Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-28, 01:14
  #397
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvisstja
Jag behöver sluta med Escitalopram snarast pga att jag idag upptäckte att jag är gravid. Har bara hunnit äta den i 5 veckor, 10 mg/dag.

Någon som har erfarenhet av eventuella utsättningssymptom när man ätit den under så pass kort tid?

Sent svar. Hur går det?

Stått på annan SSRI innan du klev över?

5 veckor är relativt lite, dina utsättningssymptom bör vara milda om du abrupt avbryter. Dosen du står på är hyfsat låg också. I vanliga fall skulle jag rekommendera att man sänker dos till 5 mg i ett par veckor och utvärderar. Däremot säger du att du är gravid, och det finns studier som menar på att medicinsk behandling i tidigt skede under graviditet inte är farligt, andra studier menar på att det kan leda till fosterskador.

Det kan vara värt att ta det säkra före det osäkra och försöka sluta "cold turkey", det hade jag gjort.

Du kan uppleva milda symptom som ökad ångest, yrsel, huvudvärk, m.m. Men det borde gå över ganska snabbt då dina receptorer knappt hunnit uppreglera sig.
Citera
2023-08-30, 23:19
  #398
Medlem
Vinterrosens avatar
hej! har tagit escitalopram 10 mg i cirka 2 månader. Känner att medicinen är hjälpsam, dämpar aktiviteten i hjärnar, bryr mig inte lika mycket om saker och så vidare, vilket får mig fungera bättre

Funderar på om jag ska stanna på 10 mg eller höja, hur vet man när det är värt att testa och höja eller stanna på dosen man är på?
__________________
Senast redigerad av Vinterrosen 2023-08-30 kl. 23:24.
Citera
2023-08-31, 14:07
  #399
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterrosen
hej! har tagit escitalopram 10 mg i cirka 2 månader. Känner att medicinen är hjälpsam, dämpar aktiviteten i hjärnar, bryr mig inte lika mycket om saker och så vidare, vilket får mig fungera bättre

Funderar på om jag ska stanna på 10 mg eller höja, hur vet man när det är värt att testa och höja eller stanna på dosen man är på?
2månader är ingenting ,skulle du höja får du nya insättningssymptom som håller i sig några veckor,ge det åtminstone ett par månader innan du höjer om du nu svarar bra på 10mg
Risken är att du blir avtrubbad på högre dos
Citera
2023-09-01, 19:18
  #400
Medlem
Hjälper denna bra mot tvångstankar?
Citera
2023-10-26, 12:55
  #401
Medlem
Fjantors avatar
Tjo.
Käkat i 2 veckor nu.
Mår bra och tycker att det gör sitt jobb.
Startade direkt på 10mg.

Men hur länge ska tröttheten hålla i sig?
Ibland är jag helt slut på dagarna.
Testat att ta de på kvällen, men det hjälper ej.

Tacksam för svar.
Citera
2023-10-30, 20:56
  #402
Medlem
Är denna eller Venlafaxin bäst mot ångest?
Citera
2023-10-31, 20:54
  #403
Medlem
Min första dag på ecitalopram. Nu drygt 12 timmar efter min första tablett så börjar min syn skeva. Långa texter är inte linjära längre utan de lutar som om jag vore hög.
Någon mer som råkat ut för liknande? Något som avtar med tiden?
Citera
2023-11-16, 12:23
  #404
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackie
Min första dag på ecitalopram. Nu drygt 12 timmar efter min första tablett så börjar min syn skeva. Långa texter är inte linjära längre utan de lutar som om jag vore hög.
Någon mer som råkat ut för liknande? Något som avtar med tiden?
Min partner började igår med det och idag rapporterade hon samma effekt.
Svamptripp
Citera
2023-11-17, 19:14
  #405
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Doctors and patients have long known that antidepressants can cause sexual problems. No libido. Pleasureless orgasms. Numb genitals. Well over half of people taking the drugs report such side effects.

Now, a small but vocal group of patients is speaking out about severe sexual problems that have endured even long after they stopped taking selective serotonin reuptake inhibitors, the most popular type of antidepressants. The drugs’ effects have been devastating, they said, leaving them unable to enjoy sex or sustain romantic relationships.

https://www.yahoo.com/news/antidepre...l?guccounter=2

Jag undrar hur många som skulle äta medicinen om de kände till de här biverkningarna. Jag fick dem ganska omgående efter jag börjat medicineringen men tack och lov upphörde de efter jag slutat, men det tog ett par veckor innan jag kände mig helt återställd.
Citera
2023-12-19, 16:58
  #406
Medlem
Har tagit 10 mg Escitalopram i 12 dagar nu. Insättningssymtom: Huvudvärk (kan stå ut med), magsmärtor (ändå under kontroll), synen lite skev, men det jag främst kämpar med är SÖMNSTÖRNINGAR. Jag vaknar kanske 4-5 gånger per natt, drömmer massor. Tar tid att somna om. Känner mig som en zombie på dagarna pga att jag sover så dåligt… Någon som haft liknande biverkningar där dessa varit övergående??
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback