2015-09-19, 20:38
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Håller med om hela ditt inlägg men väljer att kommentera det citerade.

Även min ignorelista var väldigt kort, och ibland obefintlig. Jag använde funktionen ganska exakt så som du beskriver: Sätta ett uppenbart kvalitets-sänkande troll på ignore en kortare tid så att en intressant tråd inte blir fullständigt oläslig.

Gemensamt för de flesta troll, i synnerhet de som är lite mer sofistikerade är att de ofta får korta "utbrott" där de fullständigt dränker trådar med sina värdelösa inlägg.

Kan vi inte få en kompromiss? En ignoreknapp som är aktiv i två veckor på en användare, sedan blir den automatiskt deaktiverad? Förslaget ges med glimten i ögat, men ändå inte.
Det må vara med glimten i ögat men jag gillar din idé om visstids-ignore
Citera
2015-09-19, 20:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Måste bara påpeka de direkta fel du har...

1. Att du säger att kvalitén på Flashback har sänkts är bara från din egen synvinkel. För mig som aldrig använt ignorefunktionen och aldrig sett behovet av det heller är det definitivt ingen sämre kvalitét. Allt är som tidigare.

2. Du säger att du rapporterat trollinlägg och undrar varför de inte raderas. Varför? Det finns ingen regel som förbjuder trollinlägg, så länge som de håller sig inom en tråds ämne.

3. Att Flashback inte erbjuder funktionen längre spelar ju ingen som helst roll. Det står ju dig fritt att använda ett userscript. Många gör det, och vad jag förstår så fungerar det väl så bra som den tidigare inbyggda funktionen. Ingen kvalitétsförsämring alls således. Du måste bara göra lite arbete själv.

Förstår över huvud taget de som klagar. Använd userscript, så är ju allt som vanligt för er.
Hur kan du påstå att h*ns (och för den delen min) användarupplevelse består i "direkta fel"? Upplevelsen finns nog i betraktarens öga och att du aldrig använt eller känt behov av ignore gör dig knappast till generell uttolkare av allas syn på saker, du kan bara beskriva din egen erfarenhet.

Jag undrar också om det inte finns en mycket mindre andel störande troll i vissa av de trådar du brukar frekventera?

Och att ta bort en tidigare väl fungerande funktion är självklart en försämrad kvalitet oavsett vad de som inte använder funktionen anser om saken.
Citera
2015-09-19, 21:05
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ignorefunktionens förändring har sänkt kvalitén på Flashback. Jag kommer inte lämna Flashback på grund av detta men det bör påpekas.

Det har kommit många troll de senaste månaderna som utnyttjar faktumet att de inte kan ignoreras. Trådar spårar ur och blir oläsliga. Har anmält en del uppenbara trollinlägg som inte tillfört diskussionen mycket men har inte märkt att de raderats i någon större utsträckning.

Exakt på vilket sätt blir Flashback bättre av att man inte kan ignorera t ex en sådan här användare ett par veckor: https://www.flashback.org/sp54747508

Nu inser jag naturligtvis att inget kommer att förändras eftersom det finns en viss prestige i frågan. Men kvalitén på Flashback har inte blivit bättre.

Men det kanske aldrig var meningen?

Lustigt att du vill ignorera den användaren som har fått mig att söka mig till den här tråden. Jag har aldrig använt ignorefunktionen tidigare, men skulle gärna göra det för just den här användaren. Han är ett uppenbart troll som skriver sämre än vad han egentligen kan, och tycker med all sannolikhet inte dom åsikter han uttrycker.

Jag skulle vilja ha tillbaka ignorefunktionen på något sätt. Den måste ju inte göra så att man inte kan se den ignorerades inlägg alls. Jag gillade förslaget i början av tråden där det föreslogs att det skulle kunna vara en annan nyans på bakgrunden i inlägg som skrivits av användare man valt att "ignorera".

Det behöver inte kallas ignorera heller, det skulle funka med "markera användare".

Man kanske till och med skulle kunna välja; "Markera användare som positiv.", "Markera användare som negativ." och som standard är användare markerade som "Neutral."

Skulle det vara omöjligt att genomföra? Jag menar rent kodmässigt. Jag har inte skrivit kod på många år, så jag vet inte hur svårt det skulle vara att genomföra, men helt ärligt så tror jag att det skulle kunna lyfta nivån på forumet.
Citera
2015-09-19, 21:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Hur kan du påstå att h*ns (och för den delen min) användarupplevelse består i "direkta fel"? Upplevelsen finns nog i betraktarens öga och att du aldrig använt eller känt behov av ignore gör dig knappast till generell uttolkare av allas syn på saker, du kan bara beskriva din egen erfarenhet.
Bra! Det var exakt det som var min synpunkt. Glad att du föstod det. Nordanvindarnas egen erfarenhet visar alltså inte ett dugg på att en generell försämring skett. Det var bara hans egen åsikt, precis som min.

Citat:
Jag undrar också om det inte finns en mycket mindre andel störande troll i vissa av de trådar du brukar frekventera?
Om detta har du inte en aning om. Dessutom är det rent subjektivt vad som var och en ser som störande. I verkligheten är det nog istället så att min toleransnivå vida överstiger andras.

Citat:
Och att ta bort en tidigare väl fungerande funktion är självklart en försämrad kvalitet oavsett vad de som inte använder funktionen anser om saken.
Inte när ett ersättande userscript är lika bra eller t.o.m. bättre. Det blir bara klagande för klagandets skull.
Citera
2015-09-19, 21:59
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Om detta har du inte en aning om. Dessutom är det rent subjektivt vad som var och en ser som störande. I verkligheten är det nog istället så att min toleransnivå vida överstiger andras.

Inte när ett ersättande userscript är lika bra eller t.o.m. bättre. Det blir bara klagande för klagandets skull.

Jag kollar din posthistorik och gissar (faktiskt helt utan ironi eller sarkasm) att det är färre troll i trådar om diskmaskiner, tyg, hem-el, plexiglas et al än i trådar där troll trivs, alltså sådana där det finns politiska argument att tjata åt olika håll. Men ok, det kan ju vara så att din toleransnivå vida överstiger andras. Definitivt överstiger den min.
Grattis till dig. Det förändrar inte min syn på saken ett dyft. Att du inte saknar en funktion du aldrig använder är liksom ett icke-argument för mig, jag kan inte ens förstå hur någon kan hålla på att argumentera för/emot något de aldrig ens använt eller känt behov av.

Om jag tyckte det var bättre att själv hålla på att mecka med externa lösningar hade jag gjort det. Så nej, jag klagar inte för klagandets skull. Men om man enligt din logik inte får ha synpunkter utanför partilinjen utan att det betecknas som gnäll kan tråden lika gärna låsas. Eller tas bort, precis som funktionen.
Citera
2015-09-20, 12:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag kollar din posthistorik och gissar (faktiskt helt utan ironi eller sarkasm) att det är färre troll i trådar om diskmaskiner, tyg, hem-el, plexiglas et al än i trådar där troll trivs, alltså sådana där det finns politiska argument att tjata åt olika håll. Men ok, det kan ju vara så att din toleransnivå vida överstiger andras. Definitivt överstiger den min.
Grattis till dig. Det förändrar inte min syn på saken ett dyft. Att du inte saknar en funktion du aldrig använder är liksom ett icke-argument för mig, jag kan inte ens förstå hur någon kan hålla på att argumentera för/emot något de aldrig ens använt eller känt behov av.

Om jag tyckte det var bättre att själv hålla på att mecka med externa lösningar hade jag gjort det. Så nej, jag klagar inte för klagandets skull. Men om man enligt din logik inte får ha synpunkter utanför partilinjen utan att det betecknas som gnäll kan tråden lika gärna låsas. Eller tas bort, precis som funktionen.

Min posthistorik säger ju bara något om de trådar och forumdelar jag skriver i. Den säger ju inte ett dugg om vilka trådar och forumdelar jag enbart läser i.
Citera
2015-09-20, 13:50
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi

Jag skulle vilja ha tillbaka ignorefunktionen på något sätt. Den måste ju inte göra så att man inte kan se den ignorerades inlägg alls. Jag gillade förslaget i början av tråden där det föreslogs att det skulle kunna vara en annan nyans på bakgrunden i inlägg som skrivits av användare man valt att "ignorera".

Det behöver inte kallas ignorera heller, det skulle funka med "markera användare".

Man kanske till och med skulle kunna välja; "Markera användare som positiv.", "Markera användare som negativ." och som standard är användare markerade som "Neutral."

Dina förslag skulle röna större uppskattning på Familjeliv.

Citat:

Skulle det vara omöjligt att genomföra? Jag menar rent kodmässigt. Jag har inte skrivit kod på många år, så jag vet inte hur svårt det skulle vara att genomföra, men helt ärligt så tror jag att det skulle kunna lyfta nivån på forumet.

Kodmässigt kan man göra nästan vad som helst, det handlar om tid och pengar.

Förutsättningen för att göra förändringar är att dessa upplevs som positiva för forumets ägare. Dessa har tydligt signalerat noll intresse vilket innebär att vill man införa en ignorefunktion via ett eget script så är det vägen att gå.
Citera
2015-09-20, 19:03
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Dina förslag skulle röna större uppskattning på Familjeliv.

Det har du all rätt att tycka.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Kodmässigt kan man göra nästan vad som helst, det handlar om tid och pengar.

Förutsättningen för att göra förändringar är att dessa upplevs som positiva för forumets ägare. Dessa har tydligt signalerat noll intresse vilket innebär att vill man införa en ignorefunktion via ett eget script så är det vägen att gå.

Helt sant att admin visar noll intresse för en ignorefunktion, men man har rätt att uttrycka sina åsikter även om det går emot deras åsikter. Ponera att större delen av forumet skulle vilja ha tillbaka ignorefunktionen, då är det naturligtvis större chans att admin tillgodoser majoritetens viljor om de uttrycker dem, än om alla sitter tysta.

Jag har ärligt talat inga som helst kunskaper om hur man skriver ett sådant script. Jag skrev lite html och php i gymnasiet, vilket var ganska många år sedan. Om du besitter kunskaperna så kanske du har lust att fixa det åt mig/oss?
Citera
2015-09-20, 19:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Jag har ärligt talat inga som helst kunskaper om hur man skriver ett sådant script. Jag skrev lite html och php i gymnasiet, vilket var ganska många år sedan. Om du besitter kunskaperna så kanske du har lust att fixa det åt mig/oss?

Varför uppfinna hjulet en gång till?

Flera fungerande script har redan postats många gånger i tråden, t.ex. här:

(FB) Funktionen "ignorera" har förändrats.
Citera
2015-09-20, 19:57
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Varför uppfinna hjulet en gång till?

Flera fungerande script har redan postats många gånger i tråden, t.ex. här:

(FB) Funktionen "ignorera" har förändrats.

Bra där. Tack!
Citera
2015-09-20, 22:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Helt sant att admin visar noll intresse för en ignorefunktion, men man har rätt att uttrycka sina åsikter även om det går emot deras åsikter. Ponera att större delen av forumet skulle vilja ha tillbaka ignorefunktionen, då är det naturligtvis större chans att admin tillgodoser majoritetens viljor om de uttrycker dem, än om alla sitter tysta.

Medlemmarna har absolut rätt att uttrycka sina åsikter. Som medlem så BÖR man uttrycka sina åsikter. Ett litet tips kan vara att först känna av stämningarna hos admins i vissa frågor. Man har klart sagt att funktioner som går ut på att på olika sätt markera medlemmarnas inlägg med olika nyanser i något sorts uppskattningssyfte (eller tvärtom) inte ligger på agendan. Samma sak med alla varianter på "gilla-knappar" som frekvent föreslås.

Den typen av önskemål känns med andra ord som rätt meningslösa på ett renodlat diskussionsforum där forumets policy framstår som kristallklar.
Citera
2015-09-21, 10:53
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Måste bara påpeka de direkta fel du har...

1. Att du säger att kvalitén på Flashback har sänkts är bara från din egen synvinkel. För mig som aldrig använt ignorefunktionen och aldrig sett behovet av det heller är det definitivt ingen sämre kvalitét. Allt är som tidigare.

2. Du säger att du rapporterat trollinlägg och undrar varför de inte raderas. Varför? Det finns ingen regel som förbjuder trollinlägg, så länge som de håller sig inom en tråds ämne.

3. Att Flashback inte erbjuder funktionen längre spelar ju ingen som helst roll. Det står ju dig fritt att använda ett userscript. Många gör det, och vad jag förstår så fungerar det väl så bra som den tidigare inbyggda funktionen. Ingen kvalitétsförsämring alls således. Du måste bara göra lite arbete själv.

Förstår över huvud taget de som klagar. Använd userscript, så är ju allt som vanligt för er.

1. Ja, från min synvinkel har kvalitén sänkts. Det var underförstått men jag borde varit tydligare med det.

2. Återigen var jag inte tydlig. Jag har anmält trollinlägg inte för att de trollar i sig, utan för att de bryter mot framför allt regel 0.03. Påfallande ofta tycker jag inläggen ändå fått vara kvar. Vi tolkar tydligen 0.03 olika, vissa moderatorer och jag. Det accepterar jag, det är inte jag som bestämmer. Men jag har också rätt att påpeka att jag tycker det fungerar bristfälligt påfallande ofta.

Exempel: Trollen i min signatur, utom en, har jag inte anmält någon enda gång. De är skickliga och deras trollningar för ibland diskussionen framåt även om jag personligen kan tycka att det blir på ett lite artificiellt och ansträngt sätt. Men det kanske är så illa att det saknas intelligenta äkta motdebattörer på Flashback? Så att man måste uppfinna en trolldebattör. Lite sorgligt i så fall.

3. Här erkänner jag rakt ut med risk för att bli hånad. Jag har dålig koll på detta. Vet helt enkelt inte hur man gör. Sitter på en Mac. Ibland på mobil. Jag kanske är dum i huvudet. Har aldrig använt något sådant. Jag får kolla om det är något för mig. Eller inte.

Med allt detta sagt dock:

Jag skulle ändå vilja att ignorefunktionen återinfördes. Även ett marginellt bättre Flashback är ett bättre Flashback. För mig är det väl säkrast att förtydliga med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in