2015-05-20, 22:51
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Jag skulle hamna på ca 35 500:-/mån vilket ungefär är på gränsen för att få betala statlig skatt right?

Ja. För 2015 är den undre skiktgränsen 430 200 kr, d.v.s. 35 850 kr per månad.

Ja, det är årsinkomsten som spelar roll. Du kan dessutom upplysa din arbetsgivare om dina totala årsinkomster, och de kommer då dra skatt baserat på din totala inkomst.

Tänk också på att den extra statliga skatten endast är på de inkomsterna som är på över 430 200 kr. Det innebär att skillnaden knappt blir märkbar om du bara lite över gränsen. Exempel: Tjänar du 430 000 kronor skattar du utan statlig skatt. Tjänar du 450 200 kr betalar du endast statlig skatt på de 20 000 kr som är över skiktsgränsen.

Du kommer inte få högre procentuell skatt, eller i vart fall knappt märkbart. De "kryphål" som finns är väl möjligen avdrag i så fall, som du kan titta lite närmare på.
Jag har åkt en hel del bil till mitt timm-jobb (55km tur-retur) och kommer även göra det till mitt nya arbete då det ligger i samma stad. Detta kan jag göra avdrag för eller hur? Allt som överstiger 10'kr va? Jag har ganska bra koll på hur mycket jag har åkt för än så länge i år och kommer kunna hålla koll på hur mycket jag åker resterande året. Hur ska jag göra för att staten ska bli nöjd? Anteckna i en körjournal? Blir man ofta granskad?
Citera
2015-05-20, 22:56
Medlem
Kör på bara. Men se till att du inte bränner ut dig själv. Lätt hänt, och det är ett helvete att ta sig tillbaka.

Skatteverket går på årsinkomsten, ja.
Citera
2015-05-20, 22:59
Medlem
Bättre med ett extra jobb än ett för lite. Jobba på och tjäna pengar när du har möjlighet!
Citera
2015-05-20, 23:21
Medlem
jamescarters avatar
Bara att köra på, men som någon sa så akta dig för väggen, lätt att man tar på sig alldeles för mycket när man vill visa framfötterna, kör på men be någon hålla lite koll på dig, man tänker inte alltid själv i dom banorna när allt rullar på i full fart!
Citera
2015-05-20, 23:41
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamescarter
Bara att köra på, men som någon sa så akta dig för väggen, lätt att man tar på sig alldeles för mycket när man vill visa framfötterna, kör på men be någon hålla lite koll på dig, man tänker inte alltid själv i dom banorna när allt rullar på i full fart!
Har tänkt att köra på i början och se om jag får det att funka! Körde 75h/veckor under 3 månader i början av året och det funkade bra! Men visst fan känns det i kroppen och det sociala blir ju lidande..
Citera
2015-05-20, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Jag har åkt en hel del bil till mitt timm-jobb (55km tur-retur) och kommer även göra det till mitt nya arbete då det ligger i samma stad. Detta kan jag göra avdrag för eller hur? Allt som överstiger 10'kr va? Jag har ganska bra koll på hur mycket jag har åkt för än så länge i år och kommer kunna hålla koll på hur mycket jag åker resterande året. Hur ska jag göra för att staten ska bli nöjd? Anteckna i en körjournal? Blir man ofta granskad?

Om du har använt bil för resor till och från arbetet får du göra avdrag för utgifterna

om avståndet är minst fem kilometer och om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt

om det saknas kollektivtrafik och avståndet är minst två kilometer.

Källa: http://www.skatteverket.se/privat/sj...e80001517.html

Så tveksamt att du kommer kunna få avdrag om du inte bor helt ute i ödemarken, med tanke på att du har mindre än 3 mil till jobbet. Jag hade närmare 10 mil till jobbet ett tag, och det var på håret att jag kunde spara 2 timmar per dag...

Men om du vill försöka, se till att hålla bra koll på hur långt du har kört, och spara alla bensinkvitton.
Citera
2015-05-21, 01:00
Medlem
Herr-PKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Jag skulle hamna på ca 35 500:-/mån vilket ungefär är på gränsen för att få betala statlig skatt right?

Ja. För 2015 är den undre skiktgränsen 430 200 kr, d.v.s. 35 850 kr per månad.

Ja, det är årsinkomsten som spelar roll. Du kan dessutom upplysa din arbetsgivare om dina totala årsinkomster, och de kommer då dra skatt baserat på din totala inkomst.

Tänk också på att den extra statliga skatten endast är på de inkomsterna som är på över 430 200 kr. Det innebär att skillnaden knappt blir märkbar om du bara lite över gränsen. Exempel: Tjänar du 430 000 kronor skattar du utan statlig skatt. Tjänar du 450 200 kr betalar du endast statlig skatt på de 20 000 kr som är över skiktsgränsen.

Du kommer inte få högre procentuell skatt, eller i vart fall knappt märkbart. De "kryphål" som finns är väl möjligen avdrag i så fall, som du kan titta lite närmare på.
Grym du är, hade ingen koll på det jag heller.
Citera
2015-05-21, 01:22
Medlem
Citat:
Rekommenderar du att lägga undan lite extra ifall jag märker att jag tjänar för mycket, så att jag kan betala restskatten med de pengarna?
I år lär du väl inte tjäna over 430,000? Så ingen statlig skatt.

Med den inkomsten borde du spara hälften av lönen. Se till att det dras direct från lönekontot till sparkonto och fonder varje månad.
Citera
2015-05-21, 01:42
Medlem
Aimberts avatar
Citat:

Du måste först och främst tjäna minst två timmar på att åka bil jämfört med kollektiva alternativ.
Blir du granskad måste du kunna visa att du kört sträckan, genom exempelvis besiktningsprotokoll (att bilen gått angivna miltal) eller bensinkvitton. Ditt avdrag blir inte så stort (i runda slängar 24-10 = 14k på bruttoinkomsten) så risken att bli granskad är nog inte så stor.
Citera
2015-05-21, 01:50
Medlem
patriss avatar
Vad vill du få ut av de extra pengarna? fundera om det är värt det för att offra socialt umgänge. Jag värderar min fritid mycket, det är väl kanske för mitt jobb inte är det roligaste. Men fundera på om dom 8000 är värt att offra sin fritid för.
Citera
2015-05-21, 08:15
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
En familjemedlem tjänar ca 75'/mån (exklusive bonus). Får ut ca 38'/mån.. Vad är meningen med det egentligen..

Din familjemedlem skojar lite med dig.

Om man tjänar 75' får man ut ungefär 45'.

38' netto motsvarar ungefär 60 brutto.

Fast det är klart, marginalskatten på eventuell bonus och de sista lönekronorna är brutal.

Räkna på din skatt:

http://www.hurmycketskatt.se/
Citera
2015-05-21, 09:09
Medlem
Som du skriver är du prec på gränsen till extra skatt dvs 20% på överskridande belopp 35,500mån/42600år något sånt så det är absolut lönsamt.

Dock kommer båda arbetsgivarna dra grundavdraget ca 18 000 per år så det borde du hålla koll på eftersom du kommer få lite för mkt netto varje månad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in