Citat:
Ursprungligen postat av
Anonyma-Klubben
Pregabalin och neurontin rekommenderar jag heller inte, tycker att du borde finna dig en bättre antidepressiv medicin istället som har bättre påverkan på din ångestproblematik. Buspiron har visat sig ha lika god effekt som benso gällande ångest enligt ett par studier jag har läst, problemet är att man inte kan bli hög av det eller känner något rus, detta måste vara förskräckligt för många. Sedan kommer effekt efter 2-4 veckor, vilket såklart är problematiskt om man vill ha effekt direkt. Med tanke på dess milda biverkningar så är det självklart ett preparat man bör sätta in när sedvanliga antihistaminer inte ger god effekt, får man inte effekt på buspiron kan man då börja med någon mild benso.
Busprion är som du skriver också bra att addera till andra mediciner för att motverka vissa biverkningar. Det är särskilt effektivt för sexuell dysfunktion genererat av SSRI/SNRI.
Neuroleptika är skit, och ska inte användas mot depression. Tyvärr skriver gärna inkompetenta läkare ut detta utan att ha provat andra antidepressiva mediciner som t.e.x. MAO-hämmare. Parnate föreslår jag, den har mycket milda biverkningar och är en extremt kraftfull antidepressiv medicin med intressant verkningsmekanism. Varför den ogärna skrivs ut är för att man måste hålla dietrestriktion och undvika tyraminrik föda, annars kan hypertensiv kris uppstå vilket kan vara dödligt. Annars har den få biverkningar och är generellt den bästa antidepressiva medicinen, finns ej godkänd i Sverige utan fås på licens. Det är skrämmande att läkare hellre skriver ut neuroleptika än MAO-hämmare (och då snackar vi inte om tramsmedicinen Aurorix). Kolla gärna vad Arvid Carlsson tycker om neuroleptik till off-label-use, ledtråd, han fördömer det.
Ja jag vet, jag är en narkoman innerst inne vet jag det. Och ALLT som ger ett rus som jag gillar får mig planera en framtid med det.. jag köper upp ett lager så att jag vet att jag klarar mig under mina mörkaste stunder.. och jag är så jäkla manipulativ med läkarna, jag kan få dom att tro att det var dom själva som föreslog det jag hade planerat redan innan jag kom dit.
Problemet är att allt tar sån satans tid med sjukvården.
Jag har varit inne i den i ungefär 5år nu och det känns inte som om jag har kommit mycket längre fram än på den punkten jag var när jag först sökte hjälp. Saker har snarare förvärrats.
Jag har bytt läkare och terapeuter tre gånger och det är självklart INTE acceptabelt.
För varje gång börjas det om med SSRI och benzo och jag får förklara allt igen.
(Och jag vet att Lyrica och Gabapentin bara är en kortsiktig lösning.. men vad ska man göra när man bara sitter och upprepar sig gång på gång..)
Jag gillar att ta upp den sexuella biten av SSRI och buspiron.. för om det är något jag verkligen är vettskrämd för så är det att inte ens vara sugen på att idka älskog med min underbara sambo som får stå ut med all den här skiten.. att inte ha den tryckventilen kommer ge mig mer ångest än vad jag har just nu. Buspiron ska jag be om på direkten!!!
Antipsykotika skyr jag som pesten själv.. det är verkligen den sista utvägen.
MAO-hämmare är jag lite rädd för. Dels för att jag fortfarande brukar en del serotonin påverkande substanser( jag vet att det är korkat men.. man måste ha lite kul ibland.

Parnate är jag av precis samma anledning lite rädd för.. för många restriktioner.
Men Buspiron verkar vara ett bra alternativ till benzo. För jag är verkligen rädd för att bli hooked på det nu mitt i utbildningen. Det finns liksom ingen återvändo..
Tack för all hjälp. Det är verkligen ovärderligt´.

Fridens