• 1
  • 2
2015-05-20, 22:33
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Jag är nyexad och har precis fått ett (enligt mig) riktigt bra första jobb.

Under mina studier har jag haft en timanställning där jag stormtrivts! Jag har vissa uppgifter som skall göras varje vecka och fria arbetstider. Detta är ett arbete som inte är speciellt betungande och jag tycker det är ett roligt jobb. Har tjänat i snitt ca 10-12 tusen/månaden där.

Nu står jag i valet och kvalet ifall jag ska ha kvar timm-jobbet just pga att jag tycker det är roligt och att det är bra extra pengar. Isåfall ska jag dra ner lite på timmarna (vilket chefen har gått med på)

Nya jobbets lön: 27 500:-/mån (före skatt)
Timm-jobbets lön: ca 8 000k:-/mån

Det jag undrar över är hur det blir med skatten?? Har hört någonstans att man får skatta mer ifall man får lön från 2 st arbetsgivare samtidigt, stämmer det? Låter ju helt ologiskt i mina öron.

Jag skulle hamna på ca 35 500:-/mån vilket ungefär är på gränsen för att få betala statlig skatt right?

Vad händer ifall jag någon månad skulle tjäna t ex 38'? Antar att det inte kommer dras mer skatt automatiskt, alltså restskatt? Man går väl på den totala årsinkomsten. Så oavsett så borde resten av året vara lugnt eftersom jag inte tjänar speciellt mycket än så länge.

Finns det några kryphål att göra?
Jag skulle helst av allt fortsätta jobba lika mycket på timm-jobbet (helger och kvällar) parallellt med mitt nya arbete och då tjäna mer än 35 500:- men blir ju så mycket skatt.. Därför kanske det inte är värt att lägga ner så mycket tid?

Råd och tips snälla!
Citera
2015-05-20, 22:38
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Lätt att säga att jag borde strunta i timm-jobbet och lägga allt krut på mitt nya jobb där det finns bra möjligheter att klättra och göra karriär.

Saken är den att jag inte tror mitt timmjobbet kommer dra ner min arbetskapacitet på det nya jobbet. Därför känns det så jäkla svårt att säga nej till timm-jobbet därför att det är så enkla "extra" pengar
Citera
2015-05-20, 22:41
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Mycket användning av ordet JOBB här och ganska dålig svenska.. Skriver från en sprucken telefon med en kass rättstavningsfunktion, hoppas ni har överseende (Y)
Citera
2015-05-20, 22:42
Medlem
Brokenbacks avatar
Det är klart du ska jobba extra om du känner för det. Håll lite koll bara att skatten blir rätt.

Citat:
När du har fler än en arbetsgivare eller pensionsutbetalare samtidigt kan skatteavdraget bli för lågt. Den utbetalare som betalar den högsta inkomsten (huvudutbetalaren) ska göra skatteavdrag enligt skattetabell, medan de andra utbetalarna ska göra avdrag med 30 procent.
För att undvika kvarskatt kan du antingen
begära att huvudutbetalaren gör ett förhöjt skatteavdrag eller
begära ändrad beräkning av preliminär A-skatt (s.k. jämkning) hos Skatteverket
Skatteverkets hemsida
Citera
2015-05-20, 22:42
Medlem
Högsta marginalskatten i Sverige 2015 är väl 57 procent så jobba på du.
Citera
2015-05-20, 22:43
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Det jag undrar över är hur det blir med skatten?? Har hört någonstans att man får skatta mer ifall man får lön från 2 st arbetsgivare samtidigt, stämmer det?

Jag skulle hamna på ca 35 500:-/mån vilket ungefär är på gränsen för att få betala statlig skatt right?

Ja. För 2015 är den undre skiktgränsen 430 200 kr, d.v.s. 35 850 kr per månad.

Citat:
Vad händer ifall jag någon månad skulle tjäna t ex 38'? Antar att det inte kommer dras mer skatt automatiskt, alltså restskatt? Man går väl på den totala årsinkomsten. Så oavsett så borde resten av året vara lugnt eftersom jag inte tjänar speciellt mycket än så länge.

Ja, det är årsinkomsten som spelar roll. Du kan dessutom upplysa din arbetsgivare om dina totala årsinkomster, och de kommer då dra skatt baserat på din totala inkomst.

Tänk också på att den extra statliga skatten endast är på de inkomsterna som är på över 430 200 kr. Det innebär att skillnaden knappt blir märkbar om du bara lite över gränsen. Exempel: Tjänar du 430 000 kronor skattar du utan statlig skatt. Tjänar du 450 200 kr betalar du endast statlig skatt på de 20 000 kr som är över skiktsgränsen.

Citat:
Finns det några kryphål att göra?
Jag skulle helst av allt fortsätta jobba lika mycket på timm-jobbet (helger och kvällar) parallellt med mitt nya arbete och då tjäna mer än 35 500:- men blir ju så mycket skatt.. Därför kanske det inte är värt att lägga ner så mycket tid?

Du kommer inte få högre procentuell skatt, eller i vart fall knappt märkbart. De "kryphål" som finns är väl möjligen avdrag i så fall, som du kan titta lite närmare på.
Citera
2015-05-20, 22:45
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Tackar hjärtligt för snabba svar! Alltid lika bra respons från FB <3
Citera
2015-05-20, 22:46
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vovvensmatte

Hehe, i vissa kommuner når du t.o.m över 60 %. Världens högsta marginalskatt.
Citera
2015-05-20, 22:46
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
En familjemedlem tjänar ca 75'/mån (exklusive bonus). Får ut ca 38'/mån.. Vad är meningen med det egentligen..
Citera
2015-05-20, 22:47
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
57 %, alltså så jobbar man på sista marginalen mer för staten än sig själv. Nä jag tar hellre rast och går ut med hunden.
Citera
2015-05-20, 22:47
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Det är klart du ska jobba extra om du känner för det. Håll lite koll bara att skatten blir rätt.

Skatteverkets hemsida
Rekommenderar du att lägga undan lite extra ifall jag märker att jag tjänar för mycket, så att jag kan betala restskatten med de pengarna?
Citera
2015-05-20, 22:48
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert

Ja. För 2015 är den undre skiktgränsen 430 200 kr, d.v.s. 35 850 kr per månad.

Ja, det är årsinkomsten som spelar roll. Du kan dessutom upplysa din arbetsgivare om dina totala årsinkomster, och de kommer då dra skatt baserat på din totala inkomst.

Tänk också på att den extra statliga skatten endast är på de inkomsterna som är på över 430 200 kr. Det innebär att skillnaden knappt blir märkbar om du bara lite över gränsen. Exempel: Tjänar du 430 000 kronor skattar du utan statlig skatt. Tjänar du 450 200 kr betalar du endast statlig skatt på de 20 000 kr som är över skiktsgränsen.

Du kommer inte få högre procentuell skatt, eller i vart fall knappt märkbart. De "kryphål" som finns är väl möjligen avdrag i så fall, som du kan titta lite närmare på.
Några specifika avdrag du tänker på??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in