2023-05-02, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Profetiorna kommer gå i uppfyllelse, på något sätt, men varken du eller jag eller någon kan spekulera ihop exakt hur.
Det gäller även de från Jeramia och Jesaja du lyfte fram.

Jag har i denna trad lyft fram flera som faktiskt har gått i uppfyllelse, eller just nu håller på att uppfyllas. Det mycket mindre spekulativt.

Herrens Tjänare Israels utveckling är vad som folken aldrig anat:
Min tjänare skall ha framgång, han skall bli upphöjd, mäktig och ärad. Många förfärades över honom, så vanställt var hans yttre, så föga mänskligt hans utseende. Men nu får han många folk att häpna, och kungar förstummas inför honom, ty de ser något de aldrig hört talas om, bevittnar något de aldrig anat.

Alla folk har totalt brutalt avfallit från Gud och gått sin egen väg, utom Israels folk.

Diasporan: Israels folk har oxå syndat (för 2-3000 år sedan) men inte avfallit under diasporan så deras långa diaspora är fantastiskt mycket bättre än vad något annat folk kan berömma sig av.

Idag återvänder Israels folk från folken till sitt land, som profetiorna sagt..

Herrens tjänare Israel är, och kommer ännu mer bli, ett ljus för folken, ett heligt prästerskap för folken:

Men inget vapen som smids mot dig skall ha framgång, alla som för talan mot dig skall du få fällda. Detta är Herrens tjänares lott, jag ger dem segern, säger Herren.
Kom, alla ni som törstar, kom hit och få vatten, kom, även om ni inte har pengar! Förse er med säd, så att ni får äta! Kom och få säd utan pengar, vin och mjölk utan att betala! Varför lägger ni pengar på det som inte är bröd, er lön på sådant som inte mättar? Lyssna till mig, så får ni äta gott och njuta av feta rätter. Kom till mig och hör noga på, lyssna, så får ni liv. Jag sluter ett evigt förbund med er, den nåd jag visat David skall bestå. Honom gjorde jag till ett vittne för folken, till furste och härskare över dem. Du skall kalla på folkslag du inte känner, folkslag som inte känner dig skyndar till för Herrens, din Guds, skull, Israels Helige, som skänkt dig härlighet
Jesaja 54:17-55:5

Man måste se till helheten och de budskap som förmedlas gång på gång i Bibeln.

Jag behöver inte leta bibelord som stärker att Israel är Guds eviga egendomsfolk, eller att det är viktigt att följa Guds bud.
Det står överallt i bibeln/gt.

Det du har lyft fram i den här tråden är ju att "bara du lyder Guds bud" så blir du räddad. Och jaa, om människan kunde lyda Gud i alla dagar hela livet så skulle dom vara räddade. Men eftersom vi inte klarar det så måste Herren själv ställa allt i ordning.

Så jag hävdar att bibeln lär ut något helt annat än det du påstår om Israel, nämligen att trots alla goda förutsättningar som Herren gett sitt folk, fortsätter dom att synda.

Det är vad vi diskuterar. Du verkar nu vilja dra detta på sidospår?

Vad denna sista tid, ändens tid, innebär kan du själv läsa i profetiorna som du nu verkar erkänna att dom finns där. Det gäller bara att läsa och ta in ALLA ord och verser, inte bara dom som passar ens egen agenda.

Synden är för oss människor omöjlig att själva komma ifrån, ja vi kan bättra oss, bli nästan perfekta. Men bara nästan, aldrig 100% rättfärdiga vilket är ett krav för att komma in i Guds rike.
Citera
2023-05-02, 19:55
Medlem
Citat:
Bokstavstrogen tolkning av vilka Jesaja kallar för Herrens tjänare:

Jesaja 44:1 Men hör nu, du min tjänare Jakob, du Israel som jag har utvalt.

Jesaja 44:2 Så säger HERREN, han som skapade dig, han som formade dig redan i moderlivet och som hjälper dig: Frukta inte, du min tjänare Jakob, du Jesurun som jag har utvalt.

Jesaja 44:21 Tänk på detta, du Jakob, du Israel, ty du är min tjänare. Jag har format dig, du är min tjänare. Israel, du blir inte bortglömd av mig.

Jesaja 45:4 För min tjänare Jakobs skull, för Israels skull, min utvalde, kallade jag dig vid namn. Jag gav dig ett ärenamn, fastän du inte kände mig.

Jesaja 48:20 Drag ut från Babel, fly från kaldeerna! Förkunna detta med fröjderop, låt det bli känt, för ut det till jordens ände, säg: ”HERREN har återlöst sin tjänare Jakob.

Jesaja 49:3 Han sade till mig: ”Du är min tjänare, Israel, genom dig vill jag förhärliga mig.”

Bokstavligt: Därför handlar Jesaja 54:17-55:7 om Israels folk och andra folk (bokstavstrogen tolkning), inte om Jesus och olika folk (kristen symbolisk tolkning):

Jesus var inte och är inte kristen. Jesus ÄR Kristus. Kristna följer Kristus. Därför kallas dom kristna. Kristus är grekiska och betyder den utvalde. Den utvalde som också kallas Messias av Israel.

Jesus var Jude, i rakt nedstigande led från Abraham. Hans tillkomst var profeterad redan i 1 Mosebok kap 3.

15 Och jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan, och mellan din säd och hennes säd. Denna skall söndertrampa ditt huvud, och du skall stinga den i hälen.»

Gissa vilken säd det var? Fundera också gärna över hur Gud menar att kvinnan har nån säd?

Citat:
Det där strider mot vad Bibeln säger! Det är inte sant!

Det är faktiskt enkel att låta bli att stjäla, mörda eller ens att låta bli att begå äktenskapsbrott, alla klarar det om de vill.

Någon gång gör alla fel, men då vändar man sig till Gud som är fullt kompetent att förlåta, inte till en död människas ande som de spikade upp på ett kors:

du som hör bön.
Till dig kommer alla människor
4för att bekänna sina synder.
När vår skuld blir oss för tung
förlåter du oss.

5Lycklig den utvalde
som får komma dig nära
och vara på dina förgårdar.
Vi mättas av det goda i ditt hus,
av det heliga i ditt tempel.
6Förunderligt svarar du oss och ger seger,
Gud, du som räddar oss,
du tillflykt för hela jorden
och de fjärran haven,
7du som reste bergen med din styrka,
rustad med kraft,
8du som stillade havets brus,
vågornas brus och folkens larm!
Psaltaren 65:3-8

Gud kan förlåta, men du kan aldrig i egen kraft ändra dig till fullo och bli så rättfärdig att du förtjänar att möta Gud i hans rike.
Citera
2023-05-04, 13:05
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Det du har lyft fram i den här tråden är ju att "bara du lyder Guds bud" så blir du räddad. Och jaa, om människan kunde lyda Gud i alla dagar hela livet så skulle dom vara räddade. Men eftersom vi inte klarar det så måste Herren själv ställa allt i ordning.

Så jag hävdar att bibeln lär ut något helt annat än det du påstår om Israel, nämligen att trots alla goda förutsättningar som Herren gett sitt folk, fortsätter dom att synda.
Ditt argument att alla människor syndar ibland och därför fungerar det inte att leva efter Guds bud, det förutsätter att Gud inte är kompetent och kapabel att förlåta.
De kristnas människogud misslyckas förlåta synd utan ett människooffer på ett kors.

Gamla testamentets Gud är fullständigt kompetent att förlåta. Därför faller de kristna argumentet:

Psalm 103
Av David.
Lova Herren, min själ, hela mitt jag vill prisa hans heliga namn!
Lova Herren, min själ, minns allt det goda han gör: han förlåter alla mina synder och botar alla mina sjukdomar, han räddar mig från graven och kröner mig med nåd och barmhärtighet, han fyller mitt liv med allt gott, och jag blir ung på nytt som en örn. Herren handlar rättfärdigt och ger de förtryckta deras rätt. Mose fick lära känna hans gärningar, Israels folk hans verk. Barmhärtig och nådig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. Han går inte ständigt till rätta med oss, hans vrede varar inte för evigt. Han handlar inte mot oss som vi förtjänat, han ger oss inte våra synders lön. Ty så hög som himlen välver sig över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster, så långt från oss förvisar han vår synd. Som en far visar ömhet mot barnen, så visar Herren ömhet mot dem som fruktar honom. Ty han vet hur vi är skapade, han minns att vi är mull.

Citat:
Gud kan förlåta, men du kan aldrig i egen kraft ändra dig till fullo och bli så rättfärdig att du förtjänar att möta Gud i hans rike.
Egen kraft? Tror du att du inte har kraft, då kommer du inte försöka.

Men du har kraften, enligt bibeln.
Det står ju att människan kan trampa på ormens huvud, vi kan låta bli att synda och det står att även om synden ligger för dörren så ska du råda över den.

Du kan i egen kraft låta bli att mörda, stjäla och begå äktenskapsbrott. Du kan bestämma dig för att be till Gud skaparen, till Vår Fader, och inte till någon människogud.

Du har fri vilja, det tror till och med kristendomen.

Du kan låta bli att synda och gör du det ändå så kan Gud förlåta (om du uppriktigt ångrar och vänder om), så säger Gamla Testamentet.

Är det svårt att inte stjäla eller vara trogen, öva på det en dag i taget:

Att öva rättfärdighet och rätt, det är mer värt för HERREN än offer.
Ordspråksboken 21:3
Svenska (1917)

Kan man bli rättfärdig genom att av egen fri vilja välja att leva efter Guds bud? JA!
Han håller mina bud och följer mina stadgar och lever efter dem. En sådan man är rättfärdig. Han skall leva, säger Herren Gud. Hesekiel 18:9
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-05-04 kl. 13:40.
Citera
2023-05-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ditt argument att alla människor syndar ibland och därför fungerar det inte att leva efter Guds bud, det förutsätter att Gud inte är kompetent och kapabel att förlåta.
De kristnas människogud misslyckas förlåta synd utan ett människooffer på ett kors.

Gamla testamentets Gud är fullständigt kompetent att förlåta. Därför faller de kristna argumentet:

Psalm 103
Av David.
Lova Herren, min själ, hela mitt jag vill prisa hans heliga namn!
Lova Herren, min själ, minns allt det goda han gör: han förlåter alla mina synder och botar alla mina sjukdomar, han räddar mig från graven och kröner mig med nåd och barmhärtighet, han fyller mitt liv med allt gott, och jag blir ung på nytt som en örn. Herren handlar rättfärdigt och ger de förtryckta deras rätt. Mose fick lära känna hans gärningar, Israels folk hans verk. Barmhärtig och nådig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. Han går inte ständigt till rätta med oss, hans vrede varar inte för evigt. Han handlar inte mot oss som vi förtjänat, han ger oss inte våra synders lön. Ty så hög som himlen välver sig över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster, så långt från oss förvisar han vår synd. Som en far visar ömhet mot barnen, så visar Herren ömhet mot dem som fruktar honom. Ty han vet hur vi är skapade, han minns att vi är mull.

Nej, kristna tror att Gud förlåter men att någon måste betala skulden för alla synder. Eftersom INGEN människa klarar av sluta synda måste Gud själv gå in och i vårat ställe ta på sig den skulden och betala den. Då först blir vi rättfärdiga, tack vare Herren och inte oss själva, blir vi räddade.

Därför är vi fria. Du har bundit dig själv till evig plåga pga synden du tro du kan sluta med.

Att herren förlåter när människor ändå fortsätter synda var inte lösningen på problemet. Människor fortsatte synda, i synnerhet Israel, om och om och om igen, och trots ett heligt förbund med Herren kunde dom ändå inte låta bli att synda.

Tror du att du är bättre än dom?

Citat:
Egen kraft? Tror du att du inte har kraft, då kommer du inte försöka.

Men du har kraften, enligt bibeln.
Det står ju att människan kan trampa på ormens huvud, vi kan låta bli att synda och det står att även om synden ligger för dörren så ska du råda över den.

Du kan i egen kraft låta bli att mörda, stjäla och begå äktenskapsbrott. Du kan bestämma dig för att be till Gud skaparen, till Vår Fader, och inte till någon människogud.

Du har fri vilja, det tror till och med kristendomen.

Du kan låta bli att synda och gör du det ändå så kan Gud förlåta (om du uppriktigt ångrar och vänder om), så säger Gamla Testamentet.

Är det svårt att inte stjäla eller vara trogen, öva på det en dag i taget:

Att öva rättfärdighet och rätt, det är mer värt för HERREN än offer.
Ordspråksboken 21:3
Svenska (1917)

Kan man bli rättfärdig genom att av egen fri vilja välja att leva efter Guds bud? JA!
Han håller mina bud och följer mina stadgar och lever efter dem. En sådan man är rättfärdig. Han skall leva, säger Herren Gud. Hesekiel 18:9

För att komma in i Guds rike måste du vara HELT REN från synd, rättfärdig så som Gud. Det klarar du aldrig själv. Aldrig.

Det tror jag du fattar själv.
Citera
2023-05-04, 21:56
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Nej, kristna tror att Gud förlåter men att någon måste betala skulden för alla synder. Eftersom INGEN människa klarar av sluta synda måste Gud själv gå in och i vårat ställe ta på sig den skulden och betala den. Då först blir vi rättfärdiga, tack vare Herren och inte oss själva, blir vi räddade.

Därför är vi fria. Du har bundit dig själv till evig plåga pga synden du tro du kan sluta med.

Att herren förlåter när människor ändå fortsätter synda var inte lösningen på problemet. Människor fortsatte synda, i synnerhet Israel, om och om och om igen, och trots ett heligt förbund med Herren kunde dom ändå inte låta bli att synda.

För att komma in i Guds rike måste du vara HELT REN från synd, rättfärdig så som Gud. Det klarar du aldrig själv. Aldrig.

Det tror jag du fattar själv.
Det fick mig att tänka på vatten som avdunstar, stiger upp och bildar moln.
Det är ett sånt element.
Det är rent det som avdunstar.

Så vi kan vara med Jesus när som helst i anden. Avdunstade

Vi som kallar oss Guds barn.
Dunsta va, pysen. Ok!

Kan man missbruka det "framgångsrikt" vad framgång nu skulle vara.

Nej det kan man inte. Man kan inte missbruka och vara i Anden.

Då är du med nån annan.
Citera
2023-05-05, 02:14
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Bra att du skriver att kristna tror så, för det är inte Gamla testamentets undervisning om vem som är rättfärdig.

Den rättfärdige skall skörda frukten av sin egen rättfärdighet, den gudlöse frukten av sin egen gudlöshet.
Herrens rättfärdighet
Om den gudlöse upphör med sina synder och håller alla mina bud och handlar rätt och rättfärdigt skall han leva. Han skall inte dö.
Hesekiel 18:20-21

Gud vet att människor inte är perfekta, men Gud älskar människor som försöker göra gott:
Lova Herren, min själ, minns allt det goda han gör: han förlåter alla mina synder och botar alla mina sjukdomar, han räddar mig från graven och kröner mig med nåd och barmhärtighet, han fyller mitt liv med allt gott, och jag blir ung på nytt som en örn. Herren handlar rättfärdigt och ger de förtryckta deras rätt. Psaltaren 103:2-14

Citat:

Din fråga insinuerar att jag skulle vara självgod, men den säger mer om dig som frågar än om mig..

För 3000 år sedan bodde det avgudadyrkare i Israel, alla var inte intresserade av att sluta med sin synd. Varför ska jag jämföras med dem?
Den som vill hålla Guds enkla bud har lätt att göra det.

Vet du vad synd är så vet du att den är enkel att undvika?
Att misslyckas att vara snäll är inte synd, för synd är bara att bryta mot Guds bud. Ibland kan sanningssägande t o m vara en god handling.

Till och med att tvångsmässigt missbruka alkohol, som gör dig sämre rustad att agera klokt, är inte i sig synd. Synd blir det när du bryter mot något av Guds bud.

Inte begå äktenskapsbrott är enkelt, om man vill respektera medmänniskors relationer.

Inte stjäla är enkelt om du vill leva i Guds välsignelse och i kärlek respektera medmänniskor.

Inte mörda är enkelt, något som de flesta idag aldrig ens överväger.

Ingen avgudadyrkan är enkelt om du tänker att du älskar Gud och inte vill såra Gud med otrohet med andra "gudar".

Ändå är människor ofta känslomässigt impulsstyrda när känslor faller på: Om du handlar rätt vågar du ju lyfta blicken, men om du inte handlar rätt ligger synden vid dörren. Dig skall den åtrå, men du skall råda över den. 1 Mosebok 4:7

Du vågar lyfta blicken och gå rakryggad när du har gott samvete! Det känns bra att inte synda, och andra blir glada när jag inte syndar mot dem.

Citat:

Det är därför både jag måste göra vad jag kan för att i kärlek leva enligt buden och Gud oxå bistår med sin underbara nåd, det är det som gör det möjligt att få bli rättfärdig och få en plats i evigheten:

Barmhärtig och nådig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. Han går inte ständigt till rätta med oss, hans vrede varar inte för evigt. Han handlar inte mot oss som vi förtjänat, han ger oss inte våra synders lön. Ty så hög som himlen välver sig över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster, så långt från oss förvisar han vår synd. Som en far visar ömhet mot barnen, så visar Herren ömhet mot dem som fruktar honom. Ty han vet hur vi är skapade, han minns att vi är mull. Psaltaren 103:2-14

Människor kan (oftast) göra gott och Gud kan förlåta när vi vänder om från synd där vi gjorde ont.
Citera
2023-05-05, 02:19
Medlem
Hbtq är riktiga syndare! Djävulens lakejer som gör medicinska experiment på barn och vill bli applåderade för det hela.

Politisk korrekta även så. De dyrkar sig själva och högmodet leder aldrig till något eget fall, däremot ett FÖRFALL av allt runt omkring mestadels på språkets urvattning eftersom lögnerna haglar friskt.
Dessutom säljer de ut sina bröder och systrar till utländska monster.

Mobbare är de riktiga syndarna och särskilt de som inte aktivt deltar, men inte heller stoppar det hela.
Dom vet vad som är rätt, men väljer att stå tysta.

Sammanslaget och med många uteblivna icke nämnda så är det extremt enkelt att hitta "de riktiga" syndarna idag.

Enklaste sättet att hitta dom är att leta efter de som lyfter sig själva mest.
Citera
2023-05-05, 07:28
Medlem
Citat:
Bra att du skriver att kristna tror så, för det är inte Gamla testamentets undervisning om vem som är rättfärdig.

Jodå, det finns där med särskilt stor tydlighet men du läser med förbundna ögon så du ser inte.

Jesaja 53

4 Men det var våra sjukdomar han bar,
våra smärtor tog han på sig,
medan vi såg honom som hemsökt,
slagen av Gud och pinad.[b]
5 Han blev genomborrad för våra brott,
slagen för våra synder.
Straffet blev lagt på honom
för att vi skulle få frid,
och genom hans sår är vi helade.

6 Vi gick alla vilse som får,
var och en gick sin egen väg.
Men all vår skuld
lade Herren på honom.

7 Han blev misshandlad,
men han ödmjukade sig
och öppnade inte sin mun.
Som ett lamm som förs bort
för att slaktas,
som ett får som är tyst
inför dem som klipper det,
så öppnade han inte sin mun.[c]

8 Genom våld och dom
blev han borttagen.
Vem i hans släkte betänker
att när[d] han rycktes bort
från de levandes land,
blev han plågad på grund av
mitt folks brott?

Så Han blev GENOMBORRAD för våra brott, slagen för våra synder, genom HANS sår blir vi helade och ALL skuld lades på Honom, Han blev plågad pga av sitt folks brott.

Vilket folk är det? Vilka synder och brott tog Han på sig? Vilken skuld lades på honom?

Varför behöver skulden och synderna läggas på "någon annan" om DU själv kan avstå från dom så lätt?

Citat:
Människor kan (oftast) göra gott och Gud kan förlåta när vi vänder om från synd där vi gjorde ont.

Du behöver be Herren ta bort bindeln för dina ögon så att du kan börja se.
Citera
2023-05-05, 07:30
Medlem
Ballooonies avatar
Jesaja 54:7-10

7 Ett kort ögonblick övergav jag dig, men i stor barmhärtighet vill jag nu samla dig.
8 När min vrede vällde fram dolde jag ett ögonblick mitt ansikte för dig, men nu vill jag med evig nåd förbarma mig över dig, säger Herren din återlösare.
9 Jag ska göra som vid Noas flod.
Liksom jag gav min ed att Noas flod inte mer skulle drabba jorden,
så ger jag nu min ed att inte mer vredgas på dig eller bestraffa dig.
10 Även om bergen viker bort
och höjderna vacklar, så ska min nåd inte vika från dig eller mitt fridsförbund vackla, säger Herren din förbarmare.

(Fredsförbundet i Kristus)? min anm. Håll Jesus.. Låt oss hålla Jesus.
Inte vara ego. Tänk större.
Citera
2023-05-07, 03:15
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jodå, det finns där med särskilt stor tydlighet men du läser med förbundna ögon så du ser inte.

Jesaja 53

4 Men det var våra sjukdomar han bar,
våra smärtor tog han på sig,
medan vi såg honom som hemsökt,
slagen av Gud och pinad.[b]
5 Han blev genomborrad för våra brott,
slagen för våra synder.
Straffet blev lagt på honom
för att vi skulle få frid,
och genom hans sår är vi helade.

6 Vi gick alla vilse som får,
var och en gick sin egen väg.
Men all vår skuld
lade Herren på honom.

7 Han blev misshandlad,
men han ödmjukade sig
och öppnade inte sin mun.
Som ett lamm som förs bort
för att slaktas,
som ett får som är tyst
inför dem som klipper det,
så öppnade han inte sin mun.[c]

8 Genom våld och dom
blev han borttagen.
Vem i hans släkte betänker
att när[d] han rycktes bort
från de levandes land,
blev han plågad på grund av
mitt folks brott?

Så Han blev GENOMBORRAD för våra brott, slagen för våra synder, genom HANS sår blir vi helade och ALL skuld lades på Honom, Han blev plågad pga av sitt folks brott.

Vilket folk är det? Vilka synder och brott tog Han på sig? Vilken skuld lades på honom?

Svaret på dina frågor om vilket folk det handlar om ger sig enkelt om du läser de sista verserna i Jesaja 52, där stycket börjar. Kapitelindelningen gjordes felaktigt på 1500-talet.
Läs stycket om Herrens lidande tjänare från början från
Jesaja 52:13.
Svaret är att det är Folkens kungar som talar om hur Herrens Tjänare Israel har fått lida för folkens synder, att folken felaktigt trodde att Gud straffade Israel:

13Min tjänare skall ha framgång,
han skall bli upphöjd, mäktig och ärad.
14Många förfärades över honom,
så vanställt var hans yttre,
så föga mänskligt hans utseende.
15Men nu får han många folk att häpna,
och kungar förstummas inför honom,
ty de ser något de aldrig hört talas om,
bevittnar något de aldrig anat.
53 1Vem av oss trodde på det vi hörde,
för vem var Herrens makt uppenbar?

2Som en späd planta växte han upp inför oss,
som ett rotskott ur torr mark.
Han hade inget ståtligt yttre
som drog våra blickar till sig,
inget utseende som tilltalade oss.
3Han var föraktad och övergiven av alla,

en plågad man, van vid sjukdom,
en som man vänder sig bort ifrån.
Han var föraktad, utan värde i våra ögon.
4Men det var våra sjukdomar han bar,
våra plågor han led,
när vi trodde att han blev straffad,
slagen av Gud, förnedrad.

Jesaja 52:13-53:4

Judar har man ritat fula nidbilder av, folken har tyckt judar är fula (inte Jesus).

Judarna har folken alltid trott varit slagna och förnedrade av Gud, inte Jesus.

Judarna har burit våra synder, folkens synder, som syndabockar när de mördats i pogromer.

Jesaja kallar Israels folk för Herrens Tjänare sex gånger innan Jesaja 53, så vi vet redan vem det handlar om.

Folkens kungar inser i slutet av kap 52 att de haft fel om Herrens lidande tjänare Israel.

Alla folk på jorden ska i framtiden vara välsignade genom Israels folk (löfte Gud gav till Abraham) och de ska vara ett vara ett heligt folk som är som präster för oss i de andra folken (jo så säger bibeln).
Då kommer frälsningen och helandet till alla folk i världen, då uppfylls Jesaja ord om att vi (folkens kungar och hednafolken) blir helade genom Israels lidande (i diasporan.

Genomborrad: Kristna fundamentalist biblar översätter med ordet genomborrad i Jes 53:5, trots att det inte står genomborrad i grundtexterna.
Genomborrad är en felaktig lögnaktig översättning.
Inga seriösa akademiskt skolade översättare använder ordet genomborrad, det står ju inte alls i grundtexten.
Kristna är inte alltid så noga med sanningen.

Inte genomborrad: B2000 är en språkvetenskaplig översättning som de ljugande kristna fundamentalisterna ogillar, men den ligger närmare grundtexten och Judiska översättningar:

5Han blev pinad för våra brott,
sargad för våra synder,
han tuktades för att vi skulle helas,
hans sår gav oss bot.
Jes 53:5

Kristna vill så gärna att Jesaja 53 ska handla om Jesus att de ibland lägger till ordet "genomborra" för det ska passa bättre på deras människogud.
Men det står inte så i grundtexten.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-05-07 kl. 03:27.
Citera
2023-05-07, 09:32
Medlem
Ballooonies avatar
Kan kvinnor synda som män?
Varför känns det som att män syndar hårdare när de gör det.

Av kvinnor kan man på nåt sätt förvänta sig det. Det blir mer naturligt..
Då de är moder jord på nåt sätt.

Varför känner jag så? Har läst nåt om det tidigare.

Är kvinnor inte lika myndiga?
Varför? Behöver det vara nån skillnad? Har det bara blivit så av naturen? Varför tar kvinnan så lätt den positionen?
Nu generaliserar jag. Bör man inte göra det?
Kvinnan har hamnat i det tillståndet för hon är en hona och mannen en hane.
För det finns ju nåt manligt och kvinnligt.

Samtidigt vad är synd iom det här.
Inget ont om kvinnor eller män. Inget negativt.

Jag tycker kvinnor är överlägsna. Vi män är som slavar. Jag beundrar kvinnor. De är mer som katter medans män är som svaga hundar.
En kvinna är så självklar.
För mig har ingenting varit självklart.

Ni förstår.
Kvinnor har ju sina problem det vet jag. Vi kan nog vara lika bra "spelare" eller levare. Det är bara jag..

Vi är lika fina och värdefulla. Vi är 1!
Man kan även prata om män
Senast redigerad av Ballooonie 2023-05-07 kl. 09:53.
Citera
2023-05-07, 10:00
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Svaret på dina frågor om vilket folk det handlar om ger sig enkelt om du läser de sista verserna i Jesaja 52, där stycket börjar. Kapitelindelningen gjordes felaktigt på 1500-talet.
Läs stycket om Herrens lidande tjänare från början från
Jesaja 52:13.
Svaret är att det är Folkens kungar som talar om hur Herrens Tjänare Israel har fått lida för folkens synder, att folken felaktigt trodde att Gud straffade Israel:

13Min tjänare skall ha framgång,
han skall bli upphöjd, mäktig och ärad.
14Många förfärades över honom,
så vanställt var hans yttre,
så föga mänskligt hans utseende.
15Men nu får han många folk att häpna,
och kungar förstummas inför honom,
ty de ser något de aldrig hört talas om,
bevittnar något de aldrig anat.
53 1Vem av oss trodde på det vi hörde,
för vem var Herrens makt uppenbar?

2Som en späd planta växte han upp inför oss,
som ett rotskott ur torr mark.
Han hade inget ståtligt yttre
som drog våra blickar till sig,
inget utseende som tilltalade oss.
3Han var föraktad och övergiven av alla,

en plågad man, van vid sjukdom,
en som man vänder sig bort ifrån.
Han var föraktad, utan värde i våra ögon.
4Men det var våra sjukdomar han bar,
våra plågor han led,
när vi trodde att han blev straffad,
slagen av Gud, förnedrad.

Jesaja 52:13-53:4

Judar har man ritat fula nidbilder av, folken har tyckt judar är fula (inte Jesus).

Judarna har folken alltid trott varit slagna och förnedrade av Gud, inte Jesus.

Judarna har burit våra synder, folkens synder, som syndabockar när de mördats i pogromer.

Jesaja kallar Israels folk för Herrens Tjänare sex gånger innan Jesaja 53, så vi vet redan vem det handlar om.

Folkens kungar inser i slutet av kap 52 att de haft fel om Herrens lidande tjänare Israel.

Alla folk på jorden ska i framtiden vara välsignade genom Israels folk (löfte Gud gav till Abraham) och de ska vara ett vara ett heligt folk som är som präster för oss i de andra folken (jo så säger bibeln).
Då kommer frälsningen och helandet till alla folk i världen, då uppfylls Jesaja ord om att vi (folkens kungar och hednafolken) blir helade genom Israels lidande (i diasporan.

Genomborrad: Kristna fundamentalist biblar översätter med ordet genomborrad i Jes 53:5, trots att det inte står genomborrad i grundtexterna.
Genomborrad är en felaktig lögnaktig översättning.
Inga seriösa akademiskt skolade översättare använder ordet genomborrad, det står ju inte alls i grundtexten.
Kristna är inte alltid så noga med sanningen.

Inte genomborrad: B2000 är en språkvetenskaplig översättning som de ljugande kristna fundamentalisterna ogillar, men den ligger närmare grundtexten och Judiska översättningar:

5Han blev pinad för våra brott,
sargad för våra synder,
han tuktades för att vi skulle helas,
hans sår gav oss bot.
Jes 53:5

Kristna vill så gärna att Jesaja 53 ska handla om Jesus att de ibland lägger till ordet "genomborra" för det ska passa bättre på deras människogud.
Men det står inte så i grundtexten.
Bra att du skriver det här.det är nya vinklar för mig..
Men vad är problemet med mig som människa nu om jag kan vara som ett barn i Kristus Jesus nu.

Det är fullbordat. Vad borde jag veta och varför?

Jag vill vara på Jesus sida. Vad är problemet? Vad kan det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in