http://www.svd.se/ki-anstallde-macch...om/ki-kirurgen
KI tar enligt artikeln in ett "letter of intent" kring Macchiarinis forskning från en lokalpolitiker i Italien.
Varför var de så angelägna om att få honom till KI? Vilken tyngd har en lokalpolitiker i tillsättandet av en tjänst på KI?
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...ddes-i-sverige
Enligt interna dokument från 2013 skall rektorn vara informerad om de ryska operationerna.
"Men ett internt dokument från Karolinska institutet säger något helt annat. Det handlar om ett dokument upprättat hösten 2013 som underlag till rektor Hamstens förnyelse av stjärnkirurgen Paolo Macchiarinis anställning.
Stjärnkirurgens KI-center förberedde ingreppen
I dokumentet står det att samtliga operationer med plaststruparna har förberetts på Karolinska institutet, både de ingrepp som gjorts i Sverige och i Ryssland, samt en operation i USA. ”Testning inför varje ingrepp” har gjorts vid ”ACTREM på KI”. Actrem är just det forskningscenter på Karolinska som byggts upp av Paolo Macchiarini.
Så hur tolkar rektor Anders Hamsten detta dokument?
– Jag skulle inte säga att det är en osanning utan det är illa formulerat, och det är den bild jag har fått när jag har ställt de frågorna till institutionen, säger Anders Hamsten."
Hur illa det än är formulerat borde han få borga för det om han satt sin signatur på informationen.
Hamsten är en hal en, liksom de flesta univ-rektorer, men till slut borde han falla på eget grepp. Jag såg han på Rapport idag, och var förvånad att journalisten inte hade läst på om autonomireformen vid universiteten och att universitetet och dess ledningens har långtgående befogenheter och också ansvar för den vetenskaplig kvalitet. Inte för att det hade fått ut något annat än: "vi ska göra en utredning".
Sedan förstår jag iofs att KI och KS är olika delar av verksamheten, men hur har ledningen på KI tänkt att han ska utföra sina operationer om inte som överläkare på KS. Det verkar vara hans ess i rockärmen att skylla ifrån sig på KS. KS borde inte vara så nöjda över det.
I artikeln skrivs också:
"Dokumentet ger också en förklaring till att alla operationer med de skadliga plaststruparna inte utförts på Karolinska universitetssjukhuset i Sverige.
Detta beror enligt dokumentet på Sveriges ”komplicerade sjukvårdsersättningssystem” och att vi i Sverige har bristande resurser för ”riskfylld och experimentell kirurgi”. Därför har enligt dokumentet vissa av operationerna utförts i Ryssland och USA, även om de förberetts på KI."
Så jävla cyniskt.