2016-02-01, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
KI anställde Macchiarini trots brottsmisstankar
SvD kan avslöja att KI kände till den besvärande situationen, men valde ändå att anställa honom. Dessutom sökte KI skriftligt stöd hos en som förespråkade Macchiarini.
http://www.svd.se/ki-anstallde-macch...om/ki-kirurgen

KI-kirurgen bryter tystnaden: "Falska anklagelser
http://www.svd.se/ki-kirurgen-slar-t...lo-macchiarini

KI drar ner Sveriges anseende på ett skamligt sätt.
Jag anser dock att ingen bör gå fri oavsett om det är en tjänsteman/myndighet.
Saboterar extern utredning och bryr sig inte om larmen eller utredningen. Nej, det finns liksom inget annat som kan ha försiggått här mer än pengar. Så här korkade kan dom väl ändå inte varit då det gäller plaststruparna?

KI sysslar med skuldförskjutning. Hos vem hamnade dessa 400 mljoner pengar från Kina?

KI eller KS. Enkel fråga,
Citera
2016-02-01, 22:22
Medlem
Jofs avatar
Påminner om frågestunden imorgon. Den kan kanske bli intressant.

Öppen frågestund om förtroendeskadligt ärende
Date:
02 Feb 12:00 - 13:00
Jacob Berzelius, Berzelius väg 3, Karolinska Institutet Campus Solna

Med anledning av de frågor som har väckts efter mediernas rapportering om Paolo Macchiarini bjuds alla medarbetare in till en öppen frågestund med forskningsdekan Hans-Gustaf Ljunggren och universitetsdirektör Per Bengtsson.

2016-02-01, 22:30
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
KI sysslar med skuldförskjutning. Hos vem hamnade dessa 400 mljoner pengar från Kina?

KI eller KS. Enkel fråga,

Förskjutande av skuld då det gäller svårt sjuka med extremt kort tid kvar att leva? Men utan underlag alls då på den här plastbiten? Hur i helvete har det här gått till? Dom ruttnade från insidan, och anhöriga vittnade om att ryskan hostade upp plastbitar och kirurgtråd. Infektioner och löst sittande plastbitar. I många fall fick dom dra in stålnät så dom inte skulle kvävas. Bakterierna frodades och svåra infektioner, hosta som pågick under långa perioder. En tortyr mot döden.
Vid obduktion av islänningen såg man att strupen satt väldigt löst allt var en sörja och de enstaka cellerna runt var döda. Det hade inte bildats ett skit, som man då framställt det som att det skulle göra. När han sökte akut för besvär såg man att han hade ett minihål kvar att andas i. Han var tex inte alls så nära att dö från början utan det var inte så långt gånget med honom. Så det håller inte i någon ända med vad dom sagt. Mörkar dom och lägger ner detta så vet inte jag hur man ska skapa förtroende för ett sånt ställe sedan.
Citera
2016-02-01, 22:34
Medlem
Jofs avatar
Det har i italiensk media rapporterats att KI-kirurgen erbjudit vård till patienter för kostnader uppemot 130 000 euro. Där omnämns bland annat bedrägerimisstankar, och anklagelser om att han ska ha vilselett patienter.

DET tyder på medvetet syfte att få pengar. OCH är ett tecken på att han kan vara psykopat. (jag har tidigare hårdnackat hävdat att han lider av sjuklig mytomani).
DEt förändrar min bild av honom.
Det skulle bl a kunna innebära att han vet om att han har lurat folk, och skiter i det, Att han inte primärt strävat efter berömmelse utan för att han har eller vill bygga upp en förmögenhet. En lurendrejare - bara.
Inte alls så intressant som en ren mytoman - i mina ögon.
Psykopater dräller det av.
Citera
2016-02-01, 22:37
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det har i italiensk media rapporterats att KI-kirurgen erbjudit vård till patienter för kostnader uppemot 130 000 euro. Där omnämns bland annat bedrägerimisstankar, och anklagelser om att han ska ha vilselett patienter.

DET tyder på medvetet syfte att få pengar. OCH är ett tecken på att han kan vara psykopat. (jag har tidigare hårdnackat hävdat att han lider av sjuklig mytomani).
Det skulle bl a kunna innebära att han vet om att han har lurat folk, och skiter i det, Att han inte primärt strävat efter berömmelse utan för att han har eller vill bygga upp en förmögenhet. En lurendrejare - bara.

Och en minister där i Toscana som varit oanträffbar. Det här är en riktig Italiensk soppa, så det är alltså rätt allvarlig anklagelser i Italien.
Citera
2016-02-01, 22:43
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man får sannerligen hoppas att han testade detta på möss först, så han inte gick direkt på människor och började plocka ut celler ur hjärnan.
Någon form av etisk gränsdragning bör väl rimligen göras mellan forskning på levande individer och naturligt döda individer, likaväl som en etisk gränsdragning bör göras mellan forskning på djur resp. människor... enl. länken var ju detta "normal" forskning på döda möss' hjärnvävnad, men när det kommer till forskning ö.h.t. på Clintec och Actrem så kan man nog inte längre vara helt säker på om några vedertagna etiska gränsdragningar och tillståndsansökningar gjorts, nej...
Citera
2016-02-01, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Förskjutande av skuld då det gäller svårt sjuka med extremt kort tid kvar att leva? Men utan underlag alls då på den här plastbiten? Hur i helvete har det här gått till? Dom ruttnade från insidan, och anhöriga vittnade om att ryskan hostade upp plastbitar och kirurgtråd. Infektioner och löst sittande plastbitar. I många fall fick dom dra in stålnät så dom inte skulle kvävas. Bakterierna frodades och svåra infektioner, hosta som pågick under långa perioder. En tortyr mot döden.
Vid obduktion av islänningen såg man att strupen satt väldigt löst allt var en sörja och de enstaka cellerna runt var döda. Det hade inte bildats ett skit, som man då framställt det som att det skulle göra. När han sökte akut för besvär såg man att han hade ett minihål kvar att andas i. Han var tex inte alls så nära att dö från början utan det var inte så långt gånget med honom. Så det håller inte i någon ända med vad dom sagt. Mörkar dom och lägger ner detta så vet inte jag hur man ska skapa förtroende för ett sånt ställe sedan.

Nej, man experimenterade på människor som hade flera år kvar att leva. Som om dom varit möss.

Dom plågades, rent av tortyr, tills dom efter flertal operationer dog.

Han skall spärras in. Hela KI ledning skall avsättas.
Citera
2016-02-01, 23:00
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

När det kommer till synen på pengar är nog Macchiarini i så fall i gott sällskap på KI... den tidigare i tråden nämnde Hans Wigzell förekommer t.ex. i en annan granskning av Johan Thyberg om turerna kring hur Osherdonationen's avtalsvillkor rörande 43 miljoner SEK kringgåtts och åsidosatts av KI's ledning...
Citera
2016-02-01, 23:15
Medlem
Castafiores avatar
http://www.svd.se/ki-anstallde-macch...om/ki-kirurgen

KI tar enligt artikeln in ett "letter of intent" kring Macchiarinis forskning från en lokalpolitiker i Italien.
Varför var de så angelägna om att få honom till KI? Vilken tyngd har en lokalpolitiker i tillsättandet av en tjänst på KI?

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...ddes-i-sverige

Enligt interna dokument från 2013 skall rektorn vara informerad om de ryska operationerna.

"Men ett internt dokument från Karolinska institutet säger något helt annat. Det handlar om ett dokument upprättat hösten 2013 som underlag till rektor Hamstens förnyelse av stjärnkirurgen Paolo Macchiarinis anställning.
Stjärnkirurgens KI-center förberedde ingreppen

I dokumentet står det att samtliga operationer med plaststruparna har förberetts på Karolinska institutet, både de ingrepp som gjorts i Sverige och i Ryssland, samt en operation i USA. ”Testning inför varje ingrepp” har gjorts vid ”ACTREM på KI”. Actrem är just det forskningscenter på Karolinska som byggts upp av Paolo Macchiarini.

Så hur tolkar rektor Anders Hamsten detta dokument?

– Jag skulle inte säga att det är en osanning utan det är illa formulerat, och det är den bild jag har fått när jag har ställt de frågorna till institutionen, säger Anders Hamsten."

Hur illa det än är formulerat borde han få borga för det om han satt sin signatur på informationen.

Hamsten är en hal en, liksom de flesta univ-rektorer, men till slut borde han falla på eget grepp. Jag såg han på Rapport idag, och var förvånad att journalisten inte hade läst på om autonomireformen vid universiteten och att universitetet och dess ledningens har långtgående befogenheter och också ansvar för den vetenskaplig kvalitet. Inte för att det hade fått ut något annat än: "vi ska göra en utredning".

Sedan förstår jag iofs att KI och KS är olika delar av verksamheten, men hur har ledningen på KI tänkt att han ska utföra sina operationer om inte som överläkare på KS. Det verkar vara hans ess i rockärmen att skylla ifrån sig på KS. KS borde inte vara så nöjda över det.

I artikeln skrivs också:

"Dokumentet ger också en förklaring till att alla operationer med de skadliga plaststruparna inte utförts på Karolinska universitetssjukhuset i Sverige.

Detta beror enligt dokumentet på Sveriges ”komplicerade sjukvårdsersättningssystem” och att vi i Sverige har bristande resurser för ”riskfylld och experimentell kirurgi”. Därför har enligt dokumentet vissa av operationerna utförts i Ryssland och USA, även om de förberetts på KI."

Så jävla cyniskt.
Senast redigerad av Castafiore 2016-02-01 kl. 23:27.
Citera
2016-02-01, 23:33
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castafiore
---
KI tar enligt artikeln in ett "letter of intent" kring Macchiarinis forskning från en lokalpolitiker i Italien.
Varför var de så angelägna om att få honom till KI? ----
I länken kan man läsa, citat;""Vi skulle vara mycket tacksamma om du kunde formulera en avsiktsförklaring (sk letter of intent, red. anm) från ditt perspektiv där du stödjer samarbetet mellan Karolinska institutet och Karolinska universitetssjukhuset gällande det föreslagna luftvägscentret, och inte minst när det gäller Dr Macchiarini själv."", slut citat.
Så, vilka ville få hit Macchiarini, och vilka föreslog "luftvägscentret"... tillverkarna av nanoplasten, eller stamcellsforskarna?

Citat:
Sedan förstår jag iofs att KI och KS är olika delar av verksamheten, men hur har ledningen på KI tänkt att han ska utföra sina operationer om inte som överläkare på KS. Det verkar vara hans ess i rockärmen att skylla ifrån sig på KS. KS borde inte vara så nöjda över det.
---
Det verkar inte finnas några klara gränsdragningar mellan KI och KS, så de utgör således IMO olika delar av samma verksamhet...huruvida den verksamheten är av privat karaktär reglerad av aktiebolagslagen o.s.v., eller om det är en offentlig verksamhet som utgår från folket o.s.v. är dock ännu höljt i dunkel...
Citera
2016-02-01, 23:41
Medlem
Den oberoende utredaren Bengt Gerdin verkar säker på sin sak (min fetning):

Citat:
Men i ett brev som nu riktas från Gerdin direkt till KI:s rektor så skriver den tidigare granskaren att gästprofessorn Paolo Macchiarini saboterade utredningen avsiktligt. Gerdin refererar bland annat till tidiga mejlkonversationer där han tydligt efterfrågar allt originalmaterial.

Gerdin visar i sitt brev att Macchiarini svarade under utredningens gång och skrev att han bifogat "all nödvändig och efterfrågad dokumentation", något som alltså inte stämde. Mycket nytt originalmaterial insändes i stället efter att utredningen var klar.

– Det innebär att all bevisprövning inte skett på samma omsorgsfulla sätt, säger Bengt Gerdin.

Utredaren skriver att undanhållandet av originalmaterial är "anmärkningsvärt och graverande" och att det saboterat utredningen.

/.../

Gerdin säger till SvD att han granskat denna nytillkomna information som presenterades av KI- och KS-chefer under presskonferensen i fjol. Den har inte förändrat hans uppfattning, det handlar fortfarande om forskningsfusk, menar Gerdin.

– Av de nya 1000 sidorna som kom in så handlade ett fåtal om den misstänkta oredligheten, som ju bestod av några få men viktiga påståenden i själva uppsatserna. När det gäller dessa påståenden så har jag inte ändrat mig. Det som står i uppsatserna är inte ämnat att ge en korrekt beskrivning av hur patienterna faktiskt mådde, säger Bengt Gerdin.
Citera
2016-02-01, 23:44
Medlem
Castafiores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
I länken kan man läsa, citat;""Vi skulle vara mycket tacksamma om du kunde formulera en avsiktsförklaring (sk letter of intent, red. anm) från ditt perspektiv där du stödjer samarbetet mellan Karolinska institutet och Karolinska universitetssjukhuset gällande det föreslagna luftvägscentret, och inte minst när det gäller Dr Macchiarini själv."", slut citat.
Så, vilka ville få hit Macchiarini, och vilka föreslog "luftvägscentret"... tillverkarna av nanoplasten, eller stamcellsforskarna?

Det verkar inte finnas några klara gränsdragningar mellan KI och KS, så de utgör således IMO olika delar av samma verksamhet...huruvida den verksamheten är av privat karaktär reglerad av aktiebolagslagen o.s.v., eller om det är en offentlig verksamhet som utgår från folket o.s.v. är dock ännu höljt i dunkel...

SÅ om citatet är riktigt borde det också vara så att KI och KS samarbetar i frågan, och då borde rektorns argument om att det är skilda verksamheter falla lite platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in