2021-08-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
Det går ju alltid och testa Brintellix har inga indikationer mot ångest, bara depression. Du kanske ska testa annan SSRI? Zoloft eller som du säger, Citalopram. Om du inte är rädd för antidepressiva så finns det alternativt Venlafaxine att testa, och sista fall Klomipramine.

Tar Klomipramin nu. Den är bra på att sänka ångesten men har många biverkningar.

Venlafaxin har jag testat (aldrig mer).

Zoloft fungerade inte för mig.

Är sugen på att testa Citalopram framöver, då den fungerar för många jag känner.
Citera
2021-08-15, 16:25
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFox
Tar Klomipramin nu. Den är bra på att sänka ångesten men har många biverkningar.

Venlafaxin har jag testat (aldrig mer).

Zoloft fungerade inte för mig.

Är sugen på att testa Citalopram framöver, då den fungerar för många jag känner.

Vad för besvär upplevde du med Venlaflaxin?
Citera
2021-08-20, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
Vad för besvär upplevde du med Venlaflaxin?

Skrev ner mina biverkningar i detta inlägg.
(FB) Ni som äter/har ätit Venlafaxin, vilka biverkningar fick ni?

Citat:
Alright, jag måste komma bort från denna medicin.

Jag började med 37,5 mg i runt februari månad, och gick upp till 75 mg ganska snart därefter.
Under 37,5 mg märkte jag inte så mycket, och under 75 mg märkte jag inget till en början men sen började biverkningarna komma. Jag har tagit 75 mg i ca fem månader nu, och jag känner mig väldigt dålig överlag.
Förutom min tidigare ångest och oro som kommer och går upplever jag följande:
1. Förvirring: Svårt att förklara, men känner mig allmänt "borta" i huvudet.
2. Personlighetsförändrad: Också svårt att förklara, men känner mig inte som samma person.
3. Irritation: Överlag lättirriterad och stör mig på saker.
4. Insomnia: Har aldrig haft problem med sömnen, men nu har jag det (tack Venlafaxin). Vaknar titt som tätt om nätterna och ibland blir jag även kallsvettig eller varmsvettig. Känns som hela sängen är blöt.
5. Mental trötthet/hjärntrötthet: Hade det även innan, men verkar ha ökat med medicinen. Relaterat till första punkten "förvirring".

Fyfan alltså.
Nu har jag på egen hand minskat medicinen till 37,5. Är inne på tredje dagen och känner att ångesten kryper mer fram, men samtidigt så upplever jag att förvirringen minskat. Får blixtrar i huvudet, men det stör jag mig inte så mycket på. Förvirringen är värre.

Läkaren jag har kontakt med är på semester; pratade med en annan läkare istället som sa att jag ska försöka hålla ut tills min ordinarie läkare är tillbaka. Ringde då istället till en Kry-läkare och frågade vad jag skulle göra - känner att ingen kan hjälpa mig. Han sa att han inte ville blanda sig i när jag redan har pågående kontakt med vårdcentralen.
Så jag tänkte istället; fuck it... jag minskar ned på egen hand, och får ta detta med min läkare när han är tillbaka från semestern.
Citera
2021-08-20, 15:54
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Skrev ner mina biverkningar i detta inlägg.
(FB) Ni som äter/har ätit Venlafaxin, vilka biverkningar fick ni?

Venlaflaxin är riktigt tung att trappa ned från har jag läst i grupper på facebook, jag hade rekommenderat dig att skifta över till t ex Zoloft eller helst Fluoxetin. Venlaflaxin har en jätte kort halveringstid, som gör att det blir svårare att trappa ned, plus att den är väldigt potent. Byt till Zoloft, be om orallösning, be om en liten spruta på apoteket som kan mäta 1 ml. Sedan kör du därifrån
Citera
2022-03-13, 16:35
Medlem
Till er som har / har haft Escitalopram och fått sexuella biverkningar i form av t.ex. utebliven orgasm och likaså ejakulation under en längre period (ej övergående) - hur har ni hanterat och löst problemet?

Har dosering på 10 per dygn, har egentligen använt Escitalopram en längre tid utan dessa problem,
men har på senare tid börjat uppleva detta väldigt starkt.

Blev det att sänka dosen, eventuellt? Har detta löst problemet, eller har ni fått byta medicin helt? I så fall - till vad, och vilken fungerar då bättre för er i jämförelse, avseende just den sexuella biten?

Stort tack för svar på förhand!
Citera
2022-03-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainmokk
Till er som har / har haft Escitalopram och fått sexuella biverkningar i form av t.ex. utebliven orgasm och likaså ejakulation under en längre period (ej övergående) - hur har ni hanterat och löst problemet?

Har dosering på 10 per dygn, har egentligen använt Escitalopram en längre tid utan dessa problem,
men har på senare tid börjat uppleva detta väldigt starkt.

Blev det att sänka dosen, eventuellt? Har detta löst problemet, eller har ni fått byta medicin helt? I så fall - till vad, och vilken fungerar då bättre för er i jämförelse, avseende just den sexuella biten?

Stort tack för svar på förhand!

Läs på om PSSD om du är orolig över sexualiteten. Jag skulle sluta ta SSRI om jag vore du.
Citera
2022-04-10, 20:57
Medlem
Någon som känns av bieffekt, verk i bröstryggen? asså övre delen av ryggen och midjan? Fick som lyckorus känsla i början, kittlades i bröstkorgen och va speedad. Sen har det övergått till smärta och ångest. Som om nått tagit stryk och nu är må bra hormonet ur funktion. Deppig och trött som fan.
Men värst är den svaga smärtan, det blir lite tryck känsla i huvet också.

Funderar om det är levern eller gallblåsan som tagit stryk. Fick samma symptom när jag för nå månader sen tog ketamin några dagar irad.
Citera
2022-06-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Escitalopram har fungerat väldigt bra för mig i ett år ungefär (20 mg, maxdos) och raderade i princip min ångest och depression men plötsligt har den slutat fungera för mig så jag överväger att byta. Men den har varit otroligt bra för mig under tiden den fungerade.

Hade djup depression och extrem ångest som den som sagt raderade för mig i princip utan biverkningar.
Hejsan. Tänkte höra om du nu har hittat någon medicin som biter bra på svår ångest? Jag trappar ut sertralin nu som inte hjälper denna gång. Venlafaxin hjälpte inte heller. Ska prova ecitalopram är det tänkt,och om inte det hjälper kanske anafranil som jag är livrädd för. Mvh Lena
Citera
2022-06-09, 19:11
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia78
Hejsan. Tänkte höra om du nu har hittat någon medicin som biter bra på svår ångest? Jag trappar ut sertralin nu som inte hjälper denna gång. Venlafaxin hjälpte inte heller. Ska prova ecitalopram är det tänkt,och om inte det hjälper kanske anafranil som jag är livrädd för. Mvh Lena

Hej

Escitalopram slutade som sagt fungera för mig men fungerade bra ett tag. Anafranil var ett alternativ vi diskuterade men jag var också rädd för den så vi testade Paroxetin som tydligen ska vara den starkaste och mest potenta SSRI. Den har fungerat för mig än så länge. Max dos är 50mg jag är bara på 30 mg. Kört den i något år nu.

Upplever väldigt få biverkningar men var beredd på att den kan döda din sexlust.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Paroxetin
Citera
2022-06-19, 11:16
Medlem
Trappa ur Escitalopram/symtom

Har trappat ur min Escitalopram från 20mg ner till 10mg på drygt 1 månad. Jag upplever märkliga symtom från mellangården/Anus/urinröret. Det är som ett pirr på något vis hela tiden, som tex när man blir skrämd så kan det ju ila till i dom regionerna för det är mycket nerver där. Nu krävs det mycket mindre för att skapa dessa känslor, en lätt överraskning man inte är bered på kan skapa känslan. Min egen teori är att det är något med nervsystemet. Jag har inte ont eller problem på något vis. Det är bara som att känselsensationerna från området runt mellangården är kraftigt förstärkta. På morgonen när jag vaknar och vissa stunder under dagen är det borta.
Citera
2022-06-19, 13:29
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Ja, parestesier är känt utsättningssymptom...
Citera
2022-06-19, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ja, parestesier är känt utsättningssymptom...

Aha jag tänkte mest parestesier som känselbortfall, då blev jag klokare. Förövrigt mår jag redan bättre I skallen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in