2016-02-19, 13:28
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Sen en kille från USA och en brittisk tjej som bägge hade cancer och inte särskilt många år kvar fick detta som en epxerimentell lösning vilket jag själv hade tagit framför en 99% säker död inom en snar framtid.
Titta på den här videon om Lyles, killen från USA: https://www.youtube.com/watch?v=s61iE863jyw
Snyftreportage om att FDA inte ville ge tillstånd.

Ser du Rachel Phillips på slutet?
Undrar hur det gick för henne?
http://www.sevendaysvt.com/OffMessag...ont-connection
Citera
2016-02-19, 14:18
Medlem
Fallet diskuteras i Människor och tro i P1, från 6:45 min in i programmet, intervju med dokumentärfilmaren:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6371423

Jag vet egentligen inte vad dom försöker komma fram till egentligen, en menlös intervju enligt min mening.
Citera
2016-02-19, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Alltså; Alla ingrepp har en risk, inte bara de experimentella. Patienten måste vara införstådd med de risker kontra möjligheter som varje behandling medför, samtidigt som vi inom vården alltid måste ha patientens bästa i fokus. Det har man inte haft här.

Hur menar du att man inte hade patientens bästa i fokus, en chans till att leva måste väl väga över de ynka sex -uppskattade- månader ena personen hade kvar att leva?

Hade chansen varit 1% att jag lever mer än 2 år hade jag tagit den framför de där sex månaderna iaf; hade det varit misslyckat och jag märkt att jag går mot döden iaf så vet jag att jag gav det en någorlunda chans plus att min död kanske ger någon data inför framtida ingrepp medans om man dör i cancer så är det bara en total betydelselös död.
Citera
2016-02-19, 15:00
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ja jag menar bara att Tännsjö knappast är någon centralfigur i den här härvan, givet hans filosofiska värv. På så sätt tycker jag att Frostegård har fel, även om han säkert har andra poänger.
Såklart är Macchiarini själv centralfiguren i den här historien, men med tanke på att hans felsteg räknas som etiska övertramp som inte kunnat försiggå eller vidmakthållas/mörkas utan bistånd av omkringstående, så blir ju således ett flertal övriga personers handlande i denna historien granskade...däribland Tännsjö, eftersom han uppenbarligen satt i KI's etiska råd vid tiden för ett antal interna anmälningar mot Macchiarini, vilka KI's interna etiska råd konsekvent friade honom ifrån...t.o.m. efter att Gerdins externa utredningsresultat förelåg... vilket Frostegård uppmärksammar... Tännsjö och Göran Lambertz sitter således i samma båt, s.a.s...
Senast redigerad av studentroland 2016-02-19 kl. 15:24.
Citera
2016-02-19, 16:00
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starling2015
Fallet diskuteras i Människor och tro i P1, från 6:45 min in i programmet, intervju med dokumentärfilmaren:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6371423

Jag vet egentligen inte vad dom försöker komma fram till egentligen, en menlös intervju enligt min mening.
"Dom" försöker väl precis som alla andra, diskutera Macchiariniaffären och försöka förstå varför... en massa saker.... varför, t.ex. i Bosse Lindqvist's fall, varför han numer inte anser sig kunna se på en människa när denne ljuger, eller hur det kommer sig att t.o.m. framgångsrika universitet och däri ingående akademiska kretsar kan ha en slags "sekt"-mentalitet i stil med Knubyförsamlingens vidmakthållande av sin egen version av sanningen, och hur den egna sanningsversionen t.o.m. kan bortse från verkligheten...

Intervjun är ju därigenom långt ifrån "meningslös", eftersom utifall sektmentalitet och etiskt vilseledande tankegångar tillåts breda ut sig obehindrat inom nobelstiftelsens ledamöter (eller regeringens?) så premieras ju också följaktligen årligen medelst nobelprisen lika obehindrat etiskt vilseledande pristagare... vem skall t.ex. avgöra varför en viss pristagare skall få flera miljoner, och varför... d.v.s. på vilka grunder... räcker det t.ex. med falska eller köpta grunder för att erhålla ett nobelpris?

Angående lögnen så lade jag bl.a. märke till att Macchiarini konsekvent tittade snett upp till sitt vänster under skypekonversationen i sign. quarks inlägg ovan... och på denna sidan sägs att det beteendet kan tolkas som ett slags tecken på bristande verklighetsförankring i nuet...
Senast redigerad av studentroland 2016-02-19 kl. 16:08.
Citera
2016-02-19, 18:14
Medlem
Jordgubbes avatar
Antag att man hade en nationell ingång dit visselblåsare kunde vända sig från olika arbetsplatser. Och där få vidare stöd av vana i processen. En myndighet, av typen barnombudsman. (Ser nåt på nätet men det ser inte aktivt/seriöst ut). För det är tufft för visselblåsare både inledningsvis och i efterspelet.

Sen angående utredningssoppan. Flera som nu tycker till, inklusive redaktören nu för Lancet, tycker händelserna ser ut att granskas för småskaligt. Tänk om hederliga Haverikommissionen kunde öka sitt område, eller till och med att MSB börjar göra något användbart (som själva verkar oklara på vad de ska göra).

Med andra ord: en ingång in (visselombudsman) respektive en utredning ut (med rekommendationer åt olika håll förstås). Det finns säkert exempel från andra länder på temat. Det här skulle kunna gälla främst större katastrofer. Viktigast är att ärenden inte kvävs i sin linda och folk råkar illa ut och vi ser ju hur hela landet skadas när processer inte sköts rätt.
Citera
2016-02-19, 18:26
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Såklart är Macchiarini själv centralfiguren i den här historien, men med tanke på att hans felsteg räknas som etiska övertramp som inte kunnat försiggå eller vidmakthållas/mörkas utan bistånd av omkringstående, så blir ju således ett flertal övriga personers handlande i denna historien granskade...däribland Tännsjö, eftersom han uppenbarligen satt i KI's etiska råd vid tiden för ett antal interna anmälningar mot Macchiarini, vilka KI's interna etiska råd konsekvent friade honom ifrån...t.o.m. efter att Gerdins externa utredningsresultat förelåg... vilket Frostegård uppmärksammar... Tännsjö och Göran Lambertz sitter således i samma båt, s.a.s...

Lite lustigt då att Tännsjö skriver att detta borde tagit upp till etikrådet, men att det inte gjordes. (om jag nu inte minns helt fel).
Citera
2016-02-19, 20:34
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Lite lustigt då att Tännsjö skriver att detta borde tagit upp till etikrådet, men att det inte gjordes. (om jag nu inte minns helt fel).
Artikeln finns ju kvar som en länk i tråden... Knepigheterna, mörkläggningen, missförstånden och underlåtenheterna inom KI som kommer till ytan tack vare Bosse Lindqvist's filmer är det ju nu upp till minst sju (7) olika utredningar att bedöma och ta ställning till, och vilket etiskt råd inom KI det var som yttrade sig över de initiala tre (3) anmälningarna som Frostegård talar om tillhör väl en av dessa uppgifter, eftersom det uppenbarligen finns två (2) olika etiska råd inom KI, förutom CEPN som ju är externt i förhållande till KI...

Det ena kallas kort och gott "etikrådet" på KI's hemsida och har sju ledamöter, bl.a. Göran Lambertz...
Det andra kallas CHE och har tio ledamöter från KI, bl.a. Torbjörn Tännsjö...

Den enda personen som ingår i båda de etiska råden heter Gert Helgesson, så förvirringen som lätt kan uppstå hos en läsare av DN's debattsidor kommer sig uppenbarligen av att det tydligen finns tre olika etiska rådsförsamlingar, två interna inom KI och en extern... eftersom Torbjörn Tännsjö skriver att Annika Tibell adjungerades som professor inom etikenheten på KI, medan Nils Lynöe tydligen hade den "riktiga" tjänsten inom KI's etikråd, så tolkar ju en välvilligt inställd lekman det hela så att de inledande tre anmälningarna från prof. Delaere m.fl. möjligen handlades och ifrågasattes/underkändes av den lilla sjuhövdade etikenheten på KI, och aldrig nådde ända fram till det från KI tiobemannade etiska rådet inom CHE... hur det ligger till med den saken borde ju då rimligtvis Gert Helgesson känna till, han som ingår i båda grupperna...

Frågor, frågor, frågor... ...tur det finns utredningar...
..eller kanske någon här i tråden kan reda ut begreppen?
Senast redigerad av studentroland 2016-02-19 kl. 20:39.
Citera
2016-02-19, 21:01
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Antag att man hade en nationell ingång dit visselblåsare kunde vända sig från olika arbetsplatser.
Den ökande personliga friheten som följer i spåren av Sovjetunionens kollaps, vilken går hand i hand med kapitalismens övriga ytterligheter sveper nu till sist in t.o.m. längst in i/upp till de innersta/högsta ämbetena i det gamla Sverige... Karolinska och den till kungahuset nära knutna nobelstiftelsen...
En visselblåsarfunktion finns ju dessutom hos både Uppdrag Granskning och Expressen (m.fl. tidningar) vad jag förstår, där vem som helst kan anonymt berätta sin historia... eller Facebook?...en blogg?...
Angående Haverikommissionens utökande som hederlig visselblåsarfunktion så har ju t.ex. Anders Jallai ifrågasatt dess objektivitet när det gäller Estonia t.ex......
Citera
2016-02-19, 22:22
Medlem
Citat:
Hur menar du att man inte hade patientens bästa i fokus, en chans till att leva måste väl väga över de ynka sex -uppskattade- månader ena personen hade kvar att leva?

Hade chansen varit 1% att jag lever mer än 2 år hade jag tagit den framför de där sex månaderna iaf; hade det varit misslyckat och jag märkt att jag går mot döden iaf så vet jag att jag gav det en någorlunda chans plus att min död kanske ger någon data inför framtida ingrepp medans om man dör i cancer så är det bara en total betydelselös död.
Ja men patienterna var betydligt mer livskraftiga än så. Dessutom blev deras död betydligt mer plågsam av de här ingreppen än den hade varit utan ingreppen.

Naturligtvis är det viktigt att kirurgiska behandlingsmetoder utvecklas men man bör åtminstone visa patienten den respekten att man gjort djurförsök innan man sätter kniven i honom/henne. Man har inte haft patientens bästa för ögonen vid dessa "behandlingar".
Citera
2016-02-19, 23:24
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
---

Citat:
Ja men patienterna var betydligt mer livskraftiga än så. Dessutom blev deras död betydligt mer plågsam av de här ingreppen än den hade varit utan ingreppen.

Naturligtvis är det viktigt att kirurgiska behandlingsmetoder utvecklas men man bör åtminstone visa patienten den respekten att man gjort djurförsök innan man sätter kniven i honom/henne. Man har inte haft patientens bästa för ögonen vid dessa "behandlingar".
Dessutom blev ju (vissa av?) experimentpatienterna vilseledda... beljugna som man kan kalla det.... de trodde att plaststruparna testats på djur, vilket de ju inte hade...Macchiarini "slirade på sanningen" som det heter, d.v.s. han ljög, eller i alla fall undanhöll sanningen...han "duckade" för verkligheten... oavsett om lögnen var vit eller inte, så var uppfattningen som patienterna bibringades inte verklighetsgrundad, ty plaststruparna hade ju aldrig visat sig fungera på djur...
Citera
2016-02-20, 15:07
Medlem
studentrolands avatar
Skandalen växer... ...eller i alla fall planar ut däruppe på en slags regeringsnivå... nu skriver Arvid Carlsson m.fl. i DN. att enl. regeringens forskningsproposition 2008 så tilldelades universiteten i Sverige från 2010-2015 fem (5) miljarder kronor att fördelas årligen medelst s.k. "linjestyrning" inom Särskilda ForskningsOmråden (SFO)... denna linjestyrda forskningssatsning som tydligen tillkom genom "Autonomireformen"? ledde bl.a. till att KI fick totalt 85.5 miljoner SEK/år och det Särskilda stamcellsForskningsOmrådet på KI fick därav från och med 2010 30 miljoner SEK. per år...

År 2015 ung. samtidigt som "de fyra läkarna" och Pierre Delaere's anmälningar mot Macchiarini kom in till KI's rektor men förhalades i den egna "lilla" sjuhövdade etiska nämnden inom KI, så utvärderades denna regeringssatsning av vetenskapsrådet, och vissa lärosäten fick avdrag på sina tilldelningar under påföljande femårsperiod, medan andra fick höjda anslag (detta börjar låta som Sovjet's femårsplaner)... rektors förhalande av anmälningarna, och fortsatta offentligt uttalade "förtroende" för Macchiarini räckte i detta perspektivet ända in i mål s.a.s., eftersom VR's utvärdering ledde till att KI bedömdes som;
Citat:
Lärosätet har uppvisat en utmärkt strategisk styrning...
4 miljöer med Excellent med avseende på Prestation och Excellent/Good till Excellent med avseende på Strategi.....
http://www.vr.se/download/18.5f3cd6e...oner150429.pdf

Ki rekommenderades därför 2015 av vetenskapsrådet till att erhålla ytterligare 11.8 miljoner per år under nästa femårsperiod, 2015-2020...totalt 85.5+11.8=97.3 miljoner att fördelas inom KI... utbetalningen till just Macchiarini's speciella forskningsgren inom SFOmrådet stamcellsforskning har visserligen numer stoppats av VR, men pengarna lär endast omfördelas inom det aktuella av KI's fyra SFOmråden, "stamcellsforskning" ...

När TVserien "Experimenten" sedan visades och hela historien blev offentlig, så avgick Hamsten och fick jobb inom regeringskansliet, istället... ... medan linjestyrningssystemet inom forskning och utveckling på universiteten som Leijonborg m.fl. införde 2008, och som Arvid Carlsson m.fl. kritiserar och menar ligger till grund för Macchiariniskandalen, vilken genom sin psykologiska dynamik bäddar för framtida katastrofer i stil med denna skandal, består....
Senast redigerad av studentroland 2016-02-20 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in