Vilka fantasifoster du målar upp! Det där står ju inte alls i Gamla eviga Testamentet!
Det blir inte sant för att det upprepas in absurdum.
Kristna är inte så noga i att tron ska stämma med gamla testamentets texter.
Jesaja är berättar många gånger vem Herrens tjänare är, om man läser hela Jesaja:
Men hör nu, du min tjänare Jakob, du Israel som jag har utvalt.Jes 44:1
Så säger HERREN, han som skapade dig, han som formade dig redan i moderlivet och som hjälper dig: Frukta inte, du min tjänare Jakob, du Jesurun som jag har utvalt.Jes 44:2
Tänk på detta, du Jakob, du Israel, ty du är min tjänare. Jag har format dig, du är min tjänare. Israel, du blir inte bortglömd av mig.Jes 44:21
För min tjänare Jakobs skull, för Israels skull, min utvalde, kallade jag dig vid namn. Jag gav dig ett ärenamn, fastän du inte kände mig.Jes 45:4
Drag ut från Babel, fly från kaldeerna! Förkunna detta med fröjderop, låt det bli känt, för ut det till jordens ände, säg: ”HERREN har återlöst sin tjänare Jakob.Jes 48:20
Han sade till mig: ”Du är min tjänare, Israel, genom dig vill jag förhärliga mig.” Jes 49:3
Israels folk är Herrens lidande tjänare i Jesaja 53!
Jesaja berättade vem han kallar för Herrens tjänare, gång på gång, men kristna vill inte tro det.
--------------------------------------------
Kristna rycker ofta ut Jesaja 53 ur sitt sammanhang utan att läsa verserna innan i slutat av kap 52, där det står att Israels tjänare vänder tillbaka vänder tillbaka till Israel, så som nu sker.
Kapitelindelningen är bara 500 år
https://old.bibeln.se/las/uppslagsdel/k/kapitel_och_versindelning
Jesaja skrevs mer än 1000 år innan kapitelindelningen, så det är viktigt att titta på handlingen både före och efter Jesaja 53.
Korta versionen
1) Slutet av Jesaja 52 handlar om Israel som vänder åter till landet Israel.
2) Jesaja 53 handlar om hur Herrens lidande tjänare, som Jesaja identifierat som Israel, fick lida, bli förödmjukad och dödad i diasporan för hednafolken synder mot Judarna.
3) Början av Jesaja 54 handlar om hur Israel slår ner tältpluggarna i sitt land efter diasporan och Israel liknas vid en f d frånskild änka som återfått sin man, Gud, efter att ha lidit i diasporan.
-------------------
Det är Folkens Kungar som talar genom slutet av kapitel 52 och Jesaja 53:
Jes 52:15:
"Men nu får han många folk att häpna,
och*kungar förstummas*inför honom,
ty*de ser något de aldrig hört talas om,
bevittnar något de aldrig anat.
Jes 53:1Vem av oss trodde på det vi hörde,
för vem var Herrens makt uppenbar?
Jo, folkens kungar och de flesta av andra folk än Israel har aldrig ens funderat över att Israel kan ha rätt religion.
Från Jesaja 53:
Han hade varken skönhet eller majestät. När vi såg honom var hans utseende inte tilldragande.
När folkens kungar såg Judarna såg folken ned på dem, förföjde judarna och ritade fula antisemitiska nidbilder med fula stora näsor. Judarna ansågs fula (inte jesus)
Från Jesaja 53:
Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, lik en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet.
De senaste 1000 åren har Herrens lidande tjänare, Jakobs folk, Judarna gång på gång mördats i pogromer.
Från Jesaja 53:
Men det var*våra*sjukdomar han bar,*våra*smärtor tog han på sig, medan*vi*höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad.
Folkens kungar i Jesaja 52:15 är de som talar fortfarande, att Herrens lidande tjänare Israel till och med bär deras sjukdomar! Helt klart har Judarna fått ta på sig smärtor när andra folk förföljt dem. Judarna har blivit slagna och pinade.
Och fortfarande tror kristna, folkens kungar, att Israel fortfarande är hemsökt och pinat av Gud. Men diasporan är över nu.
Från Jesaja 53:
Han var genomborrad för*våra*överträdelsers skull, slagen för*våra*missgärningars skull.
Genomborrad står det i kristna fundamentalisters biblar för att det ska stämma med Jesus korsfästelse, men Bibel 2000 och andra mer språkvetenskapliga översättningar skriver istäället "sargad".
Judarna har verkligen blivit sargade för alla andra folks ondska mot dem, pogrom efter pogrom.
Från Jesaja 53:
han som bar de mångas synd
och trädde in i överträdarnas ställe.
Nej, så står det bara i kristna fundamentalist-biblar. En mer neutral översättning är Bibel 2000 där folkens kungar säger:
När hans elände är över skall han se ljuset
och bli mättad av insikt.
Min tjänare, den rättfärdige,
ger rättfärdighet åt många
och bär deras skuld.
12Jag skall ge honom hans andel bland de stora,
låta honom dela byte med de mäktiga,
för att han var beredd att dö
och blev räknad som syndare,
när han bar de mångas skuld
och bad för syndarna.
Jesaja 53:11-12
Israel har i mer än 1000 år fått bära folkens synder mot Israel, men Judendomen har alltid undervisat att de bud som gällt sedan begynnelsen i 1 Mos gäller hednafolken (ex apg 12) som ger rättfärdighet åt många.