Citat:
Ursprungligen postat av
Helblodsprinsen
Jag har åkt en hel del bil till mitt timm-jobb (55km tur-retur) och kommer även göra det till mitt nya arbete då det ligger i samma stad. Detta kan jag göra avdrag för eller hur? Allt som överstiger 10'kr va? Jag har ganska bra koll på hur mycket jag har åkt för än så länge i år och kommer kunna hålla koll på hur mycket jag åker resterande året. Hur ska jag göra för att staten ska bli nöjd? Anteckna i en körjournal? Blir man ofta granskad?
Om du har använt bil för resor till och från arbetet får du göra avdrag för utgifterna
om avståndet är minst fem kilometer och om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt
om det saknas kollektivtrafik och avståndet är minst två kilometer.
Källa:
http://www.skatteverket.se/privat/sj...e80001517.html
Så tveksamt att du kommer kunna få avdrag om du inte bor helt ute i ödemarken, med tanke på att du har mindre än 3 mil till jobbet. Jag hade närmare 10 mil till jobbet ett tag, och det var på håret att jag kunde spara 2 timmar per dag...
Men om du vill försöka, se till att hålla bra koll på hur långt du har kört, och spara alla bensinkvitton.