Citat:
Ursprungligen postat av
Newi
Mycket enkelt.
1. Låna pengar.
2. Investera i fonder.
3. Somna om.
Har inget som helst behov av pengarna på kort sikt, så har inte haft några problem att ta risk.
Nöjd?
Du lånar pengar för att investera i fonder. Bara där är det något som inte stämmer. Om vi lägger riskfaktorn åt sidan så kan du få en avkastning som överstiger insatt belopp efter som tidigast minst fem - tio år. Sen så ska du betala tillbaka lånet och kvar får du nästan hela vinsten men detta måste som sagt ske efter minst fem år. Vid det laget har CSN redan krävt och fått många tusenlappar av dig för lånen som du tog. Är du arbetslös sedan utbildningens slut så har dina vinstpengar redan försvunnit så jag får inte ihop det alls. Ingen Win-situation alltså.
Glöm sen också inte att CSN betalar ut lånen månadsvis så du sätter in merparten av CSN lånet i fondsparande först då du är bortom halvvägs genom utbildningen. Därmed ville jag illustrera hur den kännbara ökningstakten på vinsten kommer fram.
Det faktum att du inte har haft behov av pengarna utan de har bara >>stått<< kan vara en anledning, men dock högst otrolig, som du kanske ändå lyckats få 250 000 SEK via studielån. Som en del av en >>dumb luck<<
Men nej, du har inte somnat om efter att du investerat i fonder för det har du fått göra varje månad som du fått studielån och jag har svårt att tro på att du somnat om under tider med skönt vårväder. Skämt åsido; i mina ögon är du ändå en "fraud" för du skriver ingenting som inte redan framkommit av inläggen i tråden tidigare.
Back on Point:
När man istället inte tar ett lån och bekostar utbildningen själv så börjar man som normalt arbeta efter att en examen tagits ut. Glöm inte att man är skuldfri. På fem arbetade år kan man således spara ihop handpenning och en mega stor avbetalning på det lån man tar från banken till ett bostadsköp. Och de pengarna som man lagt på bostaden är inte borta, de finns i bostaden och bara växer och växer.