2023-03-30, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Tror inte du på profeterna som Herren sänt oss?
Äter du svinkött?
Citera
2023-03-30, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Är Jesus Herrens tjänare?

Jesus är Faderns tjänare och vår tjänare. Gudomligheten finns i tre personer, Fadern, Sonen och Den Helige Anden.
Citera
2023-03-30, 08:19
Medlem
Citat:
Äter du svinkött?

Jaa, Jesus har befriat oss från lagens kedjor.
Citera
2023-03-30, 08:38
Medlem
Citat:
Jesus är Faderns tjänare och vår tjänare. Gudomligheten finns i tre personer, Fadern, Sonen och Den Helige Anden.
Nej. Gud är en person.
Citera
2023-03-30, 08:39
Medlem
Citat:
Jaa, Jesus har befriat oss från lagens kedjor.
Det visste tydligen inte Jesajas Gud.
Citera
2023-03-30, 11:33
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Nej. Gud är en person.
Ja. Man kan dela på anden som kommer från Gud. Ta del i den genom Jesu död och uppståndelse.
Ta del av rättfärdigheten. Om man tror och lever i Honom och hans nåd.
Citera
2023-03-30, 11:39
Medlem
Ballooonies avatar
Vi är alla syndare. Samma skrot och korn.
Jesus är inte det.
Vi behöver Jesus. För att ha en chans. Den enda.
Men det finns kanske flera språk där detsamma träder in. Jag vet inte riktigt. Jag tycker det verkar lättast och säkrast att hålla sig i Jesus.
Och bäst. Då vet vi vad som händer kan hända och har hänt. En gång för alla.
Upphöj Herren Jesus.
Citera
2023-03-30, 11:44
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Verkligen ingen bra analogi. Självklart är vi summan av våra erfarenheter och programmeras ständigt genom interaktion med omvärlden.
Men att utesluta vissa mekanismer som är hard wired kräver sin förklaring, mer än ett trött tabula rasa-argument. Vad pekar på att de flesta människor inte skulle vara utrustade med empati till exempel?
Och hur lär man sig att känna något om du nu menar att empati är något man lär sig känna och som läggs till ditt oskrivna blad.
Jag tar empati här som exempel för att det är kopplat till ämnet insikt om rätt och fel.
Äpplen och päron. Visst kan vi ha nedärvda egenskaper och förmågor som är programmerade i vårt DNA. Det är inte det jag pratar om. Vad jag menar är att ett nyfött barn inte har någon insikt i vad som är rätt och fel utifrån guds bud eller samhälleliga moralregler. Detta är något som lärs in av föräldrar och/eller samhälle. Förmåga att känna empati är något helt annat. Påstår du att gud planterar empati i nyfödda?
Citera
2023-03-30, 12:41
Medlem
Ballooonies avatar
Just a closer walk with Thee
Grant it, Jesus, is my plea
Daily walking close to Thee
Let it be, dear Lord, let it be.
Citera
2023-03-30, 13:16
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Skärp dig nu, Gud är vår Herre och skapare, han gör som han anser rättfärdigt.

Att kalla Abraham att offra sin egen son, fast det enligt dig skulle vara en synd, är inte rättfärdigt och kommer alltså INTE från en rättfärdig Gud, utan från en människa (dig) som inte förstår Gudomligheten.

Du har inte lagt fram ett enda bibelord som stödjer dig i tolkningen att mördande genom människooffer skulle vara ok.

Kristendomen byggde en lära om att Abraham som inte offrade Isak förebådade att jesus skulle "offras" på ett kors, trots att bibeln förbjuder mord.

Kristendomen tror inte bokstavligen på vad som står i gamla testamentet.

Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Svar: Gud hade förbjudit mord, det förstår vi indirekt från berättelsen om Kains mord på Abel (1 Mos 4) och uttryckligen står det i Noaförbundet där förbudet att mörda repeteras:

Och för ert eget blod skall jag kräva vedergällning. Jag skall utkräva den av varje djur, och av varje människa skall jag kräva vedergällning, om hon dödar en annan människa. Den som utgjuter människoblod, hans blod skall utgjutas av människor, ty Gud gjorde människan till sin avbild. 1 Mosebok 9:5-6

Abraham visste att Gud inte skulle kräva att han skulle bryta mot Guds bud och mörda, tvärt om var Abraham noga med att följa alla Guds bud:

Detta skall ske därför att Abraham lydde mig och rättade sig efter vad jag befallt, mina bud och stadgar och lagar.« 1 Mosebok 26:5

Det fantastiska med berättelsen med Abrahams test om han skulle offra Isak sin son (som hednafolken gjorde) det var att Abraham istället valde att följa Guds "bud, och stadgar och lagar".

Abraham klarade prövningen och syndadade inte, han bröt inte mot förbudet att mörda.

Att utsättas för prövningar är en del av livet, för Abraham, Adam och Eva, Job etc och Gud godkänner det, läs de första kapitlen i Jobs bok.

Gud prövar människan på jorden, det är en integrerad del av att leva.
Det finns många bibelställen säger det.

Människans uppgift när vi går genom prövning är att inte bryta mot Guds bud, att inte synda.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-03-30 kl. 13:21.
Citera
2023-03-30, 13:21
Medlem
Den största synden är att kasta bort sitt liv. Jag är skyldig.
Citera
2023-03-30, 13:29
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Den största synden är att kasta bort sitt liv. Jag är skyldig.
Men du lever, tack.

Kanske ber du, ibland, tack.
Till den ende universums skapare, tack.

Du kanske aldrig mördat, tack.

Du kanske har slutat krångla till livet genom att ta det som inte är ditt (stöld), tack.

Du kanske faktiskt tar ansvar för din sexualitet, tack.

Rättfärdighet är enkelt.

Världen blir en bättre plats om fler håller de mest grundläggande buden utan att synda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in