Citat:
Ursprungligen postat av
Avlyssnad
Du lånar pengar för att investera i fonder. Bara där är det något som inte stämmer. Om vi lägger riskfaktorn åt sidan så kan du få en avkastning som överstiger insatt belopp efter som tidigast minst fem - tio år. Sen så ska du betala tillbaka lånet och kvar får du nästan hela vinsten men detta måste som sagt ske efter minst fem år. Vid det laget har CSN redan krävt och fått många tusenlappar av dig för lånen som du tog. Är du arbetslös sedan utbildningens slut så har dina vinstpengar redan försvunnit så jag får inte ihop det alls. Ingen Win-situation alltså.
Alla som har till exempel ett bostadslån samtidigt som man sparar i aktier/fonder lånar i princip på marginalen för att investera. Det innebär absolut en ökad risk, men om man är kapabel att blicka lite längre framåt än vad som händer imorgon eller nästan månad så kommer risken vara relativt liten - speciellt om man som jag vet att man inte behöver pengarna omedelbart.
Minst fem år och minst fem år... har du någon aning om hur aktiemarknaden fungerar? Under den tid som jag har studerat råkade avkastningen bli väldigt hög. Under andra perioder kommer den vara lägre. Huvudsaken är att aktiemarknaden i genomsnitt kommer ge en högre avkastning än räntan på lånet över tid. Detta innebär inte att så alltid kommer vara fallet, och det är dessutom svårt att säga när man kommer tjäna och när man kommer förlora på det - men har man tid att vänta så är det en risk värd att ta.
Min arbetssituation efter utbildningen är något man kan ta med i beräkningen när man beslutar sig för om man ska utbilda sig eller inte, men det är helt irrelevant när det gäller finansieringen av utbildningen. Kostnaden för eventuell arbetslöshet är något jag hade drabbats av oavsett om jag hade tagit CSN-lån eller inte. Snarare klarar jag bättre av eventuell arbetslöshet nu eftersom jag har en större buffert att ta av. Att du ens tar upp detta som ett argument säger något om din slutledningsförmåga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avlyssnad
Glöm sen också inte att CSN betalar ut lånen månadsvis så du sätter in merparten av CSN lånet i fondsparande först då du är bortom halvvägs genom utbildningen. Därmed ville jag illustrera hur den kännbara ökningstakten på vinsten kommer fram.
Det har jag redan tagit hänsyn till i min beräkning, och jag var till och med lite konservativ och underskattade sannolikt vinsten något.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avlyssnad
Det faktum att du inte har haft behov av pengarna utan de har bara >>stått<< kan vara en anledning, men dock högst otrolig, som du kanske ändå lyckats få 250 000 SEK via studielån. Som en del av en >>dumb luck<<
Jag har absolut haft tur som gjorde
så stora vinster. Faktum är dock att den förväntade avkastningen på aktiemarknaden är högre än räntan på CSN-lånet, och jag valde att ta en kalkylerad risk vilket inte var någon slump.