2015-05-21, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Säg att jag tjänar ca 1,5 timmar/dag, kommer de att kolla upp det exakt?

Har för mig att jag fick redovisa ganska specifikt hur jag hade behövt åka om jag hade åkt kollektivt istället för med egen bil när jag blev granskad. Det är inte direkt som att de nöjer sig med att fråga "Hur lång tid skulle det ta för dig med kollektivtrafik"... Kom ihåg att bevisbördan ligger på dig att du har rätt att göra avdrag.
Citera
2015-05-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
vill du inte ha vägar, skolor, sjukhus mm?

Betalar man 57 % i marginalskatt så tjänar man nog tillräckligt mycket för att betala avsevärt mer i skatt än genomsnittet, och borde därmed inte behöva känna sig tvungen att ta extrajobb (vilket är vad tråden handlar om) för att vara tillräckligt solidarisk.
Citera
2015-05-21, 13:30
Medlem
Citat:

Har du varit utomlands någon gång? Det har jag. Märkligt nog visar det sig att även andra länder har vägar, skolor och sjukhus. I många fall bättre sådana och dessutom med lägre skatt.
Citera
2015-05-21, 14:38
Medlem
losfers avatar
Citat:

Vägar som är dom sämsta i Norden iallafall, skolor som verkar producera dummare elever för varje år och sjukhus där de som driver dem kan räkna hem skattepengar som vinst. Miljardvinster.

Sänk skatterna med 20%, prioritera vägar, skolor, vård och försvar och lägg allt annat på hyllan tills vi är världsledande på dessa områden.

OnT: Jag skulle köra vidare på både jobben. Låter som enkla pengar på timjobbet och när du dessutom verkar tycka det är ganska trevligt så är det väl inget att snacka om.
Citera
2015-05-21, 15:20
Medlem
meganegerdases avatar
Du betalar givetvis bara statlig skatt på det belopp som är över gränsen, allt annat är gamla seglivade myter från Astrid och pomperipossa-tiden.

Självklart är det lönsamt, dels kommer du tjäna mer men du kommer också ha mindre tid på dig att göra åt pengar = du kommer kosta mindre. Det är t.ex därför någon som åker på utlandstjänst i försvarsmakten sparar ihop gräsligt mycket pengar, ingen möjlighet att spendera lönen och cashar in 50k/mån. Jämför det med att ha massa fritid och samma lön, klart pengarna går åt då.
Citera
2015-05-21, 17:02
Medlem
Skurtizs avatar
Det är väl lönsamt till du skattar 100%? sen är det helt upp till dig hur mycket du är villig att jobba för mindre och mindre nettoinkomst. Du kan söka på nätet "hur mycket skatt" http://www.hurmycketskatt.se/ eller liknande så får du ser för din kommun. Sen kan du ju själv avgöra till vilken nivå du finner det intressant att jobba till innan mer och mer av dina surt förvärvade slantar hamnar i valfri Somaliekärrings ficka.
Citera
2015-05-21, 18:49
Medlem
biljons avatar
Du har inte möjlighet att starta eget och fakturera extrajobbet?
Citera
2015-05-21, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Jag är nyexad och har precis fått ett (enligt mig) riktigt bra första jobb.

Under mina studier har jag haft en timanställning där jag stormtrivts! Jag har vissa uppgifter som skall göras varje vecka och fria arbetstider. Detta är ett arbete som inte är speciellt betungande och jag tycker det är ett roligt jobb. Har tjänat i snitt ca 10-12 tusen/månaden där.

Nu står jag i valet och kvalet ifall jag ska ha kvar timm-jobbet just pga att jag tycker det är roligt och att det är bra extra pengar. Isåfall ska jag dra ner lite på timmarna (vilket chefen har gått med på)

Nya jobbets lön: 27 500:-/mån (före skatt)
Timm-jobbets lön: ca 8 000k:-/mån

Det jag undrar över är hur det blir med skatten?? Har hört någonstans att man får skatta mer ifall man får lön från 2 st arbetsgivare samtidigt, stämmer det? Låter ju helt ologiskt i mina öron.

Jag skulle hamna på ca 35 500:-/mån vilket ungefär är på gränsen för att få betala statlig skatt right?

Vad händer ifall jag någon månad skulle tjäna t ex 38'? Antar att det inte kommer dras mer skatt automatiskt, alltså restskatt? Man går väl på den totala årsinkomsten. Så oavsett så borde resten av året vara lugnt eftersom jag inte tjänar speciellt mycket än så länge.

Finns det några kryphål att göra?
Jag skulle helst av allt fortsätta jobba lika mycket på timm-jobbet (helger och kvällar) parallellt med mitt nya arbete och då tjäna mer än 35 500:- men blir ju så mycket skatt.. Därför kanske det inte är värt att lägga ner så mycket tid?

Råd och tips snälla!

Jag har jobb på två olika jobb sedan en längre tid tillbaka. Har en 85%-tjänst plus pendling på ca 2.5h/dag och jobbar kvällar och helger.

Det jag kan säga dig är att du kommer prestera sämre på dina jobb. Så är det bara, det finns inte en chans att man kan jobba 14-15 h med 30 minuters rast och jobba lika effektivt och bra som de som bara jobbar 8 h/dag.

Så är det bara. Sedan är jag jävligt driven och har bra arbetsmoral, så jag hamnar väl strax under de andra i tempo, men min chef är informerad om varför och har sagt OK.

Ptja, det blir ändå jävligt mycket mer efter skatt när du jobbar extra. Vi pratar bra pengar alltså, jag tjänar mer på mitt timvik-jobb än på mitt andra, pga OB.
Citera
2015-05-21, 23:35
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Du har inte möjlighet att starta eget och fakturera extrajobbet?
Aldrig tänkt tanken, vad skulle fördelarna bli förutom att jag skulle kunna ha kvar överskottet (de pengar som går över 35 850kr) i företaget?
Citera
2015-05-22, 08:59
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarr-olp
Jag har jobb på två olika jobb sedan en längre tid tillbaka. Har en 85%-tjänst plus pendling på ca 2.5h/dag och jobbar kvällar och helger.

Det jag kan säga dig är att du kommer prestera sämre på dina jobb. Så är det bara, det finns inte en chans att man kan jobba 14-15 h med 30 minuters rast och jobba lika effektivt och bra som de som bara jobbar 8 h/dag.

Så är det bara. Sedan är jag jävligt driven och har bra arbetsmoral, så jag hamnar väl strax under de andra i tempo, men min chef är informerad om varför och har sagt OK.

Ptja, det blir ändå jävligt mycket mer efter skatt när du jobbar extra. Vi pratar bra pengar alltså, jag tjänar mer på mitt timvik-jobb än på mitt andra, pga OB.
Vad är det för typ av jobb du har? Låter som att du står på linjen i en industri eller så?
Citera
2015-05-22, 09:03
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Vägar som är dom sämsta i Norden iallafall, skolor som verkar producera dummare elever för varje år och sjukhus där de som driver dem kan räkna hem skattepengar som vinst. Miljardvinster.

Sänk skatterna med 20%, prioritera vägar, skolor, vård och försvar och lägg allt annat på hyllan tills vi är världsledande på dessa områden.

OnT: Jag skulle köra vidare på både jobben. Låter som enkla pengar på timjobbet och när du dessutom verkar tycka det är ganska trevligt så är det väl inget att snacka om.
Njaa Norge har väl betydligt sämre vägar än vi här i Sverige har..

Jaa alltså det känns så dumt att tacka nej till extrajobbet eftersom det är så enkla pengar och inte jätte betungande. Det ända är att det blir mycket helgjobb och det är ju alltid lite surt att behöva gå hem tidigare än alla andra pga att man ska upp och jobba lördag/söndag
Citera
2015-05-22, 09:09
Medlem
I absoluta tal och på kort sikt så lönar det sig ofta.

Se till att kolla upp så att du har rätt att ha en bisyssla enligt anställningsavtal eller kollektivavtal. Det finns de som arbetar heltid på sin huvudarbetsplats som inte får jobba extra. Är det i samma bransch så kan det vara väldigt känsligt. Att starta eget inom samma (eller gränsande) bransch brukar också vara klandervärt.

När jag gick ur gymnasiet så gjorde jag precis som du. Jobbade 8-18.30 på ett ställe och jobbade sen 19-23 på teknisk support några dagar i veckan. Gick väl så där kan man säga efter ett tag och frestade på relationen med frugan.

Senare i livet har jag arbetat varannan helg 10-17, 11-16 utöver vanlig sysselsättning och med OB så gav det ungefär lika mycket. Fungerade bättre även om det också var slitsamt.

Jag kan tänka mig att det kan vara viktigt för dig att etablera dig på din nya arbetsplats (och nya yrke?). Då är det kanske inte helt lyckat att jobba på något ytterligare ställe.

Nu jobbar jag lite mer än halvtid som konsult i egen firma och tjänar mer än vad jag gjorde när jag arbetade heltid som anställd. Har en betydligt behagligare tillvaro och är mer tillfreds med livet. Månader när man fakturerar uppåt 70-80% så tjänar man fantastiska summor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in