Citat:
Ursprungligen postat av
Sinkomies
Jo, i korthet kan jag väl bara säga att dom där förhören jag varit på inte gett något större förtroende för säkerhetspolisen. Sammanfattat kan väl sägas att det enda dom bryr sig om är nazister. Islamister? Ryssar? "Okej det är ju spännande men kan du berätta lite för mig om -instert obskyr NMR-medlem jag aldrig hört talas om- istället?"
Vad gäller Hemvärnet verkade både det gamla och ännu kvarvarande agget vara av två sorter:
1: Nära och personligt - tex tidigare chefer som tävlat i högt tonläge och svansföring i hopp om att detta ska visa lojalitet och leda till befordran.
2: Högre nivå och politiskt motiverat - tänk typ SÄPO som fått order av statsministern att behandla oss som terrorister.
Det var nog inte rysk propaganda så mycket som svensk sådan. Det var viktigt att skriva om hur farliga nazister var 2014 (det var valår, remember). Det kommer fortsätta vara det. Idag är ukrainafrivilliga hjältar, men jag utgår ifrån att vi som åkte först aldrig kommer få någon form av ursäkt eller upprättelse.
Det kan jag förstå, Säpo och MUST framstår som ett gäng klantskallar efter alla turer med obehöriga utlandsstationerade officerare och iranska spioner som sköter det allra heligaste.
Tomteklubben Hemvärnet verkar inte mycket bättre, rövslickande och PKism är deras livsluft.
Svensk militär verkar ha sällsynt svårt att lära sig av vekligheten överlag.