Citat:
Ursprungligen postat av
jackedd
Visst känns det bra att inte ha några studieskulder och jag kommer inte heller att ha det efter mitt sista år då jag har tillräckligt med pengar just nu. Dock så kommer mitt sparkapital vara extremt mycket mindre, vilket jag känner en viss panik inför. Eller stor panik snarare.
Jag får ångest av tanken att ta examen och knappt ha några besparingar kvar. Jag vill såklart känna mig ekonomiskt trygg.
Jag arbetar extra utanför studierna men det blir ju inte lika stor inkomst som man tidigare var van vid när man arbetade heltid. Pengarna tickar sakta iväg nu när min inkomst är betydligt lägre

Men sånt är väl livet helt enkelt.
Just nu så har jag största delen av mina pengar på ett sparkonto med 0,60% ränta, vilket inte känns optimalt. Och så har jag som sagt en del i aktier, men det kan ju gå hursomhelst med dem även om det går bra just nu. Därför jag börjar fundera på andra alternativ, typ fonder som väl är lite säkrare.
Vad tycker ni att jag ska göra med min ekonomi nu det sista året?
Det måste vara något fel på din bild av studentskap(man ska vara eller bli fattig som student och således bl.a. dricka billigt vin) eller också är utbildningen du går på den sämsta utbildningen som finns då du resonerar på det sätt att dina pengar "tickar iväg" när du i själva verket investerar pengarna i dig själv via en examen. En examen är en investering i sin egna person precis som införskaffandet av ett körkort är en investering för en blivande budbilschaufför. En investering betyder inte att du inte ska ge något för att få något utan tvärtom.
Många studerande har till skillnad från er, TS, inga andra val så de tar lån samt arbetar på vägen till examen och när dem sedan når slutfasen av studietiden så är de skuldbelagda ända upp till öronen med sparkonto och allt vad det innebär, helt rätt gissat; obefintligt. Det hindrar ändå inte dessa människor från att känna sig ekonomiskt trygga då dem sett hela förloppet i sitt huvud och de vet att de håller på att landa ett bra jobb på grund av allt slit. Det de däremot kan känna är en ekonomisk obekvämhet då dem inte kan få allt dem vill ha men även detta är något som äkta studenter kan behärska genom att lägga upp mål med arbetslivet på grund av examen man tagit.
Att ha med CSN att göra är visst en större pina än många tror:
Har du inte hängt med i media gällande bl.a. CSN lån smitare?
Har du inte hört talas om konceptet "Nyss Betalt tillbaka hela mitt CSN-lån, nu går vi och blir shit-faced; jag bjuder"?
Det som jag fetmarkerat i din text är för mig upprörande på grund av att det kännetecknar ett tankesätt som är fel(man vill ha kakan men man vill äta den också scenario som gått överstyr) och sådana tankesätt brukar oftast uppstå just innan stormen eller rättare sagt innan den samhälleliga dekadensen bryter ut, denna gång enbart på grund av yngre generationers negativa förhållning till vitala normer.