2015-05-28, 15:14
Medlem
Newis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
Istället för att spela Allan så kan du för TS och för andra som undrar skull redogöra för hur du gått till väga eller snarare inte gått till väga (då du tydligen inte lyft ett finger) med att tjäna 250 000 SEK via CSN.

Ju längre tid som går där du inte skriver inlägget vilken vi väntar på desto mer förstår vi att du är en falsk individ.

Mycket enkelt.

1. Låna pengar.
2. Investera i fonder.
3. Somna om.

Har inget som helst behov av pengarna på kort sikt, så har inte haft några problem att ta risk.

Nöjd?
Citera
2015-05-28, 15:17
Medlem
Newis avatar
Sen ska man dock komma ihåg att min förväntan definitivt inte var att tjäna så mycket, och jag skulle inte heller ha några sådana förhoppningar för den som gör om samma sak igen. Utfallet råkade bli vad det blev, men när man håller på med aktier och fonder ska man alltid vara beredd på, och marginal för, att utfallet i värsta fall kan bli stora förluster på kort sikt.
Citera
2015-05-28, 15:24
Medlem
Vissens avatar
Citat:
AHAHAHAHAHAHAHAHAH

Hehe, vilka dumsnutar de är va!

Skulle du vara så vänlig och krossa nedanstående anledning också?

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Du kommer garanterat (nåja..) att behöva ta ett bostadslån framöver. Och det kommer garanterat ha sämre villkor än CSN-lånet. Alltså ska du maximera CSN-lånet så mycket det bara gå så att du kan minimera framtida (sämre) bostadslån.

Det är fullständigt galet att tacka nej till 2-300 000 kr lån till 1% ränta för att dagen efter examen (när man ska köpa lägenhet och börja jobba) gå till banken och låna till kontantinsatsen till låt säga 3-4% ränta.
Citera
2015-05-28, 15:36
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Mycket enkelt.

1. Låna pengar.
2. Investera i fonder.
3. Somna om.

Har inget som helst behov av pengarna på kort sikt, så har inte haft några problem att ta risk.

Nöjd?

Du lånar pengar för att investera i fonder. Bara där är det något som inte stämmer. Om vi lägger riskfaktorn åt sidan så kan du få en avkastning som överstiger insatt belopp efter som tidigast minst fem - tio år. Sen så ska du betala tillbaka lånet och kvar får du nästan hela vinsten men detta måste som sagt ske efter minst fem år. Vid det laget har CSN redan krävt och fått många tusenlappar av dig för lånen som du tog. Är du arbetslös sedan utbildningens slut så har dina vinstpengar redan försvunnit så jag får inte ihop det alls. Ingen Win-situation alltså.

Glöm sen också inte att CSN betalar ut lånen månadsvis så du sätter in merparten av CSN lånet i fondsparande först då du är bortom halvvägs genom utbildningen. Därmed ville jag illustrera hur den kännbara ökningstakten på vinsten kommer fram.

Det faktum att du inte har haft behov av pengarna utan de har bara >>stått<< kan vara en anledning, men dock högst otrolig, som du kanske ändå lyckats få 250 000 SEK via studielån. Som en del av en >>dumb luck<<

Men nej, du har inte somnat om efter att du investerat i fonder för det har du fått göra varje månad som du fått studielån och jag har svårt att tro på att du somnat om under tider med skönt vårväder. Skämt åsido; i mina ögon är du ändå en "fraud" för du skriver ingenting som inte redan framkommit av inläggen i tråden tidigare.

Back on Point:

När man istället inte tar ett lån och bekostar utbildningen själv så börjar man som normalt arbeta efter att en examen tagits ut. Glöm inte att man är skuldfri. På fem arbetade år kan man således spara ihop handpenning och en mega stor avbetalning på det lån man tar från banken till ett bostadsköp. Och de pengarna som man lagt på bostaden är inte borta, de finns i bostaden och bara växer och växer.
Citera
2015-05-28, 15:39
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissen

Japp, din dumstrut :

Det heter studielån av en anledning. De som trixar och mixar hit och dit gör det bara krångligare för sig själva, det är det enda jag vill ha och fått ha sagt.

Någon kan säkerligen lyckas dra ut en eller två femhundringar ur en sån affär men det mesta som sagts i denna tråden är ren BS.

Man kan som de flesta dumstrutar inte vet välja något som heter rörlig ränta på sina lån från banken så de procentsatserna du referar till från ett tidigare inlägg är helt fel. När riksbanken har minusränta gissa vad; mindre ränta på banklån än CSN:s lån.

Nöjd nu?

Skojade bara.

Men seriöst: Är du nöjd nu?
Senast redigerad av Avlyssnad 2015-05-28 kl. 15:43.
Citera
2015-05-28, 15:57
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Mycket enkelt.

1. Låna pengar.
2. Investera i fonder.
3. Somna om.

Nöjd?

Under hur lång tidsperiod har dina pengar legat investerade för att komma upp i denna summa om man får fråga?
Citera
2015-05-28, 16:07
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissen

Från citatet:

Det är fullständigt galet att tacka nej till 2-300 000 kr lån till 1% ränta för att dagen efter examen (när man ska köpa lägenhet och börja jobba) gå till banken och låna till kontantinsatsen till låt säga 3-4% ränta.

Vem om inte endast rikemansbarn har råd att köpa bostad dagen efter examen?

Notera att i citatet skrivs det att man ska dagen efter examen köpa bostad. Det står köpa bostad innan det ens står att man ska börja jobba:

Argumenten för att kunna medvetet tjäna pengar på CSN lån är helt och hållet >>whack<< så förlåt mig för att jag inte tror på någon av er!
Senast redigerad av Avlyssnad 2015-05-28 kl. 16:13.
Citera
2015-05-28, 16:09
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Vem om inte endast rikemansbarn har råd att köpa bostad dagen efter examen?

Argumenten för att kunna medvetet tjäna pengar på CSN lån är helt och hållet whack så förlåt mig för att jag inte tror på någon av er!

De som behöver flytta till jobbet där det är svårt att hitta bostad eller de som behöver kapital för att starta eget är nog inte så "whack"

PS: motherfucking "mindre än" och "större än" tecken fuckade upp citeringen
Senast redigerad av one_size 2015-05-28 kl. 16:15.
Citera
2015-05-28, 16:20
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
De som behöver flytta till jobbet där det är svårt att hitta bostad eller de som behöver kapital för att starta eget är nog inte så "whack"

Jaså, hyreslägenheter i combo med Facebook och Blocket är ett koncept som du aldrig hört talas om eller?

Även om du nu sparat alla CSN-pengar och gjort vinst; när du ska köpa själva bostaden som är nära arbetet: Vilken bank lånar ut till en nyexxad person vilken varit utan fast inkomst sedan minst ett år tillbaka?

Ditt argument håller inte.
Citera
2015-05-28, 16:22
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:

Om någon lyckas ordna startkapital för att starta eget ur CSN-lån så är detta något som omvärlden hade fått reda på. Enligt mig hade en sån person förtjänat en Forbes notis som minst.

Ditt argument håller fortfarande inte.
Citera
2015-05-28, 16:24
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Jaså, hyreslägenheter i combo med Facebook och Blocket är ett koncept som du aldrig hört talas om eller?

Även om du nu sparat alla CSN-pengar och gjort vinst; när du ska köpa själva bostaden som är nära arbetet: Vilken bank lånar ut till en nyexxad person vilken varit utan fast inkomst sedan minst ett år tillbaka?

Ditt argument håller inte.

Bostadsbrist och enorma köer är för amatörer alltså? Hur skiljer det åt mellan två likvärdiga studenter där den ena har buffer på kontot och den andra har kuken i handen? Lånar banker ut pengar till samma student fast som inte har en buffer?

Och så var det där med att starta eget och ha buffert som kan vara en del av poängen med lånet.

EDIT: och så lär vi oss att citera allt på samma gång!

Citat:
Om någon lyckas ordna startkapital för att starta eget ur CSN-lån så är detta något som omvärlden hade fått reda på. Enligt mig hade en sån person förtjänat en Forbes notis som minst.

Ditt argument håller fortfarande inte.

Hur stora kapital tänker du att man ska behöva ha egentligen? De flesta inom tekniska ämnen har mindre än det när de börjar söka sig till olika företagscentrum, att då både ha buffert och en företagsplan är nog inte fel.
Senast redigerad av one_size 2015-05-28 kl. 16:26.
Citera
2015-05-28, 16:30
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Bostadsbrist och enorma köer är för amatörer alltså? Hur skiljer det åt mellan två likvärdiga studenter där den ena har buffer på kontot och den andra har kuken i handen? Lånar banker ut pengar till samma student fast som inte har en buffer?

Och så var det där med att starta eget och ha buffert som kan vara en del av poängen med lånet.

Den frågan ställer du till regeringen. http://www.regeringen.se/kontakter/

Vad jag vet är det relativt enkelt att hyra bostad förutsatt att man inte har höga krav. Som normalt har man ändå inte höga krav på den biten under tiden som man etablerar sig själv dvs. skapar en tid med fast inkomst så att banken lånar en pengar till bostadsköp.

Och ja, banker lånar ut samma eller snarare lånar de inte ut något till båda dina likvärdiga studenter förutsatt att den student med buffert i banken inte har ett belopp som överstiger minst hälften av bostadens värde(högst otroligt).

Starta eget; vad menar du?

Jordgubbsstånd, åkeri eller fabrik?
Senast redigerad av Avlyssnad 2015-05-28 kl. 16:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in