• 1
  • 2
2015-05-17, 19:34
Medlem
http://www.jonkopingsposten.se/artik...togs-utomlands

En tonåring från jönköping våldtog en femåring i spanien där han är myndig (han är under 15).
Tror ni han kommer dömas i landet? Eller kommer han slippa då han inte är myndig i sverige?
Om någon har mer information kan ni väl bidra?
Citera
2015-05-17, 19:39
Medlem
Itons avatar
Hemskt!
Båda familjerna verkar bo i Sverige. Minst en är utländsk (spansk?)
Senast redigerad av Iton 2015-05-17 kl. 19:43.
Citera
2015-05-17, 19:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Båda är typ barn. Men är man tonåring så borde man veta bättre!
Citera
2015-05-17, 20:06
Medlem
Shuffless avatar
Hoppas han får spendera några år inlåst i en grotta där, så får han fundera över sina beslut.
Citera
2015-05-17, 20:17
Medlem
AndraSorterings avatar
Lite text från artikeln:

Citat:
Vi kontaktade polisen där, och min dotter undersöktes av läkare som konstaterade skador i underlivet. Polis och åklagare talar om en våldtäkt med full penetration, berättar femåringens mamma för JP, som har tagit del av utredningen från det aktuella landet via tolk.

Sjukt som in i helvete
Citera
2015-05-17, 20:32
Medlem
Sniperesss avatar
jag tror att landets lagar där brottet begicks övertrumfar det lands lagar brottslingen kommer ifr
ån, så har han inte lycjkats ta sig därifrån lär det nog bli värdlandets lagar som kommer gälla
Citera
2015-05-17, 20:42
Medlem
Myndig? Du menar nog straffmyndig? I Sverige är man myndig vid 18 år och straffmyndig vid 15 år. Vet inte vad som gäller i Spanien men många länder har lägre ålder för straffmyndig.
Citera
2015-05-17, 20:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sniperess
jag tror att landets lagar där brottet begicks övertrumfar det lands lagar brottslingen kommer ifr
ån, så har han inte lycjkats ta sig därifrån lär det nog bli värdlandets lagar som kommer gälla
Han är i Sverige och ärendet är redan överlämnat till Socialtjänsten. Det kommer inte att bli någon rättegång mao.

Däremot vill spanska myndigheter ha svar på vad svenska myndigheter tänker göra för den våldtagna flickan och hennes bror.

Citat:
[...]
Efter händelsen tog polisen i det aktuella landet kontakt med svensk polis, som lämnat över ärendet till socialtjänsten.
[...]
Nu har även ambassaden för det aktuella landet, som tagit del av brottsutredningen, reagerat och kontaktat socialtjänsten och åklagare i Jönköping. JP har sett brevet där ambassaden kräver ett besked av socialtjänsten om vilka åtgärder som ska vidtas för femåringen och även hennes bror.
Citera
2015-05-17, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han är i Sverige och ärendet är redan överlämnat till Socialtjänsten. Det kommer inte att bli någon rättegång mao.

Däremot vill spanska myndigheter ha svar på vad svenska myndigheter tänker göra för den våldtagna flickan och hennes bror.

Varför vill de spanska myndigheterna ha svar angående femåringen och hennes bror? Är det för att spanska socialtjänsten har ett ärende angående dem? Annars förstår jag inte.
Citera
2015-05-17, 20:57
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:

Det står i artikeln att

Citat:
Pojken satt häktad i två dagar efter händelsen men släpptes. Nu väntar sannolikt en rättegång i landet där tonårspojken är straffmyndig och riskerar fängelsestraff.

Så jo, rättegång blir det nog.
Citera
2015-05-17, 20:59
Medlem
Citat:

Svar till Spanska myndighter:

"Vi kommer att göra *host* allt vi kan *host host* för att minska... ehh... öka... hennes trygghet... eller nåt..."

Dvs... våldtäktsmannen får en klapp på kinden, den våldtagne kommer på sin höjd få ett samtal med en kurator och sen kommer inte ett skit mer att hända...

Om då inte flickans familj bestämmer sig för att göra något åt saken själva... då kommer de åka dit så det visslar om det.
Citera
2015-05-17, 21:00
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Varför vill de spanska myndigheterna ha svar angående femåringen och hennes bror? Är det för att spanska socialtjänsten har ett ärende angående dem? Annars förstår jag inte.
Har de kanske dubbla medborgarskap?

Citat:
– Min dotter och son stannade kvar hos släktingar utomlands när jag åkte hem. Jag var rädd för hur det skulle bli för min dotter, och att min son skulle hämnas, berättar mamman.

Mamman lämnade alltså kvar sin våldtagna dotter och åkte hem. Jag menar inte att mamman skulle vara kallsinnad (det finns antagligen förklaringar till det) men det tyder på att barnen har anknytning till landet. Starka anknytningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in