2023-03-29, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Men nu är det ju fortfarande inte Jesajas ord som kommer fram, utan Herrens ord, som kommer ur Jesaja.

Jesajas avsikt är helt bortkopplat då det är Herrens avsikt som styr vad som sägs och hur det sägs. Hur sen Jesaja själv tolkar detta är en annan femma. Men FÖRFATTAREN av dessa ord som kommer ur Jesajas mun visste precis vad avsikten var och vem han syftade på. Så vilka ord Jesaja använde hade inget med Jesaja själv att göra alls.

Eftersom Herren så många gånger använder pronomen "han, honom, man, mannen" så förstod nog Jesaja själv vem det var. Jag skulle tom gissa på att Jesaja själv visste vem det var eftersom han fick orden av just HONOM.
Om det nu vore så att det var Herrens ord och inte Jesajas, varför fick han då inte rätt ord?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-03-29 kl. 20:13.
Citera
2023-03-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Om det nu vore så att det var Herrens ord och inte Jesajas, varför fick han då inte rätt ord?
Varför skulle han ha använt fel ord?

Ordspråksboken 25:2
Det är Guds ära att dölja en sak
och kungars ära att utforska den.
Citera
2023-03-29, 20:33
Medlem
Citat:
Varför skulle han ha använt fel ord?
Ordspråksboken 25:2
Det är Guds ära att dölja en sak
och kungars ära att utforska den.
Varför skulle Herren låtsas som att det inte var han själv det handlade om? "Herrens tjänare" Jaha, du menar han som skapade universum? Är Gud förvirrad?
Citera
2023-03-29, 20:59
Medlem
Citat:
Varför skulle Herren låtsas som att det inte var han själv det handlade om? "Herrens tjänare" Jaha, du menar han som skapade universum? Är Gud förvirrad?
En profet talar Guds ord, inte sina egna. En profet som talar sina egna ord är en falsk profet.

Jesaja är en profet från Gud, alltså är Jesaja en sann profet. Eftersom Gud talar GENOM Jesaja, beskyller du just nu Herren själv när han talar om sig själv för att vara en förvirrad lögnare.

2 Petrus 1:20-21

20 Framför allt skall ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen utläggning. 21 Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud.

Jesus kom till oss som en tjänare. Han tjänar oss genom att offra sig för vår skull. Han åskådliggjorde detta här och kallade oss att tjäna varandra så som han tjänar oss.

Johannes 13:12-17

12 När han nu hade tvättat deras fötter och tagit på sig manteln och lagt sig till bords igen, sade han till dem: "Förstår ni vad jag har gjort med er? 13 Ni kallar mig Mästare och Herre och det med rätta, ty det är jag. 14 Om nu jag, er Herre och Mästare, har tvättat era fötter, är också ni skyldiga att tvätta varandras fötter. 15 Jag har gett er ett exempel, för att ni skall göra som jag har gjort mot er. 16 Amen, amen säger jag er: Tjänaren är inte förmer än sin herre, och budbäraren är inte förmer än den som har sänt honom. 17 När ni vet detta, saliga är ni om ni också gör det.
Senast redigerad av vinkelhak 2023-03-29 kl. 21:02.
Citera
2023-03-29, 22:00
Medlem
Citat:
En profet talar Guds ord, inte sina egna. En profet som talar sina egna ord är en falsk profet.
Då är Jesaja är en falsk profet.

Kristus är världens skapare och Herren själv. Inte Herrens tjänare. Det är en lögn. Att vi inte ska agera som herrar över varandra är en annan sak.
Citera
2023-03-29, 22:16
Medlem
Citat:
Jesaja är en profet från Gud, alltså är Jesaja en sann profet.
Om du verkligen tror på att Jesaja är en sann profet som talar ord från Herren varför lyssnar du inte på honom då när han säger att Herren säger att han ska gå tillrätta med folken när han kommer och då ska alla som äter svinkött förgås? För jag antar att du äter svinkött?
Citera
2023-03-30, 00:07
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Om du verkligen tror på att Jesaja är en sann profet som talar ord från Herren varför lyssnar du inte på honom då när han säger att Herren säger att han ska gå tillrätta med folken när han kommer och då ska alla som äter svinkött förgås? För jag antar att du äter svinkött?
Vad betyder det att äta svinkött mer än att äta svinkött?
Vad gör man då? Om man sätter det i ett exempelvis annat sammanhang, vad är jämförbart med att äta kött från svinet?
Jag förstår inte riktigt.

Gör du kanske nåt som kan jämföras med att äta svinkött? Jag skulle gissa på att du sväljer ett och annat. Precis som jag.

Men nu blir det så konkret när det handlar om nåt man fysiskt låter gå igenom sin kropp och tilldela den näring och byggstenar och kanske en del av sin gris själ
Det är väl inte så lite magiskt tänk. Men det har vi mycket av. Och det ska vi inte ta lätt på dessa moraliska och etiska språk.
Citera
2023-03-30, 02:13
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Men Herren säger ju att det är den plats han anvisar som är den plats där offer enligt Hans påbud ska ske, helt enkelt inte på platser där avgudadyrkare offrar. Han anger liksom ingen specifik plats i 5 Mosebok 12.

5 Mosebok 12 berättar att Gud kommer utse en enda plats för sitt Namn, där det är giltigt att utföra offer (tiden när var och en byggde ett altare var över):

När ni har gått över Jordan och slagit er ner i det land som Herren, er Gud, vill göra till ert, och när ni har fått ro för alla fiender runt omkring och lever tryggt, skall Herren, er Gud, välja ut en plats där han vill låta sitt namn bo. Dit skall ni föra allt jag ålägger er: era brännoffer och slaktoffer, era tionden och offergärder, liksom alla de utvalda löftesoffer ni vill ge åt Herren. Där skall ni glädja er inför Herren, er Gud, tillsammans med era söner och döttrar, slavar och slavinnor, liksom med leviterna i era städer, som till skillnad från er inte har fått någon andel eller egendom.Akta dig för att offra dina brännoffer på vilken plats som helst. Bara på den plats som Herren, din Gud, väljer ut hos en av dina stammar får du offra dina brännoffer, och där skall du utföra allt vad jag ålägger dig. 5 Mosebok 12:10-14

Gud berättade för David att Salomo skulle bygga Templet för Guds Namn. Det är den enda plats där offer är/var giltigt:

Salomo sände i sin tur detta budskap till Hiram: »Du vet att min far inte kunde bygga något hus åt Herrens, sin Guds, namn på grund av alla krig han tvingades föra ända tills Herren lade fienderna under hans fötter. Men nu har Herren, min Gud, gett mig fred på alla sidor, ingen angriper mig och ingen olycka hotar. Därför tänker jag nu bygga ett hus åt Herrens, min Guds, namn i enlighet med Herrens ord till min far David: Din son som jag skall sätta på tronen efter dig är den som skall bygga huset åt mitt namn. – 1 Konungabok 5:2.5

Salomo fick uppdraget att bygga templet, den enda plats i världen där offer var/är godkänt. Jesus dog inte där.

Citat:
Vilken plats anvisade Herren Abraham att offra sin ende förstfödde son på? Så klart att den platsen är en godkänd offerplats
Alla platser var godkända offerplatser på Abrahams tid.
Noa, Isak och Abraham kunde bygga altare och offra var de ville för de levde innan 5 Mos 12 och innan Templet var byggt.

Abraham levde i första Mosebok, kanske 1000 år innan 5 Mosebok 12.

Citat:
Om bibeln inte godkänner människooffer, hur kunde då Herren själv beordra Abraham att offra sin egen son av kött och blod?

Abraham blev testad hur hängiven/lydig han var mot Gud (man kan tycka mkt om det, men så står det).

Abraham sa att Gud ska utse ett offer-FÅR. Han svarade inte att han skulle offra Isak, han visste att att Gud inte skulle skulle kräva människooffer:

En tid därefter satte Gud Abraham på prov. Gud kallade på honom: »Abraham!« – »Här är jag«, svarade han. Gud sade: »Ta din ende son, honom som du älskar, Isak, och gå till landet Moria och offra honom där som brännoffer på ett berg som jag skall visa dig.«Tidigt nästa morgon sadlade Abraham sin åsna. Han tog med sig två tjänare och sin son Isak, högg veden till brännoffret och gav sig i väg mot den plats som Gud hade talat om. Den tredje dagen fick Abraham se platsen på avstånd. Då sade han till tjänarna: »Stanna här med åsnan, medan jag och pojken går dit bort för att tillbe. Sedan kommer vi tillbaka till er.« Abraham tog veden till brännoffret och lät sin son Isak bära den. Själv tog han elden och kniven, och så gick de båda tillsammans. »Far«, sade Isak. »Ja, min son«, svarade Abraham. Isak sade: »Här är eld och ved, men var är fåret som skall offras?« – »Min son«, sade Abraham, »Gud utser åt sig det får som skall offras.« Så gick de båda tillsammans.
1 Mosebok 22:1-8

Gud lät dem offra en bagge, ett han-får:

Och Abraham sträckte ut handen och tog kniven för att slakta sin son. Då ropade Herrens ängel till honom från himlen: »Abraham! Abraham!« – »Ja«, svarade Abraham, »här är jag.« Ängeln sade: »Lyft inte din hand mot pojken, och gör honom inget ont. Nu vet jag att du fruktar Gud, nu när du inte har vägrat mig din ende son.« När Abraham såg upp fick han se en bagge, som hade fastnat med hornen i ett snår. Då gick han bort och tog baggen och offrade den som brännoffer i stället för sin son. Abraham gav denna plats namnet »Herren utser«. I dag säger man »på berget där Herren blir sedd«. 5 Mosebok 22:10-14

Hur kunde Abraham veta att Gud inte ville att han skulle mörda sin son som ett människooffer?

Svar: Gud hade förbjudit mord, det förstår vi indirekt från berättelsen om Kains mord på Abel (1 Mos 4) och uttryckligen står det i Noaförbundet där förbudet att mörda repeteras:

Och för ert eget blod skall jag kräva vedergällning. Jag skall utkräva den av varje djur, och av varje människa skall jag kräva vedergällning, om hon dödar en annan människa. Den som utgjuter människoblod, hans blod skall utgjutas av människor, ty Gud gjorde människan till sin avbild. 1 Mosebok 9:5-6

Abraham visste att Gud inte skulle kräva att han skulle bryta mot Guds bud och mörda, tvärt om var Abraham noga med att följa alla Guds bud:

Detta skall ske därför att Abraham lydde mig och rättade sig efter vad jag befallt, mina bud och stadgar och lagar.« 1 Mosebok 26:5

Det fantastiska med berättelsen med Abrahams test om han skulle offra Isak sin son (som hednafolken gjorde) det var att Abraham istället valde att följa Guds "bud, och stadgar och lagar".

Abraham klarade prövningen och syndadade inte, han bröt inte mot förbudet att mörda.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-03-30 kl. 02:33.
Citera
2023-03-30, 07:00
Medlem
Citat:
Då är Jesaja är en falsk profet.

Kristus är världens skapare och Herren själv. Inte Herrens tjänare. Det är en lögn. Att vi inte ska agera som herrar över varandra är en annan sak.
Jesaja är en sann profet, hans profetior har slagit in. Han talar Guds ord som du inte förstår. Jesus är våran tjänare, liksom vi är hans. Jesus är vår advokat som inför fadern försvarar oss och våra synder så att vi går fria. Samtidigt är Jesus Herren och skaparen med rätt att döma dom som inte går under hans beskydd.
Citera
2023-03-30, 07:08
Medlem
Citat:
Tror inte du på profeterna som Herren sänt oss?

Lukas 24:25-27

25 Han sade till dem: "Så oförståndiga ni är och tröga till att tro på allt som profeterna har sagt. 26 Måste inte Messias lida detta för att gå in i sin härlighet?" 27 Och han började med Mose och alla profeterna och förklarade för dem vad som var sagt om honom i alla Skrifterna.
Citera
2023-03-30, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
5 Mosebok 12 berättar att Gud kommer utse en enda plats för sitt Namn, där det är giltigt att utföra offer (tiden när var och en byggde ett altare var över):

När ni har gått över Jordan och slagit er ner i det land som Herren, er Gud, vill göra till ert, och när ni har fått ro för alla fiender runt omkring och lever tryggt, skall Herren, er Gud, välja ut en plats där han vill låta sitt namn bo. Dit skall ni föra allt jag ålägger er: era brännoffer och slaktoffer, era tionden och offergärder, liksom alla de utvalda löftesoffer ni vill ge åt Herren. Där skall ni glädja er inför Herren, er Gud, tillsammans med era söner och döttrar, slavar och slavinnor, liksom med leviterna i era städer, som till skillnad från er inte har fått någon andel eller egendom.Akta dig för att offra dina brännoffer på vilken plats som helst. Bara på den plats som Herren, din Gud, väljer ut hos en av dina stammar får du offra dina brännoffer, och där skall du utföra allt vad jag ålägger dig. 5 Mosebok 12:10-14

Gud berättade för David att Salomo skulle bygga Templet för Guds Namn. Det är den enda plats där offer är/var giltigt:

Salomo sände i sin tur detta budskap till Hiram: »Du vet att min far inte kunde bygga något hus åt Herrens, sin Guds, namn på grund av alla krig han tvingades föra ända tills Herren lade fienderna under hans fötter. Men nu har Herren, min Gud, gett mig fred på alla sidor, ingen angriper mig och ingen olycka hotar. Därför tänker jag nu bygga ett hus åt Herrens, min Guds, namn i enlighet med Herrens ord till min far David: Din son som jag skall sätta på tronen efter dig är den som skall bygga huset åt mitt namn. – 1 Konungabok 5:2.5

Salomo fick uppdraget att bygga templet, den enda plats i världen där offer var/är godkänt. Jesus dog inte där.

Alla platser var godkända offerplatser på Abrahams tid.
Noa, Isak och Abraham kunde bygga altare och offra var de ville för de levde innan 5 Mos 12 och innan Templet var byggt.

Abraham levde i första Mosebok, kanske 1000 år innan 5 Mosebok 12.

Abraham blev testad hur hängiven/lydig han var mot Gud (man kan tycka mkt om det, men så står det).

Abraham sa att Gud ska utse ett offer-FÅR. Han svarade inte att han skulle offra Isak, han visste att att Gud inte skulle skulle kräva människooffer:

En tid därefter satte Gud Abraham på prov. Gud kallade på honom: »Abraham!« – »Här är jag«, svarade han. Gud sade: »Ta din ende son, honom som du älskar, Isak, och gå till landet Moria och offra honom där som brännoffer på ett berg som jag skall visa dig.«Tidigt nästa morgon sadlade Abraham sin åsna. Han tog med sig två tjänare och sin son Isak, högg veden till brännoffret och gav sig i väg mot den plats som Gud hade talat om. Den tredje dagen fick Abraham se platsen på avstånd. Då sade han till tjänarna: »Stanna här med åsnan, medan jag och pojken går dit bort för att tillbe. Sedan kommer vi tillbaka till er.« Abraham tog veden till brännoffret och lät sin son Isak bära den. Själv tog han elden och kniven, och så gick de båda tillsammans. »Far«, sade Isak. »Ja, min son«, svarade Abraham. Isak sade: »Här är eld och ved, men var är fåret som skall offras?« – »Min son«, sade Abraham, »Gud utser åt sig det får som skall offras.« Så gick de båda tillsammans.
1 Mosebok 22:1-8

Gud lät dem offra en bagge, ett han-får:

Och Abraham sträckte ut handen och tog kniven för att slakta sin son. Då ropade Herrens ängel till honom från himlen: »Abraham! Abraham!« – »Ja«, svarade Abraham, »här är jag.« Ängeln sade: »Lyft inte din hand mot pojken, och gör honom inget ont. Nu vet jag att du fruktar Gud, nu när du inte har vägrat mig din ende son.« När Abraham såg upp fick han se en bagge, som hade fastnat med hornen i ett snår. Då gick han bort och tog baggen och offrade den som brännoffer i stället för sin son. Abraham gav denna plats namnet »Herren utser«. I dag säger man »på berget där Herren blir sedd«. 5 Mosebok 22:10-14

Hur kunde Abraham veta att Gud inte ville att han skulle mörda sin son som ett människooffer?

Svar: Gud hade förbjudit mord, det förstår vi indirekt från berättelsen om Kains mord på Abel (1 Mos 4) och uttryckligen står det i Noaförbundet där förbudet att mörda repeteras:

Och för ert eget blod skall jag kräva vedergällning. Jag skall utkräva den av varje djur, och av varje människa skall jag kräva vedergällning, om hon dödar en annan människa. Den som utgjuter människoblod, hans blod skall utgjutas av människor, ty Gud gjorde människan till sin avbild. 1 Mosebok 9:5-6

Abraham visste att Gud inte skulle kräva att han skulle bryta mot Guds bud och mörda, tvärt om var Abraham noga med att följa alla Guds bud:

Detta skall ske därför att Abraham lydde mig och rättade sig efter vad jag befallt, mina bud och stadgar och lagar.« 1 Mosebok 26:5

Det fantastiska med berättelsen med Abrahams test om han skulle offra Isak sin son (som hednafolken gjorde) det var att Abraham istället valde att följa Guds "bud, och stadgar och lagar".

Abraham klarade prövningen och syndadade inte, han bröt inte mot förbudet att mörda.

Skärp dig nu, Gud är vår Herre och skapare, han gör som han anser rättfärdigt.

Att kalla Abraham att offra sin egen son, fast det enligt dig skulle vara en synd, är inte rättfärdigt och kommer alltså INTE från en rättfärdig Gud, utan från en människa (dig) som inte förstår Gudomligheten.

Abraham var redo att göra Herrens vilja, han tog inte alls tid på sig, han skyndade direkt och gav sig av för att utföra Guds befallning. Han visste dock att detta inte var slutet, eftersom han trodde på Herrens löften om att han genom Isak skulle bli ett stort folk. Även om han inte förstod hur detta skulle gå till, så litade han på Guds löften.

Enligt Judarna (människorna) finns ingen godkänd offerplats, enligt Gud och skaparen, han som bestämmer hur det varit, är och ska bli, finns där redan en utlovad helig plats.

Det finns många förvirrade själar där ute, några värre än andra.

Vissa har redan innan dom läser Guds ord bestämt sig för utfallet och ändrar ordens betydelse för att passa sin egen berättelse. Andra läser orden med ett öppet hjärta och låter Guds berättelse leda till utfallet.

Vi har historien (GT) och vi har utfallet (NT). Vissa ser inte sambanden, andra förnekar utfallet.

Att inte se sambanden är inte en dödssynd, bara inte särskilt vist. Medans att förneka utfallet är en dödssynd även för en Israel. Herren är förlåtande, men Herren är också dömande.

När han kommer tillbaks kommer han med svärdet. Då är det försent att vända om.
Citera
2023-03-30, 08:04
Medlem
Citat:
Jesaja är en sann profet, hans profetior har slagit in. Han talar Guds ord som du inte förstår. Jesus är våran tjänare, liksom vi är hans. Jesus är vår advokat som inför fadern försvarar oss och våra synder så att vi går fria. Samtidigt är Jesus Herren och skaparen med rätt att döma dom som inte går under hans beskydd.
Är Jesus Herrens tjänare?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-03-30 kl. 08:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in