2015-10-29, 22:17
Medlem
Det blir bara värre. Svenskarna leds med krok i nosen in i Nato på flera sätt. Nu ska alternativa svenska sajter bekämpas med Nato-hjälp. Försvarsministern säger att man ska sprida "sanningen". Hur många före honom har sagt det samma? Pravda, en känd tidning på Sovjet-tiden och även nu, betyder sanningen på svenska. Nya svenska Pravda, med helt okända skribenter och uppenbara propagandamål, är redo att uppfostra oss. Trycks snart på flashback, om det inte redan görs. Vi vet ju att propagandasamarbetet har pågått i åratal och att det verkar vara lagligt att bedriva samma verksamhet i Sverige. Det är inte lagligt i UK, som jag förstår det, och nog inte i USA heller.

Citat:
Alternativa nyhetssajter sprider "rasis*tiska konspirationer och hat" i den fria västvärlden, skriver Dagens Nyheter. Nu misstänker Nato att "främmande makt" ligger bakom allt och den svenska regeringen begär samtidigt Natohjälp mot alternativa nyhetssajter, rapporterar Ekot.

Sverige överväger att gå med i Natos center för strategisk kommunikation, Stratcom, som analyserar invandringskritiska åsikter i sociala medier från en militärbas i Riga.

Enligt tidningen har Nato "upptäckt ett mönster i hur informationen sprids" vilket fått militäralliansen att misstänka en sådan [rysk] inblandning.

Sverige makthavare ska nu få hjälp av Nato att lära sig "propagandakrig", rapporterar Sveriges Radio. Men att Sverige skulle inrätta egna aktörer på nätet som "sprider osanningar" är enligt försvarsminister Peter Hultqvist helt uteslutet, rapporterar Aftonbladet. Istället beskriver politikern det svenska etablissemanget som källan till sanningen.

http://www.friatider.se/regeringen-beg-r-nato-hj-lp-mot-alternativa-medier
2015-10-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det blir bara värre. Svenskarna leds med krok i nosen in i Nato på flera sätt. Nu ska alternativa svenska sajter bekämpas med Nato-hjälp. Försvarsministern säger att man ska sprida "sanningen". Hur många före honom har sagt det samma? Pravda, en känd tidning på Sovjet-tiden och även nu, betyder sanningen på svenska. Nya svenska Pravda, med helt okända skribenter och uppenbara propagandamål, är redo att uppfostra oss. Trycks snart på flashback, om det inte redan görs. Vi vet ju att propagandasamarbetet har pågått i åratal och att det verkar vara lagligt att bedriva samma verksamhet i Sverige. Det är inte lagligt i UK, som jag förstår det, och nog inte i USA heller.

http://www.friatider.se/regeringen-beg-r-nato-hj-lp-mot-alternativa-medier
Sund och logiskt inställning av svenska politiker. Visst, en mardröm för Putin men vem bryr sig om honom. Vi tillhör ju redan Nato även om papperen inte är underskrivna tyvärr. Och till skillnad mot Kreml så behöver Rosenbad inte ta till annat än vad grundlagen stadgar när man skall besluta. Det är så vår fina demokrati fungerar och ett Natomedlemskap skulle ju vara grädden på moset för Sverige. Men Finland verkar ju ha kommit längre i sitt Natoarbete, kanske beroende på en lång gräns mot Ryssen och historiska erfarenheter av dåligt slag.
Putin är ju vår bästa lobbyist för ett Natomedlemskap.
2015-10-29, 22:46
Bannlyst
Vi kan sammanfatta den här tråden (och alla andra trådar om samma ämne) med att det finns endast två grupper som är pro-Ryssland, folk med ryskt ursprung och nazister.
2015-10-29, 23:27
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Det blir bara värre. Svenskarna leds med krok i nosen in i Nato på flera sätt.
Kankse vedhuggarn kan förklara varför Putin velat att NATO ska upprusta och länder som Sverige Finland kanske söka in i försvarsalliansen? Annektering och ockupation i Ukraina har ju lett till detta, och till att man förlorat allt inflytande i det traditionellt ryskvänliga rest-Ukraina och att en stark vilja i landet att gå med i NATO uppstått, och man har skrämt upp ett antal NATO länder gm aggressivt militärt uppträdande i luft o vatten. Ovan beskrivna resultat av denna politik har alla kunnat förutses inkl av Vladimir.
Att den jättelika satsningen på rysk desinformation (ex att ingen rysk militär funnits i Donbas) så småningom får en respons av NATO och dess allierade borde heller inte förvåna någon, inkl Putin.
2015-10-30, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Kankse vedhuggarn kan förklara varför Putin velat att NATO ska upprusta och länder som Sverige Finland kanske söka in i försvarsalliansen? Annektering och ockupation i Ukraina har ju lett till detta, och till att man förlorat allt inflytande i det traditionellt ryskvänliga rest-Ukraina och att en stark vilja i landet att gå med i NATO uppstått, och man har skrämt upp ett antal NATO länder gm aggressivt militärt uppträdande i luft o vatten. Ovan beskrivna resultat av denna politik har alla kunnat förutses inkl av Vladimir.
Att den jättelika satsningen på rysk desinformation (ex att ingen rysk militär funnits i Donbas) så småningom får en respons av NATO och dess allierade borde heller inte förvåna någon, inkl Putin.

Du kommer med helt ny information. Har VP sagt det där? Posta några länkar, jag vill verkligen veta.
2015-10-30, 09:36
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Du kommer med helt ny information. Har VP sagt det där? Posta några länkar, jag vill verkligen veta.
Det är väl ingen ny information det jag beskrev att Putin gjort snarare än sagt, fr.o.m. Krim-annekteringen. Det jag undrar över är varför han önskade sig de resultaten jag beskrev, eftersom alla lätt kunde förutse dem.
Eller tror du Putin var den ende som inte lyckades förutse följderna?
Varav en den sista är en motoffensiv mot hans desinformationsapparat.
2015-10-30, 10:46
Medlem
Ja Putins informationsflöde till sina fans utomlands påverkar ju som väl är inte den genomsnittlige och upplyste medborgaren oavsett EU-land. Det är Putin agerade för att försöka ta in propagandan bakvägen så att säga som han använder organisationer med tvivelaktig agenda, ofta föremål för intresse av berörd säkerhetstjänst. Eftersom öppenheten är f/vårt signum i väst så kan tyvärr extremgrupperingar verka i samhället vilket givetvis Putin vill utnyttja, Kreml är ju inte dumma när det gäller att hitta offer som kan sprida den ryska dyngan i väst.
Problemet för Putin är ju att rysk propaganda aldrig kommer att fungera hos den breda allmänheten i väst. Men att då ta till mer hotfulla toner som brukligt är fungerar än sämre faktiskt. Vi ser nu något så ovanligt som ett Sverige och Finland med öppen Natodebatt där inget längre är omöjligt avseende medlemskap. Ukraina kommer ju dessutom för eller senare med i vår gemenskap fullt ut och Syrien lär inte återuppstå som en enad nation. Putin strateg?
2015-10-30, 10:55
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja Putins informationsflöde till sina fans utomlands påverkar ju som väl är inte den genomsnittlige och upplyste medborgaren oavsett EU-land. Det är Putin agerade för att försöka ta in propagandan bakvägen så att säga som han använder organisationer med tvivelaktig agenda, ofta föremål för intresse av berörd säkerhetstjänst. Eftersom öppenheten är f/vårt signum i väst så kan tyvärr extremgrupperingar verka i samhället vilket givetvis Putin vill utnyttja, Kreml är ju inte dumma när det gäller att hitta offer som kan sprida den ryska dyngan i väst.
Problemet för Putin är ju att rysk propaganda aldrig kommer att fungera hos den breda allmänheten i väst. Men att då ta till mer hotfulla toner som brukligt är fungerar än sämre faktiskt. Vi ser nu något så ovanligt som ett Sverige och Finland med öppen Natodebatt där inget längre är omöjligt avseende medlemskap. Ukraina kommer ju dessutom för eller senare med i vår gemenskap fullt ut och Syrien lär inte återuppstå som en enad nation. Putin strateg?

Det ironiska är att vi i denna tråd levererat tydliga bevis för att USA/NATO nu trappar upp sitt informationskrig mot Ryssland och att Sverige startar en egen trollbrigad som ska göra samma sak. Ovedersägliga fakta. Vad din sida har är substanslösa anklagelser om att svenska nationella organisationer har Ryssland som sponsor.
2015-10-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Det ironiska är att vi i denna tråd levererat tydliga bevis för att USA/NATO nu trappar upp sitt informationskrig mot Ryssland och att Sverige startar en egen trollbrigad som ska göra samma sak. Ovedersägliga fakta. Vad din sida har är substanslösa anklagelser om att svenska nationella organisationer har Ryssland som sponsor.
Bevis för vad ? Klart vi trappar upp vårt informationskrig mot Ryssland, det sticker vi ju inte under stol med. Till skillnad mot Ryssland sker det helt öppet med en öppen mediabevakning och flera uttalanden från politiker. Förnekelse är inte något som fungerar i längden, inte hos oss och def. inte i Ryssland där Kremls förnekelser om det mesta ju fått ett löjets skimmer över sig.
2015-10-30, 11:14
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Bevis för vad ? Klart vi trappar upp vårt informationskrig mot Ryssland, det sticker vi ju inte under stol med. Till skillnad mot Ryssland sker det helt öppet med en öppen mediabevakning och flera uttalanden från politiker. Förnekelse är inte något som fungerar i längden, inte hos oss och def. inte i Ryssland där Kremls förnekelser om det mesta ju fått ett löjets skimmer över sig.

Nå, tråden handlar ju faktiskt om anti-ryska nättroll vars existens förnekats ihärdigt av din sida tidigare här i tråden. Din sida erkänner ju bara detta nu med hänvisning till att ni ska bemöta något som ni inte kan bevisa. Nämligen att Ryssland skulle ligga bakom dissidentorganisationer här.
2015-10-30, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Det är väl ingen ny information det jag beskrev att Putin gjort snarare än sagt, fr.o.m. Krim-annekteringen. Det jag undrar över är varför han önskade sig de resultaten jag beskrev, eftersom alla lätt kunde förutse dem.
Eller tror du Putin var den ende som inte lyckades förutse följderna?
Varav en den sista är en motoffensiv mot hans desinformationsapparat.

Alltså, så tror du att VP ville ha det här eländet? Den analysen har jag svårt att köpa.

Ingen i väst förutsåg Krim. Jag, som är ganska oviktig, fattade ingenting och jag har sedan hört västerländska kommentatorer säga detsamma.

Det är stor skillnad på vad en världsledare säger och gör. Mycket stor.
2015-10-30, 19:12
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Alltså, så tror du att VP ville ha det här eländet? Den analysen har jag svårt att köpa.

Ingen i väst förutsåg Krim. Jag, som är ganska oviktig, fattade ingenting och jag har sedan hört västerländska kommentatorer säga detsamma.

Det är stor skillnad på vad en världsledare säger och gör. Mycket stor.
Menar du att din store idol VP, när han gjorde kalkyler över sin politik i Ukraina, inte kunde förutse alla de konskvenser jag räknade upp????? Trodde han att Väst skulle ropa hurra över Krim, östra Ukraina skulle hälsa honom som befriare o Kiev stå bredvid o titta på och genast skrota EU planerna och gå med i Putins tullunion i st och förbjuda att ordet NATO någonsin fördes på tal? Att NATO absolut inte skulle vakna till liv och avbryta nedrustningspolitiken o börja rusta i st? Att Sverige o Finland skulle applådera och avskriva allt tal om NATO for ever? Sanktioner? Aldrig!
Som du säger, "den analysen har jag svårt att köpa..".
Senast redigerad av swedenflooded 2015-10-30 kl. 19:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in