Citat:
Ursprungligen postat av
vinkelhak
Skärp dig nu, Gud är vår Herre och skapare, han gör som han anser rättfärdigt.
Att kalla Abraham att offra sin egen son, fast det enligt dig skulle vara en synd, är inte rättfärdigt och kommer alltså INTE från en rättfärdig Gud, utan från en människa (dig) som inte förstår Gudomligheten.
Du har inte lagt fram ett enda bibelord som stödjer dig i tolkningen att mördande genom människooffer skulle vara ok.
Kristendomen byggde en lära om att Abraham som
inte offrade Isak förebådade att jesus skulle "offras" på ett kors, trots att bibeln förbjuder mord.
Kristendomen tror inte bokstavligen på vad som står i gamla testamentet.
Citat:
Ursprungligen postat av
TunderTarFyr
Svar: Gud hade förbjudit mord, det förstår vi indirekt från berättelsen om Kains mord på Abel (1 Mos 4) och uttryckligen står det i Noaförbundet där förbudet att mörda repeteras:
Och för ert eget blod skall jag kräva vedergällning. Jag skall utkräva den av varje djur, och av varje människa skall jag kräva vedergällning, om hon dödar en annan människa. Den som utgjuter människoblod, hans blod skall utgjutas av människor, ty Gud gjorde människan till sin avbild. 1 Mosebok 9:5-6
Abraham visste att Gud inte skulle kräva att han skulle bryta mot Guds bud och mörda, tvärt om var Abraham noga med att följa alla Guds bud:
Detta skall ske därför att Abraham lydde mig och rättade sig efter vad jag befallt, mina bud och stadgar och lagar.« 1 Mosebok 26:5
Det fantastiska med berättelsen med Abrahams test om han skulle offra Isak sin son (som hednafolken gjorde) det var att Abraham istället valde att följa Guds "bud, och stadgar och lagar".
Abraham klarade prövningen och syndadade inte, han bröt inte mot förbudet att mörda.
Att utsättas för prövningar är en del av livet, för Abraham, Adam och Eva, Job etc och Gud godkänner det, läs de första kapitlen i Jobs bok.
Gud prövar människan på jorden, det är en integrerad del av att leva.
Det finns många bibelställen säger det.
Människans uppgift när vi går genom prövning är att inte bryta mot Guds bud, att inte synda.