Citat:
Ursprungligen postat av
^Eaz
Av ren nyfiken så måste jag fråga er som skriker om att få ignore tillbaka.
Hur många hade ni på ignore?
Det är inte någon pik eller något, utan jag är faktiskt nyfiken. Under mina ~10 år på Flashback så har jag inte satt en enda person på ignore. Pratar självfallet som i form av användare, eftersom vi som moderatorer inte ska ignorera användare.
Visst, det finns vissa användare man mer eller mindre vet att det går att skippa inlägg ifrån eftersom de producerar dynga, men då skumläser jag dessa inlägg eller skrollar rakt förbi dem.
Jag har dock aldrig sett ett behov att sätta folk på ignore i trådar.
Har varit på Flashback sedan 2004. Jag har kanske bara haft 2-3 stycken på permanent ignore.
Däremot har jag tämligen ofta haft "trollproffs" på ignore under perioder när det rör sig om en för mig viktig tråd och dessa troll får "utbrott" där de ligger och svarar korkat och provocerande på varenda inlägg i två-tre dygn. Sedan har de antingen sänkt tråden, vilket är deras mål, eller så tröttnar de och drar vidare.
För mig är ignorefunktionen just till för att tillfälligt blocka uppenbara troll. Sedan brukar jag plocka bort dom från ignore efter ett par månader för då har de oftast dragit vidare.
Återigen: Det här är en typ av användare som trollar på ett väldigt sofistikerat sätt. Det är alltså inte möjligt att anmäla för "Trams och off-topic" för de är oerhört medvetna och korsar aldrig gränsen.
Ett snabbt exempel av flera:
https://www.flashback.org/t2593439p29
Tråden tuffar på bra i 28 sidor. Trollet kommer in högst upp på sidan 29. Sedan trollas det hårt och snyggt fram till att tråden stannar av och dör på sidan 34. Längst ner på sidan 33 uttrycker till och med trollet helt ogenerat en viss nöjdhet över att han fått tråden att stanna av och vara döende.
Inget av inläggen går att anmäla, men de är ändå uppenbart gjorda för att trolla. Tvekar man är det bara att kolla användarens posthistorik.
Observera att jag inte är ute efter att diskutera ämnet i trådexemplet utan beteendet hos sk "trollproffs".
Hade man kunnat sätta den där användaren på ignore en kortare period så är jag säker på att tråden hade kunnat klara sig.
Och ja, Lisa Holm-tråden är ett paradexempel. Inte nog med alla totalt vettlösa inlägg från helt okunniga människor, det kan jag hacka i mig, men att dessutom få alla uppenbara troll utöver detta gör att tråden idag är mer eller mindre oläslig. Många av de som verkar haft något vettigt att tillföra har tröttnat och slutat posta.
På längre sikt kommer dessa trollpersoner att gröpa ur Flashback inifrån. Det har redan börjat.
Alltså, det här
är ett bekymmer. Det
kommer att vara dåligt för Flashback på lång sikt.
Jag kan verkligen inte se en hållbar anledning till att ignorefunktionen skulle tas bort. Skadan kommer att bli större än vinsten på längre sikt. Jag är 100% säker.