2015-05-28, 19:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
...varför måste man tvingas att läsa vad en viss användare skriver?
Funkar inte yttrandefriheten åt båda hållen? Dvs. att var och en själv får välja vad den vill läsa?

Vadå "tvingas att läsa" eller "välja vad den vill läsa"?

Det är ju bara att låta bli att läsa. Det behövs det ingen ignorefunktion till.
Citera
2015-05-28, 19:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Givetvis är den typen av inlägg otillåtna, men de är ju ett störningsmoment. Innan de har blivit raderade måste trådarna läsare ta del av eländet, och som sagt så kan faktumet att någon sätts på ignore knappast intressera de andra läsarna.

I de delforum där jag moddar måste jag förstås läsa inläggen när jag läser trådar, men om jag läser trådar i andra delforum har jag den mentala ignoren inställd på vissa medlemmar. Jag vet att de skriver skräp och jag hoppar därför över dessa inlägg. Det fungerar alldeles utmärkt.

Jag läser ofta från mobilen och jag har väl inte din mentala spänst längre. Och jag tycker fortfarande att de användare jag ignorerat har sin yttrandefrihet men jag kan inte se varför den ska innebära att jag åläggs att scrolla för att hitta inlägg jag vill läsa.
Citera
2015-05-28, 19:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Personligen brukar jag inte läsa inlägg av folk som skriver otroligt dåligt, såsom avsaknad av skiljetecken eller allmänt fjortisspråk. Dessa har jag satt på ignore.

Brukar heller inte läsa sådana inlägg då de gör så att det skär i mitt språkhuvud. Blir rent fysiskt illamående av det, men man behöver som sagt ingen ignorefunktion för det.
Citera
2015-05-28, 19:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vadå "tvingas att läsa" eller "välja vad den vill läsa"?

Det är ju bara att låta bli att läsa. Det behövs det ingen ignorefunktion till.

Iofs men om man vill låta bli att läsa så gör man det oavsett ignorefunktionen. Vad har man då vunnit med att ta bort den?
Citera
2015-05-28, 19:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Iofs men om man vill låta bli att läsa så gör man det oavsett ignorefunktionen. Vad har man då vunnit med att ta bort den?
Neksnor, admin5 och blomvattnare har i tråden kommit med bra exempel på vad man vinner.
Citera
2015-05-28, 19:51
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Genom denna åtgärd slipper vi ju dessutom alla de där meningslösa inläggen av typen

"Nu sätter jag dig på ignore"

"Helt rätt, det ska jag också göra".

Hur stort intresse har trådens läsare av att veta att några skribenter sätter någon på ignore?
Fast den typen av inlägg har ju då föregåtts av en lång rad OT-inlägg sannolikt så i sammanhanget blir det plus minus noll i bästa fall, mer sannolikt är att OT ökar.
Moderatorerna ha inte ens nu en chans i helvete att radera skiten i den takt det borde göras.

Ignore störde ingen.
Tur dock att man behållit den mest väsentliga delen att kunna blocka PM så att man inte ens får dem i PM-korgen.
Citera
2015-05-28, 19:52
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Neksnor, admin5 och blomvattnare har i tråden kommit med bra exempel på vad man vinner.

Bra om du tycker det, jag är av annan åsikt.

Edit: Låt mig utveckla det en smula. Att jag ser inlägg från användare jag har ignorerat är inte samma sak som att jag läser dom, den enda funktion den här förändringen har för mig är att det tar en smula längre tid att ignorera.
Senast redigerad av DreamTwister 2015-05-28 kl. 20:00.
Citera
2015-05-28, 19:58
Medlem
Nirps avatar
Kasst. Jag använder funktionen till de värsta posthororna ("posthoran") och ett par enstaka idioter som ofta kliver in och trollar i intressanta trådar.

Nu kommer vissa trådar bli nästintill oläsliga. Den gamla funktionen var utmärkt, om man märker att användaren för en gångs skull skrivit något som verkar varit värt att bemöta gick det ju enkelt att visa inlägget.

Nej, tummen ner för denna uppdatering.
Citera
2015-05-28, 20:00
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Givetvis är den typen av inlägg otillåtna, men de är ju ett störningsmoment. Innan de har blivit raderade måste trådarna läsare ta del av eländet, och som sagt så kan faktumet att någon sätts på ignore knappast intressera de andra läsarna.

I de delforum där jag moddar måste jag förstås läsa inläggen när jag läser trådar, men om jag läser trådar i andra delforum har jag den mentala ignoren inställd på vissa medlemmar. Jag vet att de skriver skräp och jag hoppar därför över dessa inlägg. Det fungerar alldeles utmärkt.
Det fetade är just anledningen till att ignore var en bra funktion.
Citera
2015-05-28, 20:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Ignore störde ingen.

Där har du fel. Den störde mig.

Har sett alldeles för många inlägg som mynnat ut i sandlådenivå där slutargumenten blev att kombattanterna satte varandra på ignore och till ingen annans glädje meddelade detta OT i tråden.

Käbblet innan var ju i många fall skrattretande, varför exemplet med att låta bli att läsa inte var applicerbart.
Citera
2015-05-28, 20:13
Bannlyst
Citat:
Där har du fel. Den störde mig.

Har sett alldeles för många inlägg som mynnat ut i sandlådenivå där slutargumenten blev att kombattanterna satte varandra på ignore och till ingen annans glädje meddelade detta OT i tråden.

Käbblet innan var ju i många fall skrattretande, varför exemplet med att låta bli att läsa inte var applicerbart.

Det är nog många som kommer att fortsätta att skriva så, ofta så verkar det som att det bara är något man säger och inget som man gör, eftersom de väljer att fortsätta att citera varandra. Förstår inte att du kan störa dig på sånt, en rad hit eller dit med trams.
Citera
2015-05-28, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Fast den typen av inlägg har ju då föregåtts av en lång rad OT-inlägg sannolikt så i sammanhanget blir det plus minus noll i bästa fall, mer sannolikt är att OT ökar.
Moderatorerna ha inte ens nu en chans i helvete att radera skiten i den takt det borde göras..

Håller helt med. Ignore kanske upplevdes som meningslöst, men att ta bort funktionen är lika meningslöst. Det krävs inget geni för att inse att anledningen till att ignore tas bort är att admins hoppas på en ökning av rapporterade inlägg, eller rättare sagt längre kö på dem.

Att ignore får diskussioner att se konstiga ut är ett uselt argument, har då själv aldrig märkt av det. Jag tror snarare det är tvärtom - att ignore används av människor som "agree to disagree" och är trötta på argumentation för argumentationens skull. Det finns gott om användare som upplevs som "troll", eller "posthoror", men som håller sig inom ramarna för regelverket. Vissa användare kan ha hundratals, inlägg i en och samma tråd, och egenhändigt skapa dryga mega-trådar. Det hämmar en vettig diskussion.

Ligger rapporteringen på en för låg nivå så kan det bero på att det tar för lång tid innan det händer något; då tänker folk att "någon annan kan itu med det, om det ändå inte är någon brådska". Vill man höja kvalitén så behövs det fler aktiva mods, och möjligen men inte nödvändigtvis en utrensning av inaktiva.

Men men. Har bara använt ignore på 2-3 personer, och det var flera år sedan, så mig kvittar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in