2015-07-28, 08:58
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Men att bara skriva "Tack" i en tråd räknas som jag förstått det som OT och är således inget man ska förvänta sig.
Är man så trångsynt att man måste ignorera folk som inte vill skriva "tack" endast har man nog inte på ett forum att göra, då passar en blogg bra mycket bättre.
Nu vet jag inte i vilka trådar du rör dig, men för egen del handlar det oftast om trådar av karatären support - där andra alltså ber om hjälp med saker, litet eller stort. När jag lagt ner mycket tid (ibland en timma eller mer) på att hjälpa någon som sedan kanske inte ens bryr sig om svaret - ja då vill jag inte lägga mer tid på den personen i framtiden. Trångsynt eller ej.
Senast redigerad av system 2015-07-28 kl. 09:01.
Citera
2015-07-28, 09:33
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Tack, då kändes det meningsfullt att skriva om detta. Säg till om ni vill ha fler exempel på destruktiva trollproffs.

Hoppas att de lyssnar på dig och inte bara viftar bort frågan, för jag tycker det lyfts en hel del goda konstruktiva argument här.
Ingen som befann sig i tråden om JÅ och UT igår kväll kan ha missat den senaste idioten. Tänker inte hänga ut användaren ännu, men det behövs nog inte heller. Tråden är rensad nu men användaren blev bara varnad trots en lång rad med trams. Och jag menar lång rad. Säkerligen uppemot trettio inlägg där denne "argumenterade" mot sina egna spöken.

Hoppas att man i Outlaw kan ta in att det faktiskt pajar forumet när det inte går att sätta idioterna på ignore.
Citera
2015-07-28, 10:39
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Missförstå mig rätt här, jag lyfter frågan bland moderatorer och admins eftersom jag faktiskt ändrat synpunkt själv.

Jag kommer inte säga att något kommer ändras eftersom jag inte vet om det kommer bli någon ändring, men det var inte för en "undersökning", utan ni har faktiskt ändrat min åsikt, och då lyfter jag detta hos admin och mina kollegor.
Jag tackar för ditt stöd, vore trevligt att ånyo orka följa trådar som jag nu mer eller mindre gett upp.
Citera
2015-07-28, 11:37
Medlem
duqus avatar
Citat:
Tack för era svar och jag måste (från mina egen synvinkel självfallet), säga att jag kan förstå varför ni vill ha funktionen.

En fråga här:
När ignore fanns och fungerade, då borde admins kunnat se rent tekniskt vilka av medlemmarna på fb som hade många ignore på sig. Om nu detta inte fanns vid tillfället så borde det vara en enkel programmeringssak att fixa till och det skulle ju underlätta betydligt för moderatorerna om det fanns en teknisk utpekning där då 2:02 kan användas när uppenbart många medlemmar sätter medlem x på ignore. Då skulle ni alltså få en slags automatisk rp-funktion genom antalet ignore på en specifik medlem och då skulle ni ju ha tillräckligt på fötterna att kunna åberopa 2:02 när/om ni nu röstar fram sådant i outlaw.

Citat:
2.02. Kvalitet framför kvantitet (KFK)
Medlemmar som motarbetar den fria debatten i forumet, genom att systematiskt publicera inlägg med för låg kvalitet eller bristande debattunderlag, blir avstängda eller bannlysta.
Senast redigerad av duqu 2015-07-28 kl. 11:42.
Citera
2015-07-28, 12:07
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
En fråga här:
När ignore fanns och fungerade, då borde admins kunnat se rent tekniskt vilka av medlemmarna på fb som hade många ignore på sig. Om nu detta inte fanns vid tillfället så borde det vara en enkel programmeringssak att fixa till och det skulle ju underlätta betydligt för moderatorerna om det fanns en teknisk utpekning där då 2:02 kan användas när uppenbart många medlemmar sätter medlem x på ignore. Då skulle ni alltså få en slags automatisk rp-funktion genom antalet ignore på en specifik medlem och då skulle ni ju ha tillräckligt på fötterna att kunna åberopa 2:02 när/om ni nu röstar fram sådant i outlaw.

Några "automatiska" funktioner för att avgöra om någon faller för någon del i regelverket kommer sannolikt aldrig att införas.

Riktigt så dåligt blir det förhoppningsvis aldrig.
Citera
2015-07-29, 03:27
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
hjälpa någon som sedan kanske inte ens bryr sig om svaret - ja då vill jag inte lägga mer tid på den personen i framtiden. Trångsynt eller ej.

GreaseMonkey scriptet "Flashback Super Ignore" fungerar för mig när man fått ovett av folk man hjälp och/eller inte återkopplat när/om tipsen fungerat. Genom åren har dock bara 73 st hamnat på "ignore". Precis som med mobilen, vissa hjälper man aldrig mer och läggs i telefonens "block caller".
Citera
2015-07-30, 15:24
Medlem
Jag förstår till 100% bakgrunden till att ni tagit bort Ignorefunktionen = att folk med helt lika åsikter sitter och håller med varandera och att all form av "mental utveckling" uteblir.

Men om jag, återigen, tar exemplet med Lisa Holm-tråden. Vad blir resultatet när vissa fullständigt "trollar" sönder tråden (exempel typ "Lisa var 17 år, men hade börjat bete sig som en hora och får skylla sig själv att hon blev mördad" - 10 GÅNGER dessutom)?

1) "Vanligt folk" slutar att följa tråden helt - hur främjar det yttrande- och åsiktsfrihet?
2) "Mental ignorefunktion" dvs man scrollar helt enkelt förbi de värsta knickedickerna ändå - vilket INTE heller främjar yttrande- och åsiktsfriheten OCH ger samma funktion som Ignore, fast jobbigare.
3) Man PM:ar till vederbörande och ber/hotar att de ska lägga av - vilket definitivt inte främar yttrande- och åsiktsfrihet. Finns tydligen några exempel med påhopp via PM (jag förstår dem, men försvarar INTE beteendet - men LH-tråden innehåller en del vidriga individer...)
4. Trollen vinner! Beteendet har ju inte blivit bättre på sistone när Ignorera-funktionen försvunnit. Och inte debattklimatet/djupet heller.

Jag tror att FB är inne i en återvändsgränd här.
Det lite dryga "gör om, gör rätt" således.
Citera
2015-07-31, 19:24
Medlem
Citat:
Jag har dock aldrig sett ett behov att sätta folk på ignore i trådar.

Men detta beror ju helt på vilka forum man befinner sig på, vissa är helt skonade, t.ex. forum om virkning för pensionärer, hur många troll tror du befinner sig där? Medan andra forum, helst om ämnen som är känsliga, t.ex. religion, så kryllar det av troll som lärt sig att befinna sig inom Flashbacks regler, men ändå är troll som även använder sig av flera nick och inloggningar (av egen erfarenhet).

Du är i så fall en oskuld i detta sammanhang, du har inte blivit utsatt av detta, kanske uppehåller du dig i forum för virkning, vad vet jag.

Jag har många på min ignorera-lista som jag använder just nu, med ett Javascript som är helt oberoende av Flashbacks påtvingande åtgärder. Jag ignorerar folk trots Flashbacks policy att alla tvingas läsa alla inlägg

Så dessa åtgärder från Flashback är egentligen verkningslösa, jag kan själv bestämma för vilka inlägg jag ens vill se skymten av, det bestämmer inte Flashback!!!

Och det handlar inte om yttrandefrihet, utan friheten att lyssna på vilka man väljer att lyssna på.
Man är inte av svensk lag tvingad att lyssna på t.ex. helgmålsbön på SVT. Det har inget med yttrandefrihet att göra!!!
Citera
2015-08-01, 09:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12

1) "Vanligt folk" slutar att följa tråden helt - hur främjar det yttrande- och åsiktsfrihet?

För det första slutar inte "vanligt folk" att följa tråden helt. För det andra påverkar det inte varken yttrandefrihet eller åsiktsfrihet. Att något finns skrivet i ett pappersdokument, på nätet eller inristat i barken på ett träd i skogen innebär inte att alla måste läsa det.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag ignorerar folk trots Flashbacks policy att alla tvingas läsa alla inlägg

Nej, FB har ingen policy om att alla tvingas läsa alla inlägg. Var hittar du den policyn? Varje medlem läser dom inläggen som denne väljer själv.
Citera
2015-08-01, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
För det första slutar inte "vanligt folk" att följa tråden helt. För det andra påverkar det inte varken yttrandefrihet eller åsiktsfrihet. Att något finns skrivet i ett pappersdokument, på nätet eller inristat i barken på ett träd i skogen innebär inte att alla måste läsa det.

Nej, FB har ingen policy om att alla tvingas läsa alla inlägg. Var hittar du den policyn? Varje medlem läser dom inläggen som denne väljer själv.

Jo vanligt folk slutar följa trådar när de tycker att tråden bara består av 80% rent skit och får sitta med lupp för att vaska fram de få inlägg som har nått intressant att tillföra ämnet. Precis samma som siter som har för mycket reklam som ingen människa är intresserad av, får problem.

Att jag som individ kan ignorera det som du skriver ex., förhindrar ingen annan att läsa dig. Det är ett verktyg som dock klart förenklar för folk att delta i debatterna på sina villkor, dvs kunna effektivt sålla bort/ "hålla för" strunt de vet att de ändå inte vill läsa.

Sen tror jag faktiskt det är ytterligt sällsynt att folk använder ignore pga åsikter, utan just för troll/ folk som förföljer en eller folk som är outhärdliga på annat vis.

Utan ignore så ger folk upp, och speciellt de som uttrycker andra åsikter än det som FB är kända för
(rasism och antifeminism etc.) ger upp, eftersom de är i skottgluggen för den värsta skiten.

Trollen fortsätter trots ignore, men antirasistera, feministera samt övriga "provocerande" åsiktshållare lägger av.

Så jo jag vidhåller ta bort ignorefunktionen är farligt för just yttrandefriheten inte tvärtom.

Och jag själv är ett exempel, jag lämnar nu och återkommer när ignore är tillbaka.
Citera
2015-08-01, 14:25
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Jo vanligt folk slutar följa trådar när de tycker att tråden bara består av 80% rent skit och får sitta med lupp för att vaska fram de få inlägg som har nått intressant att tillföra ämnet.

Du får gärna berätta för oss andra om dina speciella instrument där du kan skilja på olika typer av folk.

När det gäller t ex Lisa-tråden så droppar det kontinuerligt in inlägg varannan eller var tredje minut. Det tyder inte på att "folk" slutar följa trådar.
Citera
2015-08-01, 16:08
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du får gärna berätta för oss andra om dina speciella instrument där du kan skilja på olika typer av folk.

När det gäller t ex Lisa-tråden så droppar det kontinuerligt in inlägg varannan eller var tredje minut. Det tyder inte på att "folk" slutar följa trådar.

Nej det gör det tyvärr inte. När jag gav upp på den var det ett antal rättshaverister och besserwissers som hela tiden skulle trumpeta ut sin version av saken, utan minsta hänsyn till rimlighet och verklighetsförankring. Tillika några som prompt skulle ha sista ordet och inte kunder sluta med det. Var tionde-femtonde sida upprepas också precis samma teorier och så börjar cirkusen om igen. Det är faen inte samma sak som att det är massor av "folk" inne och diskuterar. Det är med ett litet antal undantag, samma lilla grupp av "folk" hela tiden, fullkomligt oläsbart. Det är undantagen jag vill läsa på ett så enkelt vis som möjligt.

Vad jag fortfarande inte fattar är varför de som tycker "förändringen" är så bra tydligen aldrig använder ignore. Följaktligen spelar det inte minsta roll för den gruppen om funktionen försvinner eller ej, däremot tycks det finnas ett behov hos dessa användare av att mästra oss som vill ha den tillbaka. Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in