2016-02-01, 20:08
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. I stand corrected . . .

Jag har väl haft för höga tankar om ledningen vid mitt gamla lärosäte . . .

EDIT: Sedan är det väl inte helt ovanligt att man gör banbrytande försök på moribunda patienter och ännu vanligare att dessa försök misslyckas. Det är väl så att man tappat förmågan att se var gränserna kan dras i det fallet.

Här vill jag bara tillägga att i de fall som ifrågavarande läkare opererat har det saknats tillstånd av den etiska rådet såvitt jag förstår. I ett sånt här fall ska det alltid ges tillåtelse av etiska rådet.....?
Senast redigerad av Stina-Lina 2016-02-01 kl. 20:14.
Citera
2016-02-01, 20:14
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
---
Att det inte är samma fru i Italien och Spanien kan man väl nästan räkna ut.Den han först gifte sej men lär väl knappast vara småbarnsmamma nu? Han är väl inte ens skild ifrån henne?
Att "räkna ut nå't" på basis av denna texten i Vanity Fair är väl ändå liktydigt med fördomar? Kvinnan ifråga kan ju vara alltifrån hushållerska, granne, väninna till frun eller kollega som hälsar på?;
Citat:
That is when a woman came down the steps with two young children.

Alexander’s two friends continued to chat with Macchiarini out in the street. They did not ask him about the woman and children.
http://www.vanityfair.com/news/2016/...-producer-scam
Citera
2016-02-01, 20:30
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Att "räkna ut nå't" på basis av denna texten i Vanity Fair är väl ändå liktydigt med fördomar? Kvinnan ifråga kan ju vara alltifrån hushållerska, granne, väninna till frun eller kollega som hälsar på?;

'Om jag nu omformulerar mej,och rättar till det så verkar det ha varit så att journalisten for m ed sin väninna till Barcelona på sin tänkta bröllopsdag. Det bröllop som planerats men som aldrig blev av?

Men som sagt operationerna som gjordes på KS där fattades etiska rådetsnämndens beslut och tillåtande.Man hade aldrig haft det uppe där?
Senast redigerad av Stina-Lina 2016-02-01 kl. 20:39. Anledning: Förtydligande
Citera
2016-02-01, 20:45
Medlem
Stina-Linas avatar
TV4 imorrn bittida
Detta händer i TV4 Nyhetsmorgon

6.43 Skandalen på KI: Hur kunde stjärnkirurgen få använda oprövade metoder som ledde till att flertalet patienter dog?
Citera
2016-02-01, 20:45
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Fast...tänkt dig följande: "Jag snurrar ett plaströr från firma i USA i lite stamceller i två dygn och byter ut ändtarmen på folk - kommer funka fin fint".

Hela hans upplägg genomskådas lätt av vilken högstadietjej med undersköterskedrömmar som helst. Vad tänkte folk i hans närhet? Att det kanske funkar?
Exakt. Men The Lancet trodde på det. Och han had ju hållit på med luftstrupar sedan 1990, tillsammans med adepten Jungebluth.

Men sedan skulle han ju odla hjärna också: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5731022
KIs pr-avdelning basunerade ut det, Vetenskapsradion spred den goda nyheten vidare.
Citera
2016-02-01, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Exakt. Men The Lancet trodde på det. Och han had ju hållit på med luftstrupar sedan 1990, tillsammans med adepten Jungebluth.

Men sedan skulle han ju odla hjärna också: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5731022
KIs pr-avdelning basunerade ut det, Vetenskapsradion spred den goda nyheten vidare.

Man får sannerligen hoppas att han testade detta på möss först, så han inte gick direkt på människor och började plocka ut celler ur hjärnan.
Citera
2016-02-01, 21:37
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
'Om jag nu omformulerar mej,och rättar till det så verkar det ha varit så att journalisten for m ed sin väninna till Barcelona på sin tänkta bröllopsdag. Det bröllop som planerats men som aldrig blev av?

Men som sagt operationerna som gjordes på KS där fattades etiska rådetsnämndens beslut och tillåtande.Man hade aldrig haft det uppe där?
Precis...hon for dit med en flaska champagne för att känslomässigt och symboliskt avsluta sin kvardröjande rest av mental koppling till sin forne vän som hon blev så känslomässigt manipulerad av, för att om möjligt bibringa honom lite dåligt samvete, kanske...

...och några etiska tillstånd hade aldrig sökts vad jag förstår, utan hela avdelningen för Regenerativ Medicin som Macchiarini et al. gavs möjlighet av KI att utveckla här i Sverige 2011, ACTREM, tillkom troligen i samarbete mellan KI och näringslivet (t.ex. SOBI där Hans Wigzell ingår...han som omtalas av Johan Thyberg på sid. 73) där den finansiella potentialen stod i förgrunden och ev. "etiska tillstånd" var något som var av underordnad betydelse i sammanhanget... vid den tiden var ju t.ex. bygget av "Nya Karolinska i Solna" i full gång, och uppenbarligen kunde de etiska tillstånden kringgås utan alltför stort besvär...

Både Macchiarini och Philipp Jungebluth m.fl. står ju f.ö. kvar på ACTREM's hemsida...vilket kanske kan förklara varför Macchiarini har setts till på Huddinge sjukhus nyligen, eftersom ACTREM är lokaliserat där... och konceptet "Regenerativ Medicin" har ju dessutom inbringat Karolinska Institutet en donation på 400 miljoner...
Senast redigerad av studentroland 2016-02-01 kl. 22:21.
Citera
2016-02-01, 21:57
Medlem
valleros avatar
Just nu har Anders Hamsten stammat sig igenom ytterligare en pressad intervju.
http://www.svtplay.se/video/6183063/...lt-01-02-21-00
Med sitt säregna permanenta halvleende inger han samma förtroende som en usel dammsugarförsäljare. Men hela den nuvarande ledningen måste sparkas. Allt annat vore skandal. Det är redan en episk skandal men herrarna med Hamsten i spetsen tycks tro att det är en fadäs som inte direkt berör dem. "Vi ska titta på detta" är komiskt otillräckligt.
Om de inte självmant avgår (vilket de tydligen inte verkar ha tänkt göra) kommer de falla ännu hårdare.
Det är enorm prestige i Nobel-anknytningen - KIs ledning kan inte mygla sig undan, oavsett vilka kontakter de har. Det ryktades någonstans att PM har en hållhake på Hamsten - inte alls otänkbart...
Citera
2016-02-01, 22:08
Medlem
Mooskys avatar
KI anställde Macchiarini trots brottsmisstankar
SvD kan avslöja att KI kände till den besvärande situationen, men valde ändå att anställa honom. Dessutom sökte KI skriftligt stöd hos en som förespråkade Macchiarini.
http://www.svd.se/ki-anstallde-macch...om/ki-kirurgen

KI-kirurgen bryter tystnaden: "Falska anklagelser
http://www.svd.se/ki-kirurgen-slar-t...lo-macchiarini

KI drar ner Sveriges anseende på ett skamligt sätt.
Jag anser dock att ingen bör gå fri oavsett om det är en tjänsteman/myndighet.
Saboterar extern utredning och bryr sig inte om larmen eller utredningen. Nej, det finns liksom inget annat som kan ha försiggått här mer än pengar. Så här korkade kan dom väl ändå inte varit då det gäller plaststruparna?
Citera
2016-02-01, 22:09
Medlem
MauseRRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Just nu har Anders Hamsten stammat sig igenom ytterligare en pressad intervju.
http://www.svtplay.se/video/6183063/...lt-01-02-21-00
Med sitt säregna permanenta halvleende inger han samma förtroende som en usel dammsugarförsäljare. Men hela den nuvarande ledningen måste sparkas. Allt annat vore skandal. Det är redan en episk skandal men herrarna med Hamsten i spetsen tycks tro att det är en fadäs som inte direkt berör dem. "Vi ska titta på detta" är komiskt otillräckligt.
Om de inte självmant avgår (vilket de tydligen inte verkar ha tänkt göra) kommer de falla ännu hårdare.
Det är enorm prestige i Nobel-anknytningen - KIs ledning kan inte mygla sig undan, oavsett vilka kontakter de har. Det ryktades någonstans att PM har en hållhake på Hamsten - inte alls otänkbart...

Fruktansvärt jobbig person att lyssna på, nä inget förtroende för den mannan. kasta ut honom på gatan tillsammans med resten av ledningen
Citera
2016-02-01, 22:15
Medlem
Det är ju alldeles galet. Det var rent plågsamt att se dokumentären när man vet hur det slutar för den stackars ryskan. När de börjar fråga henne mera ingående om hon är nervös och hon då fattar misstankar, usch då. Och sedan när hon blir förvånad över plastbiten, alltså hon var i tron att det skulle vara ett organiskt material. Och den där rysliga ryska läkarens pep-talk sedan, "det är till hälften fast i dig om det lyckas...", dvs. allt bara bluff och låtsas, men vilket förakt för allt lidande hon redan utstått. Om det sedan stämde att Maccaroni varit i Moskva och träffat ministern (så mycket tilltror jag ju inte ryska regeringen att de skulle känna något ansvar för folkhälsan, sjukvården är ju alldeles rysligt dålig) , så kan man ju sluta sig till att det var pengar det var frågan om vid ministersträffen. Att sedan ha en sådan där grotesk talangjakt där stackars satar tävlar om att få bli torterade, det var hemskt.
Men till saken; jag tolkar ju det så att Maccaroni ju nog är en självförhärligande narcissist och en total charlatan! Allt är bara båg och bluff och han bara spelar, men spelar spelet till slut. Därför borde de sätta honom mot väggen och bura in honom, om han verkligen är i Sverige. Vad är det för en politisk agenda bakom det där självbedrägeriet från KI? Jag ska läsa Thybergs bok, kanske det reder upp saker.
Men framför allt bedömer man ju att han är sadist och de här "operationerna" (tortyren) är ett självändamål. Nu var det ju enligt VF-artikeln så att han inte har thorax-specialitet, att han ljugit om alla anställningar, men vad är han då? Håller hans grundexamen för granskning? Han bryter ju mot medicinens grundbegrepp. Framför allt så är han ju INTE någon toppkirurg, vad det sedan är som får folk att säga det. Tvärtom så uppkom ju skador hos patienterna på grund av OSKICKLIGHET; på den turkiska tjejen bröt han både flera revben och skadade lungan som slutade fungera för gott, hos eritreanen skar han av lungartären till ena lungan, lyckades inte fixa och den lungan klappade ihop, också bestående men (katastrofala fel i sig). Självklara sjukhusrutiner verkade han ju strunta i så frågan är om han alls har kirurgkompetens (jag betvivlar starkt) eller om han bara tycker om att skära i folk. Ännu konstigare var ju att den ryska operationen följdes av amerikanska kirurger i rummet bredvid, vad i herrans namn tänkte då de? Om man kan anta att inget i CV:n stämmer så vad har då karln gjort i alla dessa år? Sedan så verkar ju de där TV-teamen osv. vara ett självändamål för honom, dvs. han gör inget annat än uppträder här och där och berömmer sig själv och zappar vidare till nästa ställe, ingenting seriöst. De där vigselplanerna för tankarna till George Clooneys bröllop i Italien, säkert ser karln sig själv som Clooney....
Citera
2016-02-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quark

Jag tror inte alls på något spektakulärt utifrån polisutredningen, de kommer lägga ner "i brist på bevis" som det brukar heta. Poliser och åklagare klarar inte av att ta in hjälp från experter, därav kommer de inte förstå komplexiteten i de bedömningar som gjorts.

Men han är ju helt klart i ett prekärt läge, nu kommer alla ekonomiska tillflöden strypas snabbt.
Men jag förstår satt många trodde på han "ex vivo" framgångarna på organ hos råttor har ju gett många framgångar, men få inser hur stora problem som måste lösas för att föra över resultat och tankar till en fungerande metod för operationsbordet. I sammanhanget tror jag man måste granska även Suchitra Holgersson (et.al) med deras påstådda framgångar med blodkärl som rönte sådana rubriker för något år sedan, alldeles för snarlika metoder och även anklagelser om fusk. Enda orsaken till att Suchitra klarade sig undan var att en datatekniker råkade skriva över filens historik när han råkade jobba med ursprungsfolken istället för en kopia.(som jag förstod utredningen)

Men vad i helsike sysslar KI's ledning med? jag tror vi får rekommendera ett tidigare intressant inlägg:
(FB) Åklagare har inlett förundersökning om strupoperationer på Karolinska
Samt
(FB) Åklagare har inlett förundersökning om strupoperationer på Karolinska

Fortsättning följer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här