2015-05-21, 10:33
Medlem
Enydrions avatar
Kolla så du inte har några klausuler angående att ha andra jobb vid sidan om, har för mig att jag brukat ha sådana, men varierar nog beroende på art av arbete...
Citera
2015-05-21, 11:15
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Det är ju bara att betala in i överkant till Skatteverket. De pengarna du sätter in på ditt konto där får du ränta på och du får tillbaka om du betalat in för mycket. Om du vill slippa oroa dig så är det ju bara att slänga in en drös med stålar där alltså.
Citera
2015-05-21, 11:44
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Din familjemedlem skojar lite med dig.

Om man tjänar 75' får man ut ungefär 45'.

38' netto motsvarar ungefär 60 brutto.

Fast det är klart, marginalskatten på eventuell bonus och de sista lönekronorna är brutal.

Räkna på din skatt:

http://www.hurmycketskatt.se/
Har själv sett lönespecen
Citera
2015-05-21, 11:45
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chig
Om du har använt bil för resor till och från arbetet får du göra avdrag för utgifterna

om avståndet är minst fem kilometer och om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt

om det saknas kollektivtrafik och avståndet är minst två kilometer.

Källa: http://www.skatteverket.se/privat/sj...e80001517.html

Så tveksamt att du kommer kunna få avdrag om du inte bor helt ute i ödemarken, med tanke på att du har mindre än 3 mil till jobbet. Jag hade närmare 10 mil till jobbet ett tag, och det var på håret att jag kunde spara 2 timmar per dag...

Men om du vill försöka, se till att hålla bra koll på hur långt du har kört, och spara alla bensinkvitton.
Säg att jag tjänar ca 1,5 timmar/dag, kommer de att kolla upp det exakt?
Citera
2015-05-21, 11:48
Nu är vi i olika branscher gissar jag, jobbar inom omsorgen. Som mest hade jag 4 st timm jobb samtidigt. Nu har jag en tjänst 100%.

Om jag vill så skulle jag säkert kunnat skaffa mig ett timm jobb på sidan av eftersom jag endast jobbar kvällar. Så säg om jag skulle ha ett natt jobb kanske jag skulle få ut 3-4 tusen extra per månad. Fast då blir det som att jobba dygnet runt.

Sen om du skaffar ett jobb till, se till att det är inom ett annat företag. Då kommer ej din chef kunna stoppa dig att jobba extra ( iallafall inom vård yrket)
Senast redigerad av Captinhero 2015-05-21 kl. 11:51.
Citera
2015-05-21, 11:54
Medlem
thissuitisblacknots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Jag är nyexad och har precis fått ett (enligt mig) riktigt bra första jobb.

Var det din dröm när du var barn?
Citera
2015-05-21, 11:54
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patris
Vad vill du få ut av de extra pengarna? fundera om det är värt det för att offra socialt umgänge. Jag värderar min fritid mycket, det är väl kanske för mitt jobb inte är det roligaste. Men fundera på om dom 8000 är värt att offra sin fritid för.
Förstår vad du menar och tanken har även slagit mig! Fritiden blir självklart mindre men jag får helt enkelt försöka hitta en balans och se om det funkar.

Jag älskar pengar, missförstå mig inte nu. Jag älskar att TJÄNA pengar, inte nödvändigtvis att använda dem.. Vet inte varför men det ger mig en härlig kick. Är inte typen som springer runt och flashar för folk, jag pratar i stort sett aldrig om pengar förutom med mina absolut närmsta vänner. Har gjort en del affärer på bostadsmarknaden vilket har genererat ganska (för mig) tillfredsställande belopp. En av de absolut skönaste kickarna jag upplevt. Kanske låter helt sjukt, är säkert inte sunt alls!
Citera
2015-05-21, 11:58
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thissuitisblacknot
Var det din dröm när du var barn?
Hockeyproffs var min självklara framtid (enligt mig själv).

Visste nog inte ens vad min nya titel betydde när jag var barn.
Citera
2015-05-21, 12:00
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Nu är vi i olika branscher gissar jag, jobbar inom omsorgen. Som mest hade jag 4 st timm jobb samtidigt. Nu har jag en tjänst 100%.

Om jag vill så skulle jag säkert kunnat skaffa mig ett timm jobb på sidan av eftersom jag endast jobbar kvällar. Så säg om jag skulle ha ett natt jobb kanske jag skulle få ut 3-4 tusen extra per månad. Fast då blir det som att jobba dygnet runt.

Sen om du skaffar ett jobb till, se till att det är inom ett annat företag. Då kommer ej din chef kunna stoppa dig att jobba extra ( iallafall inom vård yrket)
Har du någon relevant utbildning inom vården? Varför har du valt att arbeta där och vad är det som driver dig?
Citera
2015-05-21, 12:04
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Har du någon relevant utbildning inom vården? Varför har du valt att arbeta där och vad är det som driver dig?

Både utbildad fritidsledare och inom kbt. Älskar mitt yrke. De jag jobbar för är fantastiska. Händer ständigt saker.

Man får följa deras utveckling. Bra kollegor och bra ställe över lag. Ett slags boende. Man känner att man verkligen är där för dem man jobbar med. Sen blir det också vad man gör det till.

Sen har jag funderat på att vidareutbilda mig. Men t.ex undersköterska hjälper ej då mkt i löneutvecklingen även om det verkar intressant och grundläggande
Senast redigerad av Captinhero 2015-05-21 kl. 12:06.
Citera
2015-05-21, 12:35
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
57 %, alltså så jobbar man på sista marginalen mer för staten än sig själv. Nä jag tar hellre rast och går ut med hunden.

vill du inte ha vägar, skolor, sjukhus mm?
Citera
2015-05-21, 12:39
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
vill du inte ha vägar, skolor, sjukhus mm?
Det där snacket hör inte till tråden och inget jag orkar läsa. Starta en ny tråd om du vill
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in