Citat:
Ursprungligen postat av
Helblodsprinsen
Det jag undrar över är hur det blir med skatten?? Har hört någonstans att man får skatta mer ifall man får lön från 2 st arbetsgivare samtidigt, stämmer det?
Jag skulle hamna på ca 35 500:-/mån vilket ungefär är på gränsen för att få betala statlig skatt right?
Ja. För 2015 är den undre skiktgränsen 430 200 kr, d.v.s. 35 850 kr per månad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Helblodsprinsen
Vad händer ifall jag någon månad skulle tjäna t ex 38'? Antar att det inte kommer dras mer skatt automatiskt, alltså restskatt? Man går väl på den totala årsinkomsten. Så oavsett så borde resten av året vara lugnt eftersom jag inte tjänar speciellt mycket än så länge.
Ja, det är årsinkomsten som spelar roll. Du kan dessutom upplysa din arbetsgivare om dina totala årsinkomster, och de kommer då dra skatt baserat på din totala inkomst.
Tänk också på att den extra statliga skatten endast är på de inkomsterna som är på över 430 200 kr. Det innebär att skillnaden knappt blir märkbar om du bara lite över gränsen. Exempel: Tjänar du 430 000 kronor skattar du utan statlig skatt. Tjänar du 450 200 kr betalar du endast statlig skatt på de 20 000 kr som är över skiktsgränsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Helblodsprinsen
Finns det några kryphål att göra?
Jag skulle helst av allt fortsätta jobba lika mycket på timm-jobbet (helger och kvällar) parallellt med mitt nya arbete och då tjäna mer än 35 500:- men blir ju så mycket skatt.. Därför kanske det inte är värt att lägga ner så mycket tid?
Du kommer inte få högre procentuell skatt, eller i vart fall knappt märkbart. De "kryphål" som finns är väl möjligen avdrag i så fall, som du kan titta lite närmare på.