2016-11-05, 00:05
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Många här dömer Filip väldigt hårt. Även jag kan hålla med om att det är lite patetiskt att vara runt 40 och ägna sig åt drogromantik och vara självupptagen som en 20-åring. Jag har själv följt Filip i princip hela hans karriär och han har för mig gått från att vara en idol till att vara en ganska omogen pojke i en vuxen mans kropp.

Dock vill jag säga till Filips försvar utifrån mitt perspektiv, från perspektivet som en tvåbarnsfar, att många, majoriteten kanske till och med, hamnar i en livskris när man får barn. Jag har själv upplevt det och i princip alla som jag känner, både män och kvinnor har upplevt det. Och helt ärligt så är otrohet mycket vanligare i denna fas än vad många tror, i alla fall bland män. Det är som en sista desperat försök att leva livet fullt ut innan det är för sent. Jag försvarar inte på något sätt Filip men jag ser bara en helt vanlig småbarnsförälder som befinner sig i en livskris.
Intressant vad du säger och jag respekterar din ärlighet. Tycker fortfarande att det är patetiskt dock...
För min del handlar det om att väldigt många människor helt enkelt inte är ärliga mot sig själva och vad de faktiskt vill. Många lever livet efter hur det "ska vara" enligt mallen. Man "ska" ha partner och barn, det är normen. Så man skaffar sig det. Ofta börjar det med att man väljer fel partner i ren desperation eller av bekvämlighet, just för att man måste producera den där familjen NU. Många har nog en romantisk bild av det hela och när verkligheten kommer ikapp så kan krisen bli ett faktum precis som du säger. Mycket skada hade förhindrats om folk i större utsträckning hade varit ärliga mot sig själva och vågat ställa sig frågor som "Varför är jag så rädd för att leva ensam?", "Vill jag verkligen bli förälder?", "Är jag villig att ge upp x delar av mitt liv och sätta familjen i främsta rummet?" osv.
Bara för att man inte är redo nu så kan man ju alltid bli det sen, så länge man inte går emot sin verkliga vilja. (Kvinnor har dock nackdelen med den biologiska klockan och kan inte vänta för länge.).
Citat:
Jag tror för övrigt inte att Filips tanke var att lämna Jennie utan att hon fick reda på hans otrohet och slängde ut honom, när man lyssnar på podden så hör man knappast en man som skryter som sitt nya kap till flickvän utan tvärtom så pratar han inte om vad som har hänt överhuvudtaget, säger bara att han inte har mått så bra.
Vilket gör det hela ännu mer patetiskt och fult. Att han t o m kan ha varit otrogen medan Jennie var gravid med andra barnet. Förstår inte hur han orkat med ett sånt dubbelliv. Inte konstigt att han måste vräka i sig en massa piller...
Citera
2016-11-05, 11:53
Medlem
Citat:
Många här dömer Filip väldigt hårt. Även jag kan hålla med om att det är lite patetiskt att vara runt 40 och ägna sig åt drogromantik och vara självupptagen som en 20-åring. Jag har själv följt Filip i princip hela hans karriär och han har för mig gått från att vara en idol till att vara en ganska omogen pojke i en vuxen mans kropp.

Dock vill jag säga till Filips försvar utifrån mitt perspektiv, från perspektivet som en tvåbarnsfar, att många, majoriteten kanske till och med, hamnar i en livskris när man får barn. Jag har själv upplevt det och i princip alla som jag känner, både män och kvinnor har upplevt det. Och helt ärligt så är otrohet mycket vanligare i denna fas än vad många tror, i alla fall bland män. Det är som en sista desperat försök att leva livet fullt ut innan det är för sent. Jag försvarar inte på något sätt Filip men jag ser bara en helt vanlig småbarnsförälder som befinner sig i en livskris.

Jag tror för övrigt inte att Filips tanke var att lämna Jennie utan att hon fick reda på hans otrohet och slängde ut honom, när man lyssnar på podden så hör man knappast en man som skryter som sitt nya kap till flickvän utan tvärtom så pratar han inte om vad som har hänt överhuvudtaget, säger bara att han inte har mått så bra.

Jag håller med delar av ditt resonemang, men skillnaden i detta caset är att Filip är narkoman och har påtagliga psykiska problem. De flesta som handlar i olika typer av livskriser är inte påverkade av droger eller demoner, de hamnar bara snett i ekorrhjulet, stor skillnad. För de flesta narkomaner brukar det sluta illa, ser inte många tecken på att Filip skulle vara ett undantag.

.
Citera
2016-11-05, 15:12
Medlem
Lostworld Och PJ9, jag håller helt med om det ni skriver om angående filips impulsivitet, drogmissbruk och bristande självkännedom.

Min poäng var egentligen bara att man inte behöver vara varken destruktiv eller drogberonde för att hamna i en kris i den livssituation som Filip befinner sig i.

Däremot förvärras allt så klart av hans impulsivitet och drogmissbruk. Överhuvudtaget blir jag irriterad på typer som Filip som är rika och framgångsrika och men ändå tycker synd om sig själva och bedöver sig med droger. Man undrar hur i helvete människor kan ha så pass bristande självkännedom att de tror att problemen försvinner när de blir framgångsrika och blir deprimerade när så inte är fallet. Sedan berättar de lite stolt att de knaprar tabletter och använder all mediatid till självömkan. Det finns inget mer patetiskt än kändisar som i var och varannan mening upprepar mantrat "Jag har inte det heller så lätt ska du veta!"
Citera
2016-11-05, 15:31
Medlem
Men vem är den nya flamman ?
Citera
2016-11-05, 15:42
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Lostworld Och PJ9, jag håller helt med om det ni skriver om angående filips impulsivitet, drogmissbruk och bristande självkännedom.

Min poäng var egentligen bara att man inte behöver vara varken destruktiv eller drogberonde för att hamna i en kris i den livssituation som Filip befinner sig i.
Förstod vad du menade

Samtidigt så befinner ju sig inte alla människor som är otrogna i en livskris. Hade varit väldigt lätt att haft det som nån slags ursäkt isåfall...
Gäller även omvänt; människor som befinner sig i en livskris väljer inte alltid att vara otrogna.

Citat:
Däremot förvärras allt så klart av hans impulsivitet och drogmissbruk. Överhuvudtaget blir jag irriterad på typer som Filip som är rika och framgångsrika och men ändå tycker synd om sig själva och bedöver sig med droger. Man undrar hur i helvete människor kan ha så pass bristande självkännedom att de tror att problemen försvinner när de blir framgångsrika och blir deprimerade när så inte är fallet. Sedan berättar de lite stolt att de knaprar tabletter och använder all mediatid till självömkan. Det finns inget mer patetiskt än kändisar som i var och varannan mening upprepar mantrat "Jag har inte det heller så lätt ska du veta!"
I Filips fall så har han ju haft en väldigt romantiserande syn på just droger och LA-dekadens.
Utöver detta verkar han, i takt med åldern, ha känt ett rätt stort behov av att utmärka sig på något sätt och göra sig själv alltmer spännande och mystisk - egenskaper som han själv inte uppbär naturligt. Enter: en pillerknaprande Filip med diverse olika diagnoser, otrohet och ung flickvän och genast har han stöpt om sig själv till lite "svår", oberäknelig och omdiskuterad.
Citera
2016-11-05, 15:50
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Men vem är den nya flamman ?

Står om det längre bak i tråden:
(FB) Skvaller om Filip Hammar och Fredrik Wikingsson?
http://forumbilder.se/FBKK4/image
Citera
2016-11-05, 22:01
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PJ9
Jag håller med delar av ditt resonemang, men skillnaden i detta caset är att Filip är narkoman och har påtagliga psykiska problem. De flesta som handlar i olika typer av livskriser är inte påverkade av droger eller demoner, de hamnar bara snett i ekorrhjulet, stor skillnad. För de flesta narkomaner brukar det sluta illa, ser inte många tecken på att Filip skulle vara ett undantag.

.

Fattar inte hur ni kan försvara det som har framkommit i tråden. Om det nu är sant att han har levt dubbelliv sen hans fru var i fjärde månaden så är han ett svin. Jag gillar F&F som fan, såg dem i Robin ikväll och kände att jag klarar inte av människan som jag har läst om i denna tråd

Sen lyssnar jag på Karin och Jennie med, har aldrig fattat hur hon orkar vara själv hela tiden. Med barn och hund och matlagning och sjuka barn. Är det sant att han har varit ute och supit och knullat medans hon har varit hemma med barnen så kan jag bara säga att min bild av Filip är helt förändrat
Citera
2016-11-05, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Står om det längre bak i tråden:
(FB) Skvaller om Filip Hammar och Fredrik Wikingsson?
http://forumbilder.se/FBKK4/image

Men vill se bild på henne !
PS Tack hittade till insta via länk
Senast redigerad av pollarn 2016-11-05 kl. 22:08.
Citera
2016-11-05, 22:46
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Sen lyssnar jag på Karin och Jennie med, har aldrig fattat hur hon orkar vara själv hela tiden. Med barn och hund och matlagning och sjuka barn.

Har också undrat hur hon pallat, plus hans moodswings och pillerknaprande. Men hon var väl bara typ 20 när de träffades? Inte supererfaren när det gäller relationer så hon kanske inte hade så många måttstockar för partners och sunda relationer? Plus att han säkert var festlig i början.
Citera
2016-11-05, 22:53
Medlem
Citat:
Intressant vad du säger och jag respekterar din ärlighet. Tycker fortfarande att det är patetiskt dock...
För min del handlar det om att väldigt många människor helt enkelt inte är ärliga mot sig själva och vad de faktiskt vill. Många lever livet efter hur det "ska vara" enligt mallen. Man "ska" ha partner och barn, det är normen. Så man skaffar sig det. Ofta börjar det med att man väljer fel partner i ren desperation eller av bekvämlighet, just för att man måste producera den där familjen NU. Många har nog en romantisk bild av det hela och när verkligheten kommer ikapp så kan krisen bli ett faktum precis som du säger. Mycket skada hade förhindrats om folk i större utsträckning hade varit ärliga mot sig själva och vågat ställa sig frågor som "Varför är jag så rädd för att leva ensam?", "Vill jag verkligen bli förälder?", "Är jag villig att ge upp x delar av mitt liv och sätta familjen i främsta rummet?" osv.
Bara för att man inte är redo nu så kan man ju alltid bli det sen, så länge man inte går emot sin verkliga vilja. (Kvinnor har dock nackdelen med den biologiska klockan och kan inte vänta för länge.).

Vilket gör det hela ännu mer patetiskt och fult. Att han t o m kan ha varit otrogen medan Jennie var gravid med andra barnet. Förstår inte hur han orkat med ett sånt dubbelliv. Inte konstigt att han måste vräka i sig en massa piller...

SPOT ON! Alltför många gör det som förväntas av dem och det som är norm. Skulle fler människor rannsaka sig själva och göra det DE vill och inte vad, som är vedertaget, så är jag helt övertygad om att många äktenskap med barn i bilden, inte skulle krascha. Folk handlar och tänker sen. De skapar sig en illusion om hur livet ska vara och kör på det. "Bara jag gör det, så blir det bra. Bara jag gör det, så blir jag lycklig." Folk lurar sig sig själva. Vad jag aldrig har förstått är hur folk kan skaffa barn så lättvindigt. Det är ett livslångt ansvar och trots det skaffar folk barn som om det vore en inventarie. Samma sak med husdjur.
Citera
2016-11-06, 02:34
Medlem
Citat:
Att en gift man med barn på ett respektive tre år håller på och är otrogen med en yngre tjej är sannerligen patetiskt och absolut något att förakta. Att paret har pengar och framgång spelar i det sammanhanget inte någon roll. Att Filip sviker på det sättet är självklart något som sårar Jennie.

Jag håller med om att man inte ska stanna i ett olyckligt äktenskap men är det verkligen det som det handlar om här? Kanske är det snarare så att Filip är den typen av man som inte borde ha gift sig och skaffat familj överhuvudtaget... Just för att han helt enkelt inte fixar det åtagande som krävs.
Sen kan ju inte en nanny ersätta en förälder.
Frågan är hur mycket barnen ens kommer att se sin pappa när de växer upp...? Ännu svårare om Jennie och Filip tänker leva på två olika kontinenter.
Oavsett så lär väl Filip knappast bli någon "varannan-vecka-pappa".

Hur mycket "yngre" är egentligen den påstådda nya tjej han har träffat? 3 år yngre än Jennie kanske? 4 år? Överdriv inte nu.

Hur vet du att Filip inte tar hand om sina barn eller har dålig kontakt med dem?

Jag skrev aldrig att en nanny kan "ersätta" föräldrar. Bara att Jennie knappast lever ett "svårt" liv. Snarare känns det väl som att hon sannolikt tillhör de 1% mest priviligierade människorna i hela världen? Dessutom har hon väl knappast något svårt eller slitigt jobb? Samma sak gäller väl även Filip (och kanske även mig själv), men Filip verkar ju eventuellt lida av en viss mental ohälsa. Om man får tro vad han själv berättat. Så man kan väl egentligen fråga sig vem det är mest "synd" om. Om det nu överhuvudtaget är synd om någon.

Det är väldigt vanligt att folk med småbarn skiljer sig. Tack och lov. Mina egna föräldrar borde verkligen skiljt sig när jag var 6 månader istället för när jag var 12 år.

Jag har ingen aning om vem som är bra eller dålig eller vem som är offer eller inte i denna historia. Det har inte ni heller. Därför borde folk sluta döma och spekulera. Det är bara patetiskt.

Jag skiter fullständigt i Filip och Jennies privatliv. Däremot stör jag mig på folk som genast börjar tänka i (delvis sexistiska) stereotyper där kvinnan alltid är ett litet snyftande "sviket" offer och mannen per automatik kommer att bli en "frånvarande pappa." Varför antar du att det är på det sättet?

Sen finns en helt annat aspekt av saken som har att göra just med mental ohälsa: Min pappa missade exempelvis en stor del av vår uppväxt på grund av sin mentala ohälsa. Min mamma tog massa ansvar som han inte klarade av. Det var djupt orättvist och jag var länge arg och besviken på honom. Å andra sidan är min mamma idag en mycket lyckligare person än pappa på grund av den fina kontakt hon har med sina barn. En kontakt som han inte har. Så idag vet jag inte vem som egentligen är "offret".

Verkligheten är aldrig så svartvit som folk vill att den ska vara. Och i detta fallet spekulerar ni ju dessutom hejvilt. Ingen av oss vet någonting alls egentligen.

Man skulle likagärna kunna vinkla historien på följande vis:

Filip har eventuellt träffat och blivit kär i en annan kvinna (i ungefär samma ålder som Jennie). Därför (eller av andra skäl) så skiljer han sig nu. Kanske har Jennie också träffat någon annan eller betett sig illa. Eller så har skilsmässan varit på gång länge. Jennie och Filip kommer nu ha delad vårdnad, och eventuellt få hjälp av en nanny så att Filip och Jennie ska "hinna" resa och podcasta och blogga ostört och dra in ännu fler miljoner.
Senast redigerad av Endstation 2016-11-06 kl. 02:56.
Citera
2016-11-06, 04:25
Medlem
Vet man vilka olika piller det är Filip knaprar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in