2015-05-28, 16:39
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
EDIT: och så lär vi oss att citera allt på samma gång!

Känns mer dramatiskt på mitt vis.

PS. Citera allt knappen hittar jag i pratbubblan;
Citera
2015-05-28, 16:55
Medlem
Vissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
Japp, din dumstrut :

Det heter studielån av en anledning. De som trixar och mixar hit och dit gör det bara krångligare för sig själva, det är det enda jag vill ha och fått ha sagt.

Någon kan säkerligen lyckas dra ut en eller två femhundringar ur en sån affär men det mesta som sagts i denna tråden är ren BS.

Man kan som de flesta dumstrutar inte vet välja något som heter rörlig ränta på sina lån från banken så de procentsatserna du referar till från ett tidigare inlägg är helt fel. När riksbanken har minusränta gissa vad; mindre ränta på banklån än CSN:s lån.

Nöjd nu?

Skojade bara.

Men seriöst: Är du nöjd nu?

Citat:
Vem om inte endast rikemansbarn har råd att köpa bostad dagen efter examen?

Notera att i citatet skrivs det att man ska dagen efter examen köpa bostad. Det står köpa bostad innan det ens står att man ska börja jobba:

Argumenten för att kunna medvetet tjäna pengar på CSN lån är helt och hållet >>whack<< så förlåt mig för att jag inte tror på någon av er!

Näe helt nöjd är jag inte.

Jag ska försöka sammanfatta så kanske du kan svara sammanfattat, utan att cherry-picka som du gjorde ovan.

1. Det är (i princip) omöjligt att i någon relevant mening gå back på ett CSN-lån.

2. "Alla" människor behöver låna för att köpa sin första bostad.

3. CSN-lånet har bättre villkor än motsvarande banklån du behöver ta (annars löser man lånet och allt är frid och fröjd).

Själv tycker jag det är ganska uppenbart att det för de allra flesta är smart att ta fullt studielån.
Citera
2015-05-28, 17:07
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Den frågan ställer du till regeringen. http://www.regeringen.se/kontakter/

Vad jag vet är det relativt enkelt att hyra bostad förutsatt att man inte har höga krav. Som normalt har man ändå inte höga krav på den biten under tiden som man etablerar sig själv dvs. skapar en tid med fast inkomst så att banken lånar en pengar till bostadsköp.

Definiera höga krav: normalt pris och centralt läge är inte höga krav alls. Centralt läge är inte innerstan utan en punkt där du har promenads-/cykelavstånd till jobbet och handeln istället för bil eller kollektivtrafik. Anledningen stavas ekonomi.

Citat:
Och ja, banker lånar ut samma eller snarare lånar de inte ut något till båda dina likvärdiga studenter förutsatt att den student med buffert i banken inte har ett belopp som överstiger minst hälften av bostadens värde(högst otroligt).

Så ifall man behöver en summa pengar efter sitt examen (starta eget, flytta där jobbet finns, flytta utomlands för jobb eller utbildning, etc) så kommer båda studenter få tji från banken. Vem av dessa två kommer klara situationen bättre, den med en buffert eller den utan?

Citat:
Starta eget; vad menar du?

Jordgubbsstånd, åkeri eller fabrik?

Teknikbranschen med fokus på IT men då flesta småföretag börjar ju smått och växer sig större. Att då ha pengar för en börja så man kan lägga ned mer tid känns ganska praktiskt. Ta deltidsjobb/timmanställning och lägga resten av tiden på projektet eller jobba heltid och klämma in företagandet under toalettbesöken, vilket är bättre?
Citera
2015-05-28, 17:09
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissen
Näe helt nöjd är jag inte.

Jag ska försöka sammanfatta så kanske du kan svara sammanfattat, utan att cherry-picka som du gjorde ovan.

1. Det är (i princip) omöjligt att i någon relevant mening gå back på ett CSN-lån.

3. CSN-lånet har bättre villkor än motsvarande banklån du behöver ta (annars löser man lånet och allt är frid och fröjd).

Själv tycker jag det är ganska uppenbart att det för de allra flesta är smart att ta fullt studielån.

Det är helt fel det du säger. Klart som bara den du kan gå back genom att CSN-låna och investera de i exempelvis fonder och aktier. Sparkonton talar jag inte om för där kan du inte få pengarna att växa i det fall som du inte du sparar tills pensionens inträde.

Låna pengar till bostad gör man på bank, via en rik släkting eller av sig själv i det fall som man vinner på lotto. Man kan omöjligen tjäna så pass mycket pengar på CSN-lån att man ekonomiskt klarar av ett bostadsköp med sin drömkåk med i bilden. Därför köper de flesta bostad först efter att de arbetat och sparat pengar under en period om tre till fem år.

CSN-lånet har bättre villkor än alla banker när det gäller just studielån.

Om det är smart att låna till studier är en sak som inte diskuteras i denna tråd även om jag kan hålla med dig.

Här diskuteras alltså om det är möjligt att låna pengar från CSN för att sedan göra vinst av de lånade pengarna så till den grad att man efteråt enkelt betalar tillbaka CSN-lånet och köper en bostad med återstoden av vinsten och då allt detta under tiden som man ska leva bra som student samt att man faktiskt klarar av studierna och får en examen.

Enligt mig en inbillning som råder bland studenter som vill visa sig på styva linan.
Citera
2015-05-28, 17:20
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Definiera höga krav: normalt pris och centralt läge är inte höga krav alls. Centralt läge är inte innerstan utan en punkt där du har promenads-/cykelavstånd till jobbet och handeln istället för bil eller kollektivtrafik. Anledningen stavas ekonomi.

Just för sådant hyreslägenhetssökande skapades nyligen en massa grupper på Facebook som hjälper varandra att hitta rätt.

Citat:
Så ifall man behöver en summa pengar efter sitt examen (starta eget, flytta där jobbet finns, flytta utomlands för jobb eller utbildning, etc) så kommer båda studenter få tji från banken. Vem av dessa två kommer klara situationen bättre, den med en buffert eller den utan?

Behöver jag ens svara på denna fråga?

Vad du inte tänker på är att man lånar från CSN för att leva under tiden som man studerar i det fall då man saknar inkomst. Så om du lånar och sätter in de pengarna på fonder o dylikt(vilket för den delen ändå kräver en hel del tid för vinstskapande vid sidan om risken att förlora allt) så måste ju någon annan alternativt ditt sparkonto försörja dig!

Citat:
Teknikbranschen med fokus på IT men då flesta småföretag börjar ju smått och växer sig större. Att då ha pengar för en börja så man kan lägga ned mer tid känns ganska praktiskt. Ta deltidsjobb/timmanställning och lägga resten av tiden på projektet eller jobba heltid och klämma in företagandet under toalettbesöken, vilket är bättre?

Det kallas för att ta stöd från inkubatorer. Du kan studera med eller utan CSN-lån och samtidigt få stöd av inkubatorer. Just inom IT är detta vanligt så nej; man behöver inget eget startkapital även om jag håller med dig att det är praktiskt att ha det.
Citera
2015-05-28, 17:24
Medlem
Vissens avatar
Citat:
Det är helt fel det du säger. Klart som bara den du kan gå back genom att CSN-låna och investera de i exempelvis fonder och aktier. Sparkonton talar jag inte om för där kan du inte få pengarna att växa i det fall som du inte du sparar tills pensionens inträde.

Låna pengar till bostad gör man på bank, via en rik släkting eller av sig själv i det fall som man vinner på lotto. Man kan omöjligen tjäna så pass mycket pengar på CSN-lån att man ekonomiskt klarar av ett bostadsköp med sin drömkåk med i bilden. Därför köper de flesta bostad först efter att de arbetat och sparat pengar under en period om tre till fem år.

CSN-lånet har bättre villkor än alla banker när det gäller just studielån.

Om det är smart att låna till studier är en sak som inte diskuteras i denna tråd även om jag kan hålla med dig.

Här diskuteras alltså om det är möjligt att låna pengar från CSN för att sedan göra vinst av de lånade pengarna så till den grad att man efteråt enkelt betalar tillbaka CSN-lånet och köper en bostad med återstoden av vinsten och då allt detta under tiden som man ska leva bra som student samt att man faktiskt klarar av studierna och får en examen.

Enligt mig en inbillning som råder bland studenter som vill visa sig på styva linan.

Jag som skrev det så sammanfattat och bra, så ska du ändå komma och läsa in massor som inte står.

Målet är på intet sätt att få pengarna att växa, inte för min del i alla fall. Utan det jag påstår är (1), (2) och (3). Försök vara tydlig och stringent utan att flyta iväg när du förklarar vilken av punkterna som är fel.

Citat:

Citera
2015-05-28, 17:33
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Jag som skrev det så sammanfattat och bra, så ska du ändå komma och läsa in massor som inte står.

Målet är på intet sätt att få pengarna att växa, inte för min del i alla fall. Utan det jag påstår är (1), (2) och (3). Försök vara tydlig och stringent utan att flyta iväg när du förklarar vilken av punkterna som är fel.

Har du koncentrationssvårigheter eller?

Vem bryr sig om vad ditt mål är när det diskuteras en helt annan sak i tråden?

Starta en egen tråd där du vill ha svar på dina tre punkter för här får du exakt de svar jag gav dig i inlägget innan.
Citera
2015-05-28, 17:41
Medlem
Vissens avatar
Citat:
Har du koncentrationssvårigheter eller?

Vem bryr sig om vad ditt mål är när det diskuteras en helt annan sak i tråden?

Starta en egen tråd där du vill ha svar på dina tre punkter för här får du exakt de svar jag gav dig i inlägget innan.

Personangrepp berör mig inte i någon större utsträckning.

Ämnets huvudfråga är såvitt jag vet Fördel att ta studielån trots att sparkapital finns?. Ett högst On-Topic svar skulle således kunna vara "Ja, men inte främst för att investera lånet utan för använda vid framtida bostadsköp". Om du håller med om att det är en god idé får jag be om ursäkt för då har jag missuppfattat dig.
Citera
2015-05-28, 19:01
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Just för sådant hyreslägenhetssökande skapades nyligen en massa grupper på Facebook som hjälper varandra att hitta rätt.

Det är sant men som sagt, bostadssituationen är inte den bästa just nu så ett alternativ extra är alltid bra. Dessutom kan banklån som är bra idag bli mycket mindre bra imorgon, vilket verkar inte gälla CSN lika mycket och när det väl gäller det så kan man testa att kvitta mot ett banklån.

Däremot håller jag faktiskt med dig att köpa bostad det första man gör (eller ens öht i Sverige) är inte alltid så bra. En gammal hantverkare som utbildade sig till byggingenjör tillhör nog de personer som jag skulle kunna tro kan göra en bra vinst, andra bör avvakta och se vart jobbet leder dig.

Citat:
Behöver jag ens svara på denna fråga?

Vad du inte tänker på är att man lånar från CSN för att leva under tiden som man studerar i det fall då man saknar inkomst. Så om du lånar och sätter in de pengarna på fonder o dylikt(vilket för den delen ändå kräver en hel del tid för vinstskapande vid sidan om risken att förlora allt) så måste ju någon annan alternativt ditt sparkonto försörja dig!

Jag kan ha missförstått TS men att låna CSN när man egentligen överlever på bidrag + buffert är det som jag tycker är ok. Då kan man minska uttaget från sparandet eller tom öka det. Om det handlar att låna CSN för att lägga in det på aktier (på kortare tid än fem - tio år) för att sedan ta ut från sitt sparande så är jag nog lite lost i poängen.

Så jag tror att jag håller med dig i det här.

Citat:
Det kallas för att ta stöd från inkubatorer. Du kan studera med eller utan CSN-lån och samtidigt få stöd av inkubatorer. Just inom IT är detta vanligt så nej; man behöver inget eget startkapital även om jag håller med dig att det är praktiskt att ha det.

Visst, min erfarenhet (än så länge i andra hand) av inkubatorer är det både kräver en viss tid och tur då det är många som vill dela på kakan när det gäller investerare och inte bara ekonomisk och juridisk rådgivning. Har också märkt en viss samband mellan personer som sparar en slant till att starta eget under studietiden och de som har en god affärsplan och uträkning på hur drömmen ska generera pengar de första åren och inte när man har "tagit världen med storm". Men då är vi på korrelation och kausalitet.
Citera
2015-05-29, 00:08
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Det är sant men som sagt, bostadssituationen är inte den bästa just nu så ett alternativ extra är alltid bra. Dessutom kan banklån som är bra idag bli mycket mindre bra imorgon, vilket verkar inte gälla CSN lika mycket och när det väl gäller det så kan man testa att kvitta mot ett banklån.

Däremot håller jag faktiskt med dig att köpa bostad det första man gör (eller ens öht i Sverige) är inte alltid så bra. En gammal hantverkare som utbildade sig till byggingenjör tillhör nog de personer som jag skulle kunna tro kan göra en bra vinst, andra bör avvakta och se vart jobbet leder dig.

Jag kan ha missförstått TS men att låna CSN när man egentligen överlever på bidrag + buffert är det som jag tycker är ok. Då kan man minska uttaget från sparandet eller tom öka det. Om det handlar att låna CSN för att lägga in det på aktier (på kortare tid än fem - tio år) för att sedan ta ut från sitt sparande så är jag nog lite lost i poängen.

Så jag tror att jag håller med dig i det här.

Visst, min erfarenhet (än så länge i andra hand) av inkubatorer är det både kräver en viss tid och tur då det är många som vill dela på kakan när det gäller investerare och inte bara ekonomisk och juridisk rådgivning. Har också märkt en viss samband mellan personer som sparar en slant till att starta eget under studietiden och de som har en god affärsplan och uträkning på hur drömmen ska generera pengar de första åren och inte när man har "tagit världen med storm". Men då är vi på korrelation och kausalitet.

Jag uppfattar det som att TS vill satsa hela sitt befintliga sparkontoinnehav i något som får pengarna att växa och med en minimal risk inbegripet i detta satsande. Samtidigt vill TS ta CSN-lån för att kunna klara av utgifter som TS har.

TS vill således här få reda på ett sätt att satsa pengar så att TS kan få en så stor avkastning som möjligt på sin satsning så att TS kan använda de pengarna till ett bostadsköp efter att en examen tagits ut.

Nu är det så att TS är i slutskedet på sin utbildningstid och därför så är det en alltför kort tid för att få sparandet att växa med en kännbar takt även om det gäller 120 000 SEK. Och även om TS varit i början på studietiden och satsat sina sparade pengar då så hade CSN-lånet också det varit betydligt större efter avslutade studier med tanke på fler låneperioder.

Jag ser helt enkelt inte riktigt hur man kan göra en betydande vinst innan CSN börjar kräva tillbaka lånet.

CSN lånar heller inte ut pengar som en bank gör utan det sker mer kontrollerat dvs. i de flesta fall månadsvis och med kravet att studierna fullföljs. Detta kontrollerar CSN i perioder om minst kvartalsvis på varje låntagare/ student.

Jag har däremot inte motsatt mig till att TS inte ska låna pengar från CSN under TS sista studieår då man kan se just det lånet som en investering i sig själv på det sätt att man ger sig mer ekonomisk rörlighet i tider där exempelvis en examen och allt vad det innebär är förestående. Det stora pluset är då att sparkontot kan få växa litet och återhämta sig. Men från det och fram till att man ska köpa en bostad direkt efter examen låter som sagt lite långsökt trots att det möjligen kan finnas människor som gör just så.
Citera
2015-05-29, 10:05
Medlem
Newis avatar
Citat:
Du lånar pengar för att investera i fonder. Bara där är det något som inte stämmer. Om vi lägger riskfaktorn åt sidan så kan du få en avkastning som överstiger insatt belopp efter som tidigast minst fem - tio år. Sen så ska du betala tillbaka lånet och kvar får du nästan hela vinsten men detta måste som sagt ske efter minst fem år. Vid det laget har CSN redan krävt och fått många tusenlappar av dig för lånen som du tog. Är du arbetslös sedan utbildningens slut så har dina vinstpengar redan försvunnit så jag får inte ihop det alls. Ingen Win-situation alltså.

Alla som har till exempel ett bostadslån samtidigt som man sparar i aktier/fonder lånar i princip på marginalen för att investera. Det innebär absolut en ökad risk, men om man är kapabel att blicka lite längre framåt än vad som händer imorgon eller nästan månad så kommer risken vara relativt liten - speciellt om man som jag vet att man inte behöver pengarna omedelbart.

Minst fem år och minst fem år... har du någon aning om hur aktiemarknaden fungerar? Under den tid som jag har studerat råkade avkastningen bli väldigt hög. Under andra perioder kommer den vara lägre. Huvudsaken är att aktiemarknaden i genomsnitt kommer ge en högre avkastning än räntan på lånet över tid. Detta innebär inte att så alltid kommer vara fallet, och det är dessutom svårt att säga när man kommer tjäna och när man kommer förlora på det - men har man tid att vänta så är det en risk värd att ta.

Min arbetssituation efter utbildningen är något man kan ta med i beräkningen när man beslutar sig för om man ska utbilda sig eller inte, men det är helt irrelevant när det gäller finansieringen av utbildningen. Kostnaden för eventuell arbetslöshet är något jag hade drabbats av oavsett om jag hade tagit CSN-lån eller inte. Snarare klarar jag bättre av eventuell arbetslöshet nu eftersom jag har en större buffert att ta av. Att du ens tar upp detta som ett argument säger något om din slutledningsförmåga.

Citat:
Glöm sen också inte att CSN betalar ut lånen månadsvis så du sätter in merparten av CSN lånet i fondsparande först då du är bortom halvvägs genom utbildningen. Därmed ville jag illustrera hur den kännbara ökningstakten på vinsten kommer fram.

Det har jag redan tagit hänsyn till i min beräkning, och jag var till och med lite konservativ och underskattade sannolikt vinsten något.

Citat:
Det faktum att du inte har haft behov av pengarna utan de har bara >>stått<< kan vara en anledning, men dock högst otrolig, som du kanske ändå lyckats få 250 000 SEK via studielån. Som en del av en >>dumb luck<<

Jag har absolut haft tur som gjorde stora vinster. Faktum är dock att den förväntade avkastningen på aktiemarknaden är högre än räntan på CSN-lånet, och jag valde att ta en kalkylerad risk vilket inte var någon slump.
Citera
2015-05-29, 10:08
Medlem
Newis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Under hur lång tidsperiod har dina pengar legat investerade för att komma upp i denna summa om man får fråga?

Det är ganska precis fem år det rör sig om. Jag började studera för fem år sedan och blir färdig om ca två veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in