte är fallet, att han utanför tjänst måste betala som alla andra”

Det är just det som är konstigt! Vem f-n åker runt och gratisåker i uniform? Han är dessutom efter vad som framkommit just avlöst och då är det INTE utanför tjänst. Visst borde kontrollanter känna till något så enkelt?

Det var tidigare min teori, men nu känns den bekräftad;

Bara för att du är förare och har uniform och förarkort reser du INTE utan annat färdbevis.

Detta är INTE Västtrafiks påhitt, utan Skatteverket FÖRBJUDER det. Västtrafiks kontorsfolk måste alltid köpa biljett. Kontrollanterna måste precis som ALLA förare göra det när de inte är i tjänst.

För att resa som förare UTAN biljett som man KÖPER, måste du
- ha uniform
- förarkort (det gula kortet)
- vara i tjänst

Denna förare var så otydlig om att han var i tjänst, att han enligt sina egna uppgifter INTE hade rätt att resa på uniform + förarkort! (!!!!!!!!!!!!)

Sen, efter det, är ALLT av andras förskyllan. Just för att Västtrafik TYDLIGT sagt att allt som rimligtvis kan lösas med dialog, ska lösas med dialog!

När kontrollanterna utan att ha gjort ett smack fel, KONATATERAR att föraren tjuvåkte - han visade INTE att han var i tjänst - skulle de INTE ha propasat på bot. De skulle ha berättat att förarkort + uniform ENBART är färdbevis om du är i tjänst.

Om föraren inte köper, eller förstår: LÅT HONOM GÅ! Ja exakt - låt en tjuvåkare GÅÅÅÅÅÅ! Just för att det ALDRIG är värt att det slutar som detta gjorde.
Citera
2015-06-04, 22:42
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Västtrafik försöker avhända sig ansvaret med att distansera sig från G4S - som ägs av SEKTOR ALARM

Alla räddar sitt lumpna skinn.

Göteborg Stad äger frågan. Skall man kunna resa i staden utan att bli antastad av kriminella utlänningar? Och de är inkompetenta. (består av S, V och Fi i minoritet)

Göteborgs stad äger inte frågan. Västtrafik ägs till 100 % av landstinget som i detta fall har lanserat namnet "Västra Götalands län".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in