2022-12-20, 11:45
Medlem
Sinkomiess avatar
Tänkte passa på att nämna här, om någon missat det, att jag skrev en bok om allt tok i Ukraina som efter mycket om och men gavs ut för en tid sedan. Den finns att köpa på bland annat Adlibris för den som vill ha hela historien mer sammanhängande, och i lite snyggare format än en massa inlägg postades på flashback.

https://www.adlibris.com/se/bok/the-...-9781956887495

Den är på engelska och finska tillsvidare. Tyvärr inte på svenska då jag ej har tid att fixa till det manuskriptet i nuläget.
Citera
2022-12-20, 17:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Jo, i korthet kan jag väl bara säga att dom där förhören jag varit på inte gett något större förtroende för säkerhetspolisen. Sammanfattat kan väl sägas att det enda dom bryr sig om är nazister. Islamister? Ryssar? "Okej det är ju spännande men kan du berätta lite för mig om -instert obskyr NMR-medlem jag aldrig hört talas om- istället?"

Vad gäller Hemvärnet verkade både det gamla och ännu kvarvarande agget vara av två sorter:
1: Nära och personligt - tex tidigare chefer som tävlat i högt tonläge och svansföring i hopp om att detta ska visa lojalitet och leda till befordran.
2: Högre nivå och politiskt motiverat - tänk typ SÄPO som fått order av statsministern att behandla oss som terrorister.

Det var nog inte rysk propaganda så mycket som svensk sådan. Det var viktigt att skriva om hur farliga nazister var 2014 (det var valår, remember). Det kommer fortsätta vara det. Idag är ukrainafrivilliga hjältar, men jag utgår ifrån att vi som åkte först aldrig kommer få någon form av ursäkt eller upprättelse.
Det kan jag förstå, Säpo och MUST framstår som ett gäng klantskallar efter alla turer med obehöriga utlandsstationerade officerare och iranska spioner som sköter det allra heligaste.
Tomteklubben Hemvärnet verkar inte mycket bättre, rövslickande och PKism är deras livsluft.
Svensk militär verkar ha sällsynt svårt att lära sig av vekligheten överlag.
Citera
2022-12-20, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det kan jag förstå, Säpo och MUST framstår som ett gäng klantskallar efter alla turer med obehöriga utlandsstationerade officerare och iranska spioner som sköter det allra heligaste.
Tomteklubben Hemvärnet verkar inte mycket bättre, rövslickande och PKism är deras livsluft.
Svensk militär verkar ha sällsynt svårt att lära sig av vekligheten överlag.
Och inte verkar NOA så mycket bättre. Man får väl hoppas att man lär sig något.

Men våra kalla kriget spioner var ju etniska svenskar så något automatiskt skydd är det ju inte. Även om dessa var extremt fåfänga och borde varit lätta att avslöja
Citera
2022-12-20, 18:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Och inte verkar NOA så mycket bättre. Man får väl hoppas att man lär sig något.

Men våra kalla kriget spioner var ju etniska svenskar så något automatiskt skydd är det ju inte. Även om dessa var extremt fåfänga och borde varit lätta att avslöja
Vi hade åtminstone formellt behöriga officerare och spionerna avslöjade delar av fasta installationer som i efterhand ändå var extremt svåra för ryssen att slå ut ens med exakta koordinater.
Att vi haft en spion som läckt hela KSI’s agentnät är helt extremt, tveksamt om någon annan underrättelsetjänst i världen råkat ut för något liknande.
Citera
2023-02-26, 22:06
Medlem
flyer1s avatar
https://militardebatt.com/2022/06/15...martstillande/
Bumpar tråden med denna artikel, från en frivilligsvensk. I samma enhet som svensken som dog i december. Tycks ha samma synpunkter som Sinkomies om vikten av splitterskydd före plattbärare.
Twitterprofil Okänd soldat.
Senast redigerad av flyer1 2023-02-26 kl. 22:31.
Citera
2023-02-28, 17:44
Medlem
Har ni något skydd mot drönarna som attackerar allt från enskilda soldater upp till stora stridsfordon?
Citera
2025-03-18, 19:18
Medlem
Citat:
Det har stupat en del bekanta men har aldrig tänkt så mycket på det, det är sånt som händer. Jag är övertygad att 9/10 som påverkas svårt av sånt blir det för att dom tänker för mycket på det.
När var du i Ukraina senast?
Citera
2025-03-20, 12:31
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
När var du i Ukraina senast?

Som stridande 2017, annars 2020. Jag har inte deltagit i det "nya" kriget.
Citera
2025-03-20, 18:58
Medlem
Citat:
Som stridande 2017, annars 2020. Jag har inte deltagit i det "nya" kriget.
Vad säger du om ryssarnas moral? Är den hög generellt? De har ju fått ta in nordkoreaner för att de har för lite folk, hur ska de då kunna invadera NATO om några år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in