Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
För det första slutar inte "vanligt folk" att följa tråden helt. För det andra påverkar det inte varken yttrandefrihet eller åsiktsfrihet. Att något finns skrivet i ett pappersdokument, på nätet eller inristat i barken på ett träd i skogen innebär inte att alla måste läsa det.
Nej, FB har ingen policy om att alla tvingas läsa alla inlägg. Var hittar du den policyn? Varje medlem läser dom inläggen som denne väljer själv.
Jo vanligt folk slutar följa trådar när de tycker att tråden bara består av 80% rent skit och får sitta med lupp för att vaska fram de få inlägg som har nått intressant att tillföra ämnet. Precis samma som siter som har för mycket reklam som ingen människa är intresserad av, får problem.
Att jag som individ kan ignorera det som du skriver ex., förhindrar ingen annan att läsa dig. Det är ett verktyg som dock klart förenklar för folk att delta i debatterna på sina villkor, dvs kunna effektivt sålla bort/ "hålla för" strunt de vet att de ändå inte vill läsa.
Sen tror jag faktiskt det är ytterligt sällsynt att folk använder ignore pga åsikter, utan just för troll/ folk som förföljer en eller folk som är outhärdliga på annat vis.
Utan ignore så ger folk upp, och speciellt de som uttrycker andra åsikter än det som FB är kända för
(rasism och antifeminism etc.) ger upp, eftersom de är i skottgluggen för den värsta skiten.
Trollen fortsätter trots ignore, men antirasistera, feministera samt övriga "provocerande" åsiktshållare lägger av.
Så jo jag vidhåller ta bort ignorefunktionen är farligt för just yttrandefriheten inte tvärtom.
Och jag själv är ett exempel, jag lämnar nu och återkommer när ignore är tillbaka.