2015-09-22, 15:06
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Har du lust och berätta hur din ångest ser ut.
Har du konstant ångest dygnet runt i varierande styrka eller har du stunder under dagen då ångesten släpper?

Det skulle bli en för invecklad berättelse, men man kan väl säga att, ja: dygnet runt - all vaken tid; varierande styrka, med minst på kvällarna.

Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Funkade inte alls mot ångest eller tvångstankar. Hade förvisso en relativt låg dos (15 mg).
Hjälpte faktiskt bra mot depression dock. Blev konstigt nog lite speedad av den av någon lustig anledning. Sexlusten sköt i höjden och jag sov ganska dåligt.
Gick upp i vikt av skiten.

Kul att höra...

Citat:
Ja som en följd av min aspergerproblematik.
GAD, OCD och depression.

Vad äter du nu, bananen?
Citera
2015-09-22, 15:08
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Det skulle bli en för invecklad berättelse, men man kan väl säga att, ja: dygnet runt - all vaken tid; varierande styrka, med minst på kvällarna.

Kul att höra...

Vad äter du nu, bananen?
Är det dina tankar som är boven till varför du får ett ångestpåslag?
Citera
2015-09-22, 15:22
Medlem
Vilken ssri är då att föredra vid ångest?? Sertralin??
Citera
2015-09-22, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pankman
Vilken ssri är då att föredra vid ångest?? Sertralin??

Escitalopram kombinerat med buspiron.

Nästan alla SSRI är atypiska och inte lika selektiva som escitalopram. Detta betyder att preparaten påverkar andra signalsubstanser i hjärnan vilket kan vara effektivt för depression men sämre för en patient med ångestproblematik. Escitalopram hämmar enbart återupptag av serotonin medan många andra SSRI även i mild grad också hämmar återupptag av noradrenalin/dopamin, vilket kan ge ökad ångest.
Senast redigerad av OddLingjaerde 2015-09-22 kl. 15:28.
Citera
2015-09-22, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80

Kul att höra...

Vad äter du nu, bananen?

Paroxetin + agomelatin. Funkar bra om man bortser ifrån att paroxetinet kastrerar mig medicinskt .

Enda SSRI:et som har effekt däremot. Redan i låga doser.
Citera
2015-09-22, 15:45
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ja som en följd av min aspergerproblematik.
GAD, OCD och depression.
Har du konstant ångest dygnet runt i varierande styrka eller har du stunder under dagen då ångesten släpper?
Citera
2015-09-22, 15:52
Bannlyst
Citat:

Ångesten och stressen är i det stora hela associerad till min bostad (lgh) pga ljud runtomkring jag inte kan filtrera. Får även ångest när jag inte får rutin på min vardag.
Vettetusan om det räknas som GAD men jag antar det eftersom den alltid finns där. Enda gångerna jag nästan är ångestfri är när jag tränar, spelar spel eller umgås med nära personer i deras hem.
Citera
2015-09-22, 15:56
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ångesten och stressen är i det stora hela associerad till min bostad (lgh) pga ljud runtomkring jag inte kan filtrera. Får även ångest när jag inte får rutin på min vardag.
Vettetusan om det räknas som GAD men jag antar det eftersom den alltid finns där. Enda gångerna jag nästan är ångestfri är när jag tränar, spelar spel eller umgås med nära personer i deras hem.
Ok förstår, skulle det inte vara bra för dig att använda dig av någon form av hörselskydd när du är hemma för att inte belasta din hjärna?
Citera
2015-09-22, 16:03
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:

Nej, inte för dig.
Citera
2015-09-22, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ok förstår, skulle det inte vara bra för dig att använda dig av någon form av hörselskydd när du är hemma för att inte belasta din hjärna?

Har ofta öronproppar på mig om jag inte avleder med egna ljud från tv eller dator. Finns en risk med att göra det för mycket dock då det kan bli värre.
Citera
2015-09-22, 17:03
Moderator
fredrik686s avatar
Ämnen sammanfogade

/Mod
Citera
2015-09-22, 17:49
Medlem
Bockstensmannens avatar
Åt Escitalopram i 15 dagar, 5mg varje morgon. Jävligaste två veckorna i mitt liv i princip. Värsta panikattackerna jag någonsin haft, varit tvungen att åka in till psykakuten samt varit på vanliga akuten för jag trott jag varit döende i princip.

Slutade med skiten och väntar på att börja känna mig något sånär normal igen, mådde aldrig såhär dåligt innan jag började med skiten. Har haft konstant illamående i två veckor, spytt varje dag och fått leva på soppa och annan lös föda. Magen är helt ur balans och jag har ofta magknip och antingen diarré eller förstoppning. Skakningar, yrsel, hjärtklappning, och de jävligaste panikattackerna.

Nej, aldrig mer att jag äter Escitalopram. Ska be att få testa någon annan
suck

Ska kanske säga att jag åt den mot depression och panikattacker
Senast redigerad av Bockstensmannen 2015-09-22 kl. 17:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in