2016-02-12, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Det där är också väldigt olika. Jag själv fick ökad lust av escitalopram.
Minskad lust och svårighet att uppnå orgasm är mer regel än undantag med SSRI dock pga hur medicinen verkar. Kan gradvis bli något bättre med tiden och är även direkt dosberoende.
Antar att du är på ca 10 mg just nu? Du bör väl upp i 15-20 mg. Går faktiskt även öka till 30 mg men det gör man främst vid tvångssyndrom.

Blir de sexuell bieffekterna för jävliga kan man addera voxra, buspiron eller mirtazapin för att lindra det lite. Man bör dock helst undvika att lägga in flera preparat.
Man vet egentligen inte riktigt då vad som sker i kroppen och det är svårt att veta vad som gör vad.

Ligger enbart på 5mg, ska upp till 10mg. Tror du ögonen, dvs lite större pupiller, kommer bli värre av att höja till 10? Blir höjningen lättare att hantera ju längre jag går på 5mg?
Citera
2016-02-12, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pankman
Ligger enbart på 5mg, ska upp till 10mg. Tror du ögonen, dvs lite större pupiller, kommer bli värre av att höja till 10? Blir höjningen lättare att hantera ju längre jag går på 5mg?

Okej. Finns en risk för att det gör det. Är de konstant stora hela tiden eller varierar det lite? Du kan testa att ta den på kvällen/eftermiddagen annars och se om det gör någon skillnad.
Höjningen bör bli mer smärtfri ju längre in du kommer med nuvarande dos, ja.
Citera
2016-02-12, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Okej. Finns en risk för att det gör det. Är de konstant stora hela tiden eller varierar det lite? Du kan testa att ta den på kvällen/eftermiddagen annars och se om det gör någon skillnad.
Höjningen bör bli mer smärtfri ju längre in du kommer med nuvarande dos, ja.

Upplever inte dem som speciellt märkbart stora, dock så är dem definitivt större än normalt men det går ju att leva med så att säga. Förmodligen inte tydligt för andra. Hoppas på att det går bort när det stabiliserar sig. Tar det redan på kvällen.

Angående sexuella biverkningar så känns det som att det bör vara lite värre vid insättningen eller? Med tanke på hur konstig man känner sig då och hur man mår i allmänhet? Bör jag förvänta mig en stor förvärring av dem när jag höjer till 10? Dem jag har nu går ju lätt att leva med så att säga, det är om det skulle bli värre som jag oroar mig.
Citera
2016-02-16, 15:29
Medlem
Hej. Undrar om 2st 5mg:are ger lika bra effekt som att ta en 10mg? Eller ger det sämre effekt för att det är två piller man sväljer eller spelar det ingen som helst roll?
Citera
2016-02-16, 17:24
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Hej. Undrar om 2st 5mg:are ger lika bra effekt som att ta en 10mg? Eller ger det sämre effekt för att det är två piller man sväljer eller spelar det ingen som helst roll?

Spelar ingen roll.

Störst roll i det sammanhanget, spelar in om du har mat i magen eller inte.
Citera
2016-02-17, 01:37
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Upplever inte dem som speciellt märkbart stora, dock så är dem definitivt större än normalt men det går ju att leva med så att säga. Förmodligen inte tydligt för andra. Hoppas på att det går bort när det stabiliserar sig. Tar det redan på kvällen.

Angående sexuella biverkningar så känns det som att det bör vara lite värre vid insättningen eller? Med tanke på hur konstig man känner sig då och hur man mår i allmänhet? Bör jag förvänta mig en stor förvärring av dem när jag höjer till 10? Dem jag har nu går ju lätt att leva med så att säga, det är om det skulle bli värre som jag oroar mig.
Det finns en risk att det sexuella kan bli sämre men det behöver inte allas vara så, inviduellt. Om du inte känner stora problem nu så tror jag inte du kommer känna nått speciellt på 10 mg.
Citera
2016-02-17, 01:39
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Spelar ingen roll.

Cipralex kan tas med eller utan föda, finns det äns nån antidepp där föda spelar nån roll?
Citera
2016-02-17, 10:18
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Cipralex kan tas med eller utan föda, finns det äns nån antidepp där föda spelar nån roll?

Det är inte det jag säger; frågan var hur snabbt det tas upp - inte OM det kan tas med..
Citera
2016-02-19, 20:21
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll.

Frågade eftersom jag först gick på 5mg i en vecka ungefär tills jag tyckte att biverkningarna(illamåendet/huvudvärken/konstiga känslan/svettiga händer) hade gått bort och sedan höjde jag till 10(dvs två 5mg tabletter). Dock upplevde jag ingen direkt förstärkning av biverkningarna som jag nämnde ovan förutom att min oro samt ångest ökade en del.

Tycker att "biverkningarna" var värre när jag började med 5 än vad det var att höja från 5 till 10? Är detta normalt? Antar att min hjärna redan anpassat sig någorlunda när jag sedan höjde eller?

Dock upplevde jag ingen oro/ångestförstärkning på 5 som jag gör nu.

Någon som vet?
Senast redigerad av Pankman 2016-02-19 kl. 20:24.
Citera
2016-02-19, 23:17
Bannlyst
Citat:
Frågade eftersom jag först gick på 5mg i en vecka ungefär tills jag tyckte att biverkningarna(illamåendet/huvudvärken/konstiga känslan/svettiga händer) hade gått bort och sedan höjde jag till 10(dvs två 5mg tabletter). Dock upplevde jag ingen direkt förstärkning av biverkningarna som jag nämnde ovan förutom att min oro samt ångest ökade en del.

Tycker att "biverkningarna" var värre när jag började med 5 än vad det var att höja från 5 till 10? Är detta normalt? Antar att min hjärna redan anpassat sig någorlunda när jag sedan höjde eller?

Dock upplevde jag ingen oro/ångestförstärkning på 5 som jag gör nu.

Någon som vet?

Låter fullt normalt. Förhoppningsvis ser du snart effekt på ditt mående och minskade biverkningar om escitalopram är rätt medicinering för dig. Glöm inte bort att arbeta med dina problem och din livsstil så att du kan sluta med medicinen på sikt.
Citera
2016-02-20, 00:54
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Det är inte det jag säger; frågan var hur snabbt det tas upp - inte OM det kan tas med..
Ok sorry läste fel, jag är lite efterbliven.
Citera
2016-03-02, 19:23
Medlem
Hej. Är det vanligt att uppleva "svagare" utlösning när man äter SSRI? Då menar jag att det inte är samma tryck i utlösningen så att säga, samma "skott" som förut. Det snarare rinner ut än skjuts ut så att säga, i alla fall mindre "tryck" än innan. Är detta något att oroa sig över? Detta är något jag kan leva med givetvis såvida det inte är någon fara? Förövrigt så är lusten knappt nedsatt och jag upplever lite svårare att komma, men ingenting jag stör mig på.

Värt att nämna är att det även är mindre "tryck/skott" än förut även om jag är lika upphetsad, så tror inte det beror på det.
Senast redigerad av Pankman 2016-03-02 kl. 19:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in