2023-03-29, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Definierar du dig som kristen, jude eller muslim är det naturligtvis det din gud har förbjudit som är synd. För oss andra finns inga restriktioner om vi inte själva väljer att följa normer och regler.

Med andra ord är det bara troende som kan synda. Att anklaga andra för att vara syndare är en synd enligt er egen gud. Trots detta har troende knappt gjort annat i årtusenden.
Alla människor föds med insikten om rätt och fel. När du sen bryter mot detta som du vet är fel, vilket du garanterat gör, så har du syndat och domen faller om du inte vänder dig till den sanna Guden som befriar dig från förbannelsen.

Du vet detta själv i ditt hjärta, men du trotsar ändå, tror att du är din egen Gud. DET är dödssynden.
Citera
2023-03-29, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ja, bara Gud kan förlåta synder, Jesus står det inget om i Gamla testamentet.

Nej, det finns inga vettiga tydliga jesusprofetior i GT.
Kristna rycker verser ur sina sammanhang och kallar det för jesus-profetior.

Runt 2008 när jag lämnade kristendomen läste jag igenom runt 130 påstådda jesusprofetior i GT och gav till slut upp, för det var bara lösryckta verser eller lösa formuleringar tagna ur sitt sammanhang.

Kristna tolkar gt som symboler, bildligt som något som förebådade jesus, men deras tolkningar håller inte för en bokstavstrogen tolkning av gamla testamentet.

Synd är att bryta mot Guds bud, men är man inte Jude behöver man bara hålla de generella buden som funnits sedan första mosebok.

Man tolkar det så för att man tror på att Jesus är Herren och att det var han som bar bort världens synder genom sin jordiska kropps lidande och död.

Tar man det som Jesaja menade så är profetiorna meningslösa och falska eftersom Israel inte kan bära bort andras synder.

Profetiorna får bara mening och sanning om de tolkas som pekande mot den händelse som har en verklig betydelse för alla människor. Vilket är Kristus lidande och död.

GT håller inte för en bokstavstrogen tolkning för den kristne. Enligt mig håller varken GT eller NT för en bokstavstrogen tolkning.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-03-29 kl. 08:14.
Citera
2023-03-29, 08:14
Medlem
Citat:
Nu hittar du på lögn igen, för det står inte i Bibeln att Abraham och Isaks offer på Moria berg var samma plats som golgata utanför Jerusalem där Jesus lär ha dött.

Platsen där Jesus dog var inte godkänd som offerplats enligt 5 Mosebok 12.

Gamla testamentet godkänner inte människoffer eller offer av "gudasöner".

Enligt Bibeln: Abraham sa att Isak inte skulle offras utan att Gud skulle ordna ett annat offer och när de var framme på platsen fann de en bagge där att offra.

Men Herren säger ju att det är den plats han anvisar som är den plats där offer enligt Hans påbud ska ske, helt enkelt inte på platser där avgudadyrkare offrar. Han anger liksom ingen specifik plats i 5 Mosebok 12.

Vilken plats anvisade Herren Abraham att offra sin ende förstfödde son på? Så klart att den platsen är en godkänd offerplats för det slutliga offer han själv gör samt även den plats dit Herren kommer när han kommer tillbaks.

Om bibeln inte godkänner människooffer, hur kunde då Herren själv beordra Abraham att offra sin egen son av kött och blod?

Den exakta plats där Jesus korsfästes är det ingen människa som vet idag, det finns bara teorier, endast Herren vet. Men man kan dra vissa slutsatser, då Herren är en logisk och konsekvent Gud, och veta att denna heliga plats är förutsagd att spela en viktig roll i Herrens plan för männskligheten.

Citat:
Vilka fantasifoster du målar upp! Det där står ju inte alls i Gamla eviga Testamentet!
Det blir inte sant för att det upprepas in absurdum.

Kristna är inte så noga i att tron ska stämma med gamla testamentets texter.

Jesaja är berättar många gånger vem Herrens tjänare är, om man läser hela Jesaja:

Men hör nu, du min tjänare Jakob, du Israel som jag har utvalt.Jes 44:1

Så säger HERREN, han som skapade dig, han som formade dig redan i moderlivet och som hjälper dig: Frukta inte, du min tjänare Jakob, du Jesurun som jag har utvalt.Jes 44:2

Tänk på detta, du Jakob, du Israel, ty du är min tjänare. Jag har format dig, du är min tjänare. Israel, du blir inte bortglömd av mig.Jes 44:21

För min tjänare Jakobs skull, för Israels skull, min utvalde, kallade jag dig vid namn. Jag gav dig ett ärenamn, fastän du inte kände mig.Jes 45:4

Drag ut från Babel, fly från kaldeerna! Förkunna detta med fröjderop, låt det bli känt, för ut det till jordens ände, säg: ”HERREN har återlöst sin tjänare Jakob.Jes 48:20

Han sade till mig: ”Du är min tjänare, Israel, genom dig vill jag förhärliga mig.” Jes 49:3

Israels folk är Herrens lidande tjänare i Jesaja 53!

Jesaja berättade vem han kallar för Herrens tjänare, gång på gång, men kristna vill inte tro det.

--------------------------------------------
Kristna rycker ofta ut Jesaja 53 ur sitt sammanhang utan att läsa verserna innan i slutat av kap 52, där det står att Israels tjänare vänder tillbaka vänder tillbaka till Israel, så som nu sker.

Kapitelindelningen är bara 500 år https://old.bibeln.se/las/uppslagsdel/k/kapitel_och_versindelning

Jesaja skrevs mer än 1000 år innan kapitelindelningen, så det är viktigt att titta på handlingen både före och efter Jesaja 53.

Korta versionen
1) Slutet av Jesaja 52 handlar om Israel som vänder åter till landet Israel.
2) Jesaja 53 handlar om hur Herrens lidande tjänare, som Jesaja identifierat som Israel, fick lida, bli förödmjukad och dödad i diasporan för hednafolken synder mot Judarna.
3) Början av Jesaja 54 handlar om hur Israel slår ner tältpluggarna i sitt land efter diasporan och Israel liknas vid en f d frånskild änka som återfått sin man, Gud, efter att ha lidit i diasporan.

-------------------

Det är Folkens Kungar som talar genom slutet av kapitel 52 och Jesaja 53:

Jes 52:15:
"Men nu får han många folk att häpna,
och*kungar förstummas*inför honom,
ty*de ser något de aldrig hört talas om,
bevittnar något de aldrig anat.
Jes 53:1Vem av oss trodde på det vi hörde,
för vem var Herrens makt uppenbar?

Jo, folkens kungar och de flesta av andra folk än Israel har aldrig ens funderat över att Israel kan ha rätt religion.

Från Jesaja 53: Han hade varken skönhet eller majestät. När vi såg honom var hans utseende inte tilldragande.
När folkens kungar såg Judarna såg folken ned på dem, förföjde judarna och ritade fula antisemitiska nidbilder med fula stora näsor. Judarna ansågs fula (inte jesus)

Från Jesaja 53: Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, lik en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet.

De senaste 1000 åren har Herrens lidande tjänare, Jakobs folk, Judarna gång på gång mördats i pogromer.

Från Jesaja 53: Men det var*våra*sjukdomar han bar,*våra*smärtor tog han på sig, medan*vi*höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad.
Folkens kungar i Jesaja 52:15 är de som talar fortfarande, att Herrens lidande tjänare Israel till och med bär deras sjukdomar! Helt klart har Judarna fått ta på sig smärtor när andra folk förföljt dem. Judarna har blivit slagna och pinade.
Och fortfarande tror kristna, folkens kungar, att Israel fortfarande är hemsökt och pinat av Gud. Men diasporan är över nu.

Från Jesaja 53: Han var genomborrad för*våra*överträdelsers skull, slagen för*våra*missgärningars skull.
Genomborrad står det i kristna fundamentalisters biblar för att det ska stämma med Jesus korsfästelse, men Bibel 2000 och andra mer språkvetenskapliga översättningar skriver istäället "sargad".
Judarna har verkligen blivit sargade för alla andra folks ondska mot dem, pogrom efter pogrom.

Från Jesaja 53:han som bar de mångas synd
och trädde in i överträdarnas ställe.

Nej, så står det bara i kristna fundamentalist-biblar. En mer neutral översättning är Bibel 2000 där folkens kungar säger:

När hans elände är över skall han se ljuset
och bli mättad av insikt.
Min tjänare, den rättfärdige,
ger rättfärdighet åt många
och bär deras skuld.

12Jag skall ge honom hans andel bland de stora,
låta honom dela byte med de mäktiga,
för att han var beredd att dö
och blev räknad som syndare,
när han bar de mångas skuld
och bad för syndarna.
Jesaja 53:11-12

Israel har i mer än 1000 år fått bära folkens synder mot Israel, men Judendomen har alltid undervisat att de bud som gällt sedan begynnelsen i 1 Mos gäller hednafolken (ex apg 12) som ger rättfärdighet åt många.

Jesaja 53 ger väldigt specifika detaljer om Jesus offer och korsfästelse och borttagande av våra synder, jag fetade dom mest talande. Finns ingen historia med Israel, eller någon av GT:s helgon/profeter som du kan hänvisa denna text till specifikt. Ingen nedtecknad händelse som du kan påvisa. Inga personer du kan visa på. Alltså måste du göra en massa bortförklaringar och omskrivningar av bibeltexter för att få till ditt narrative.

Tom dom troende Judarna själva avstår från att undervisa detta kapitel, just för att det är alldeles för uppenbart att det handlar om Jesus.

Den text jag lade in är den text som är närmast den ursprungliga texten på hebreiska/grekiska.

Jesus finns överallt i GT, allt handlar om Honom, Kristus, Messias. Dom troende judarna väntar fortfarande. Dom missade hans första besök. Men han kommer tillbaks och DÅ kommer dom (en liten kvarleva) att inse sitt svek och vända om.

Sakaria 12:10

10 Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat. De skall sörja honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde.

Sakaria 13:8-9

En prövad kvarleva - Herrens rätta folk

8 Det skall ske i hela landet, säger Herren,
att två tredjedelar skall utrotas och gå under,
men en tredjedel skall lämnas kvar.
9 Den tredjedelen skall jag låta gå genom eld.
Jag skall luttra dem som man luttrar silver,
pröva dem som man prövar guld.
De skall åkalla mitt namn
och jag skall bönhöra dem.
Jag skall säga: "Detta är mitt folk."
Och folket skall svara: " Herren är min Gud."

Om du vänder om kommer Herren öppna dina ögon.
Citera
2023-03-29, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Men Herren säger ju att det är den plats han anvisar som är den plats där offer enligt Hans påbud ska ske, helt enkelt inte på platser där avgudadyrkare offrar. Han anger liksom ingen specifik plats i 5 Mosebok 12.

Vilken plats anvisade Herren Abraham att offra sin ende förstfödde son på? Så klart att den platsen är en godkänd offerplats för det slutliga offer han själv gör samt även den plats dit Herren kommer när han kommer tillbaks.

Om bibeln inte godkänner människooffer, hur kunde då Herren själv beordra Abraham att offra sin egen son av kött och blod?

Den exakta plats där Jesus korsfästes är det ingen människa som vet idag, det finns bara teorier, endast Herren vet. Men man kan dra vissa slutsatser, då Herren är en logisk och konsekvent Gud, och veta att denna heliga plats är förutsagd att spela en viktig roll i Herrens plan för männskligheten.

Jesaja 53 ger väldigt specifika detaljer om Jesus offer och korsfästelse och borttagande av våra synder, jag fetade dom mest talande. Finns ingen historia med Israel, eller någon av GT:s helgon/profeter som du kan hänvisa denna text till specifikt. Ingen nedtecknad händelse som du kan påvisa. Inga personer du kan visa på. Alltså måste du göra en massa bortförklaringar och omskrivningar av bibeltexter för att få till ditt narrative.

Tom dom troende Judarna själva avstår från att undervisa detta kapitel, just för att det är alldeles för uppenbart att det handlar om Jesus.

Den text jag lade in är den text som är närmast den ursprungliga texten på hebreiska/grekiska.

Jesus finns överallt i GT, allt handlar om Honom, Kristus, Messias. Dom troende judarna väntar fortfarande. Dom missade hans första besök. Men han kommer tillbaks och DÅ kommer dom (en liten kvarleva) att inse sitt svek och vända om.

Sakaria 12:10

10 Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat. De skall sörja honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde.

Sakaria 13:8-9

En prövad kvarleva - Herrens rätta folk

8 Det skall ske i hela landet, säger Herren,
att två tredjedelar skall utrotas och gå under,
men en tredjedel skall lämnas kvar.
9 Den tredjedelen skall jag låta gå genom eld.
Jag skall luttra dem som man luttrar silver,
pröva dem som man prövar guld.
De skall åkalla mitt namn
och jag skall bönhöra dem.
Jag skall säga: "Detta är mitt folk."
Och folket skall svara: " Herren är min Gud."

Om du vänder om kommer Herren öppna dina ögon.
Jag är likt TunderTarFyr övertygad om att Jesaja avsåg Israel som Herrens lidande tjänare. Men som kristen så kan man inte tolka det så eftersom profetian bara får mening för oss såsom pekande mot Jesus.
Citera
2023-03-29, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag är likt TunderTarFyr övertygad om att Jesaja avsåg Israel som Herrens lidande tjänare. Men som kristen så kan man inte tolka det så eftersom profetian bara får mening för oss såsom pekande mot Jesus.
Det är som tv-serien Simpson. År 2000 kom ett avsnitt där Trump var president. Anledningen till att de valde att måla ut Trump som president vara att de ville välja något absurt. Inte att de trodde på det. Men ändå så slog det in sexton år senare.

Samma med Jesaja. Han berättar utifrån sin synvinkel om Herrens lidande tjänare israel. Han hade ingen aning om att Herren själv skulle komma hit som människa och lida för mänsklighetens synder och att hans ord om Israel skulle passa in på honom.
Citera
2023-03-29, 08:57
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Alla människor föds med insikten om rätt och fel. När du sen bryter mot detta som du vet är fel, vilket du garanterat gör, så har du syndat och domen faller om du inte vänder dig till den sanna Guden som befriar dig från förbannelsen.

Du vet detta själv i ditt hjärta, men du trotsar ändå, tror att du är din egen Gud. DET är dödssynden.
Du har fel. Ingen föds med några som helst insikter om vad som är rätt eller fel. Ett nyfött barn är ett oskrivet blad. Du har uppenbarligen inga högskolepoäng varken i medicin eller psykologi, faktisk tyder ditt argumenterande på att du inte har några i något annat ämne heller.
Citera
2023-03-29, 14:33
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ett nyfött barn är ett oskrivet blad.

Verkligen ingen bra analogi. Självklart är vi summan av våra erfarenheter och programmeras ständigt genom interaktion med omvärlden.
Men att utesluta vissa mekanismer som är hard wired kräver sin förklaring, mer än ett trött tabula rasa-argument. Vad pekar på att de flesta människor inte skulle vara utrustade med empati till exempel?
Och hur lär man sig att känna något om du nu menar att empati är något man lär sig känna och som läggs till ditt oskrivna blad.
Jag tar empati här som exempel för att det är kopplat till ämnet insikt om rätt och fel.
Citera
2023-03-29, 17:56
Medlem
Citat:
Du har fel. Ingen föds med några som helst insikter om vad som är rätt eller fel. Ett nyfött barn är ett oskrivet blad. Du har uppenbarligen inga högskolepoäng varken i medicin eller psykologi, faktisk tyder ditt argumenterande på att du inte har några i något annat ämne heller.

Man föds med förbannelsen. Fram till puberteten är man oskyldig och ovetande. Därefter VET man och då blir man också skyldig.
Citera
2023-03-29, 18:12
Medlem
Ni har egentligen inte rätt hålla på med religioner längre.
De är machosister som jagar barn.
De håller på med hjärntortyr och hjärntvättning.
Besviken på att kyrkan inte tar sånt på allvar.
Citera
2023-03-29, 18:14
Medlem
Citat:

Jesaja avsåg ingenting. Jesaja berättar vad Herren vill förmedla. Herren talar genom profeterna. Det är Herren som avser här.

Det är alltså inte en människas avsikter som återspeglas i profetiorna, utan Herrens förutsägelser. Herren som själv har bestämt planen och som kan se in i framtiden.

Israel har ALDRIG benämnts som en MAN eller med pronomen HAN/HONOM någon annanstans. Israel
liknas med en MAKA om det någon gång används pronomen.

Så hur många gånger används orden "han, honom, man, mannen" i Jesaja 53?

Jag har svårt att tro att Jesaja tolkade detta som Israel, även om han inte kände till exakt vad det betydde. Troligen trodde han det var den Messias som dom alla väntade (väntar) på.

P.S jag fetade för att göra det lite mer uppenbart.

Jesaja 53
1 Vem trodde vår predikan, för vem var Herrens arm uppenbarad?
2 Som en späd planta sköt han upp inför honom,
som ett rotskott ur torr jord.
Han hade varken skönhet eller majestät.
När vi såg honom var hans utseende inte tilldragande.
3 Han var föraktad och övergiven av människor,
en smärtornas man och förtrogen med lidande,
lik en som man skyler ansiktet för,
så föraktad att vi räknade honom för intet.

4 Men det var våra sjukdomar han bar,
våra smärtor tog han på sig,
medan vi höll honom för att vara hemsökt,
slagen av Gud och pinad.
5 Han var genomborrad för våra överträdelsers skull,
slagen för våra missgärningars skull.
Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid,
och genom hans sår är vi helade.
6 Vi gick alla vilse som får,
var och en gick sin egen väg,
men all vår skuld lade Herren på honom.

7 Han blev misshandlad, men han ödmjukade sig
och öppnade inte sin mun.
Lik ett lamm som förs bort till att slaktas,
lik ett får som är tyst inför dem som klipper det,
så öppnade han inte sin mun.
8 Genom våld och dom blev han borttagen.
Vem i hans släkte besinnar
att när han rycktes bort från de levandes land,
blev han plågad på grund av mitt folks överträdelse?
9 Bland de ogudaktiga fick han sin grav,
men hos en rik var han i sin död,
ty han hade ingen orätt gjort,
och svek fanns inte i hans mun.

10 Det var Herrens vilja att slå honom och låta honom lida.
När du gör hans liv till ett skuldoffer,
får han se avkomlingar och leva länge,
och Herrens vilja skall ha framgång genom honom.
11 Genom den vedermöda hans själ har utstått
får han se[a] och bli tillfreds.
Genom sin kunskap[b] förklarar min rättfärdige tjänare de många rättfärdiga,
och deras skulder är det han som bär.
12 Därför skall jag ge honomde många[c] som hans del,
och de starka skall han få som byte,
eftersom han utgav sitt liv i döden
och blev räknad bland förbrytare,
han som bar de mångas synd
Senast redigerad av vinkelhak 2023-03-29 kl. 18:20.
Citera
2023-03-29, 18:44
Medlem
Citat:
Jesaja avsåg ingenting. Jesaja berättar vad Herren vill förmedla. Herren talar genom profeterna. Det är Herren som avser här.

Det är alltså inte en människas avsikter som återspeglas i profetiorna, utan Herrens förutsägelser. Herren som själv har bestämt planen och som kan se in i framtiden.

Israel har ALDRIG benämnts som en MAN eller med pronomen HAN/HONOM någon annanstans. Israel
liknas med en MAKA om det någon gång används pronomen.

Så hur många gånger används orden "han, honom, man, mannen" i Jesaja 53?

Jag har svårt att tro att Jesaja tolkade detta som Israel, även om han inte kände till exakt vad det betydde. Troligen trodde han det var den Messias som dom alla väntade (väntar) på.

P.S jag fetade för att göra det lite mer uppenbart.

Jesaja 53
1 Vem trodde vår predikan, för vem var Herrens arm uppenbarad?
2 Som en späd planta sköt han upp inför honom,
som ett rotskott ur torr jord.
Han hade varken skönhet eller majestät.
När vi såg honom var hans utseende inte tilldragande.
3 Han var föraktad och övergiven av människor,
en smärtornas man och förtrogen med lidande,
lik en som man skyler ansiktet för,
så föraktad att vi räknade honom för intet.

4 Men det var våra sjukdomar han bar,
våra smärtor tog han på sig,
medan vi höll honom för att vara hemsökt,
slagen av Gud och pinad.
5 Han var genomborrad för våra överträdelsers skull,
slagen för våra missgärningars skull.
Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid,
och genom hans sår är vi helade.
6 Vi gick alla vilse som får,
var och en gick sin egen väg,
men all vår skuld lade Herren på honom.

7 Han blev misshandlad, men han ödmjukade sig
och öppnade inte sin mun.
Lik ett lamm som förs bort till att slaktas,
lik ett får som är tyst inför dem som klipper det,
så öppnade han inte sin mun.
8 Genom våld och dom blev han borttagen.
Vem i hans släkte besinnar
att när han rycktes bort från de levandes land,
blev han plågad på grund av mitt folks överträdelse?
9 Bland de ogudaktiga fick han sin grav,
men hos en rik var han i sin död,
ty han hade ingen orätt gjort,
och svek fanns inte i hans mun.

10 Det var Herrens vilja att slå honom och låta honom lida.
När du gör hans liv till ett skuldoffer,
får han se avkomlingar och leva länge,
och Herrens vilja skall ha framgång genom honom.
11 Genom den vedermöda hans själ har utstått
får han se[a] och bli tillfreds.
Genom sin kunskap[b] förklarar min rättfärdige tjänare de många rättfärdiga,
och deras skulder är det han som bär.
12 Därför skall jag ge honomde många[c] som hans del,
och de starka skall han få som byte,
eftersom han utgav sitt liv i döden
och blev räknad bland förbrytare,
han som bar de mångas synd
Lätt för kristna att se det så i efterhand men det var inte så det avsågs när det skrevs tror jag. Jesaja talar om Israel som "han" och som Herrens tjänare.

Hade han fattat att det var Herren själv, världens skapare, som han beskrev så hade han inte kallat honom för Herrens lidande tjänare. Han hade kallat honom för Herren.

Han hade otvivelaktigt helt andra tankar.
Citera
2023-03-29, 19:11
Medlem
Citat:
Lätt för kristna att se det så i efterhand men det var inte så det avsågs när det skrevs tror jag. Jesaja talar om Israel som "han" och som Herrens tjänare.

Hade han fattat att det var Herren själv, världens skapare, som han beskrev så hade han inte kallat honom för Herrens lidande tjänare. Han hade kallat honom för Herren.

Han hade otvivelaktigt helt andra tankar.

Men nu är det ju fortfarande inte Jesajas ord som kommer fram, utan Herrens ord, som kommer ur Jesaja.

Jesajas avsikt är helt bortkopplat då det är Herrens avsikt som styr vad som sägs och hur det sägs. Hur sen Jesaja själv tolkar detta är en annan femma. Men FÖRFATTAREN av dessa ord som kommer ur Jesajas mun visste precis vad avsikten var och vem han syftade på. Så vilka ord Jesaja använde hade inget med Jesaja själv att göra alls.

Eftersom Herren så många gånger använder pronomen "han, honom, man, mannen" så förstod nog Jesaja själv vem det var. Jag skulle tom gissa på att Jesaja själv visste vem det var eftersom han fick orden av just HONOM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in