2015-09-18, 20:18
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Jag förstår inte vad meningen med ett diskussionsforum är om man ska dölja de inlägg som skrevs och således tycker jag inte att det är forumets uppgift att tillhandahålla en sådan funktion. Vill man ignorera inlägg får man göra det mentalt eller installera ett script.
Jag förstår inte vad meningen är med att ta bort en funktion som tydligen fungerat prima i flera år. Tror du att man blir mer benägen att läsa sånt man inte vill läsa för att det blir svårare att undvika? Tror du jag blir mer benägen att se reklam på TV för att de höjer ljudet?
Vårt lands främsta (ja ja) diskussionsforum är Riksdagen, testa att göra ett studiebesök en normal dag och se om alla de väl betalda men ovilliga ivrigt hänger sig åt varandras inlägg.
Jag vet att du inte förstår men det jag inte förstår är varför du tror att borttagandet av en funktion som tidigare funnits är någon form av förbättring. Jag förstår inte ens varför du bryr dig. Funktionen fanns, den fungerade, låt den vara. Att du inte vill ha den är naturligtvis ditt val, låt mig göra mitt.

Man kan vara intresserad av att följa ämnen utan att vilja diskutera dom. Som ren inhämtning av information. Är det verkligen så svårt att förstå att man då vill slippa se en del skribenter som erfarenheten visat inte tillför något? Och skulle det verkligen störa dig så mycket om jag fick fortsätta göra det jag gjorde tidigare?
Citera
2015-09-18, 20:33
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag förstår inte vad meningen är med att ta bort en funktion som tydligen fungerat prima i flera år. Tror du att man blir mer benägen att läsa sånt man inte vill läsa för att det blir svårare att undvika? Tror du jag blir mer benägen att se reklam på TV för att de höjer ljudet?
Vårt lands främsta (ja ja) diskussionsforum är Riksdagen, testa att göra ett studiebesök en normal dag och se om alla de väl betalda men ovilliga ivrigt hänger sig åt varandras inlägg.
Jag vet att du inte förstår men det jag inte förstår är varför du tror att borttagandet av en funktion som tidigare funnits är någon form av förbättring. Jag förstår inte ens varför du bryr dig. Funktionen fanns, den fungerade, låt den vara. Att du inte vill ha den är naturligtvis ditt val, låt mig göra mitt.

Man kan vara intresserad av att följa ämnen utan att vilja diskutera dom. Som ren inhämtning av information. Är det verkligen så svårt att förstå att man då vill slippa se en del skribenter som erfarenheten visat inte tillför något? Och skulle det verkligen störa dig så mycket om jag fick fortsätta göra det jag gjorde tidigare?
Precis som allt annat så utvecklas naturligtvis även Flashback och eftersom admin kom fram till att det här med en ignorerafunktion kanske inte var det smartaste på ett diskussionsforum så tog han bort denna. Precis som chatten, heta ämnen, och allt vad det nu är som kommit och gått genom åren så är det någonting man får vänja sig vid.
Att någonting funnits sedan urminnes tider betyder inte att det bör vara kvar.
Det stör mig inte ett dugg att du kan ignorera inlägg, det jag störde mig på var att forumet erbjöd möjligheten, nu får du installera ett userscript i din browser eller göra som exempelvis jag och skumma dig igenom de inlägg du misstänker att du inte kommer att ha speciellt stort utbyte av att läsa.
Vad jag inte förstår är hur man kan komma fram till att allt som en användare skriver är skit, jag kan förstå att man undviker vissa skribenter i vissa trådar efter att de visat vad de går för där, men bara för att någon är en idiot i exempelvis den här tråden behöver inte användaren vara det i en tråd om filmen Appocalypse Now. Men eftersom detta är just ett forum där olika åsikter ska få komma fram och förhoppningsvis även nå fram så anser jag inte att det är forumets skyldighet att stå för en ignorera funktion. Vill man ha en sådan får man installera det själv.
Jag antar för övrigt att du tittar på tv för att se på programmen och inte reklamen, precis som du är på forumet för att diskutera, således förstår jag inte jämförelsen med reklam på tv. De inlägg du vill slippa se hör till debatten oavsett vad du tycker om dessa.
Citera
2015-09-18, 20:55
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Precis som allt annat så utvecklas naturligtvis även Flashback och eftersom admin kom fram till att det här med en ignorerafunktion kanske inte var det smartaste på ett diskussionsforum så tog han bort denna. Precis som chatten, heta ämnen, och allt vad det nu är som kommit och gått genom åren så är det någonting man får vänja sig vid.
Att någonting funnits sedan urminnes tider betyder inte att det bör vara kvar.
Det stör mig inte ett dugg att du kan ignorera inlägg, det jag störde mig på var att forumet erbjöd möjligheten, nu får du installera ett userscript i din browser eller göra som exempelvis jag och skumma dig igenom de inlägg du misstänker att du inte kommer att ha speciellt stort utbyte av att läsa.
Vad jag inte förstår är hur man kan komma fram till att allt som en användare skriver är skit, jag kan förstå att man undviker vissa skribenter i vissa trådar efter att de visat vad de går för där, men bara för att någon är en idiot i exempelvis den här tråden behöver inte användaren vara det i en tråd om filmen Appocalypse Now. Men eftersom detta är just ett forum där olika åsikter ska få komma fram och förhoppningsvis även nå fram så anser jag inte att det är forumets skyldighet att stå för en ignorera funktion. Vill man ha en sådan får man installera det själv.
Jag antar för övrigt att du tittar på tv för att se på programmen och inte reklamen, precis som du är på forumet för att diskutera, således förstår jag inte jämförelsen med reklam på tv. De inlägg du vill slippa se hör till debatten oavsett vad du tycker om dessa.
Man kommer fram till att vad en user skriver är skräp genom empiri. Det är också enkelt att då och då kolla om det fortfarande stämmer, något man ofta får på köpet då denne user får genmälen.

Och fortfarande, man kan vilja följa en tråd utan att ha behov av att diskutera den så jag förstår inte varför du envisas med att diskussion måste vara mitt huvudsyfte? Det är det i allmänhet inte. Att mina analogier möjligen är kass kan du ju lämpligen ignorera eftersom det är så enkelt.

Som synes kommer inte din åsikt att ändra min och vice versa.
Citera
2015-09-18, 23:11
Medlem
Citat:
Det stör mig inte ett dugg att du kan ignorera inlägg, det jag störde mig på var att forumet erbjöd möjligheten

Du är inkonsekvent.

Citat:
Vad jag inte förstår är hur man kan komma fram till att allt som en användare skriver är skit

Det är väldigt lätt att komma fram till att vissa användare är bäst att ignorera. Detta oavsett om de någon gång skriver något som inte är skit.

Jag stör mig på förmyndarmentalitet där forumets deltagare skall tvingas in i en bestämd fålla. Argumenten för att ta bort ignore-funktionen är ihåliga. Var är utvärderingen där det framgår att forumet är bättre utan ignore-funktion ?
Citera
2015-09-18, 23:25
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Du är inkonsekvent.

Det är väldigt lätt att komma fram till att vissa användare är bäst att ignorera. Detta oavsett om de någon gång skriver något som inte är skit.

Jag stör mig på förmyndarmentalitet där forumets deltagare skall tvingas in i en bestämd fålla. Argumenten för att ta bort ignore-funktionen är ihåliga. Var är utvärderingen där det framgår att forumet är bättre utan ignore-funktion ?

Problemet med ignore är att det finns en risk för konstiga trådar där en del debatterar utan att ha sett tidigare inlägg. Sedan försvåras det med att systemet inte är perfekt då citeringar inte kan ignoreras.

Jag har ju varit med ett tag och har aldrig sett behovet av en funktion som ignore, för mig så är det inte förenligt med ett diskussionsforum att ignorera delar av diskussionen.

Men visst, jag har all respekt för dem som inte gillar att det numera inte går att ignorera.
Citera
2015-09-19, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Problemet med ignore är att det finns en risk för konstiga trådar där en del debatterar utan att ha sett tidigare inlägg. Sedan försvåras det med att systemet inte är perfekt då citeringar inte kan ignoreras.

Jag har ju varit med ett tag och har aldrig sett behovet av en funktion som ignore, för mig så är det inte förenligt med ett diskussionsforum att ignorera delar av diskussionen.

Men visst, jag har all respekt för dem som inte gillar att det numera inte går att ignorera.

Och problemet med ingen ignorefunktion är att det finns överhängande risk för konstiga trådar som blir helt oläsliga
Många trådar är extremt långa kan ha över 1000 sidor, finne inte en människa som läser igenom alla dessa, så otroligt märkligt resonemang.

Sen är inte enda behovet av ignore för att vissa sitter och trollar, du har folk som sitter och förföljer andra på forumen med enbart skitinlägg och personpåhopp och nej, de tas sällan bort, och när de tas bort är det redan försent då har den personen redan avslutat sin kontakt med FB.
Kvaliteten på en del forum har chanserat rejält och består nu bara av en enda åsiktsgrupp, märker ni det ens?
Citera
2015-09-19, 10:25
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula

Ursäkta men det där hänger jag inte alls med på. Skulle trådar alltså tendera att bli konstigare om man kan använda ignore för att slippa se inlägg av vissa användare, än om man snabbscrollar förbi samma användares inlägg? Vari består skillnaden menar du?
Citera
2015-09-19, 12:18
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Ignorefunktionens förändring har sänkt kvalitén på Flashback. Jag kommer inte lämna Flashback på grund av detta men det bör påpekas.

Det har kommit många troll de senaste månaderna som utnyttjar faktumet att de inte kan ignoreras. Trådar spårar ur och blir oläsliga. Har anmält en del uppenbara trollinlägg som inte tillfört diskussionen mycket men har inte märkt att de raderats i någon större utsträckning.

Exakt på vilket sätt blir Flashback bättre av att man inte kan ignorera t ex en sådan här användare ett par veckor: https://www.flashback.org/sp54747508

Nu inser jag naturligtvis att inget kommer att förändras eftersom det finns en viss prestige i frågan. Men kvalitén på Flashback har inte blivit bättre.

Men det kanske aldrig var meningen?
Citera
2015-09-19, 12:43
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ignorefunktionens förändring har sänkt kvalitén på Flashback. Jag kommer inte lämna Flashback på grund av detta men det bör påpekas.

Det har kommit många troll de senaste månaderna som utnyttjar faktumet att de inte kan ignoreras. Trådar spårar ur och blir oläsliga. Har anmält en del uppenbara trollinlägg som inte tillfört diskussionen mycket men har inte märkt att de raderats i någon större utsträckning.

Exakt på vilket sätt blir Flashback bättre av att man inte kan ignorera t ex en sådan här användare ett par veckor: https://www.flashback.org/sp54747508

Nu inser jag naturligtvis att inget kommer att förändras eftersom det finns en viss prestige i frågan. Men kvalitén på Flashback har inte blivit bättre.

Håller i stort sett med om allt du skriver, även om min ignore-lista var väldigt kort.

Exemplet du tar upp är väldigt bra: en skribent som är jobbig att läsa (rent språkligt alltså), som verkar vara antingen blåst i skallen eller ett medvetet troll, OCH som verkar fatta att hålla sig inomtrådes tillräckligt väl för att inte bli raderad.
(Nu har jag inte kollat upp just denna postare men en fjärde egenskap brukar vara ett väldigt ymnigt postande.)

Det var just för den här typen av postare som ignore var så jävla bra. Själv använde jag det ofta bara kortare tider, och ibland bara i en specifik tråd. Ens tid är ju begränsad, och det var behändigt att kunna läsa ikapp stora trådar någotsånär snabbt.

Men man vänjer sig. Sådär förfärligt svårt att scrolla är det ju inte.

Det skulle vara intressant att höra om det skett någon förändring i antalet RP sedan den här förändringen infördes. Min misstanke är att det om det alls blivit en ökning så är den väldigt liten. För det är ju just för skribenter som i exemplet ovan som ignore var så praktiskt; folk som spyr ointressant gallimatias, men för det mesta ser till att hålla sig till trådämnet.
Citera
2015-09-19, 13:36
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Håller i stort sett med om allt du skriver, även om min ignore-lista var väldigt kort.

Håller med om hela ditt inlägg men väljer att kommentera det citerade.

Även min ignorelista var väldigt kort, och ibland obefintlig. Jag använde funktionen ganska exakt så som du beskriver: Sätta ett uppenbart kvalitets-sänkande troll på ignore en kortare tid så att en intressant tråd inte blir fullständigt oläslig.

Gemensamt för de flesta troll, i synnerhet de som är lite mer sofistikerade är att de ofta får korta "utbrott" där de fullständigt dränker trådar med sina värdelösa inlägg.

Kan vi inte få en kompromiss? En ignoreknapp som är aktiv i två veckor på en användare, sedan blir den automatiskt deaktiverad? Förslaget ges med glimten i ögat, men ändå inte.
Citera
2015-09-19, 19:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Men det kanske aldrig var meningen?

Måste bara påpeka de direkta fel du har...

1. Att du säger att kvalitén på Flashback har sänkts är bara från din egen synvinkel. För mig som aldrig använt ignorefunktionen och aldrig sett behovet av det heller är det definitivt ingen sämre kvalitét. Allt är som tidigare.

2. Du säger att du rapporterat trollinlägg och undrar varför de inte raderas. Varför? Det finns ingen regel som förbjuder trollinlägg, så länge som de håller sig inom en tråds ämne.

3. Att Flashback inte erbjuder funktionen längre spelar ju ingen som helst roll. Det står ju dig fritt att använda ett userscript. Många gör det, och vad jag förstår så fungerar det väl så bra som den tidigare inbyggda funktionen. Ingen kvalitétsförsämring alls således. Du måste bara göra lite arbete själv.

Förstår över huvud taget de som klagar. Använd userscript, så är ju allt som vanligt för er.
Citera
2015-09-19, 20:31
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Kan vi inte få en kompromiss? En ignoreknapp som är aktiv i två veckor på en användare, sedan blir den automatiskt deaktiverad? Förslaget ges med glimten i ögat, men ändå inte.

Det där är en förbannat bra idé. Till och med kortare tid än två veckor skulle vara till nytta, redan två dygn skulle vara bra.

När jag funderar vidare på hela fenomenet "ignore", "plonk", kill-file etc, så slår det mig att en tidsbegränsad funktion ju är hur det borde vara. Oftast använder man ju en dylik när man blir alltför frustrerad av en skribent, antingen för att man märker att man blir provocerad och har svårt att hålla sig från att skriva något avtrådes eller annars bara giftigt som svar, eller för att man försöker läsa ikapp en lång tråd och vissa skribenter är både ymniga och ointressanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in