Citat:
Intressant vad du säger och jag respekterar din ärlighet. Tycker fortfarande att det är patetiskt dock... Många här dömer Filip väldigt hårt. Även jag kan hålla med om att det är lite patetiskt att vara runt 40 och ägna sig åt drogromantik och vara självupptagen som en 20-åring. Jag har själv följt Filip i princip hela hans karriär och han har för mig gått från att vara en idol till att vara en ganska omogen pojke i en vuxen mans kropp.
Dock vill jag säga till Filips försvar utifrån mitt perspektiv, från perspektivet som en tvåbarnsfar, att många, majoriteten kanske till och med, hamnar i en livskris när man får barn. Jag har själv upplevt det och i princip alla som jag känner, både män och kvinnor har upplevt det. Och helt ärligt så är otrohet mycket vanligare i denna fas än vad många tror, i alla fall bland män. Det är som en sista desperat försök att leva livet fullt ut innan det är för sent. Jag försvarar inte på något sätt Filip men jag ser bara en helt vanlig småbarnsförälder som befinner sig i en livskris.
Dock vill jag säga till Filips försvar utifrån mitt perspektiv, från perspektivet som en tvåbarnsfar, att många, majoriteten kanske till och med, hamnar i en livskris när man får barn. Jag har själv upplevt det och i princip alla som jag känner, både män och kvinnor har upplevt det. Och helt ärligt så är otrohet mycket vanligare i denna fas än vad många tror, i alla fall bland män. Det är som en sista desperat försök att leva livet fullt ut innan det är för sent. Jag försvarar inte på något sätt Filip men jag ser bara en helt vanlig småbarnsförälder som befinner sig i en livskris.

För min del handlar det om att väldigt många människor helt enkelt inte är ärliga mot sig själva och vad de faktiskt vill. Många lever livet efter hur det "ska vara" enligt mallen. Man "ska" ha partner och barn, det är normen. Så man skaffar sig det. Ofta börjar det med att man väljer fel partner i ren desperation eller av bekvämlighet, just för att man måste producera den där familjen NU. Många har nog en romantisk bild av det hela och när verkligheten kommer ikapp så kan krisen bli ett faktum precis som du säger. Mycket skada hade förhindrats om folk i större utsträckning hade varit ärliga mot sig själva och vågat ställa sig frågor som "Varför är jag så rädd för att leva ensam?", "Vill jag verkligen bli förälder?", "Är jag villig att ge upp x delar av mitt liv och sätta familjen i främsta rummet?" osv.
Bara för att man inte är redo nu så kan man ju alltid bli det sen, så länge man inte går emot sin verkliga vilja. (Kvinnor har dock nackdelen med den biologiska klockan och kan inte vänta för länge.).
Citat:
Vilket gör det hela ännu mer patetiskt och fult. Att han t o m kan ha varit otrogen medan Jennie var gravid med andra barnet. Förstår inte hur han orkat med ett sånt dubbelliv. Inte konstigt att han måste vräka i sig en massa piller... Jag tror för övrigt inte att Filips tanke var att lämna Jennie utan att hon fick reda på hans otrohet och slängde ut honom, när man lyssnar på podden så hör man knappast en man som skryter som sitt nya kap till flickvän utan tvärtom så pratar han inte om vad som har hänt överhuvudtaget, säger bara att han inte har mått så bra.